Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:48

Lynn-nikita dat is ook echt balen van dat huis en soms heb je er gewoon een rottige verregende baaldag tussen zitten. En paarden houden is ook vaak zwaar duur en tijdrovend

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:53

Afbeelding
Hier nog steeds druk bezig met verven.., helaas is Dirk nog steeds niet top maar die kan ik onder het verven wel makkelijk id gaten houden, dat scheelt...ik wil eigenlijk wat anders op de vloer. Bij de matrassen gaat de urine er toch onder lopen. Ik dacht nu aan waterdichte matten (puzzelmatten) voor de hele stal. Heeft iemand daar ervaring mee?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:17

Afbeelding ben ik trouwens aan het doordraven.....ik wilde de balken boventrgen nog allemaal gaan verven (onder het motto, als je iets doet...doe het dan goed) maar mijn husband verklaart me voor gek, ben ik aan het doorschieten of niet? Buiten heb ik ze wel al geverfd boven tegen
Afbeelding
(Beetje lastig te zien, maar het idee zeg maar)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:47

Zoefie ik zou de balken zo laten. Wel een mooie stal zeg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:03

Bedankt. Ze is rustiger dan gister maar nog wel stokkreupel, ontlasten door naar voren te zetten en af en toe nog schrapen en maaien. We hebben haar stal leeggehaald vanmorgen en compleet schoon ingestrooid dan zijn er geen natte plekken meer die ze om kan klauwen. Haar stal stonk aardig gisteravond nadat ze alles omgewoeld en op een hoop gegooid had.

Ik leef met je mee L_N! De nattigheid heb ik hier nog wel bij veel regen maar het is geen zwoegen meer zoals vroeger. Hoop voor je dat je een beetje droog de winter door komt. Sterkte!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:10

Zoefie ik heb puzzelmatten en ben er wel tevreden over. Stuur maar een pb als je meer wilt weten.

L_N ik zou er dan ook wel doorheen zitten als ik dat had moeten doen op een dag zoals gisteren, hopelijk kan je vandaag wel een beetje van het zonnetje genieten.
Joyce B, beterschap met je paard!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:39

Vandaag met Azmay gaan rijden. Kim is echt een schatje <3
Dank je wel meis. :*
Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:45

Wat ontzettend leuk!! Voor herhaling vatbaar?

Ik zou vandaag eigenlijk alleen met Zanzi op pad, maar mijn vriend wilde wel even helpen, dus we zijn met beide paadjes een blokje om geweest. Vriend met Zanzi voorop en ik daar met Fernando achter. Het was zijn eerste keer op pad sinds de verhuizing en hij vond het zoooo leuk allemaal. Volgens mij is hij verkeersmak geboren, hij keek wel, maar deed niks. Trots op mijn gup, volgend jaar mag ie onder het zadel mee. :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:47

Was echt gezellig, heerlijk weer ook en wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar :j

Ook super fijn Flew :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:43

Zijn er springschoenen in maat Belg, dat iemand weet?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:56

Ik weet dat sommige merken wel maat XXL hebben, maar voor hetzelfde geld ziet dat eruit als een S-je om de hoeven van een Belg...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:14

AbbyBlues, gezellig dat je samen met Azmay hebt kunnen rijden.

Fabster ik heb voor mijn warmbloed (die toendertijd maat L springschoenen droeg), Eskadron springschoenen maat XXL om gehad in de wei. Deze zijn wel huge maar ik denk niet groot genoeg voor een belg. Ik zou ze wel niet gebruiken onder het zadel voor mijn paard, daar zijn ze echt te groot voor. Ik heb ze wel eens gebruikt om te longeren bedenk ik mij nu, maar dat was meestal een uitzondering.

Wel geleerd dat tussen L en XL van dat merk in de diepte geen verschil zit alleen in de omtrek van de springschoen. XXL was wel daadwerkelijk dieper. Wel iets om in gedachten te houden misschien.

EJ springschoenen vallen ook erg groot heb ik horen zeggen, maar daar heb ik geen referentiekader mee want die heb ik gekocht in maat IJslander :+

Edit: paardlief heb ik nog maar zijn hoeven zijn niet meer zo rampzalig en hebben nu een mooie vorm gekregen en zijn mijn L springschoenen te klein geworden en heb ik nu XL nodig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:14

Fabster schreef:
Zijn er springschoenen in maat Belg, dat iemand weet?

Je kunt ook van die ouderwetse (riempje met losse flapjes) vermaken als je niets kunt vinden. Gewoon lange riempje en wat extra flapjes erbij ;) maar dan moet je die uiteraard ook eerst vinden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:22

Wat voor riempjes met flapjes? Kan er echt niks bij voorstellen. :o?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:29

Gisteren was echt een ZeikNatte dag. Niks leuks aan.
Zand zou gebracht worden. Na de 1e vracht toch de rest maar uitgesteld

Vandaag super mooi weer.
Met Dunya weer op buitenrit geweest.

Die balken verven heeft weinig nut. Tenzij je dak lekt. Dus manlief heeft wel gelijk.
Je lijkt wel de mamavibes te voelen. Babaykamer picobello klaarmaken. Haha

Leuk Kim en Esmee samen op buitenrit!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 06:46

Fabster schreef:

Het was even zoeken maar heb ze gevonden :+ (soms is het lastig als je weet dat je ergens een paar hebt liggen maar niet weet hoe het type heet of welk merk het is)

https://www.equimatch.nl/westropp-westr ... steem.html

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 06:58

palousa_boy schreef:
Fabster schreef:

Het was even zoeken maar heb ze gevonden :+ (soms is het lastig als je weet dat je ergens een paar hebt liggen maar niet weet hoe het type heet of welk merk het is)

https://www.equimatch.nl/westropp-westr ... steem.html

O ja! Das ook nog een goeie!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:10

Even jullie mening peilen. Ik ben me een beetje aan het afvragen wat ik met Melody moet. Nu ik Stef verkocht heb staat ze alleen. Nou ja, alleen. Met 5 schaapjes. Ik ga er niets meer bijkopen want als ik het huis verkocht krijg zal ze toch echt weg moeten. Beetje dom om er dan nu iets bij te zetten. En dat was nou precies de reden waarom ik Stef verkocht. Maar ik merk dat ik het er heel erg moeilijk mee heb om haar weg te doen. Niet omdat ik er zo'n goeie band mee heb of zo, want het is geen Stef. Maar ze staat me niet in de weg. Kost me niet veel extra. En ze is best cute. Ik zou, als ik er wat meer tijd aan besteed, een best leuk ponietje aan kunnen hebben.
Tweede punt, ze heeft patella fixatie en er is mij gezegd dat ik er dus niets mee kan doen kwa rijden en zo (niet voor mezelf maar nichtjes en neefjes :+) maar ik vraag me af of dat nou wel klopt. Ik ben van de leerschool dat als er iets mis is met gewrichten je beter zoveel mogelijk kunt bewegen en spiermassa kweken zodat het lichaam zichzelf beter kan dragen. En dat krijg je alleen voor elkaar met werk. Nu staat ze al een jaar als grasmaaier en ik merk wel dat haar knie vaker op slot slaat dan een jaar geleden. Ik zit er aan te denken om eens te kijken of ik niet kan leren mennen met haar. Of in ieder geval lange lijnen, want een menwagen of sulky kopen heb ik nu toch het geld niet voor.
Wil wel graag iets met haar doen maar weet niet goed wat. Vrijheidsdressuur ben ik niet echt het type voor en alleen met haar wandelen of fietsen vink niks, dat doe ik al 4x per dag met de honden.

(edit: Mel is 87 cm bij de weg. voor het geval dat iets uit zou maken kwa mennen/langelijnen)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:32

Lynn_Nikita schreef:
Grrrrrrrr eerst het voerhok en erna de wei gesloopt vannacht. Bij het voerhok had ik een draadje vergeten gelukkig was de brok deze week al opgegeten omdat hetzelfde gebeurde *iets met kinderen, haasten en en ezel die zich blijkbaar wel 2 x stoot en paarden die nu weten waar de brok staat*. Blijkbaar was zij boos dat er niet veel te halen viel en heeft ze de onderste poortgreep van de wei geopend en eronder gerend en de rest losgetrokken. Grrrrrr

[ [url=m/OBuIkX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/X3AAJW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dat je zoiezo best brave beesten heb. Die van mij zouden hier dagelijks doorheen/onderdoor gaan als ze wisten dat er eten stond.

@Zoefie, ik heb straks in mijn boxen dacht ik ook puzzelmatten liggen. Maar ik woon er nu nog niet dus kan nog geen ervaringen met je delen :')

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:52

zoefie, ik ben een vreselijke perfectionist, maar die balken zou zelfs ik niet verven :+

Leuke foto's azmay/abbyblues! Gezellig.

Hoeveel zand laat je brengen Anke?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:16

Op zich een goed idee Abby. Al kun je haar natuurlijk ook meenemen op wandeling met de honden. Je zou eens kunnen oefenen met lange lijnen. Kijken of het je echt wat lijkt. Hoe groot is hij? Ik heb hier ook nog wel wat tuig liggen misschien dat je dat tzt kunt gebruiken en een sulky staan soms ook echt voor weggeef prijsjes op MP

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:19

AbbyBlues: het is niet aardig wat ik nu zeg, maar een pony - dus ook een shetje- hoort niet alleen. Schapen zijn geen vervanging. Is het niet mogelijk om een leenshetje erbij te regelen tot het moment dat je gaat verhuizen? En wat betreft beweging: lange lijnen is een goed begin voor het mennen en kost niet veel om te realiseren. Of gewoon meenemen op één van de hondenuitlaatbeurten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:36

Mee eens dat alleen laten staan niet fijn is, ook al is het een shet
is er 1 in bruikleen geen optie? Niemand een shet over?
Juist een shet / pony oid erbij is fijn ivm voeren, een grote heeft toch meer nodig waardoor ene kleine al snel teveel krijgt,
dat probleem heb ik namelijk, de shet is te dik en met die 3 rondjes per dag hobbelen valt die niet echt af

Ik ga zo eens wat draadjes aanpassen, brutale shet springt tussen 2 draden door bij de openingen. daar zit 50 cm tussen gok ik maar dat vind hij dus genoeg ruimte om bij het gras te komen. Net even bij Craenenbroek geweest om poortgrepen te halen, kom met een volle kar buiten, maar ik hoef in elk geval geen sint inkopen meer te doen. Echt die winkel is zo rond sinterklaas vol met vrij goedkoop speelgoed, inslaan dus
Mijn pleegpup heb ik na 3 weken verzorgen ook net weggebracht, over 12 dagen komt het broertje vanuit het buitenland naar ons. Aftellen dus. Ik vind het alleen voor de grote hond zielig, hij zit nu komende dagen alleen, dus maar extra aandacht geven nu. Dit heb ik altijd al willen doen, opvangen en dan nu ook echt tijdelijk ipv zelf houden ( wat op 1 of andere manier altijd gebeurd) Ik merk dfat de grote hond het fijn vind om een 2e hond erbij te hebben, de kinderen vinden het geweldig en zelfs manlief is eruit dat een 2e hond toch niet zoveel extra werk is en er zal en vast 1 blijven hangen verwacht ik

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:49

Aangezien dit weekend een pech weekend was met regen, draden stuk, nog meer dragen stuk, en ook mijn hoofdstel gesloopt is twijfel ik welke nieuwe ik ga kopen
Een anatomisch, bv micklem of een gewoon standaard hoofdstel.
heeft iemand ervaringen daarin en tips?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:31

Pony kan prima met de schaajes samen lopen.
Er iets mee doen....is geen verplichting.
Als je ervan geniet. Is het fijn.

32 kuub m3c zand.