Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:11

Strovan doet niet zo geheimzinnig iig over het productieproces. Mijn leverancier is er wezen kijken en hij zag gewoon hele balen stro aan de ene kant de machine in gaan en aan de andere kant er als stromot uitkomen. Dat werd in een machine geperst en verpakt. Klaar was het.
Mocht er meer vraag naar zijn hoe het productieproces plaatsvindt, dan ben ik wel bereid om verdere navraag te doen.
Ik kan me voorstellen dat ze niet happig zijn op het vrijgeven van foto's, maar wie weet?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:34

Jannepauli schreef:
Op goederen/producten voor humane consumptie/gebruik zal wel enige controle zijn, dus m'n potje applmoes blijf ik wel eten, hoewel ik ook vaak appeltjes uit eigen tuin gebruik. En dat de korrels uit stro-afval ( restproduct) gemaakt worden vind ik ook wel logisch.
Maar een 'deskundige' vertelde me ook dat het stro nog wel 's wegkomt uit gebieden die sterk vervuilde grond hebben ( zware metalen enz) en dat vind ik dan wel weer een punt. Zeker als men zegt dat het 'geen kwaad kan' als een paard het zou opeten.
Ik ben gewoon wat achterdochtig geworden door de verkoper die mij niet wilde vertellen waarmee de korrels 'aangevuld' waren maar mij in dezelfde adem vertelde "je moest 's weten wat ze allemaal in paardenvoer stoppen.."..

Op paardenvoer is controle hoor! Daar kunnen ze niet zomaar van alles instoppen.
Op korrels is (nog) geen controle en dus kan men daar mee rommelen en dat zal ook zeker gebeuren!

De goede markt wordt dus verziekt door producenten die rotzooi (schadelijke stoffen) in de korrels verwerken.
Dat een producent afval (restproducten van stro) gebruikt voor stro korrel kan geen kwaad.

Let wel: een leverancier die goed bekend staat en dus voor zijn product instaat zal geen rotzooi in zijn product verwerken.
Hij zou wel gek zijn dat hij zijn goede naam op het spel zet.

Ik denk dat we er vooralsnog vanuit mogen gaan dat iig Ecobodem en Strovan staan voor hun product! en dus geen rotzooi produceren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:53

Ik vind dat Ecobodem anders aardig geheimzinnig doet. Ook die kleur die opeens afwijkt staat me niet zo aan.

@JP: die verkoper wilde je zeker ook gelijk ander paardenvoer aansmeren zonder toevoegingen ;)

Strovan klinkt goed, imker.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:39

DHP doet er ook niet geheimzinnig over hoor. Zoals ik al eerder vermelde; diegenen die dat wel doen verkopen over het algemeen rotzooi en dan gaat het puur om de verkoop. Diegene die 'open' is, weet en verteld wat er in zit, die staat achter het product (vandaar dat DHP ook een soort garantie geeft; misschien doet strovan dat ook?)
Ben nog steeds erg benieuwd waarom zeoliet gestopt is.... Of heeft ecobodem alles overgenomen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:02

Misschien wel interessant om te weten, maar Strovan mest voordeliger uit als merkloos.
Dit komt door de grootte van de korrels, Strovan heeft een mooi klein geperst korreltje, wat door de tanden van de mestvork heen past.
De korrel van Merkloos is zo dik, dat hij tussen de tanden blijft rusten en daardoor pak je ongewild meer mee als nodig is.

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:11

nou ben gisteren begonnen met de korrels
heb 6 zakken a 20 kg erin gegooid in 3x3 stal en rubbere matten
niet nat gemaakt mn paard plast veel dus dan wordt het vanzelf nat of moet ik het wel nat maken???

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:18

Ik heb besloten te stoppen met de stro korrels, mijn paard is er (helaas) niet geschikt voor. Hij eet de korrels en blijft dat doen, alleen als ik ze door de bestaande bodem heen woel laat ie ze met rust. Zo heb ik in het begin ook alles moeten bevochtigen met weet ik wat allemaal om het eten tegen te gaan. Nu, 2 weken, 3 dagen, 10 zakken later heb ik een stal die binnen nu en maximaal een week leeg moet. Dat gaat dus ook gebeuren en ik ga dan overstappen op hennep of vlas. Ik vind het erg jammer want het is een mooi product als je het kunt gebruiken zoals het bedoeld is.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:45

To eversdijk,
dat je moet mengen doet geen afbraak aan het opslorp vermogen van het product.
,wat me na al die tijd opvalt,stokorrel kan je niet zomaar plaatsen,onder de noemer uniforme handleiding.
Daarom wil ik alleen maar werken met zakken waar de handleiding op vermeld staat.Deze zijn nl door de fabricant uitgeprobeerd,en bij merkloos is het toch altijd zoeken.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:54

diana1 schreef:
Jannepauli schreef:
Op goederen/producten voor humane consumptie/gebruik zal wel enige controle zijn, dus m'n potje applmoes blijf ik wel eten, hoewel ik ook vaak appeltjes uit eigen tuin gebruik. En dat de korrels uit stro-afval ( restproduct) gemaakt worden vind ik ook wel logisch.
Maar een 'deskundige' vertelde me ook dat het stro nog wel 's wegkomt uit gebieden die sterk vervuilde grond hebben ( zware metalen enz) en dat vind ik dan wel weer een punt. Zeker als men zegt dat het 'geen kwaad kan' als een paard het zou opeten.
Ik ben gewoon wat achterdochtig geworden door de verkoper die mij niet wilde vertellen waarmee de korrels 'aangevuld' waren maar mij in dezelfde adem vertelde "je moest 's weten wat ze allemaal in paardenvoer stoppen.."..

Op paardenvoer is controle hoor! Daar kunnen ze niet zomaar van alles instoppen.
Op korrels is (nog) geen controle en dus kan men daar mee rommelen en dat zal ook zeker gebeuren!

De goede markt wordt dus verziekt door producenten die rotzooi (schadelijke stoffen) in de korrels verwerken.
Dat een producent afval (restproducten van stro) gebruikt voor stro korrel kan geen kwaad.

Let wel: een leverancier die goed bekend staat en dus voor zijn product instaat zal geen rotzooi in zijn product verwerken.
Hij zou wel gek zijn dat hij zijn goede naam op het spel zet.

Ik denk dat we er vooralsnog vanuit mogen gaan dat iig Ecobodem en Strovan staan voor hun product! en dus geen rotzooi produceren.

Als een producent afval gebruikt,ipv zongedroogd stro ,met een maximum vochtgehalte van 13%;dan moet hij er iets aan toevoegen om te kunnen korrelen.
En is wat hij dan gebruikt wel diervriendelijk.
Als je uit de basis gaat werken met stro dat al minder vocht opneemt,dan ben je verkeerd bezig.
Ik persoonlijk zou toch niet graag gaan werken met stro dat in de aanvang al schimmelvormig is,bijv.nat,gevinnegd stro ,door verschillende oorzaken,ttz nat voorjaar-najaar,te lang af alvorens persen,mindere kwaliteit ,zoals gerstro,tritecalle(rietdekkersstro)of maisstro.
Daarom werk ik alleen met Strovan,omdat ik daar de garantie krijg dat ze enkel op basis van 100% tarwestro werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:58

Tarwestro zullen ze ook minder snel eten dan gerstestro.

Alles is allemaal afhankelijk van een goed strojaar. Als het stro uit het buitenland ingekocht moet gaan worden, wordt het produkt automatisch duurder en of de consument dat wil, is dan altijd nog af te wachten.

Hebben sommige leveranciers dan certificaten bij hun produkt? Ik denk dat je gewoon altijd kritisch moet blijven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:48

Ik geloof dat ik de knoop maar doorhak en definitief voor Strovan ga kiezen. Ik had destijds een goede indruk van de persoon die het levert: hij was zeer open over het product en gaf ruim voldoende informatie - dat vind ik toch erg belangrijk.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:06

okido schreef:
nou ben gisteren begonnen met de korrels
heb 6 zakken a 20 kg erin gegooid in 3x3 stal en rubbere matten
niet nat gemaakt mn paard plast veel dus dan wordt het vanzelf nat of moet ik het wel nat maken???

Je hoeft het niet perse nat te maken. Als jouw paard er niet van eet zou ik dat ook niet doen!
Welke korrels heb je gestrooid?

Citaat:
quote= eversdijk schreef:
Ik heb besloten te stoppen met de stro korrels, mijn paard is er (helaas) niet geschikt voor. Hij eet de korrels en blijft dat doen, alleen als ik ze door de bestaande bodem heen woel laat ie ze met rust. Zo heb ik in het begin ook alles moeten bevochtigen met weet ik wat allemaal om het eten tegen te gaan. Nu, 2 weken, 3 dagen, 10 zakken later heb ik een stal die binnen nu en maximaal een week leeg moet. Dat gaat dus ook gebeuren en ik ga dan overstappen op hennep of vlas. Ik vind het erg jammer want het is een mooi product als je het kunt gebruiken zoals het bedoeld is.

Ik had gister nog een PB van je en had niet de indruk dat het zo heel slecht ging |( Je moet elke week een zak bijstrooien hoor, dat is ook de gebruiksaanwijzing. Ik ben nu 19 dagen (dus op 2 dagen na gelijk aan jou) bezig en heb 2 x een zak bijgestrooid, totaal nu 8 zakken (ecobodem)
Als ik jou was zou ik gewoon nog een zak bijstrooien, ik begreep tenminste dat het klammig was en niet nat...dit moet goed te krijgen zijn als je een zak bijstrooid.
Ik ben (gezien mijn ervaring hier) bang dat vlas jou niet blij maakt. Is hier na 3 dagen een natte stinkende prut (op de plasplek)
Laatst bijgewerkt door diana1 op 02-02-09 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:09

De stallen gaan met ups en downs en je moet aan het product wennen. Het is nu eenmaal geen vlas of stro. Geef het even de kans en wie weet ben je over een paar weken helemaal óm...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:50

Ben het hier helemaal met Imker eens!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:30

imker schreef:
De stallen gaan met ups en downs en je moet aan het product wennen. Het is nu eenmaal geen vlas of stro. Geef het even de kans en wie weet ben je over een paar weken helemaal óm...

Zoiets dergelijks staat ook op de site van DHP: elk strooisel heeft voor en nadelen en vraagt om een bijzondere aanpak (management). Heel simpel gezegd; een strostal kan je uitmesten met een riek met 4 tanden, een stroKORREL stal niet. Wil men echter niet van riek veranderen, dan is een strokorrelstal een ramp om te mesten......

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:14

Goed gesproken, MadamX!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:41

Volgens mij kun je beter een keer vaker bij strooien dan te lang wachten. Het bed herstelt snel nadat een zak is bij gestrooid.
Inmiddels dag 20 hier en goed te spreken over de korrels. Totaal 8 zakken verbruikt nu.
Nieuwe foto geplaatst in fotoalbum op mijn site: http://www.paardenvragen.come2me.nl

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:52

@ Diana: ik vind de bodem van jouw stal er zo donker uitzien.. is dat de korrel of komt 't door de belichting van de foto? Jij gebruikt toch Ecobodem strooisel? De stal waar ik op bezoek was, waren de bodems licht-geel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:56

Licht geel is het zeker niet. Ik heb geen super de luxe camera maar een Aldi digi....de kleur komt wel in de buurt met de werkelijkheid.
Ik gebruik idd Ecobodem strooisel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:34

Bij mij zijn de bodems bijna donkerbruin. Kan natuurlijk ook aan het type strokorrel liggen, maar ik denk eerder dat het aan mijn smeerlappen ligt.
Ik zit nu op 6 en 4,5 week.

Ik zie wel dat de bodem steeds hoger wordt en denk dat het uitmesten na een week of 12 echt een loodzware klus wordt. Ik heb nu al besloten om de trekker met bak en al voor de stal te zetten en daarin uit te mesten, dat scheelt alvast een hoop heen en weer sjouwem met kruiwagens.

Mijn streven is om de 12 weken te halen en volgens mij moet dat goed te doen zijn. De boxen zien er niet echt schoon uit maar ze zijn wel droog en je loopt nergens te 'soppen'.

Wie gebruikt er hier trouwens Dolsma korrels en hoe bevallen deze?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:18

Ik gebruik geen Dolsmakorrels. Dolsma had mij beloofd een halve pallet te sturen ivm mijn experiment, maar ik heb verder na herhaaldelijk informeren niets ontvangen. Duidelijk dat zij niet willen....

Als het bij mij compleet eruit moet, zet ik ook de knikloader voor de stallen. Gelukkig past dat precies. Misschien dat ik ook nog een sterke vent inschakel!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:24

Even off topic, wat hebben jullie het gemakkelijk dames :D
Ik moet hier alles met mijn kruiwagen doen |( tzt

@ Fitzroy...het gaat toch ook om de kwaliteit van de korrels en niet om de kleur, kan ons dat schelen :P
Ik zal even voor jou in mijn archief graven, heb iemand gehad die Dolsma korrels gebruikt. Wordt vervolgd....

Dubbeldun is degene die een pallet Dolsma korrels zou gaan delen met iemand anders, weet niet of ze inmiddels al zijn voorzien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:43

Klopt, maar ik heb nog niets gehoord, dus ook nog geen Dolsma-korrels :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:06

Ja, als het goed is heeft JennyK een pallet dolsma korrels besteld die ze met mij en dubbeldun gaat delen!
Ik ben heel benieuwd wanneer ze gaan komen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:24

't kleurtje is ook niet zo belangrijk hoor maar zo'n licht stalletje ziet er altijd zo lekker fris uit hé? :+

Anyway - ik heb m'n pallet Strovan besteld en, leve de goie service, krijg 'm deze week nog thuis bezorgd. Ben benieuwd - als 't me niet bevalt zet ik het restant weer te koop! Erg veel slechter dan een koolzaadstrooiselstal kan 't niet zijn - 't enige waar ik benauwd voor ben is dat ze het gaan vreten. Morgen dus ettelijke liters azijn inslaan!