Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:33

Apple schreef:
De wei was op een andere plek als waar hij nu staat.

En als hij in de paddock staat dan regel ik dat hij niet alleen achter blijft.

Kan het dan ook zo zijn dat die plek gewoon niet geschikt voor hem was, of dat de samenstelling van de kudde te vaak veranderde door vertrekkende en nieuwe klanten? Dat herken ik n.l. wel. De mijne deed het destijds wel weer helemaal prima op een andere wei.

Hoe lang staat hij in de paddock per dag?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:34

Dat is inderdaad iets irritants, van die kuddes, waar de mensen steeds verandering in aan brengen.
Daarin hou je vaak gerommel.... En dat is jammer voor de dieren die daar niet zo goed tegen kunnen....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:34

Hij staat niet zo lang in de paddock. Het is nl een wat grotere stal waar elk paard in de paddock wil staan.

Half uur tot een uur per dag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:38

Apple schreef:
Hij staat niet zo lang in de paddock. Het is nl een wat grotere stal waar elk paard in de paddock wil staan.

Half uur tot een uur per dag.

Kijk, daar schrik ik dus van.... Een half uur tot een uur per dag. Dat staat gelijk aan niets.
Ik ken je niet, en wil absoluut geen conflict. Maar ik vind het heel lastig te begrijpen dat je berust in deze situatie...
Op een andere plek, met een iets stabielere kudde heb je kans dat hij meer tot rust komt.
Ik wil niet wijsneuzen, maar ik heb er oprecht verdriet van wanneer paarden altijd maar binnen staan.
Dat is voor hetzelfde als 23 uur p.d. op de wc zitten, en alleen mensen kunnen zien en voelen door tralies.
Onze gevangenen zitten er beter bij dan onze paarden in dit land.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:41

Voor ons werkt dit op dit moment met dit paard het beste.

En ja, ik heb me georienteerd op de alternatieven.

En als ik dan kan kiezen tussen de alternatieven en tussen waar ik nu sta dan blijf ik mooi hier staan. Ik sta nl ook direct op het strand en dat heeft ook voordelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:42

Dat hoeft overigens niet te zeggen dat voor een volgend paard deze beslissing en keuze hetzelfde zou zijn Lachen.

Een jong paard of een paard dat het echt goed doet op het land zal ik wellicht ergens anders stallen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:43

Apple, ik vind een half uur tot een uur per dag ook erg weinig, hoor. Dat is zo om (heb ik wel gemerkt toen mijn paard op stal stond).

Ik zie het zo; ik ben er elke dag van ca. drie kwartier tot een aantal uurtjes. Hij staat de rest van de tijd op 'zijn' land. Het is zijn thuis, hij vermaakt zich prima en ik kom elke dag even op bezoek. Hetzij om iets samen te doen qua werk, hetzij om te voeren, hetzij om te knuffelen en/of tutten. Hetzij om alle vier deze dingen. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:44

Apple schreef:
Voor ons werkt dit op dit moment met dit paard het beste.

En ja, ik heb me georienteerd op de alternatieven.

En als ik dan kan kiezen tussen de alternatieven en tussen waar ik nu sta dan blijf ik mooi hier staan. Ik sta nl ook direct op het strand en dat heeft ook voordelen.

Maar zijn die voordelen dan gunstig voor jou of voor je paard? (al is een strand erg aantrekkelijk, dat begrijp ik hoor...)
Hoe landelijker, en vaak dus bij een boer bijv.... hoe minder de luxe is. Zijn dit de zaken waar je op doelt die niet zo positief zijn bij de alternatieve plekken die je hebt bezocht?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:48

Nadya, mijn paard is naar jullie maatstaven wel een stalpaard. Hji komt net als het paard van Apple maar een uurtje of zo in de paddock.

Het grasland hier in de omgeving is trouwens van oktober t/m april te nat om paarden op te zetten. Ik zie in die periode vrijwel nooit paarden op het gras staan in mijn buurt.
De eigenaresse van mijn stal heeft een aantal kilometers verderop wel een stuk land waar zomers haar jonge paarden staan. Maar vanaf oktober t/m april moet ze die helaas ook naar binnen halen in loopstallen en zijn zij ook aangewezen op de paddocks.

De weides die hier verder aangeboden worden zijn veel te druk en idd veel wisselingen die het geheel onrustig maken.

De situatie van mijn knul is misschien geen 100%, maar dan wel 90% en daar voelt hij zich echt wel goed bij.
Ik ben geen paardenfluisteraar, maar de eigenaresse hier heeft echt veel verstand van paarden en hard voor de dieren.
Zij zal ook zeker een eigenaar erop aanspreken wanneer zij het niet eens is met de gang van zaken.

Er zijn idd eigenaren die bij slecht weer gewoon een dagje overslaan...... dat steekt haar ook.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:51

Luxe interesseert me niet zo. Ik rij altijd buiten.

Het gaat vooral om hoe mijn paard er uit ziet, hoe hij zich gedraagt, is hij gezond, komt hij alert en actief over? Kan hij doen wat ik van hem vraag?
Het is nu zo dat hij tussen twee ruinen in staat en eigenlijk nooit alleen achter blijft. Mocht dit toch per abuis zo voorkomen dan weet iedereen op stal wat er met hem is en wordt dit opgevangen Lachen.

Bij andere stallen kom ik toch vaak dichte boksen tegen, onduidelijkheid of hij nooit alleen achter blijft in paddock/wei of op stal. Een stal waarbij er een dichte boks is en een deel van de dag weidegang is daardoor geen alternatief.

Tenslotte is het strand erg belangrijk Lachen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:53

amen, apple Afgod Afgod Afgod

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:54

Borg schreef:
Nadya, mijn paard is naar jullie maatstaven wel een stalpaard. Hji komt net als het paard van Apple maar een uurtje of zo in de paddock.

Het grasland hier in de omgeving is trouwens van oktober t/m april te nat om paarden op te zetten. Ik zie in die periode vrijwel nooit paarden op het gras staan in mijn buurt.
De eigenaresse van mijn stal heeft een aantal kilometers verderop wel een stuk land waar zomers haar jonge paarden staan. Maar vanaf oktober t/m april moet ze die helaas ook naar binnen halen in loopstallen en zijn zij ook aangewezen op de paddocks.

De weides die hier verder aangeboden worden zijn veel te druk en idd veel wisselingen die het geheel onrustig maken.

De situatie van mijn knul is misschien geen 100%, maar dan wel 90% en daar voelt hij zich echt wel goed bij.
Ik ben geen paardenfluisteraar, maar de eigenaresse hier heeft echt veel verstand van paarden en hard voor de dieren.
Zij zal ook zeker een eigenaar erop aanspreken wanneer zij het niet eens is met de gang van zaken.

Er zijn idd eigenaren die bij slecht weer gewoon een dagje overslaan...... dat steekt haar ook.

Kun je dan op zijn minst niet eens kijken of je een plek kunt vinden waar je paard een hele dag in de paddock kan staan?
En zoals ik zei, op marktplaats staan er in jouw omgeving best een hoop opties. Ik zag er al twee die het hele jaar door weidegang aanbieden!!! Moet je echt even checken.
1 uurtje naar buiten vind ik geen 90%, maar wel minder. En dat is, nogmaals, niet gemeen bedoeld.
Knuffels, mooi tuigage, lekker borstelen, veel liefde, goede biks, wegen niet op tegen de vreugde van een paard dat de vrijheid kent buiten te lopen en met andere paarden om te gaan.

(overigens staat er telkens in je post 'hard voor dieren', maar je bent vast niet hard voor dieren, maar je hebt denk ik wel 'hart voor dieren'. Knipoog )

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:55

t is al laat.....

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:56

ik heb er helemaal geen behoefte aan om hem te verhuizen,
Ik heb me flink georienteerd bij de vorige verhuizing hoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:58

Borg schreef:
ik heb er helemaal geen behoefte aan om hem te verhuizen,
Ik heb me flink georienteerd bij de vorige verhuizing hoor.

Dan staat hij dus 22 uur per dag binnen? Want hij is 1 uur in de paddock (hooguit) en dan nog een uurtje onder het zadel per dag?
Ik zou doorzoeken tot ik erbij neerviel....

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:58

geloof jij alles wat op marktplaats staat?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:00

Wat heeft dat nou weer met marktplaats te maken dan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:01

Dat heel veel stallen van alles beloven en als je er staat blijkt het toch weer anders te zijn. Is de weidegang in de winter plots niet aanwezig bijvoorbeeld.

Wat er ook gebeurd, ik heb tenminste altijd een paddock in de winter.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:02

Ja maar kan je dat niet bijvoorbeeld merken als je op een stal bent dan?

Ik zou als ik bij een stal ga kijken toch ook aan de andere mensen vragen heo het bevalt of in mn omgeving.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:02

Op marktplaats schijnen twee plaatsen hier in de buurt het hele jaar weidegang aan te bieden.
Ik zou niet weten waar, of ze moeten steeds in plassen staan.

Wij hebben al moeite genoeg om de goed gedraineerde paddocks netjes te houden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:03

Borg schreef:
geloof jij alles wat op marktplaats staat?

Ik ben iemand die alle mogelijkheden onderzoekt, mailt, de telefoon pakt, op de kaart kijkt waar weiland is en stap in de auto en bel aan.... Maar ik zal wel gek zijn.... want dat kost veel tijd en moeite.
Ik kom met een verbrande kop terug van het buiten zijn de hele dag, waar de paarden heerlijk de hele dag buiten in de zon stonden te grazen en te soezen.... Een prachtig beeld, en gelukkige, ontspannen paarden. Als je ziet hoe ze soms heerlijk achter elkaar aanzitten en hele einden kunnen scheuren, en hoe ze elkaar 'groomen'...

Nogmaals heb ik van niemand boektitels of naslagwerken mogen ontvangen waarin staat dat paarden prima binnen gehouden kunnen worden. Toch weet iedereen zeker dat dit zo is. Ik zou dit graag bewezen zien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:04

Borg schreef:
Op marktplaats schijnen twee plaatsen hier in de buurt het hele jaar weidegang aan te bieden.
Ik zou niet weten waar, of ze moeten steeds in plassen staan.

Wij hebben al moeite genoeg om de goed gedraineerde paddocks netjes te houden.

De moeite waard om te onderzoeken toch? Bellen, mailen, erheen! Misschien is het een te gekke plek, maar zul je het nooit weten omdat je sceptisch bent...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:04

Ik heb vorig jaar ook rondgekeken en gesproken met div. mensen.

weidegang is hooguit mei tot oktober en veel te druk voor mijn knul.

De loterij winnen, dat is de oplossing, maar dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:05

Nou ja mijn paarden hebben in de winter ook blub. Zie daar geen probleem in, mits ze droge stukken hebben. Ook staat de boel wel eens onder water en toch verkiezen ze buiten boven binnen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:05

Ik zou er ook geen vrede mee kunnen hebben, hoor, Borg. Vinden jullie echt dat een paard gemaakt is om op stal te staan? Zoveel uren?

Overigens staat mijn paard op veengrond. Enig idee hoe nat dat kan zijn in de winter? Clown
Nou is het een redelijk groot gebied, zeker omdat dan alle hekken open gaan, zodat ze meer naar voren kunnen komen, waar ze bijgevoerd worden (daar ligt ook zand ze wat droger te laten staan).
Mijn paard boeit nat gras of wat modder echt niet. Knipoog

Ninx, ik ben ook zo iemand die alles uitzoekt. Ik ken bijna alle plekken hier in de omgeving, heb destijds elke boerderij gebeld hier op de dijk (ze weten altijd het nummer van de buren wel Haha! ) en check MP dagelijks... Erg, he? Haha!