Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:24

Heeft iemand een adres waar het in de buurt van Hilversum te koop is? Vlas is op dus ik moet shoppen maar waar...... Bezorgen laten van gelijk een pallet vind ik wat voorbarig....
En nog een vraag voor de ervaringsdeskundigen; wat verteert sneller op de mesthoop??? Vlas of strokorrels?

Setteli

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:37

Ik heb even voor je gekeken, maar van Zeolite strokorrels is er geen dealer in de buurt van Hilversum.
Misschien dat je met iemand samen kan doen met een pallet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:39

@Margee,
Strokorrels verteert erg snel, op de aanhanger zie ik gedurende de ong. 2 1/2 weken dat het duurt dat ik het vol heb, de mest inzakken.
Tijdens het leegscheppen is de oudste mest in de aanhanger (dus van ruim 2 wk. oud) al wit.

@Setelli,
Waarmee verwijder jij de drollen?
Ik heb nl. een mestvork http://www.agradi.nl/stal-erf/stal-en-t ... 501099/758
Super handig, de drollen blijven liggen en de korrels vallen er doorheen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:45

@Diana1
Ja die heb ik ook, maar ik ben heel erg zuinig :o dus elk korreltje wat op de mesthoop gaat is te veel, hahaha
Met stro had ik dat ook wel. Vind het ook altijd vreselijk als een ander m'n stal uitmest, die halen er altijd teveel uit :(

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:48

:D Dat "klinkt me bekend in de oren"

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:31

Ik gebruik nu enige tijd de chopped korrels van Zeolite. Opzich bevalt het product wel goed, maar het gehakselde hennep wat ik voorheen gebruikte beviel toch beter.

Met vochtig weer vind ik de stromot altijd wat vochtig en ligt de stal er minder mooi bij. Daarnaast komen er elke dag natte pisplekken naar boven die ik dan weg moet scheppen (doe ik dat niet word het een natte soppige bende). Van strokorrel strooi ik nu 2 zakken per week bij in een loopstal van 6x4 (voor 1 paard en 1 shet) en schep ik elke dag de natte plek eruit. Met hennep haalde ik maar 1x per week de natte plek eruit (dan werd deze pas echt zichtbaar) en strooide ik maar 1 pak per week bij.

Hoort dit zo bij strokorrel gebruik of gebruik ik het nu verkeerd?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:38

Ik haal ook elke dag de natte plek er uit, bij één paard momenteel zelfs meermalen per dag.
Met een luchtvochtigheid van 80% is het hier ook nodig om vaker dan gemiddeld bij te strooien.
Hopelijk wordt het snel voorjaar.

Hennep heb ik geen ervaring mee, mijn zusje sinds een maand wel en het bevalt haar goed; Hennepstrooisel met eucalyptus gebruikt zij. Bij mijn alleseters ben ik bang dat hiervan wordt gegeten en de gevolgen hiervan weet ik niet.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:10

Ik heb het er nu sinds vrijdag inliggen en ik zie wat donkere plekken (waar ze dus plast), maar ik schud dit los en meng het wat met het droge. Ik heb er tot nu toe nog geen natte plekken uitgehaald, alleen de keutels. Ze staat wel de hele dag buiten (van 9 tot 5 ongeveer), dus dat scheelt ook enorm.
Ik heb nog niks bijgestrooid

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:03

Met dit weer is het wel verstandig om de natte plek eruit te halen. Met de luchtvochtigheid en de urine in de stal, heb je veel meer kans dat je bodem door het mengen 'doorslaat'. In de zomer/drogere tijd is het heel goed te doen om natte plekken ofwel te mengen, ofwel aan de kant te leggen om te drogen. Nu zou ik dat niet doen. Het is maar een tip.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:37

Bedankt voor de tips. Ik blijf dus voorlopig lekker de bodem eruit scheppen.
Dat valt me eigenlijk wel tegen van het product. Als je de gebruiksaanwijzingen van de fabrikant leest zou het heel anders gebruikt moeten worden en is het heel voordelig in gebruik. Maar op deze manier er elke dag een kruiwagen natte zooi uit moeten scheppen is het voor mij nu niet echt bepaald voordeliger strooisel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:39

Daar kwam ik dus ook achter :) , zeker als je een cushingpaard hebt. Alleen het voordeel is dat de stal er wel droger van blijft ivm houtkrul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:45

Nadeel van korrels is dat je met 1 zakje niet de zelfde hoeveelheid krijgt als met 1 zak hennep of zaagsel bij vullen...ik doe ene keer korrels, volgende keer zaagsel...schep niet meteen al het natte er uit, of het moet soppen, maar strooi er korrels overheen..dan de volgende keer hele zak zaagsel....

1 paard is een pisjoekel en poept overal, loopt er doorheen, andere paard poept in hoek, pist weinig en op zelfde plek...die heeft nu een heel grote berg stalbedekking en dat verdeel ik dan weer op de plek waar ik wat uit schep, die heeft een verende zachte dikke berg...de andere is een harde, net aan droge stal, die kost meer....

Het kan zo verschillen, je moet echt geluk hebben.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:04

Ja, idd. Ik heb een hele schone merrie. Enigste nadeel is dat zij haar mest 'begraaft'. Dus dan denk je klaar te zijn, kom je ineens toch nog een mesthoop ergens onder tegen. Verder blijft haar stal erg netjes en is elke dag doorharken voldoende na het mesten.
De andere is een ruin, niet heel vies, maar omdat hij in het midden piest en veel ligt in stal, wordt alles erg omgewoeld. Het wordt sneller koekerig en nattig. En na het harken is het wel weer toonbaar, maar toch beduidend vochtiger en minder aantrekkelijk dan de andere stal.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:46

Ik denk dat momenteel het weer een heel erg grote en nadelige invloed heeft.
Hier vliegen de zakken er momenteel ook doorheen.
Het is inderdaad erg paardafhankelijk hoe de stal zich houdt.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:19

Vandaag voor het eerst de natte plek eruit gehaald (na een week op de crushed korrels). toen ik het weer glad had gemaakt, hoefde ik eigenlijk qua volume niet bij te strooien. Maar heb het toch gedaan. Ongeveer 1/3 zak. Stal is nog steeds mooi droog. Als ik degene ben die 's avonds later nog komt voeren en water geven, dan haal ik ook de keutels er nog even uit. Soms is m'n stalgenootje 's avonds aan de beurt en dan blijven ze liggen (wil ook niet dat iemand anders m'n stal doet. :o )

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:43

Ik ga vanaf deze week beginnen met strokorrels van Andy's Dierensuper. Bij ons op stal was de huidige bodembedekking niet voldoende meer verkrijgbaar dus hebben we van de week een vergadering gehad over wat de mensen nu als bodem bedekking willen.
Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik de enige ben die strokorrels wilde, gelukkig heb ik een hele fijne staleigenaar en heeft hij ze toch voor me besteld :D . Nou ben ik zeg maar de testcase van stal aangezien er wel enkele nieuwschierigen waren, maar die durven het niet aan. Zij hebben het idee dat omdat bijna niemand het heeft het wel niet goed zal zijn.

Ik kan echt niet wachten tot de zakken er zijn, heb er nu al zin in. Onze paarden stonden op euh ja hoe moet je het noemen... van dat hele hele fijne rode zaagsel. Nou heb ik daar nooit problemen mee ondervonden, maar menig vriendin vind het maar niks en heeft er steeds commentaar op, dat is dus nu voorbij. Enige wat ik naar vond was de eerste dag dat het weer aangevuld was vaak erg stoffig was. Vond het eerst dus ook jammer dat ik moest overstappen want ik had altijd een fijn zacht en droog bed in de stal met dit spul, maar nu ik die strokorrels heb gezien ben ik al helemaal enthausiast!

Even nog een vraagje aan de mensen hier die ervaring hebben met verschillende bodembedekkingen: Welk zaagsel neemt meer vocht op het puur witte zaagsel of de gemengde variant waar wat rood doorheen gemengd zit? (Ben even nieuwschierig omdat ze bij ons op stal hier een discussie over hebben.)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:10

rood is heel fijn (daar bedoel ik niet mee prettig, maar dat het niet grof is), maar heel erg slecht voor de luchtwegen en de hoeven.

Fijn dat je kan overstappen op strokorrels
In het begin heb je eerst een paar dagen een dunne laag. Dit wordt heel gauw een dikke laag, dus niet bang zijn, dat je te weinig er in hebt gegooid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:06

Witte

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:36

'Wit' hout is zacht hout omdat het meer luchtkanaaltjes bevat. Hierdoor neemt het ook beter vocht op.
Rood (hard)hout is heel ongezond voor de luchtwegen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:01

Margee schreef:
Heeft iemand een adres waar het in de buurt van Hilversum te koop is? Vlas is op dus ik moet shoppen maar waar...... Bezorgen laten van gelijk een pallet vind ik wat voorbarig....
En nog een vraag voor de ervaringsdeskundigen; wat verteert sneller op de mesthoop??? Vlas of strokorrels?

Agrodieren tarwe strokorrels verteren veel sneller dan vlas en verzuren je bodem nadien ook niet wanneer je ze zou uitstrooien in de weide.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:13

barbaras schreef:
Ik heb meerdere bedrijven benaderd voor een prijsopgave maar inderdaad is Andys het goedkoopste qua prijs/kilo verhouding.

Je hebt dan zeker en vast niet bij Agrodieren prijs gevraagd
want steeds de beste prijs & topkwaliteit ;-)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:27

mauvestraat schreef:
Ik heb gisteren een pallet strokorrels opgehaald. Nu heb ik in de stallen ook rubberen stalmatten liggen. Zou ik met minder zakken strokorrels kunnen beginnen? Hier nog meer mensen die de korrels (of vlas etc) in combinatie met matten gebruiken?

Het is best om de aanbevolen hoeveelheid (http://www.agrodieren.be/Detailproducten/Tarwestrokorrels.html) te behouden. U zal zien dat Uw verbruik door gebruik van stalmatten nog een stuk lager zal liggen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:47

AstraGirlie schreef:
barbaras schreef:
Ik heb meerdere bedrijven benaderd voor een prijsopgave maar inderdaad is Andys het goedkoopste qua prijs/kilo verhouding.

Je hebt dan zeker en vast niet bij Agrodieren prijs gevraagd
want steeds de beste prijs & topkwaliteit ;-)

Waar in Nederland? Uit de website wordt dat niet duidelijk......

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:51

Ik ben met rubber matten met 4 zakken per stal begonnen. Dat was ruim voldoende en minder dan de aanbevolen hoeveelheid.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:53

Zijn dat 14 of 20 kg zakken Jibbel?