Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:10

Ik lees ook al een poosje mee :o . In januari verhuisd van een flat naar een prachtig klein huisje in de polder, met een eigen plek voor Taar. En omdat ze natuurlijk niet alleen mag staan, hebben we een minipaardje erbij, een merrie van nu 11 maanden. De paarden staan vanaf half februari thuis.

Het onderkomen voor de paarden is vergelijkbaar met de situatie van Realmagic. Een zandpaddock van 8x10 meter, zeer goed gedraineerd, en een schuur met daarin een ruimte van 4 bij 4,5 m voor beide paarden, en een apart hoekje voor de mini van 1,5 bij 2 m, waar Taar niet bij kan. Handig met voeren. In de stal liggen rubber matten. De paarden plassen buiten, dus alleen mest en veegafval. Dat mag ik bij een boer naast ons op de mesthoop gooien (om de dag even met de kruiwagen lopen). De stal staat permanent open. Alleen als ik met Taar ga rijden, sluit ik de pony op in de stal.
De rijbak is ook bij de boer. Daarnaast heb ik een weilandje van ca. 1000 m2. Niet groot, maar ik ben er onwijs blij mee. <3
Ik voer onbeperkt veldbeemd graszaadhooi, daar knabbelen ze de hele dag van. En twee keer per dag krijgt Taar weidehooi of kuil, en de pony krijgt een klein plukje. Dat hooi vindt Taar zo lekker dat ze dat achter elkaar opeet. Zo krijgt Taar voldoende ruwvoer, en de pony krijgt niet teveel. Ik voer in slowfeedernetten. Daarnaast twee keer per dag een beetje krachtvoer.

Taar is inmiddels goed gewend, vindt het heerlijk om meer ruimte te hebben, staat veel buiten, maar met harde wind of regen weet ze de stal ook erg te waarderen. En ze vindt het wel gezellig met de pony!!
Ik vind het heerlijk om ze bij huis te hebben. Alles zelf regelen, en makkelijk met deken wisselen of medicijnen geven.

Voorheen stond ze in de zomer de hele dag op het land en in de nacht op stal. In de winter zo'n 2 uur in de paddock, en de rest van de dag en nacht in een box van 3x3. Ik haalde haar dan ook nog 1-2 keer uit de stal om te rijden en nog een keer te stappen of los te laten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:12

taartje welkom,klinkt niet verkeerd bij jou, zeker met dat stukje wei er bij.

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:16

Volgens mij heeft je paard het goed Taartje! Zeker gezien de omgeving waar je woont, daar is op stal staan in de winter helaas heel gewoon, heb ik begrepen.

Morgen wil ik de paarden graag op een stuk gras zetten naast de wei (in de toekomst trekken we dat bij de wei aan). Alleen afzetten met prikpalen lijkt me niet handig, maar als ik op de hoeken een paar weidepalen plaats, dan zou het toch prima moeten kunnen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:20

carola schreef:
realmagic; om eerlijk te zijn lijkt mij die ruimte echt veel en veel te klein en het lijkt mij geen reëel plan.. .

Ben het daarmee eens.
Onze buren hebben 2 ijslanders op zo'n stukje. Die gaan in de winter naar de pensionstal. Ze hebben het thuis geprobeerd maar is niet bevallen.
Pony mag niet op het gras, dus is de zomer kunnen ze de pony's meer bieden dan op de pensionstal.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:31

Wendy schreef:
Volgens mij heeft je paard het goed Taartje! Zeker gezien de omgeving waar je woont, daar is op stal staan in de winter helaas heel gewoon, heb ik begrepen.

Morgen wil ik de paarden graag op een stuk gras zetten naast de wei (in de toekomst trekken we dat bij de wei aan). Alleen afzetten met prikpalen lijkt me niet handig, maar als ik op de hoeken een paar weidepalen plaats, dan zou het toch prima moeten kunnen?

Op die manier maak ik altijd een tijdelijke omheining stevig. Op de hoeken een gewone paal in de grond slaan en het liefst daar een dingetje op die het draad/lint vast maakt, dus geen simpel potje. Zo heb je ineens echt veel meer stevigheid en blijft de hele omheining, ondanks prikpaaltjes, stabiel en stevig staan.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:32

Welkom nieuwelingen!

Oef, ik zeur al over dat ik eigenlijk weinig ruimte heb voor mijn paarden. Het ligt er ook aan wat voor paarden je hebt natuurlijk. Voor een jong paard zijn een kleine paddock en weinig grasland echt ongeschikt.

Ik wacht geduldig af of ik in het najaar een stuk land erbij krijg, dat hangt af van hoe de teelt van de bollen op dit stuk grond is.. Woensdag alvast het loze stukje naast de kas en in de te grote voortuin weer in orde gemaakt. Daar mogen ze zo meteen even op grazen. Die kleine is de hele week al aan het donderjagen in de paddock. Helaas is het 's nachts nog te koud en kan ze nog niet naar mijn ouders verhuizen.

Vooooorjaar? Waar blijf je? -O-

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:42

Spatter, Wendy, Mosh, bedankt voor het hartelijk welkom!
Ruimte is inderdaad beperkt, maar voor het westen van het land toch wel uniek. Taar is inmiddels bijna 15 jaar en is meestal vrij kalm. En pony vindt de paddock groot genoeg om af en toe rondjes te rennen. Daarnaast staat Taar redelijk in het werk, en kan ik met beide ook nog stappen op een mooi lang pad de polder in. De pony is nog snel moe van een korte wandeling en al die indrukken, echt nog een baby....

Wendy, op mijn vorige stal gebruikten ze ook weidepalen in de hoeken van een tijdelijk afgezet stuk, met daartussen prikpalen. Dat blijft goed staan, ook met veel wind.

Hier ook nog dekens op. Taar is geschoren en heeft een dun huidje. In de nacht nog ca. 200-300 gram, en overdag 100-200 gram, of helemaal bloot als het echt lekker weer is (zoals afgelopen woensdag).

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:44

Ik zal snel een paar foto's plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:49

@mosh: wat voor bollen ?? Want lelieteelt is zó slecht om bij in de buurt te zitten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:52

Ik zeur met mijn paddock in de winter (24 x 35m) ook altijd dat mijn paarden niet genoeg ruimte hebben.. (1 kwpn'er en 1 shetlander van 72 cm :) ) maar dat is meer omdat mijn paddock zo verschrikkelijk nat wordt dat ze hun afdak (van 2 x 9m + 2 stallen van 3 x 3m) bijna niet meer onderuit komen..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:56

ben het wel met je eens hoor Mosh ..vind alleen een kleine paddock en geen gras eigenlijk niet kunnen
in de winter tot daar toe maar in de zomer hoort een paard toch eigenlijk het land in te gaan al is het voor sommigen dan kaal en onbemest ..
zelfs mijn oude fokmerrie van 21 trekt gewoon nog dagelijks een sprintje en vind dat ze toch echt eens voluit de benen moeten kunnen strekken

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:00

besita schreef:
ben het wel met je eens hoor Mosh ..vind alleen een kleine paddock en geen gras eigenlijk niet kunnen
in de winter tot daar toe maar in de zomer hoort een paard toch eigenlijk het land in te gaan al is het voor sommigen dan kaal en onbemest ..
zelfs mijn oude fokmerrie van 21 trekt gewoon nog dagelijks een sprintje en vind dat ze toch echt eens voluit de benen moeten kunnen strekken

Hier ben ik het ook mee eens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:03

Ik heb ook niet veel ruimte, maar heb door de PP nu wel een rondgang gemaakt waarin ze kunnen galopperen als ze willen (en nog best op snelheid ook :D ) en aan de gaten in de grond te zien doen ze dat ook regelmatig :)
Maar het zijn beide al dames-op-leeftijd (18 en 29) dus meestal staan ze gewoon óf in het zonnetje te soezen óf in de Tent.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:05

Taar welkom! Wij hebben elkaar eens ontmoet op een wedstrijd waar we allebei bitloos rijden, weet je nog? Rijd je nog steeds bitloos wedstrijden?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:56

DubbelDun schreef:
@mosh: wat voor bollen ?? Want lelieteelt is zó slecht om bij in de buurt te zitten.

Begonia's. Als ze daar niet tegen kunnen kan ik beter verhuizen :P

Ik ben echt een zeikerd hoor qua ruimte. Mijn ouders hebben 3,5 hectare dus dat is voor mij de maatstaaf :Y) Ze staan nu lekker met z'n drieën op het gras. Stuk langs de kas is ongeveer 150m lang en daar kunnen ze mooi sprinten (wat ze uiteraard ook gedaan hebben :P )

Edit: dit is niet mijn enige stukje gelukkig. Ik heb aan de andere kant nog 2 grotere stukken, maar daar moet nog een hek omheen. Maar mijn fokmerrie en jaarling moeten gewoon vol in het gras, dus bij mijn ouders thuis.
Laatst bijgewerkt door Mosh op 17-04-15 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:06

Ik had vorig jaar lelie's langs de wei staan en mijn oude merrie heeft daar knap last van gehad (benauwd).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:35

Qua ruimte... Het ligt enorm aan de grondsoort en de indeling, heb ik gemerkt. Soms is het roeien met de riemen die je hebt. Wij kunnen nu ook nog een stuk gebruiken om van te hooien, maar voor 4 a 5 paarden hebben wij toch wel echt 2 hectare nodig! Het gras groeit goed, maar door de dikke laag leem is het land al snel te nat. We kunnen niet zonder onze paddock, terwijl ze bij het oude huis altijd in de wei stonden (mooie zandgrond).

Wij zijn dapper bezig met straten, want het was geen doen meer met het slechte weer... De twee belangrijkste paden liggen erin. :)

Ik hoop deze zomer nog twee stallen bij te plaatsen, zodat de oude stal weg kan. Ik ben ernstig aan het twijfelen of ik binnen dit ontwerp kies voor een opslagruimte tegenover de zadelkamer of toch een poetsplaats.... Voor beide opties zijn voors en tegens te verzinnen. :7

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:30

Ik sla de bit open en daar hebben we lorette en frum!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:39

Zó, BN'ers op Bokt :D

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:31

He Daan, leuk, ook de paarden bij je eigen huis? Wij hebben elkaar inderdaad tijdens wedstrijd ontmoet. Ik heb de hele L1 bitloos binnen gehaald (11 wp). Vorige zomer heeft Taar een trap tegen haar hoofd gehad. Ze heeft er een flinke deuk onder haar ogen aan over gehouden. Sinds die tijd niet meer bitloos gereden...... |(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:07

zo, de stallen en rubbermatten zijn besteld! weer een stapje verder dus. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de schuine zijkanten.

Afbeelding

1x 3,5 x 3,5 en 1x 3x3,5 zij en achterkanten zijn muren, dus er komt alleen een tussenwand tussen. En aan de overkant komt de ponystal, die is 3,5 x 2,20.
we zijn nog niet zover dat de stallen geplaatst kunnen worden, eerst moet er nog beton gestort worden, en de muur verder afgemetseld, maar goed, we zijn op de goede weg, binnenkort zal ik eens wat foto's gaan maken van de situatie.

we zijn ook al druk aan het rondkijken voor stalvulling.. dat is nog leuker :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:08

karev schreef:
Ik sla de bit open en daar hebben we lorette en frum!

Haha, goed gezien :D

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:35

Hierbij een paar foto's van het onderkomen van Taar en pony Lotje:

Voor de verbouwing van de stal:
Afbeelding

Tweedehands voorwand met schuifdeur bezorgd:
Afbeelding

Binnen in de stal, met links de onderdoorgang voor Lotje:
Afbeelding

Deuropening is vergroot en afgewerkt met stalen binten:
Afbeelding
Afbeelding

Omheining vernieuwd:
Afbeelding

En nog een paar foto's van mijn kanjers:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vanmorgen vroeg was het weer zo mooi...... beetje gevroren, opkomende zon, damp boven de sloten, lammetjes, fazanten, en in de stal gaan twee boerenzwaluwen een nestje maken. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:16

Hier zijn de zwaluwen ook weer terug sinds 2 dagen
Ze schijnen 10.000 muggen en vliegen per week te vangen, handig op een paardenerf!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:22

@Taar: ziet er netjes uit hoor. Dat enge gaas weg en de stal is ook mooi opgeknapt. Heel handig die rand om de bak om het zand binnen te houden.