Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:44

Met patella kun je toch door de smid eea laten aanpassen zodat hij mindet op slot schiet. Dan een beetje mee aan het werk en dan is er vast nig wel eea mogelijk.
Is het je bedoeling om nig een paard over te houden? Wellichtbin pension als je de boel verkocht hebt? Als het tijdelijk vind ik schaapjes echt niet heel erg als pony er rustig onder is. Dat overleven ze wel maar het moet geen maanden duren.
Lastige keuze hoor, ik zou niet in je schoenen willen staan.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:12

Jullie zijn helemaal niet gemeen hoor. Ik ben zelf ook altijd van het niet alleen laten staan van paarden. Is alleen even zo'n stomme situatie. -O-

Ik heb niet echt het idee dat Mel het erg vind. Ze amuseert zich prima, maar een vriendje erbij zou natuurlijk fijner zijn voor d'r. Qua voer is het geen probleem. Ze overeet zich niet. Heeft een jaar met Stef gestaan met onbeperkt hooi en is echt niet paffig geworden.

Ze wordt door de smid idd al binnendoor bekapt.

Heeft iemand een shet of mini te leen voor een half jaar? Ik wil echt niet een grote erbij zetten, die heb ik net met veel pijn en moeite moeten verkopen door de situatie. Dan verkoop ik Mel nog eerder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:05

AbbyBlues schreef:
Jullie zijn helemaal niet gemeen hoor. Ik ben zelf ook altijd van het niet alleen laten staan van paarden. Is alleen even zo'n stomme situatie. -O-

Ik heb niet echt het idee dat Mel het erg vind. Ze amuseert zich prima, maar een vriendje erbij zou natuurlijk fijner zijn voor d'r. Qua voer is het geen probleem. Ze overeet zich niet. Heeft een jaar met Stef gestaan met onbeperkt hooi en is echt niet paffig geworden.

Ze wordt door de smid idd al binnendoor bekapt.

Heeft iemand een shet of mini te leen voor een half jaar? Ik wil echt niet een grote erbij zetten, die heb ik net met veel pijn en moeite moeten verkopen door de situatie. Dan verkoop ik Mel nog eerder.

Ik zou graag de schet uitlenen maar denk dat ik ruzie met de kinderen krijg, ik zal het eens overleggen zeker voor nu de winter als ze er minder mee doen is het misschien wel een idee. Anders oproepje?

I

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:12

Jullie kletsen nog stevig door, leuk! :) Hier is vandaag de loonwerker geweest om even te kijken en bespreken hoe of wat met de paddock en wanneer hij denkt hier tijd voor te hebben. Dit was toch een flinke meevaller en het komt er nu eigenlijk op neer dat wanneer wij de boel leeg hebben (lees: bomen eruit, alle "zooi" opgeruimd, enz.) hij al kan komen om de boel vlak te schuiven. :D

Lynn: Ik kan me heel goed voorstellen dat je er echt even doorheen zat met al die regen die gevallen is. De winter (en vooral de vele regenval) is ook iets waar ik niet heel erg naar uit aan het kijken ben, maar op mijn pensionstal is het 's winters ook geen feestje.
Wat knap dat je dat kunt: honden opvangen. Ik weet nu al dat ik er de grootst mogelijke moeite mee zou hebben als ik dan weer afscheid van ze moet nemen. Met hoofdstellen kan ik je niet helpen, daar ben ik al een aantal jaar zo goed als uit.

Zoefie: Wat zien jou stallen er mooi uit, zeg! Als ik jou was zou ik me ook de moeite besparen om de bovenste balken te verven. Het ziet er zo al prachtig uit. :) Overigens heb ik ook rubberen matten (overigens geen puzzelmatten) in mijn huidige schuilstal en het looppad liggen en ben hier ook zeer tevreden over. Bij mij ligt er in de schuilstal dan nog wel een laag stro op, maar een stalgenoot van mij heeft haar paarden gewoon op de matten liggen.

Joyce: Nogmaals sterkte met je paard. Fijn dat ze wat rustiger is dan eerst, maar het is en blijft naar om je paard met pijn te zien staan. :(:)

AbbyBlues: Wat een leuke foto! Erg gezellig dat je samen met Azmay bent wezen rijden. Vervelend dat Melody nu alleen staat en je niet zo goed weet wat je met haar moet. Ik ben er ook niet zo'n voorstander van om een pony (of welk sociaal dier dan ook) alleen te houden, maar begrijp ook heel goed dat je er geen tweede paard bij gaat kopen. Je zou eens kunnen peilen of er iemand in de omgeving misschien een weidemaatje zoekt óf iemand met een Shetlander die in een soortgelijke situatie zit. Wat betreft de patella fixatie durf ik geen grote uitspraken te doen, maar volgens mij zit er iemand in het SMP-topic die ook met haar pony met patella fixatie ment.

Flew: Leuk dat je samen met je vriend een blokje om bent geweest.

Fabster: Ik heb hier twee Shetlanders staan dus ik weet niet veel van grote maten, maar ik meen me te herinneren ooit eens maat XXL in een webshop gezien heb. Al heb je daar natuurlijk niets aan want ik kan me niet meer herinneren waar/wanneer.

Anke: Leuk dat je met Dunya op buitenrit bent geweest. Mag ik vragen welk zand je gestort krijgt? Wij zijn nog wat aan het dubben over het zand dat wij graag in de paddock willen hebben. Ik zie dat je in een latere post al antwoord geeft op mijn vraag, m3c zand, ga ik even opzoeken. :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:54

Ik zou m3d doen. Het verschil is de vorm van de korrels. M3c maakt een gesloten vlak. Het word bv ook gebruikt onder tegels. Als je het aanstamps sluiten de korrels door de vorm mooi in elkaar. M3d zijn rond korrels en daardoor blijft het los. Ik heb dat zelf in de paddock rijbak en zeer te vreden.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:07

Abbey, vrijheidsdressuur komt in verschillende vormen hè? Je hoeft niet gelijk de volgende Jesse Drent te worden. Liever niet zelfs, wat mij betreft. Ben het wel met je eens dat rust roest. Dus als we alle circus onzin even buiten beeld laten zou ik zeggen, mel mee honden uitlaten, longeren, lange lijnen, dubbele lijnen, de parreli games, in hand trail, extreme mountain trail, schriktraining en als je me nog een half uurtje geeft verzin ik nog wel wat :D
Ik ben dus gek op grondwerk. Gelukkig maar want twix vind echt dat een paard geen mens hoeft te dragen. Die discussie loopt nog wel even ben ik bang.

En idd gezellig shetje ernaast. Ongeveer even groot. Heb je zo een tweespan O:)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:40

AB: als ze onbeperkt hooi krijgen, kun je wel eentje van mij in bruikleen hebben. Moet dan wel in april terug.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:17

kvulden: Bedankt voor de tip, dan ga ik daar ook nog eens even naar kijken. Ik zie haast door de bomen het bos niet meer, dus het is wel fijn als er ervaringsdeskundigen met wat tips zijn. :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:13

Kan iemand me een idee geven pony heeft sinds vorige week diarree het is een moment beetje beter geweest. Dierenarts zei dat het van het gras was maar sinds namiddag is het echt water water, het loopt gewoon van zijn benen. Heb hem continu op kaal stuk weide gezet nu mer hooi en halve vitaminenkoek. Tot wanneer mag ik dit nog aankijken of wanneer zou ik ten laatste verbetering moeten zien ?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:23

bij echt water zou ik niet langer dan 2 dagen aankijken en ondertussen stengelig hooi en stro geven en evt wat flohschale ( weet even Nl woord niet meer)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:24

Vlozaad denk ik? Psylliumvezels?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:25

jaaa die is dat, ik bestel die altijd in Duitsland vandaar dat ik niet op de naam kwam

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:26

Ja, hij eet goed, drinkt goed. En is ook niet speciaal vermagerd ofzo .. vind zo gek dat het nu plots erger is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:42

Maar als jet er echt uitspuit ga je het met psylliumvezels niet redden. Dan moet je er haast potten ingooien. Ik zou de DA bellen. Iig voor advies.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:52

nee niet alleen dat maar stro en droog stengelig hooi doet ook al veel bij diaree

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:53

Ga er morgenvroeg terug naar toe, als ik nul verbetering zie dan bel ik hem zowiezo terug. Maar zal wss wel moeten gebeuren. Probeer te bedenken wat er van gisteren op vandaag anders is maar kan niets vinden. Buiten dat het gisteren erg veel geregend heeft maar .. en zondag met het hooi gestart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:00

Voor diarree zou ik ook de dierenarts bellen.

Hier een baaldagje vandaag. Ik had voor Bacardi een super mooie sidepull en wilde kijken of die kon aangepast worden voor Quick. Gaat helaas dus niet lukken, de neusriem kan niet voldoende verkleind worden.

Zit ik met een oud hoofstel waar ik niets mee kan, een nutteloze sidepull, een stübbe die niet geschikt is voor een gangenpaard en een westernzadel waar zijn rug mogelijks te kort voor blijft. Zadels hebben al te koop gestaan, maar niemand had interesse, zucht.

Enfin, we hebben wel lol gehad van de week. Bij gebrek aan een opstapje, ben ik maar op een ladder naast Quick gaan staan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trouwens, heeft er hier iemand een idee hoe je juist kan meten welke maat cap je hebt? Dacht dat je gewoon je hoofdomtrek moest meten, net boven je oren, maar nu vind ik net een cap leuk die verkocht wordt in maten smal, medium en large.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:20

normaal is het cm, mijn hoofd is 57 cm, wat dat in S, m of L is geen idee, staat dat er niet bij?

Zadels is volhouden, 1 bijna half jaar te koop gehad, zadel van 3000- voor 500 te koop, maar er hoeft maar net iemand naar dat model op zoek te zijn
nadeel is vaak afstand, mensen willen het toch passen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:37

SVRL, gebruik je die sidepull niet meer? Als het een maatje cob is ben ik misschien wel geïnteresseerd. Net als in je Stübben mits het een dressuurzadel in 17,5 inch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:55

Flew schreef:
SVRL, gebruik je die sidepull niet meer? Als het een maatje cob is ben ik misschien wel geïnteresseerd. Net als in je Stübben mits het een dressuurzadel in 17,5 inch is.

Helaas is de sidepull een full en mijn zadel is een veelzijdigheids zadel. Moet eens dringend nakijken hoeveel inch.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:05

Ah verdorie, dan kan ik er helaas ook niks mee. Ik hoop dat je het een beetje leuk kunt verkopen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:14

Idifix: Als het echt waterdunne diarree is zou ik toch even de dierenarts raadplegen voor advies, zeker als het erger wordt door de dagen heen. Wel vervelend zeg.. :(:)

SVRL: Ik kan me heel goed voorstellen dat je dan een flinke baaldag hebt. Met de maten van caps kan ik je niet helpen, maar zou er niet ergens een maattabel te vinden zijn?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:17

Idifix schreef:
Kan iemand me een idee geven pony heeft sinds vorige week diarree het is een moment beetje beter geweest. Dierenarts zei dat het van het gras was maar sinds namiddag is het echt water water, het loopt gewoon van zijn benen. Heb hem continu op kaal stuk weide gezet nu mer hooi en halve vitaminenkoek. Tot wanneer mag ik dit nog aankijken of wanneer zou ik ten laatste verbetering moeten zien ?

Ik heb dat ooit met mijn Belg gehad. Echt maanden. Niks hielp, behalve prednisolon. Maar als ik daar mee minderde, was t zo weer terug. Toen Clear Intestine gebruikt. Dat deed de truc. Toen werd hij beter. Maar werd toen ook behandeld aan zijn lever.

Leo heeft t ook wel eens (niet zo erg dat t water is), maar die redt t niet met clear intestine. Die geef ik wel flinke scheppen psyllium. Bij hem werkt dat weer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:50

Opstappen en wegrijden op Quick dadelijk :+
Diaree geen ervaring mee behalve door voordroog maar dat was duidelijk.

Gisteren les gehad van Anke, ik op Diva en mijn vriend op Kim.
Laten we zeggen dat we de prinsesjes even wat harder aan moeten pakken :')
Vriendlief leek het niet zo leuk te vinden tijdens de les voor mijn gevoel maar achteraf zei hij juist dat hij zich realiseerde dat Kim net zo leuk kon zijn als dat moeilijke paard van de manege vroeger dus we houden hoop :Y)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:54

Idefix. Bliksem, onze shet, heeft het zodra hij juist geen of weinig gras mee krijgt. Ik heb gewoon droog hooi in kleine balen, zonder plastic. Ik weet niet hoe dat wordt genoemd. Maar als hij alleen dat te eten krijgt, wordt zijn mest heel nat en slap. En ook echt zo'n straaltje mestvocht komt er dan mee.
Zet ik hem weer op gras dan is dat over.
Toen we Bliksem net hadden wist ik niet wat de oorzaak was. Van alles geprobeerd en de dierenarts laten komen. Maar bij hem komt het van het hooi.