[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Otti1977

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:51

Bij Pmarena hier op bokt.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:56

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:59

Bedankt voor de tips, bedoelde maaswijdte 2x2 kan bij het aanhangernetten niet vinden welke maaswijdte ze hebben helaas. Ik ga paardna even opzoeken bedankt :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:59

Nivada schreef:
Bwor schreef:
Ik ben opzoek naar 2x2 netten, mogen ook aanhangernetten zijn. Iemand enig idee waar ik deze kan kopen?

http://www.action.nl/aanhanger-net-15524 zoiets?

Dat zijn 4x4 netten, misschien zelfs 4,5x4,5. Die kapotte van mij was er zoeen :')

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:58

Ik zal als ik thuis ben wel een foto plaatsen van mijn zelfgemaakte maar op de facebookpagina van Rodeo Outlet staat er 1 die je deels zelf kunt maken en waar veel meer hooi in kan. Misschien heeft iemand er iets aan. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:16

Bwor schreef:
Bedankt voor de tips, bedoelde maaswijdte 2x2 kan bij het aanhangernetten niet vinden welke maaswijdte ze hebben helaas. Ik ga paardna even opzoeken bedankt :)

Pmarena haar site http://www.fijnzadel.nl

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:16

Het leek zo goed te gaan met mijn kerbl net, maar het eerste gat zit er al in -O-

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:33

Marjo89 schreef:
Grit schreef:
Potjandokie, ik wil (moet :+ )binnenkort nieuw net gaan bestellen.

Ik ga vandaag ff een gat maken om hem te bellen.
Ben onverwacht vrij.

Ben ik weer :D Al iets gehoord/ontvangen?
Ik moet gaan bestellen, dus durf het eigenlijk al niet aan als jij er zo lang op moet wachten. Ik heb het op korte termijn nodig.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:41

Nee serieus niet :( bellen levert ook weinig op.
Ik ga ook ergens anders bestellen kant en klaar. Ben er wel klaar mee

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:39

Dat kan ik mij voorstellen, komt niet op de dag, maar je moet wel ergens van op aan kunnen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:58

Helaas is mijn slowfeedernet overleden -O-
Met gewoon hooi ging het perfect, maar helaas was dat op en moesten we het met kuil doen. Het kwam eruit als tissues uit zo'n doos en de proppen trokken er doorheen. Daar kon het net niet tegen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 12:30

Ik heb altijd natgemaakt hooi en mijn duurdere netten kunnen daar beter mee omgaan dan de goedkope DHZ/Action-netten die ik gehad heb.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:25

Mijn hooinet is helaas ook overleden. Maar ik heb nog een nieuw stuk en ik ga binnenkort weer eens opnieuw knutselen voor een stevig frame. We hebben nu ook een tweede hooibak en daar moet ook nog een frame met net voor komen.

Verder komt het bij mij ook door verandering door hooi. Met normaal hooi gaat het prima. Maar we hebben nu enorm grof hooi van natuurland met veel riet stengels. En dat slijt als een malle :P

Gelukkig heb ik nog een stuk nieuw net liggen dus we kunnen weer aan de knutsel binnenkort :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:17

Ik zit met een dilemma..
Voor aankomende winter zijn we opzoeknaar een oplossing. Afgelopen winter dagelijks 4 hooinetten moeten vullen. Zijn we nogal beu, we willen wat simpelers.

Nu hebben we een palletbox op het oog. Deze zijn ongeveer 85cm hoog. Hier willen we een slowfeeder rek in doen wat mee naar beneden zakt.
Maar nu, kan een pony van 85cm daar fatsoenlijk uit mee eten? Ook als hij bijna leeg is?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:24

Kan je er niet een kant door de helft zagen, een zijkant die dan lager is?
Lijkt mij wat hoog.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:32

Jotoma schreef:
Kan je er niet een kant door de helft zagen, een zijkant die dan lager is?
Lijkt mij wat hoog.

Dat is geen optie. Vind ik zonde van het krat en als hij heel is kan er een deksel op.Enige waar ik voor kan kijken is een op stapje.

De bak zal voor een halve dag zijn, de andere helft van de dag hangt er een groot breed net in de stal. Hier een 2e van is geen optie.

De bak kunnen we met deksel er op klaar zetten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:42

EliseXJoelle schreef:
Ik zit met een dilemma..
Voor aankomende winter zijn we opzoeknaar een oplossing. Afgelopen winter dagelijks 4 hooinetten moeten vullen. Zijn we nogal beu, we willen wat simpelers.

Nu hebben we een palletbox op het oog. Deze zijn ongeveer 85cm hoog. Hier willen we een slowfeeder rek in doen wat mee naar beneden zakt.
Maar nu, kan een pony van 85cm daar fatsoenlijk uit mee eten? Ook als hij bijna leeg is?

Dat lijkt me gewoon echt onmogelijk. Er was hier een slowfeedercontainer geplaats die makkelijk te vullen is. Is dat niet beter? Dat je het makkelijker vullen kunt dus?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:00

Maartje1990 schreef:
EliseXJoelle schreef:
Ik zit met een dilemma..

Dat lijkt me gewoon echt onmogelijk. Er was hier een slowfeedercontainer geplaats die makkelijk te vullen is. Is dat niet beter? Dat je het makkelijker vullen kunt dus?

Daar krijg je nooit 20kilo hooi in, en is meer verspilling mee wat we ook willen beperken, een container hebben we ook staan nml.
Het is niet alleen voor de mini namelijk.

Het idee voor de bak zou zijn half in de paddock half op de verharding, zo zijn er toch 2 voerplekken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:27

Die mini zal als bezem genoeg binnen krijgen van wat de andere paarden morsen, zeker voor een halve dag. Zet die bak echter wel geheel op een ruime verharding, want anders wordt het hoe dan ook smerig er omheen en lading zand afgraven is niet leuk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:41

Een opstapje gaat niet werken als ze met meerdere paarden staan. Wij hebben ibc vaten met netten. Zijn expres laag voor de shet. Je ziet toch dat ze vaak van plek wisselen.

En wat als je er 2 stukken uitzaagt en die met scharnieren weer vastzet? Kun je het omhoog doen als deksel erop moet. Is amper werk.

Je hebt ook netten die makkelijker vullen, maar ik zeg eerlijk dat ik ze zo vol heb. In ons xl net past als ik wil een heel baaltje, maar dat doen we nooit.

Meestal halve baal in de grote en 3 plakken in de kleinere.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:02

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:41

Maar als er een groot paard voor die lage ingang staat jaagt hij die dan ook weg ??

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:22

superpony schreef:
Een opstapje gaat niet werken als ze met meerdere paarden staan. Wij hebben ibc vaten met netten. Zijn expres laag voor de shet. Je ziet toch dat ze vaak van plek wisselen.

En wat als je er 2 stukken uitzaagt en die met scharnieren weer vastzet? Kun je het omhoog doen als deksel erop moet. Is amper werk.

Je hebt ook netten die makkelijker vullen, maar ik zeg eerlijk dat ik ze zo vol heb. In ons xl net past als ik wil een heel baaltje, maar dat doen we nooit.

Meestal halve baal in de grote en 3 plakken in de kleinere.

Aan zo'n ibc bak heb ik ook zitten denken. Probleem daarbij vind ik de scherpe plastic rand en dat er geen deksel op kan.

We gaan het gewoon proberen. Kan hij er echt niet bij of wordt hij te veel weggejaagd dan komt er alsnog een netje op te hangen. Mijn voorkeur gaat sowiso naar 2 voerplekken. Vandaar dat de bak in eerste instantie ook half in de paddock komt (tenzij dit een te grote troep geeft)

Tot nu toe mocht hij redelijk goed mee eten uit de hooinetten, en stonden ze zelfs met zijn 3en uit een ruif van 1,5 meter breed te eten. (Die niet in onze uitloop komt deze winter)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:07

Wij hebben al 3jr een ibc vat in het metalen rek. Ze aten er altijd met zn 3en van, maar wisselen wel van plek. Wij hebben er dus een net in.
Nog nooit verwondingen gehad.
De jonge ruin heeft nu ook een ibc vat voor zichzelf, want hij moet nog leren dat hij nu ruin is

De andere helft van dat ibc vat hebben we water in en staat half beide paddocks.

Wij hebben ze allemaal laag afgezaagd, maar past xl net van ej met gemak in.
Water deel gaat denk ik nog wel 200 liter in.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:08

Oh ik kom even binnen vallen. Heel internet afgestruind, maar eigenlijk mijn antwoord nog niet gevonden.

Echter heb ik nog geen ruim 200 pagina's van dit topic door gelezen.

Maar mijn vraag, ik wil dat al mijn paarden straks 24/7 toegang hebben tot hooi. Dit dus door middel van een slowfeeder in de stal (voor de nachten) en op verhard stuk van de paddock en open te zetten weide. Sport paard of niet, gewoon hooi dus.

Echter, ik zit een beetje hoe ik dit moet doen in de stallen van fokmerries. Niet zozeer de merries zelf, maar de veulentjes.

Zo'n constructie idee heb ik voor op stal, alleen dan driehoek (dus in de hoek van de stal weg gewerkt) en volledig dicht, dus dat er geen voeten onder kunnen komen.

Afbeelding

Maar gaan hier geen veulen voetjes in vast zitten? En zijn zij überhaupt wel in staat om hieruit mee hooi te eten?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met slowfeeder en veulens?