Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:45

Dat is waar :D. Ze doet het overigens ook als er niets lekkers te halen is hoor, gewoon om aandacht te vragen. Maar dan haalt ze wel meer domme streken uit...

Hier had mevroi zich in haar eetplek weten te manouvreren en kon er natuurlijk zonder hulp (= aandacht) niet meer uit :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:49

Ha, ha, ha, wat een doos _O- _O- . Hoe krijgt ze dat nu voor elkaar? En ze blijft er overigens ijzig kalm bij?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:51

Hihi...de muts.

Is dat een buitenstand??Kun je veel naast elkaar kwijt :P

Fax zat klem met z'n voorbeen tussen het hekwerk en de bak van de slowfeeder.Blijft keurig netjes staan en kijkt mij aan met een blik "Hee...los dat even op wil je".Zo fijn als ze niet in de stress raken en gewoon wachten totdat je de boel regelt :D

Hij is ook erg goed in aanwijzen waar je moet kriebelen...aan de zijkant wijst hij wel even aan voor je,voor de rest verplaatst hij gewoon als je kriebelt.Maar eerst komt hij naast je staan en duwt heeeeel zachtjes...
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 16-04-15 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:52

Ze is gewoon over het meeverende netje heengestapt en bleef rustig staan tot ik te hulp schoot :) Je kunt dan alle beentjes stuk voor stuk optillen en ergens neerzetten zonder dat ze in paniek raakt. Zijn die (SAH)halter oefeningen nog ergens goed voor geweest :D

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:54

Mag ik hier ook meelezen,praten.

Kopen volgende maand een andere huis waar ( vlak bij waar hij nu in pension staat) met een echt zeer ruime tuin en het idee is dan ook om in ieder geval een paddock aan huis te maken met een stuk afdak zodat ik vooral in de winter me paard overdag ook lekker buiten kan laten zijn.
Zomers staat hij gewoon op het land

En evt willen we in de toekomst wellicht wel de stallen aan huis maken, Trainen doen we dan op de vereniging op nog geen 5 min stappen afstand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:57

@realmagic : welkom... wat is 'zeer ruim' ??? Want je hebt toch echt wel wat ruimte nodig. Dank ook aan opslag voor hooi/bedding en voer (en vergeet de afvoer/opslag niet :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:57

@dd
Geweldig! Mijn merrie zal zich absoluut niet in dergelijke situaties manouvreren. Die is veel te voorzichtig en sensibel. Wat ze wel doet is net als Fax, heel duidelijk aangeven waar je moet kriebelen. Ze vindt het ook heerlijk om op haar kont net naast haar staart gekrabt te worden. Het ziet er alleen altijd een beetje typisch uit, ze draait zich dan redelijk snel om en duwt haar kont naar je toe, lijkt net of ze wil slaan, maar ze loopt dan net zo ver naar achteren tot ze heel zachtjes tegen je aan staat en gaat dan heel langzaam met haar kontje heen en weer wiegen. Soms volstaat het om alleen maar mijn vingers aan beide zijden tegen haar kontje te houden en dan wiegt zij lekker heen en weer.

Het is alleen een beetje een raar gezicht als er mensen langsrijden..... Helemaal nu er zoveel verhalen van paardenbeulen zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:58

Welkom :wave: Lekker een winterpaddock :D Zal paardje blij mee zijn :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:59

@[***]: dat doet die van mij ook. Ze vind het ook heerlijk als ik rond de muts/anus alle vuiltjes weg haal. Dat rare gezicht kan ik ook in mee gaan. Hier een drukke weg met auto's en fietsers en dan een paard die duidelijk staat te genieten en iemand die onder een deken 'iets' staat te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:02

DubbelDun schreef:
@[***]: dat doet die van mij ook. Ze vind het ook heerlijk als ik rond de muts/anus alle vuiltjes weg haal. Dat rare gezicht kan ik ook in mee gaan. Hier een drukke weg met auto's en fietsers en dan een paard die duidelijk staat te genieten en iemand die onder een deken 'iets' staat te doen :+

Ja, ha,ha, gelukkig heb ik de deken er nu al een week af. Lijkt het iets minder vreemd...

realmagic welkom! Ik ben ook wel benieuwd naar de afmeting van je tuin. Bij tuin denk ik niet direct aan ruimte genoeg om een paard in te zetten. Ik neem aan dat je er een ander paard of shet bij gaat zetten?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:11

we hebben ruimte voor een paddock van ong 10 bij 8 En daarnaast een overkapping. Van zo'n 3 bij 5.
opslag kuil en rapsodie. Kuil wordt per 20 pakjes gebracht. Rapsodie haal ik per 10. Afvoer mest gaat in de gewone klik 1.5 per week. Net als nu.
We hebben verder alles op de manege maar in ieder geval die paddock met overkapping komt er als eerste. Als de wei te nat is kan hij daar niet op. En op de vereniging is het vaak erg druk. Dus kan hij er niet lang genoeg naar me zin uit.

(Nb .is gewoon in het dorp. ) dus in die zin is het groot.
er komt dan idd een 2e bij. En tot die tijd kan de shet van een stalgenoot met hem mee

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:44

Niet zo gek ruim,maar beter dan een hele dag tegeltjes tellen :)

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:50

Dat idee had ik idd zelf ook ja. .
we moeten even kijken hoeveel het exact wordt. Staan nu flink grote struiken enz. Wat er allemaal uit gaat. Nu scheelt het wel dat ik geen jong stuiterballetje meer heb. De mijne wordt dit jaar 17 en is wel rustig.

Rennen kan die op de wei. Of in de grote paddock op de vereniging.
Paarden staan hier op het dorp wel vaker aan huis. Zelfs met alleen maar een stal en verder niks. Maar wil toch minstens ook een paddock.

Voorlopig zal het een combi worden deels thuis deels manege.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:22

Wat een heerlijke aandachtstrekkers!!

@realmagic, Welkom! Zou zeker een paddock willen hebben, 8x10 is wel een redelijk stukje. Komt onder het afdak ook ruimte waar hij droog kan staan?

Hoe zie je dat in de toekomst? Ga je hem elke keer naar de manege brengen (hoe doe je dat dan met kosten??) Ben ook wel benieuwd of je geen problemen krijgt met de buurt? Wij wonen buitenaf, maar daar is het soms al een uitdaging om alle buren te vriend te houden :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:22

Fijn dat je naar oplossingen zoekt om het leven van je paard aangenamer te maken realmagic!
Alles is in ieder geval beter dan 22 uur per dag opgesloten staan in een hok..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:23

Struiken zijn zo weg hoor...als sneeuw voor de zon }> Wat ga je in de paddock doen?(deels) betegelen of alleen zand?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:24

Santos_05 schreef:
Hoe zie je dat in de toekomst? Ga je hem elke keer naar de manege brengen (hoe doe je dat dan met kosten??) Ben ook wel benieuwd of je geen problemen krijgt met de buurt? Wij wonen buitenaf, maar daar is het soms al een uitdaging om alle buren te vriend te houden :D

Daar zou ik zoveel schrik van hebben met de paarden aan huis. Stel dat het niet botert met de buren of mensen doen echt moeilijk over de paarden?

Dan ben ik blij dat mijn paarden op een gewoon stuk land staan met aan beide kanten de eerste 250 meter (of meer) geen buren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:31

Ik heb 4 buren op verschillende afstanden. 2 hebben zelf paarden, 1 zit zeker 150 meter afstand tussen en de andere heb ik verleden week een compliment van gekregen omdat ze vinden dat wij zo supergoed voor de paarden zorgen en dat ze er zo heerlijk bijstaan :o .

Dus voorlopig denk ik dat het wel goed gaat. 1 buurvrouw was verleden week wel wat bezorgd toen we het onkruid aan het spuiten waren, of het niet giftig was voor haar kippen? W hebben zeer zorgvuldig gespoten en dat ook aangegeven. Haar kippen lopen in principe niet op ons land.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:57

Daarom wil ik eerst parttime. De meeste zijn paarden in het dorp wel gewend .
Ik ben niet de enige. Onder het afdak wil ik eigenlijk multifunctioneel.
Dus rubber matten zodat hij idd droog kan staan of juist in de schaduw.
De afdak komt naast het tuinhuis. Dus wil er ook een water voorziening aanleggen.
Wil eigenlijk wel zand in de paddock. Dus ben al aan het kijken voor paddock matten waar zand overheen moet. Dan stoft het hopelijk niet zo.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:06

Santos_05 schreef:
Wat een heerlijke aandachtstrekkers!!

@realmagic, Welkom! Zou zeker een paddock willen hebben, 8x10 is wel een redelijk stukje. Komt onder het afdak ook ruimte waar hij droog kan staan?

De kale stalhuur is bij ons 55 euro de rest regelen we nu ook allemaal zelf. Dus hooi kuil krachtvoer. Rapsodie enz enz. Om te mogen rijden moet je lid zijn 35 per maand incl lessen dus qua kosten maakt het niet veel uit. Het is nog geen 5 min stappen van huis. En ga nu ook steeds voor me werk langs om te voeren mesten los te gooien .zomers op de wei brengen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:07

Ik zit hier rondom in de paarden en als iemand anders daar een probleem mee heeft dan had ie niet 'buiten' moeten gaan wonen. Net als met de hanen en blerende lammetjes :D
Hier zijn alle boerenbedrijven aan het downsizen en als er schuren weggaan mogen er (dure) huizen voor terug gebouwd worden. Dus er zijn al flink wat 'stadslui' bij komen wonen aan de weg. En 2 stellen zijn al weer weg ook; konden niet wennen zeker :D

@realmagic: zit je zelf op kleigrond ?? Dat kun je best meteen goed investeren zodat ze droge voeten houden. Misschien alles met paddockplaten of rubber matten en dan in het midden een rondje met zand om te rollen :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:44

Iedereen hier ook paarden (zelfs die buren), maar het motiveert wel om alles via de officiele weg te toen (netjes vergunning voor de bak aangevraagd, stel je voor dat het gaat stuiven :D ) Leuk is het niet, maar goed.... ik ga er niet om verhuizen :+

@Realmagic, ik dacht dat je op de manege stond (dus stallingskosten betaalde), maar nu snap ik het!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:33

DD wat een maf paard heb jij, haha :D
Hier geen gekke bekken trekkers

realmagic altijd fijn als je het kan verbeteren voor je paard

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:12

realmagic; om eerlijk te zijn lijkt mij die ruimte echt veel en veel te klein en het lijkt mij geen reëel plan. Ik heb paddock's van 30 x 30 voor één paard, en 20 x 60 voor 3 paarden.
En mag het van de gemeente wel zo in de bebouwde kom?
En misschien heb je nu wel een goede band met je buren, maar hoe is dat als hun gaan BBQ'en in de zomer en ze krijgen overlast door stank, vliegen of stof?

Als je de situatie voor jou paard wilt verbeteren is dat misschien ook op een andere manier te doen, bijv. een goede pensionstal of een boer in de buurt.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:01

Ik sta op een manege (vereniging.) Hou daar ook gewoon mijn stal. Daar hebben ze paddocks. Rijbanen enz en samen met 3 anderen hebben ze 2 voetbalvelden aan weiland waar ze zolang het niet te nat is jaarrond opmogen. Thuis is alleen extra. Voor als het in de winter op stal druk is en het weiland te nat. Dan haal ik hem op kan die thuis eten en in de paddock staan. Is nog altijd beter als de hele dag op stal te staan.
Verder heeft mijn paard het prima hoor. Maar wil het nog wat beter.

De gemeente vind het best. Er staan er tig aan huis hier.

@Santos. Ik sta ook op de 'manege' maar dat is geen standaard manege . Het is een vereniging met 4 manege
pony's die een paar lesje per week doen. En verder voornamelijk eigen paarden en pony's

@dubbeldun geen idee wat de ondergrond is. Eens zien wat er tevoorschijn komt als we gaan graven