Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:07

Ik weet niet of de voorspelling klopt, maar hier lijkt het al voorjaar :+
Afbeelding

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:09

Jee...wat gaan jullie hard zeg, lees zo weer ff bij.

Vraag. Net bij het voeren staat een haflinger merrie te zwiepen met haar staart en naar der buik te trappen. Eigenaresse in de paniek, dacht in eerste instantie koliek. Maar na goed kijken heeft ze een grote soort smetting tussen haar uier. Ziet er goor uit en ze blijft stampen en zwiepen. Da wil niet komen, ze heeft een rare da , ze kan geen foto maken want dan krijgt ze een lel. Ze heeft er net vetramil op gesmeerd . Wat zouden jullie doen?

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:12

Paard vast zetten of vast laten houden, iemand voorbeen optillen (maakt schoppen moeilijker :D ) De boel goed schoonmaken en ontsmetten.
Als de boel weer goed is wat droogzetter er tussen smeren en goed schoon/droog houden.
Het onderhoud bij merries van de 'private parts' is al een stuk simpeler als bij ruinen, maar het moet ook wel gebeuren :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:14

Jadybabe schreef:
Jee...wat gaan jullie hard zeg, lees zo weer ff bij.

Vraag. Net bij het voeren staat een haflinger merrie te zwiepen met haar staart en naar der buik te trappen. Eigenaresse in de paniek, dacht in eerste instantie koliek. Maar na goed kijken heeft ze een grote soort smetting tussen haar uier. Ziet er goor uit en ze blijft stampen en zwiepen. Da wil niet komen, ze heeft een rare da , ze kan geen foto maken want dan krijgt ze een lel. Ze heeft er net vetramil op gesmeerd . Wat zouden jullie doen?

Je zou toch even goed moeten kijken wat het precies is.
Maakt ze het weleens schoon daar? Ik haal er bij onze merries ook weleens wat troep tussenuit. De ene vind het heerlijk, de andere wat minder, maar het voorkomt wel dit soort zaken.

Als je er wel aan kunt komen dan zou ik toch even voelen of er korsten op zitten, of dat het nat is (al zal dat nu met de zalf erop niet meevallen).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:14

Wow jullie gaan weer snel.

De paarden die nat hooi krijgen die netten zijn nog steeds stijf bevroren. Blijven rechtstaan als je ze neerzet, best wel grappig.

Neem vandaag alle paardjes maar mee naar de binnenpiste, want thuis rijden zit er de eerste dagen nog niet in. Die 15° is hier ook welkom!

Jadybabe, inderdaad even kijken of je het kan schoonmaken. Kan me voorstellen dat het jeukt bij het paard en ze vandaar zo lastig is.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:17

Waarmee zouden jullie het schoonmaken? Ze heeft het net met babydoekjes een beetje schoon proberen te maken. Het is echt etterig en ze blijft zwiepen met haar staart en blijft het zo irriteren .

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:21

Als net echt etter is zou ik toch kijken of je het eerst een keer kunt ontsmetten met betadine oplossing of shampoo. Dan kun je eventueel ook meteen korsten eraf krabben.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:24

Vervelend Tinky hopelijk voel je je snel beter! Mezelf spuiten lijkt me trouwens wel eng om te doen.

Palousa ik ben jaloers!!

Jadybabe waarom wil de dierenarts niet komen?! Wie is het? Afhankelijk van hoe graag ze de DA wil laten komen zou ik dan een ander bellen, of schoonmaken met betadine maar dat zal denk lastig gaan als ze al geen foto kan maken..

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:31

Raar he? Ik heb zelf Meursing en die komt altijd. De meiden hebben da uit alphen, en die zegt doodleuk, haal maar een shampoo op. Ik zelf zou liever de da laten komen om te kijken of er wat tegen de jeuk gegeven kan worden. Jij hebt zeker Bodegraven?

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:31

Ik zou het denk ik ook proberen schoon te maken. Dat kan al een hele opluchting voor de merrie zijn.
Een keer goed ontsmetten en schoonspoelen en Voor de rest ben ik er altijd voor om af en toe te blijven schoonspoelen, maar na die eerste keer niet teveel meer echt ontsmetten. Wel bijzonder dat de dierenarts daar niet voor wil komen. Jullie zien toch dat het nodig is??

Kristel: De paarden zijn behoorlijk woest. Ze slapen goed, hebben dunne mest, maar eten wel goed en daarnaast gewoon woest. Pippin stond eventjes alleen in de stal omdat ik even naar de ijzers van Hjala wilde kijken, maar die fliptte meteen helemaal. En Hjala loopt op dit moment mega door je heen. Dus als we haar verplaatsen moet je echt even duidelijk zijn van Hallo ik loop hier en jij daar en dan lukt het wel weer. Ik denk als ze straks meer gewend zijn dat dat wel beter gaat worden. Hjala is altijd zo relaxt.

Daarnaast in twijfel om haar ijzers eraf te halen. Hier is het echt nog mega glad.... ze kunnen de weide niet eens in dus staan nu in de bak. Maar die ijzers is wel echt extra glibberij. Morgen komt de smid hier. Ik kan haar ijzers eraf laten halen en dan bewaren en de volgende keer ze er weer onder gooien?? Wat zouden jullie doen?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:43

Ja heel raar Jadybabe! Maar de dierenarts uit Alphen is sowieso echt niet mijn favoriet, slechte ervaring mee. Ik zit idd bij Bodegraven, maar daar zullen natuurlijk ook mensen slechte ervaringen mee hebben. Het is ook wel persoonlijk.

Lisa waarom staat ze op ijzers?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:46

afhankelijk van de weersverwachting zou ik ze er nu onder laten, maar aan de andere kant de winter is nog niet voorbij (me niet gaan aanvallen dames wil net als jullie ook een einde aan de winter als die zo gaat als nu!) en er kan nog genoeg vorst en sneeuw gaan vallen. Als je paard zonder kan kan je overwegen om ze er onder uit te halen, anders even overleggen met je smid Lisa_vera.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:14

Kirrr schreef:
De paarden die nat hooi krijgen die netten zijn nog steeds stijf bevroren. Blijven rechtstaan als je ze neerzet, best wel grappig.

Ik had gister een plankje onder de waterbak aan het hek gehangen zodat ie rechte bleef hangen (kan er ook meer water in). Vanochtend dus nergens dat plankje meer te vinden |o

Nu ik je post lees weet ik weer waar hij is... ik had hem alvast in het net gezet om dat open te houden, idd omdat ze 's nachts zo bevriezen . Age does that to people... 8-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:15

Blij dat ik kon helpen. :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:16

DubbelDun schreef:
Paard vast zetten of vast laten houden, iemand voorbeen optillen (maakt schoppen moeilijker :D ) De boel goed schoonmaken en ontsmetten.
Als de boel weer goed is wat droogzetter er tussen smeren en goed schoon/droog houden.
Het onderhoud bij merries van de 'private parts' is al een stuk simpeler als bij ruinen, maar het moet ook wel gebeuren :)

Dit dus, ja. Tussen de uier moet je het inderdaad wel regelmatig schoonmaken. Ik doe dat met luierdoekjes voor de gevoelige huid (dus zonder parfum etc). Maar nu het al aan het smetten is, moet het inderdaad droog en schoon worden. Voorbeen optillen helpt en anders even tranquigel erin.

Als ik mijn merrie schoon poets, staat ze me altijd wel verwijtend aan te kijken. Ongewenste intimiteiten, zie je haar denken.... :=

Ik doe de ruinen ook met die doekjes, trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:21

Ik friebel met vingers ook eerst de aangekoekte rotzooi eraf en ga erna met babydoekjes overheen.

Moet wel bekennen dat die grote van mij daar ook nooit niemand veelde en ineens zelfs zijwaarts gericht kon trappen, dus de eerste jaren spoot ik het in de zomer altijd maar goed af.
Maar pukkie vind het helemaal geweldig als ik dat doe en die gaat echt zowat op je schoot zitten van genot <<) . Grote heeft dat een paar keer heel geinteresseerd staan aankijken en sindsdien mag ik het ook bij haar doen. :D
Waar die kleine dus allemaal nog niet goed voor is uiteindelijk... :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:22

Niks geen doekjes hier, gewoon met mijn magic glove met noppen even er tussen 'raggen'. Levert soms een boze blik op, maar meestal vinden ze het wel lekker :D
Overigens maak ik ook minimaal wekelijks het gebied rond de vulva/anus schoon. Hier zitten ook veel velletjes die gaan irriteren en dat eindigt meestal in een kontschurend paard met veel gebroken staartharen of zelfs wondjes als ze toevallig een verkeerde plek uitkiezen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:25

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag mochten de paarden even in de tuin spelen. Daar staat het gras nog hoger, dus ze waren blij. Normaal zet ik er altijd even prikpaaltjes omheen, maarja, de grond is hard, hè. Das dan maar zonder. Toch genoeg gras. Maar de Belg moet altijd even kijken wat er dan precies om de hoek is. Dus hij stond al bijna op het terras :D . Gelukkig verraad hij zichzelf altijd, door heel hard te knorren, als hij iets spannends gaat onderzoeken. Dus ik kon hem even roepen. Gaat ie in flinke galop ervandoor. Het gaat dus al beter met zijn voet. Het is inderdaad het kraakbeen. Dat voelt warm op de plek van de breuk. Nou ja. Met een paar dagen is de vorst hier ook wel weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:40

Leuke foto's Fabster! En fijn dat Belg zich al weer iets beter voelt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:41

Leuke foto's!
Hier ging Spatter altijd op onderzoek uit en dat hij daarbij over een paadje moest van 60 cm breed en 20 m lang intresseerde hem niks.
Stond hij ook bij de achterdeur te kijken en probeer dan het spul maar weer terug te krijgen over dat paadje.
Moest eerst Spatter weer voorop want de rest dook nog liever de vijver in als weer dat paadje op.

Sinds ik afgelopen zomer mezelf maanden lang trombose spuitjes heb gegeven durf ik alles te spuiten.
Vroeger ontwormde ik de schapen ook door middel van spuitjes, onder de oksel, onder de huid.
En toen ons Knorretje(hangbuikzwijn) jaren geleden ingeslapen moest worden , heb ik ook de slaapspuit gezet zodat hij niet angstig werd van de DA.
Pas toen hij sliep kwam de DA het stalletje binnen.

Hier ook duidelijk minder koud en heel bewolkt maar nog wel vorst, volgens mijn auto.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:43

Ankie fijn dat je een goed gesprek gehad hebt +:)+

En Belg(altijd leuk woord in Belgie) loopt weer beter, fijn!

Nog iets van een DA die niet wil komen, nou daar ging ik dan nooit meer heen :r
Als ik bel is er wat aan de hand en als ik wil dat er eentje komt, moet hij ook komen, desnoods midden in de nacht of op zondagmorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:48

Oh wauw Fabster, dat ziet er gezellig uit! Kan ik met mijn merrie wel doen, maar de Lolly had waarschijnlijk de trampoline al om zijn nek gehad.... :D .

Hier net weer een grote piemelpoets bij de pony uitgevoerd, man wat komt daar een bagger uit en wat stinkt dat :r . Bij merrie altijd tijdens het poetsen even lekker tussen haar borsten kriebelen, die vindt het zalig! Tilt helemaal haar achterbeen op zodat ik er goed bij kan :D .

Jadebaby ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je het moet schoonmaken als je er niet bij mag komen. Toen ik mijn merrie net had, kon je ook niet bij haar achterbenen in de buurt komen, mepte ook met volle kracht zijwaarts (heeft de toenmalige smid helaas ook ondervonden). Misschien heel voorzichtig de waterslang er op zetten (als ze dat accepteert).

Fijn dat de Belg zijn voet alweer opknapt. Merrie hier leek ook wat gevoelig op alle 4 de voeten, terwijl mijn bak toch echt supervlak is tijdens de vorst. Net even gepoetst en de hoeven goed bekeken, maar achter zat er best wel wat oud zoolmateriaal, dat heb ik nu maar voorzichtig weggehaald en ze lijkt al weer wat makkelijker te lopen.

Oh loonwerker is intussen even langs geweest om naar de natte plekken te kijken (die nu weg zijn :D ), drainage is het absoluut niet, het kan zijn dat ik met mijn geweldige nieuwe bakvlakker het dunne laagje zand teveel vermengd heb met wat grond en daardoor de laag een beetje verstoord heb op 2 plekken. Zijn advies is even afwachten en anders van het voorjaar de 2 plekken een beetje opknappen met de minikraan. Ik heb het al meerdere keren gezegd, maar ik ben zo ontzettend blij met deze mannen! Ik ga een t-shirt laten maken met: I love my loonwerker <3 :') .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-16 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:50

spatter schreef:
Nog iets van een DA die niet wil komen, nou daar ging ik dan nooit meer heen :r
Als ik bel is er wat aan de hand en als ik wil dat er eentje komt, moet hij ook komen, desnoods midden in de nacht of op zondagmorgen.

Ja dat vind ik eerlijk gezegd ook.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:52

DubbelDun schreef:
Niks geen doekjes hier, gewoon met mijn magic glove met noppen even er tussen 'raggen'.
:')

Fabster lekker hoor zo'n tuin!

Wat ben ik slecht, ik maak nooit tussen de tietjes schoon :+ Maar het ziet er eigenlijk ook niet vies uit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:57

Poetsen op intieme plekken moet je gewoon oefenen, net als zoveel dingen.

Mijn eerste ruin had blijkbaar al langer een boon, wist ik toen veel(lang leve bokt) dus die sloeg me het liefste de hemel in zogauw ik maar wees richting zijn schacht.
Maar al trainend kon ik steeds er meer aan komen en uiteindelijk met mijn hele onderarm erin om die boon te verwijderen, wat ik vervolgens ieder half jaar mocht herhalen %) :r
Spatter was super proper, nooit geen werk aan maar Blue sloeg me de hel in als ik er al naar keek terwijl hij geen bonen heeft.
Blue blijkt extreem lenig en krachtig te zijn als het aankomt op intieme delen :roll:
In het begin ging dat achterbeen helemaal omhoog, in vertraagd tempo, dan kwam die hoef al op borsthoogte van mij en als ik verder wilde ging die hoef met een enorme kracht zijwaarts naar mij.
Lomp varken >;)
Nou ben ik net wat slimmer dus dan ging ik rechts staan en poetste de linker kant en dan stond hij te wiebbelen op zijn benen omdat hij niet wist welk been hij nou moest optillen :D
Uiteindelijk laat hij het nu enigsinds protesterent toe zolang ik niet te lang bezig blijf.