Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:32

Super leuk om mee te lezen en bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Fijn om te lezen dat het ook voornamelijk positieve berichten zijn :) en mensen ook nog aan rijden toe komen. Een periode minder rijden vind ik niet erg, paard staat nu ook al half jaar stil door stomme pech dingen. Maar ik kan geen uren per dag besteden aan onderhoud/management omdat ik 9 uur per dag werk, heb wel altijd lang weekend (vrijdag vrij). Ik vind het nog steeds wel lastig in te schatten hoeveel werk het gaat zijn maar we hebben al bedacht dat er een grote schuilstal en een paddock met een enorme slowfeeder zou komen om het werk te beperken.

Ik ben wel bang dat ik het sociale en de gezelligheid op stal zou gaan missen. Maar het gedoe rondom voeren, buitenstaan oftewel management en het uberhaupt vinden van een fijne stal zou ik niet missen en dan had ik echt geen klein budget (400+ euro per maand).

Ik heb geprobeerd een beetje bij te lezen:
Mooie stal hierboven kojack
Succes met klussen BoRo
Hoe bevalt het om een pensionklant te hebben Robijntjah? Helpen ze ook mee of staan ze “volpension”? Mooie zadel ruimte
xXutopiaXx gefeliciteerd met de babies
Azmay is Heeze te doen? Ben bij een heel fijn plekje gaan kijken daar maar nu we meer de andere kant op kijken voor huizen werd het voor mij te ver.
Malenka Knappe merrie!

Super mooie honden ook die voorbij komen! Wij hebben er binnen een jaar 3 verzameld :x Oudduitse herder, Jack Russel kruising en Labrador.

Wij gaan donderdagavond voor het eerst even kijken bij een woning met iets extra grond bekijken, voor het eerst een woning met optie tot paarden aan huis. Ben erg benieuwd hoe we het vinden. Wonen nu op een perceel van 600m2 maar kleigrond en dat vind ik echt drama in de winter (met honden) zoeken dus liefst iets op zand/bosgrond.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:34

xXutopiaXx schreef:
Wauw! Hebben jullie mooi gedaan!! Wil je eens een close-up foto maken van hoe het hout er aan de buitenkant op zit? En dan met name waar ie 't hoekje om gaat, naar binnen toe haha :D

Wij doen maar wat :') Buiten staan ze sowieso allemaal 24/7 en voeren, 's ochtends ergens tussen 6 en 12 :') 's middags ergens tussen 17 en 20 en dan voor de nacht als wij naar bed gaan :P Meestal rond 24h nog een keer. Zijn er behoorlijk soepel in, en dat merk ik ook aan de paarden, nooit drammerig ofzo :D En hooi hebben ze overigens altijd onbeperkt.

Dat zijn gewoon kleine plankjes die tegen een paal aan zijn gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:38

kojack schreef:
Hoe doen jullie het met voertijden en naar buiten zetten enzo? Ik ben nog een beetje zoekende hoe ik dat wil doen.

In de zomer staan ze 24/7 buiten, dan krijgt de shet haar medicatie en krijgen ze wat lekkers. Voor ik naar bed ga krijgen ze hun vitaminekorrel en ergens daartussen gaan ze in de wei. Hoe laat ze in de wei gaan is afhankelijk van mijn planning die dag en hoe lang is afhankelijk van het weer en hoe het gaat met mijn shet (PPID). In de paddock hebben ze onbeperkt ruwvoer (hoef ik maar ong. 1x per week te vullen) en de schuilstal. Als de hun lekkers of brokjes eten mest ik de paddock uit in tussentijd en vul ik het water bij. In de winter gaan ze naar buiten zodra ik wakker ben en naar binnen voor ik naar bed ga, in praktijk staan ze dan meestal van 23 tot 7 binnen. Soms langer, soms korter. :) Mooie stal heb je overigens!

@biancaa: ik werk ook relatief lange dagen (7 tot 17 of 11 tot 21) en ik studeer nog, maar ik vind het reuze meevallen. Vooral in de zomer is het goed te doen. 24/7 buiten met slowfeeders en schuilstal. Ik heb geïnvesteerd in veel goede slowfeeders. Die van mij hebben twee netten in de paddock, een kuubskist met een net en dan nog drie in de schuilstal. Op deze manier kan ik zoveel voeren dat ik maar 1x per week bij hoef te vullen, dat doe ik vaak op een vrije dag of als ik op tijd thuis ben. Dan ben ik in een half uurtje ook weer klaar voor de hele week. Ik denk dat het me in de zomer een half uurtje per dag kost, 's ochtends en 's avonds een kwartiertje voor het uitmesten en voeren. :)

Wat een zadelkamer zeg! Ben benieuwd hoe het er uit ziet als je hem helemaal hebt ingericht. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-20 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Unseen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:40

Mooie zadelkamer Robijntjah! Hoeveel pensionklanten heb je en moet je de kamer dus mee delen? Een aanrechtje met kraantje is wel super handig, dat mis ik in de mijne.
Mooi die houten planken aan de muur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:42

Ik heb nu 3 klanten waarvan er 1 gaat over een maand en er komen er deze week 2 kijken.

De meesten zijn met pensioen of opfok tot nu toe.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:45

Robijntjah, wauw wat gaaf zeg!

Schema voor shet op paddock:
8.30 hooi
12.30 hooi
17.00 hooi en hapjes
21.00 hooi

Paard:
8.30 op het gras
16.30 naar nachtwei en hooi
17.00 hapjes
21.00 uur hooi

Staan beide 24/7 buiten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:51

Die zadelkamer <3

Hier voer ik ook flexibel. Naar de wei brengen ook, ze staan toch in een uitloopstal.
Ik heb lang geleden de vaste tijden al losgelaten, werd er gek van :D

Lief al die honden!
Hier geen hond, nog te weinig tijd voor.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:52

Prachtige zadelkamer.
Ik hou ook wel van het keukenblok wat er staat.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:54

Mooie zadelkamer inderdaad! Ideaal, zo´n keukenblokje. Ik moet het doen met de buitenkraan bij huis. Wil ook wel, maar toch weer een stukje lopen. :)

Even iets anders: groeit het gras nu ook zo bizar hard bij jullie? Ik heb de paarden er nu even niet op omdat het nog wat nattig is en ik het gras echt even de kans wil geven om bij te trekken en zie het gewoon met de dag groener en langer worden. Idioot hoe hard dat gaat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:57

Ja het is geweldig groeiweer nu.
Heeft wel even nodig gehad om weer groen te worden, maar sinds vrijdag leek het groen en meteen 2 cm langer :D
Wei is ook weer flink kleiner gemaakt voor ze.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:02

Mooi Jolijn!

Hier groeit het nu ook heel hard Flew! Het stuk dat we gehooid hebben is weer helemaal groen en echt al centimeters hoog ook. Ben ik wel blij mee, ik blijf nog even stiekem hopen op een 2e snede :o

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:05

Ja ons gras gaat ook hard nu. We hebben ze er nu 2 uurtjes per dag op ipv hele dag. Inderdaad om het wat tijd te geven. Nadeel is wel dat we tijdelijk 2 kleine kuddes hebben ipv 1 grotere, waardoor onze beide weitjes in gebruik zijn en er geen enkele echt rust krijgt...

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:23

Hoi, ik kom hier ook mee kletsen.
Heb de paarden nu 2 maanden aan huis staan en het is geweldig (zeker nu mijn vriend en ik beide thuis werken). We zijn nog bezig met alles buiten en voor de paarden in orde te maken en daarna gaan we het huis in fases verbouwen.

Mijn voerschema is 8u muesli en met hooi op de paddock. Rond 10-11u op de wei en rond 16-17u terug op de paddock met hooi. Rond 20-21 muesli en ik zet ze rond 23-24u op stal met hooi voor de nacht.
De stallen hebben uitloop naar de paddock maar ik durf ze nog niet snachts open te laten omdat mijn oudere merrie omvalt als ze staand in slaap valt en ik ben dus bang dat ze tegen/door het hek valt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:25

fijne zadelkamer en inderdaad mooi die wand met planken en een handige wastafel
net lekker gereden, ook gefilmd alleen liep mijn oude merrie los in de bak en die heeft de helft van het filmpje er heerlijk voor gestaan

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:55

Heeey :D Gezellig Sky_Britt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:23

Gras gaat hier ook hard! Ze staan hier nu 4 tot 5 uur per dag op het gras, de shet met een korfje ivm haar PPID, maar dat gaat tot nu toe hartstikke goed. Heerlijk vind ik dat, als ze zo lekker tevreden in de wei staan <3

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:47

Haha, het gras groeit hier zo hard dat het bijna ruzie opleverde :D . Ik had vrijdag de hele tuin gemaaid, ga zaterdag even naar de winkel en bij terugkomst zegt mijn man: 'ja, ik heb ook nog even het gras gemaaid...'. Ik vraag waar dan? En hij geeft een stuk aan waar ik het de dag ervoor gedaan had 8)7 . Heel eerlijk, ik had het wat langer gelaten omdat er dieper in wat slechte stukken zaten (vond ik lelijk), maar het voelde toch als erg weinig waardering voor mijn werk (hij had de dag ervoor niet gezien wat ik precies gemaaid had, de bedoeling was dus heel erg lief :j ).

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:09

Mooie stal Kojack!

Qua voeren wisselt het hier ook nog wel eens wat. In principe schiet ik op onbeperkt ruwvoer (maar pas het hooi wel enigszins af, als dat op is, hebben ze nog gerstestro als back-up). In de betere tijd van het jaar vul ik de bakken en netten (5 voerpunten voor nu nog twee paarden) ongeveer eens per dag net wanneer het me uitkomt. Ik heb twee palletboxen waar ik ook wat gerstestro doorheen meng wat extra vertraging.

Wanneer ze niet meer/veel minder op het gras komen vul ik ongeveer 2 of 3x per dag. Maakt het mezelf nog wel eens makkelijker door 1x de netten te doen en de bakken wel 2/3x per dag te doen. Ze komen nu ongeveer 5 uur per dag op de wei (met graasmasker).

Op termijn zou ik ook nog wel graag 1 of een paar voerpunten met een timer willen! Dan zouden de ‘vrije’ punten met een maas 2cm kunnen bv. En die op timer wel met maas 3cm. Maar dat is iets voor de toekomst.

Ze staan hier overigens ook 24/7 buiten (met schuilstal).

Robijn, wat fijn van die zadelkamer! Die houten delen zijn inderdaad echt heel mooi!

biancaaaa, hoeveel tijd je aan onderhoud/management kwijt bent hangt ook wel erg af van hoe handig je dingen voor jezelf maakt! Als je bijvoorbeeld mest op een aanhanger verzamelt en dat wekelijks moet wegbrengen kost dat een boel meer tijd dan wanneer je een grote mestplaat hebt die 2x per jaar leeggehaald wordt. En die mestplaat op een makkelijk (jaarrond!) bereikbare plek scheelt ook een boel! Ook de ondergrond maakt inderdaad een boel uit. Danwel je mogelijkheid om te investeren in het geschikt maken.

Flew, hier is het gras ook echt aan het ontploffen ja haha! Je ziet het bijna per dag groeien. En de wei die helemaal geel en verdord was (die knisperde echt als je er over liep) is ook weer helemaal groen en aan het groeien nu!

Sky_Britt, heerlijk he, zo je paarden de hele dag kunnen bewonderen!

Trouwens inderdaad echt leuk om alle viervoeters te zien! Ik moet nodig weer eens nieuwe (goede) foto's van die van ons te maken. Wij hebben een Tamaskan en een Wolfalike.

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:25

Mooie honden Marlies! Lijken me geen makkelijke trouwens :P

Prachtig die zadelkamer Robijntjah!

Wow Loretta wat een intensief schema zo! :oo

Hier ook flexibele voertijden, nooit gedram. Als ik moet werken voer ik om half 6 en zet man ze om een uur of 7 buiten. Als ik vrij ben voert mijn man om een uur of 7 en zet ik ze buiten als ik wakker word.
Nou heb ik wel ruime stallen met uitloop eraan vast dus ze staan sowieso nooit echt binnen opgesloten :)
Ze blijven tot het donker word buiten, in de winter dus wat korter dan in de zomer. In de zomer blijven ze op een gegeven moment ook gewoon 24/7 buiten en haal ik ze alleen een uurtje binnen om te voeren. Maar dit jaar staan ze nog allemaal ‘s nachts op stal omdat Lana nog steeds moet veulenen en die kan niet alleen staan... dag 377 ondertussen -O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:29

Jouw honden Marlies <3 Zijn de bom!! :+: 8-)

Zo dan.. Lana maakt er echt wat van!! :oo

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:41

Prachtig Robijn, het lijkt wel een balzaal zo op de foto :-)\

Gave foto van de honden Marlies.

Je geduld wordt op de proef gesteld Libera...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:14

Ik heb een heel simpel schema. ‘s Ochtends voor het werk voeren en buitenzetten. En dan met het licht mee ‘s avonds binnen halen maar nooit echt voor 18.30-19.00u tenzij ik ga rijden. Nu is het dus een stuk later en voer ik meteen als ik ze binnenhaal.
In de winter krijgen ze dan voordat ik ga slapen ‘s avonds hun voer.

Tijden heb ik niet doordat ik onregelmatig onregelmatig werk. Ik heb zelden dat ik de hele week op hetzelfde tijdstip begin of ik moet nachtdienst hebben ofzo.

Edit: alleen als ik avonddienst heb worden de paarden binnen gehaald. De rest doe ik allemaal zelf. Als ik ze niet zelf binnen haal dan leg ik alvast hooi klaar.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:28

Wij voeren om 06.15 hooi en brok. Om 07.30 gaan ze naar buiten de wei in. Om 12.00 uur gaan ze de paddock in zonder hooi. Dan kunnen ze uitbuiken. Om 17.00 uur gaan ze naar binnen en krijgen hooi en daarna brok. Om een uur of 11 in de avond doen wij de laatste ronde en krijgen ze wat muesli en hooi.
Wij hebben ze in de nacht op stal omdat wij regelmatig bezoek krijgen van edelherten in de wei. De paarden vinden dit eng.
Mooi foto’s van honden hierboven. Daar zitten hele knapen bij.
Onze twee labradors zijn nu 4,5 maand oud en worden al hele slungels. Onze Jack-Russel is bijna 14 jaar oud.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:32

Fijn om te horen Jitskee, dat klinkt wel oké en wij willen ook naar paddock 24/7 met knappe inloopstal.

Goede tip MarliesR mest had ik nog niet aan gedacht maar ophalen heeft wel de voorkeur inderdaad. Schitterende honden trouwens!

Jeetje lange dracht Liberia

Wij hebben nog een tweede afspraak kunnen maken voor donderdag. Ben heel benieuwd hoe het “voelt”.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:15

eindelijk weer thuis na een dag klussen. pffff ik ben echt kapot. Zodra ik foto's heb zal ik ze delen, maar tja de stalbouwer komt nu donderdag ipv dinsdag, dus de stallen is nog niets aan gedaan. De oude omheining is er volledig uit. Vanaf morgen opbouw van de omheining en ik hoop dat de stallen op tijd klaar zijn...