Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:47

Flubberboot, je kan afgekoelde kamillethee met een wattenschijfje op het oog deppen. Werkt ontstekingsremmend.

Wat een hoop regen hier zeg. En ook nog eens behoorlijk koud. Met de regen ben ik erg blij. :)

Wat is jullie ervaring met dekens wassen en waterdicht laten maken?

Tot 15 jaar geleden liet ik mijn dekens wassen en waterdicht maken en daarna waren ze helaas altijd lek.
Zie nu mooie dekens te koop in de buurt (gewassen en behandeld). Maar, twijfel om het te doen ivm waterdichtheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:11

@boemel: ik heb dezelfde ervaring in het verleden en ben er mee gestopt.
Ik koop nu elke 3 a 4 jaar nieuwe goedkope dekens (meestal van een redelijk merk in de uitverkoop) en ben dan nog goedkoper uit als wanneer ik dure dekens koop die ik laat wassen.
Voor paarden die altijd in een zandpaddock staan is waterdicht blijven sowieso een probleem door al het schurende zand wat die dekens te voortduren krijgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:15

Ik laat ook niet meer wassen.. heb nu liners en 1 regendeken liners was ik zelf en regendeken die vervang ik als ie het niet meer volhoud. Goedkoper dan wassen en minder frustratie door lekke dekens :7

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:31

Kamillethee doen we al sinds vanochtend, lijkt niet echt te werken helaas. We hebben nu een zalfje meegekregen. Als er geen verbetering komt, komt de dierenarts langs.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:40

Vervelend Flubberboot. Beterschap gewenst.

Over de dekens, ik heb inderdaad ook vrij goedkope dekens, die ik ca om de 3 jaar vervang. Maar, hoopte dat de ervaringen met dekens wassen inmiddels beter zou zijn :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:58

Het is dat in de vliegendekens ze tot nu toe alleen in de Shires passen.
Winterdekens heb ik niet veel meer, maar had daar meestal de EJ huismerk dekens.
Paste goed op de brede paarden en gingen vrolijk 3-5 jaar mee. Voor die prijs helemaal prima.
Spuit er in de zomer een keer met de hogedruk over aan de binnenkant en dat is het. :)

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:59

Ik was de dekens wel. Maar ik heb 2 (binnenkort wellicht 3) jongens die het mega lollig vinden om aan elkaars dekens te trekken. Ik heb ook wel eens goedkope deken maar de eppljeck was hier in 1 dag stuk. Dus ik heb tweedehands bucas en Rambo’s die ik elk jaar laat wassen en maken tot het echt niet meer gaat. Voor €17 kan ik ook geen nieuwe (tweedehands) bucas deken halen.

Qua goedkopere dekens en slopers ben ik redelijk tevreden over QHP en Master! Daar trekken ze wel de rand af en de musketon sneuvelt hier vaak maar dat is allemaal goed te fixen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:33

ik was ze zelf en spray erna zelf in met een spuitbus

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 07:05

Ik laat ze om die reden ook niet meer wassen. Altijd ellende daarna.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:29

Wij wassen ze zelf en hebben meestal pas na een aantal jaren pas problemen met waterdichtheid. Maar wij hebben dan eigenlijk ook wel geluk gehad kwa slopers oid.

Tetje haar oog ziet er weer normaal uit!! Ik ben daar echt super blij mee! Ik zag alle doom-scenario's al voorbijkomen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:11

Gelukkig! Ogen zijn altijd een 'eng' ding ;(
Mede reden dat er hier al vrij snel vliegenkappen op gaan.

Vannacht was het lekker afgekoeld.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:28

Fijn Flubberboot.

Hier worden de dekens gewassen als het nodig is. Omdat ze te goor zijn na zoveel jaar, of zoals dit jaar ivm luizen. Ik laat ze wassen en nooit problemen gehad. Het is wel afhankelijk van welk bedrijf.

DF, we hebben hier zelfs nog wat neerslag gehad. Erf en tafel waren nat.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:19

Altijd een enorme opluchting als ogen weer normaal zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:19

Hier altijd elk jaar gedoe met kaatje haar ogen. Die heeft een 1 of andere vage ziekte dus heb altijd zalf van de dierenarts liggen. Gelukkig werkt dat vaak ook snel.

Gelukkig is Tetje ook al is ze nu een beetje een brokkenpiloot wel sterk en heeft ze een goede weerstand (en goede baasjes)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:29

Oh jammer dat Kaatje dat elk jaar heeft! Ik hoop zo dat Tetje hier geen gewoonte van gaat maken! Ik zat al te grappen dat ik mijn abonnement van de dierenarts eens op moet zeggen _O-

Brokkenpilootje is ze inderdaad echt wel... Heb haar nog geen jaar en we hebben de dierenarts vaak genoeg gezien vind ik. Het valt me ook op dat iedere keer als ik een afspraak maak bij de zadelmaker, zij iets krijgt. Of ze wordt kreupel, of toen die tumor en nu het oog... Al is het oog nu wel weer goed en kan ik weer rijden, was zo bang om haar weer stil te moeten zetten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:33

Flo heeft ruim een jaar ontstoken oog gehad. Wat een ellende was dat. Niets hielp. Is na een verhuizing opeens opgehouden en eigenlijk zelden meer last van. Heb nu altijd flesje oogdruppels van Veterycin in de kast staan voor het geval dat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:56

Gelukkig zijn de ogen weer in orde

Ik ben de hooiopslag/ zadelkamer aan het opruimen. Alles eruit, incl 4 lade en zadelkasten, groot pak stro en ronde baal hooi, alle pallets eruit ( rot) alles eronder opruimen ( aanhanger vol) en dan kunststof pallets erin. Even pauze, meeste werk is gedaan maar mijn rug begint nu te zeuren. Lastig met die zware dingen om dat alleen te doen, ,aar als je eigenwijs bent lukt toch best veel
Ik ben trouwens voor de dichte gegaan, alleen 1 rij met rooster bovenkant omdat ik met de afmetingen anders niet uitkwamen.
En slechts 1 (dode) muis gevonden, ik ben bang voor muizen ( heel handig met paarden en werk bij de paarden) en ik had onder die pallets 20 nesten verwacht maar het viel mij mee.

Afbeelding

ineens zie ik de vloer weer
Afbeelding

even passen en meten ( en stukje zagen)
Afbeelding

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:24

Netjes LN. Sterkte met het laatste stuk.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:28

Lekker bezig LN! Dat moet echt wel gevoel van voldoening opleveren, als het zo allemaal weer netjes en schoon is. Ook fijn idee dat er geen 20 muizennesten zitten :j

Ogen.. Hier ook standaard vliegenmaskers op en oogzalf in de kast. lastig altijd...

Ik had gisteren een hele bijzondere avond!
Ik had vorig jaar al eens Bennies volledige naam gegoogled en kwam verschillende wedstrijduitslagen tegen met daarin de naam van zijn toenmalige eigenaresse. Ik durfde daar toen niet iets mee te doen, maar paar weekjes terug toch de stoute schoenen aangetrokken en via facebook contact gezocht.

In eerste instantie geen reactie gekregen, maar gister toch ineens een berichtje terug! Overdag via FB messenger wat algemene informatie uitgewisseld en gisteravond telefonisch contact gehad. Heel leuk gesprek gehad en zoveel geleerd over Bennies verleden.

Hij is als jonkie opgegroeid in de wildernissen van Wales en op 4jarige leeftijd samen met zijn halfbroer naar NL gehaald door deze mensen. Toen rustig beleerd voor de kar en heeft in elk soort span gelopen wat je maar met 1-4 pony's kunt maken. Veel wedstrijd (sgw mennen) gelopen tot op hoog niveau en uiteindelijk op 16jarige leeftijd verkocht met zijn halfbroer/spanmaatje. Daar is het ergens fout gegaan en een menongeluk heeft geleid tot het inslapen van zijn spanmaatje en Bennies litteken op zijn been en zijn verkoop als blessurepony aan ons via MP.

Zijn toenmalige eigenaresse heeft natuurlijk behoorlijk wat emoties bij dit traject; ze was zo gek op dat span, waar ze zoveel mee heeft gedaan en zelf heeft opgeleid... Het zal je maar overkomen ook. Gelukkig is het met Bennie redelijk goed afgelopen en heeft hij fijn plekje nu. Dat hij nu dienst doet als kinderpony en onder het zadel loopt is natuurlijk ook wel bijzonder... Al met al geeft het wel een goed gevoel...

En ik ben zo blij met de informatie die ik heb, ben nog trotser en blijer met die pony nu ik zijn levensverhaal beter ken... <3
En ik heb op FB nu nog meer foto's en filmpjes gezien van Bennie op wedstrijd, in tweespan, volle galop in de marathon... gaaf hoor.

Ook wel grappig dat ze mijn zeer beginnende men-ambities hoorde (met mijn 5 minuten menervaring :+ ) en dat ze me verzekerde dat Bennie een hele fijne menpony is die ze zeer geschikt acht voor superbeginners zoals ik... Inspannen en gaan... Dus mijn vage, lange termijn droom begint stiekem steeds meer contouren te krijgen. Nu nog even de loterij winnen...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:30

Ziet er goed uit!! Kan op t verlanglijstje voor hier :D

Wat leuk om zo de oud eigenaar te spreken! Enne leuk dat ie het mennen dus al goed kent, kan je tzt mooi mee aan de slag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:47

@greendragon: ik kan me indenken dat het voor de vorige eigenaresse moeilijk is om weer kontakt te maken zeker gezien het verleden van de paarden voor Bennie bij jou kwam.

@lynn: fijne dingen die dichte kunststof pallets, maar wat een werk voor je daar aan toe bent.

Ik ben even naar het dorp gefietst, want fietsen mag van de fysio. Benieuwd hoe de rug er morgen aan toe is. Gister voor het eerst een hele dag zonder pijnstilling.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:47

Leuk Greendragon om de achtergrond wat meer te weten, vooral dat je nu ook wel weet dat aanspannen er misschien ook nog wel in zit op termijn. Lijkt mij heel dubbel om wat terug te horen dan als het met zoiets geëindigd is. Er zal wel behoorlijk wat verdriet achter zitten, maar dan nog is het fijn om te weten als ze goed terecht zijn gekomen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:51

Wat mooi GD. Fijn om zijn verleden te weten. Geniet ze van hem.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:14

Altijd fijn om hhet verleden te kennen, wat gaaf om hem zo goed te zien lopen voor de kar

zo had ik een shet die verkocht was als kinder en menpony, met Zweeds paspoort, wat ik nooit begreep want hij had onbekende ouders.
Deze ponny dus meeverhuisd te zijn met zijn toenmalige Zweedse eigenaar en verkocht toen ze keuzes moest maken en omdat hij met mennen gevaarlijk was ( ineens ertussenuit schieten) is die verkocht en dat verhaal er ook duidelijk bij vermeld.

Erna is die nog 3 eer verkocht voor die bij mij terecht kwam en is dat verhaal van "een gevaar" met mennen "vergeten" erbij te vermelden.

Zadel/ hooihok is klaar. De oude pallets gaan morgen naar de buren die het gaan opstoken en ik ben moe maar voldaan. Gelukkig komt de bijrijder zo en hoef ik niet meer zelf te rijden, geen zin in. Nu alleen nog alle rommel die onder die pallets lag afvoeren.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:07

Dekens spuit ik altijd goed af van binnen en buiten bij mooi weer, gewoon met de tuinslang. Vliegenmaskers deed ik in de wasmachine maar daar worden ze vaak minder stevig van. Nu ook maar regelmatig met de hand wassen.

Wat doen jullie tegen vliegen in de stallen?