Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:32

Anke schreef:
karev schreef:
Hij kan dus wel lief zijn anke hihi

Hebben een goed gesprek gehad

+:)+ +:)+ +:)+ . Dat klinkt goed Anke, fijn dat het opgepakt wordt door je vriend.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:52

Pezen kunnen best in het vet liggen. Ligt eraan waar die pezen zitten, natuurlijk. Je hebt overal in je lichaam pezen (is verbinding tussen spier en bot). In benen heb je weinig vet, inderdaad. Maar bij buik wel. Of je het nu beter ziet door het afvallen, kan ik je niet vertellen. Maar zou kunnen. Hier wisselen ze niet zoveel in gewicht en zie ik het soms wel en soms niet. Dus mss zie je het weer meer als ze inspanning hebben verricht (of juist niet).

Inmiddels roep ik oo niet meer overal de DA bij. Als er geen ongemak is, vraag ik het wel een x als ze er toch zijn. Of soms weet je dat niemand er iets aan kan doen, hoe zielig ook. Dat is nu met mijn belg en zijn voetjes. Ik dacht eerst nog gevoelige hoeven, maar dat is het volgens mij niet. Dus hoefschoenen gaan dan ook niet helpen. Maar kerst 2014 heeft hij (ook met onregelmatig opgevroren grond) zijn hoefkraakbeen gebroken. Bij belgen verbeent dat soms snel en kan het dus breken (wat voor het paard uiteindelijk fijner is, want dat kraakbeen hoort soepel te zijn en als het verbeent, is het niet meer soepel. Na zo n breuk zit er weer meer beweging in en lopen ze al snel niet meer kreupel). Het is nu diezelfde voet waar hij het meest last van heeft. Dus het zal wrikken, denk ik. Dus gewoon maar een paar dagen op de pijnstillers, tot de grond weer normaal is.

Wat mij ook brengt op de 'bedrijfsblindheid' de belg liep vorig jaar dus al kreupel door dat gebroken hoefkraakbeen. Maar het ging toen uiteindelijk beter, toen hij op een ochtend op 3 benen stond. Zelfde been, dus ik was al naar die voet aan het kijken,DA gebeld, heeft ie een knie als een voetbal! :oo Nooit gezien! |o 8)7 . Nou weet ik redelijk zeker dat hij dat eerder niet had, maar inderdaad: hoe heb ik dat in godsnaam kunnen missen! Gebeurt me niet nóg een x, dacht ik toen. Maar wel hoor. Gebeurt me nog een paar x. Zo bezig met die knie, dat ik andere dingen over het hoofd zag (maagzweren door pijnstilling voor knie en olifantsbeen door wondje op zijn hak -uiteraard óók zelfde been als hoef en knie). Kom er uiteindelijk wel achter, maar soms vind ik mezelf dan wel langzaam...,

Maar het omgekeerde gebeurt ook. Merrie slecht in haar vel, door DA binnenstebuiten laten keren; niks gevonden. Bloedwaarden naar mezelf laten opsturen en dan vallen me toch dingen op. Zelf aan de slag gegaan en het lijkt nu beter te gaan (zeg ik voorzichtig, maar werd wel bevestigd door de osteo gisteren). Dus tja.....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:54

Anke schreef:
karev schreef:
Hij kan dus wel lief zijn anke hihi

Hebben een goed gesprek gehad

Dat klinkt goed! Hopelijk komt het toch allemaal goed dan!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:58

Soms zie je als eigenaar alleen dingen aan je paard en soms ziet een ander het.
Ik heb met mijn vorige merrie bij Bokhorst gestaan, was in mijn ogen kreupel, volgens Bokhorst en 2 andere dierenartsen zagen zij het niet. Ik was er van overtuigd, paard liep niet zoals het hoorde bij haar. Toch maar op de foto's gezet, zeer zware artrose en hko fase 4 beide voorbenen....
Einde werk voor paard, zou met pensioen gaan, nog geen week later is het hoefbeen gaan zakken tegen de zool aan, paard wilde niet meer, leven en vechtlust was er uit. Was een zeer kort pensioen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:05

Wat betreft pijnstillers heb ik nooit maagbeschermers bijgegeven.

Ik heb 1x een lange periode metacam gegeven, wel in afbouwende dosis maar al met al toch best wat gegeven. Dat was een periode van zo’n 3 a 4 maanden denk ik. Orenda is als 2 jarige gevallen en liep op 3 benen maar we konden er niet achter komen wat er aan de hand was. Foto’s van rug, bekken, heup, er kwam niets uit.. Op het land gezet met pijnstillers en gelukkig is ze weer helemaal opknapt, al heeft het wel lang geduurd. Anyway, metacam dus en geen last ondervonden van bijwerkingen.

Shadira heeft een aantal weken op een soort buut gestaan toen ze bevangen was, ook zonder maagbeschermers en geen problemen.

Meggiemeg wat een naar verhaal. Ik had dat ook met Ordeal tijdens het opbouwen na haar peesschede ontsteking. Het voelde niet goed maar niemand zag wat. Ik heb zelfs nog dikke winstpunten gereden! Maar toch bleef mijn gevoel zeggen dat het niet helemaal lekker zat. Ondanks heel rustige training kwam de blessure toch weer terug. Daar heb ik wel van geleerd naar mijn gevoel te luisteren ;)

biancaegypte

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:29

Geven jullie zelf geen injecties? Wij doen alles zelf (bijna) behalve infuus en bloedafnemen of opvoelen en zo. Ik mis het wel die vrieskou, maar voor mn paarden is het lekker weer hier. Gelukkig heb ik eergisteren een nieuwe da gevonden, dichtbij, met 14 jaar ervaring in saudi arabie bij de stallen van een prins. Hoop dat hij zo goed is als hij lijkt, scheelt een hoop stress.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:33

Ik heb zelf ook wel eens gespoten, ja. Als de injectie niet in een bloedvat hoeft, dan kan ik dat zelf ook.

Ik vind de kou ook lekker. Maar voor mijn belgje hoop ik dat de grond snel ontdooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:33

Ik niet hoor Bianca, nooit geleerd en met mijn bootwerker handen en carpaal tunnel syndroom, zou ik overal prikken, behalve op de goede plek... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:36

Ik heb het nog nooit zelf gedaan, maar zou het kunnen. Net als Fabster zegt, zolang het niet in een bloedvat hoeft, lijkt het mij niet moeilijk.

Officieel mag het volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker. Zal het eens aan mijn vriendin vragen die is dierenartsassistente.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:39

Stel ik zou Devita een deken om doen. Dan is dat ook niet gunstig voor haar vacht. Wil dat dan zeggen dat ik tot het voorjaar de deken er op moet laten?

Ik heb wel eens mij hond gespoten. De dierenarts vroeg het aan mij of ik dat zelf wilde doen. Ze deed de eerste voor en de anderen heb ik zelf gedaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:40

biancaegypte schreef:
Geven jullie zelf geen injecties?

Ja ben vroeger da assistente geweest, het is dan een beetje onzin als de dierenarts elke dag terug moet komen voor een injectie terwijl je het zelf kan. Bij onze oude hond heb ik het ook gedaan, heb daar geen problemen mee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:40

kvulden schreef:
Stel ik zou Devita een deken om doen. Dan is dat ook niet gunstig voor haar vacht. Wil dat dan zeggen dat ik tot het voorjaar de deken er op moet laten?

Dat doen wij wel, eenmaal deken op dan blijft die ook op.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:43

kvulden schreef:

Wij doen bij onze senior alleen een deken op als ze het echt nodig heeft. Dus bij extreem koud en nat weer. Zodra de weersomstandigheden het toelaten gaat hij ook weer af. Dat kan dus ook na een week weer zijn.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:44

Ik heb geen deken, dus moet even kijken wat ik ga doen. Ik heb qua haar gedrag niet het gevoel dat het slecht met haar gaat. Ik ga zo ook even luzerne halen. Dat eet ze liever. En met voeren even apart zodat ik zeker weet dat zij diegene is die het op eet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:47

Solleke_Noah schreef:
Dan vraag je je toch ook af, hoe zie je zoiets in godsnaam over het hoofd.

Er zijn behoorlijk wat gevallen van paarden die een gebroken schoft blijken te hebben en die alleen kreupel lopen bij moeilijke oefeningen onder het zadel en ineens zadeldwang blijken te hebben...
Of paarden met 'hunterbumps' (vergroeide SI-gewrichten).

Hier krijgen beide dames met flinke vorst een deken op omdat zeker mijn oudje de energie die ze kwijt is aan zichzelf warm houden beter kan gebruiken.
Qua voer doet ze het wonderwel goed op 2 kilo sportbrok per dag. Vroeger ook veel problemen gehad met afvallen in de winter, nu komen mensen vragen of ik zeker weet dat ze 30 is :D

@kvulden: als je in vergelijking meer kilo's luzerne gaat voeren moet je de calcium-huishouding in de gaten houden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:47

Als het eens van toepassing is spuit ik ook zelf, mits het niet in de bloedbaan hoeft inderdaad. Scheelt inderdaad een hoop dierenartsbezoekjes.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:54

DubbelDun schreef:
@kristelhans: schrikken. Hopelijk geen gekke dingen gebeurd. Buuf had er al eentje kreupel op de harde bodem.

De fructaanindex staat al op 34 en nog steeds stijgend !!

Veel paarden nu met hoefkneuzingen door de harde onderbodem.. De winter is nergens goed voor!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:57

Van mij mag het morgen ook 15 graden zijn :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:59

Zelf prikken durf ik niet hoor haha..

Fijn anke! Goed gesprek kan wonderen doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:01

Ik heb het 1x moeten doen en heb met de DA eerst geoefend, maar vond het doodeng om iets scherps bewust in een levend lichaam te moeten steken :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:02

DubbelDun schreef:
Van mij mag het morgen ook 15 graden zijn :D

Kan me niet snel genoeg voorbij gaan die winter.. bah!!

Yontheke

Zelf prikken doe ik niet. :D

Daan_O

Zelf prikken is ook niet mijn hobby hoor :+ Al is het voor de paarden wel prettiger dan wanneer de dierenarts het doet.

Ik heb het idee dat het hier afgelopen nacht niet of nauwelijks heeft gevroren. Gisteren overdag toch ook iets dooi gehad en het is nu 2 graden, gaat de goede kant op! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:04

Vorst was hier vannacht ook miniem, als nu de nattigheid ook nog weg blijft gaan we de goede kant op.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:05

Prikken vanwege mijn werk ook altijd zelf gedaan,geen moeite mee.Ik prik zelf zo'n 2x per week B12 injecties,zal allemaal wel :+

Verder ben ik momenteel erg moe,extra werk,kou en slechte slapen begint er aardig in te hakken.Zal tijdje wat minder reageren vrees ik al probeer ik wel wat mee te lezen.