Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:06

Gisteren stond ik gezellig met iemand te praten en toen stond mijn paard lekker te suffen. Zijn neusgaten stonden helemaal in mijn hand gedrukt (is aaide zijn hoofd en toen drukte 'ie zijn neusje in mijn hand en bleef zo een hele tijd staan). Maar ja, ik heb een beetje een gek (en heel aanhankelijk en knuffelig) paard, hoor. Haha!

Hij kan ook enorm gaan wiebelen en draaikonten en eerlijk gezegd, heeft 'ie dan groot gelijk. Want ik kom voor hem en ga dan vervolgens lekker staan kletsen met iemand anders. Mijn tijd bij mijn paard is me heilig (Sam zou dat wel aanvoelen), dus ik wil niet te lang kleppen met iedereen op onze stalling. Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:08

Citaat:
Maar Tita, nu schrijf je dus dat het jouw keuze was om je paard minder weidegang te geven destijds (vanwege de wedstrijden). Moet je zelf weten, hoor.

Dat klopt maar de 1e stal had ik niks te willen en nu gaat ie sinds 3 jaar hele dagen daarvoor ging ie van 10.30-14.30 of 14.30-18.00 h dus dat is toch paar uur weidegang

Mijn probleem is de winter Ja ik zelf zie 24/7 niet zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:13

maar waarom ineens 24/7?

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:16

ik vind dat een paard 24 uur per dag in een wei moet kunnen staan..
2 uurtjes in een zandbak staan en dan weeer 22 uur op stal is natuurlijk niks.
een paard hoord in de natuur en niet tussen 4 muren.
en als je in de randstad een paard wilt nemen maar er is geen weidegang zou ik het inderdaad niet doen.. klinkt misschien flauw maar ik neem aan dat iedereen wel weet dat weidegang goed is voor een paard. natuurlijk zijn der uitzondringen bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:18

24 uur vind ik dus zeker niet nodig
Ondanks dat ik zelf weiland heb doe ik dat ook niet.
Wel hele dagen.
En nu in de dazen tijd staan ze zelf vrijwillig binnen overdag, dus ook dan halen ze de 24 uur niet.
Dat vind ik wel jammer in de zomer lijkt me dat wel lekker, maar ze kiezen zelf anders.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:19

Bloos kreeg van iemand een pb die vond dat die pony op het land moest

Nou tja weet ik ook niet waarom ik dat neerzet Blond

Okay mijn probleem is de winter ik vind het behoorlijk rot dat de mijne er maar zo weinig uit komt.
Persoonlijk kan ik er niks aan doen ik zou hem kunnen verhuizen maar dan is het nog de vraag waar komt hij en hoe heeft hij het dan daar.
Hoe ver moet ik dan nog rijden.

Waarschijnlijk gaat een stalgenoot hem iedere ochtend losgooien maar daar los ik het probleem nog niet mee op aangezien ie dan hooguit 15 min en misschien 30 min loskomt.
En als stalgenoot geen zin heeft of geen tijd dan staat ie stil.

Het is een dilemma maar ook als ik een ander paard zou nemen blijven ik het zelfde houden. Als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Hier in de omgeving met de faciliteiten die ik puur voor mijn pony wil is er in omgeving geen geschikte stal.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:21

24/7 is imo ook zeker niet nodig, maar wel een paar uur zeker.
en dan het liefst niet in een paddock waar ze alleen kunnen stappen en rollen maar echt in de bak met andere paarden of op de weide.

ik weet van mezelf echter ook wel dat ik als ik geen keuze had voor een andere stalling dan diegen waar ze niet lang naar buiten kunnen, dat ik dan toch gekozen voor een paard op die stal ipv geen paard
heel egoïstisch eigenlijk.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:23

nee, 24 uur per dag is zeker niet nodig. Dat kan bij die van ons ook echt niet. Onze fjord kan op het minst voedzame gras hooguit 6 uur per dag op het land, op dit moment een uur of drie, anders groeit ze compleet dicht. Ze krijgt veel beweging (vrijwel elke dag werken). Ook als ze op een bijna kaal land staat wordt ze erg dik, ze trekt het gras met wortel en al uit de grond. Daarom krijgt ze gras zolang dit kan zonder dat ze dikker wordt en de rest van de dag met soortgenootjes op de paddock. Prima vind ik... Je moet wel naar de gezondheid van je paard blijven kijken, de meeste (volwassen) koudbloeden zullen ecth te dik worden met 24/7 weidegang...
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 14-08-07 09:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:24

Tita, nu je dit weet, en je pony zou bijv. komen te overlijden, zou je dan in wéér een paard/pony aanschaffen?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:27

smurfje schreef:
ik heb mijn paard(en) al 10 jaar op een manege staan. waar geen weide is. alleen zomers aan een gesloten periode.
heb nou niet het idee dat mijn paarden niet gelukkig zijn, als jij gewoon genoeg aandacht aan je paard bersteed en veel afwisseling in het rijden houd. is hij ook gelukkig. en die voedings stoffen enzo, die hoor een paard niet uit zijn gras te halen, hij krijgt toch ook gewoon voer. als hij gewoon het goede krijgt. is gras alleen een toe voeging maar de pitamintjes die daar inzitten, zijn geen hoofdmoot.

Inderdaad, zo gaat het met Farouche ook. Lachen
Natuurlijk heb ik liever dat ze meer buiten staat, maar dat kan gewoon niet, en 's winters gaat ze de buitenbak in, gewoon paar uurtjes per dag, en we geven haar zelf genoeg aandacht, halen haar genoeg de stal uit, en vorige zomer heeft ze dan een keer de hele zomer 24/7 ergens anders op wei gestaan. Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:27

Remember schreef:
Tita, nu je dit weet, en je pony zou bijv. komen te overlijden, zou je dan in wéér een paard/pony aanschaffen?

Moet ik hier antwoord opgeven

Nou wat zou ik moeten doen stoppen met paardrijden en naar de manege gaan Ziek

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:33

Kijk, en dáár kan ik dus niet bij en dat is wat me zo voor het hoofd stoot in dit topic... Je zegt dat je het verre van ideaal vind, dat je hem graag méér buiten wilt hebben (in principe denken we dáár dus hetzelfde over Knipoog !), deze situatie zit je nu in en ik ben dan ook de laatste die zegt dat je de pony weg moet doen ofzo... Maarrrrr, je geeft nu dus eigenlijk wel aan dat je er nóg een keer voor zou kiezen om in die situatie te zitten, want ik maak hier uit op dat er weer een ander paard/pony zou komen te zijner tijd...

Ik zou er dan persoonlijk voor kiezen om geen paard meer aan te schaffen, ik heb dan al in die verre van ideala situatie gezeten en ik kies er dan bewust voor dat een paard niet nog een keer 'aan te doen'. Dan idd maar níet paardrijden, mensen die graag skieën kunnen dat ook niet altijd en overal. Er zou dan pas een paard komen als ik in een andere situatie zou zitten (hetzij verhuisd, hetzij wél pension met voldoende vrije beweging, etc). Het is toch niet zo dat je een paard móet hebben? Ik zou mijn hobby niet uit willen oefenen als dat ten koste gaat van mijn paard (voor míjn gevoel!) !

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:43

Rember ik kan niet verhuizen nu niet en verlopig nooit niet.

Wat wil je er nu mee zeggen..dat ik maar moet stoppen.

Ik bied in de zomer alles wat een paard kan wensen alleen de winter heb ik geen weidegang of paddock tot me beschikking van enkele uren.

Tja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:45

Maar eigenlijk spreek je jezelf daar wel mee tegen tita
In het ene bericht zeg je dit wil ik niet, want ik weet dat het niet goed is
In het andere zeg je..tja...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:47

tita schreef:
Wat wil je er nu mee zeggen..dat ik maar moet stoppen.

Ik geef alleen aan dat IK er nog eens een keer flink over na zou denken of er in die situatie nog wel een ander paard/pony zou komen ná deze (ik zeg niet dat je met deze moet stoppen of wegdoen ofzo, die heb je nou eenmaal Vork ). Ik zou me er namelijk rotter over voelen dat 'ie niet lekker de benen kan strekken een aantal uren per dag gedurende het gehéle jaar dan dat ik er plezier uit zou kunnen halen Knipoog . Noem me een zeikerd wat dat betreft, maar het zou het me gewoonweg níet waard zijn!

edit: dan ga ik liever zelf op de bank zitten omdat ik dan mijn hobby niet uit kan voeren (op dát moment) dan dat er een paard bijna hele dagen op stal staat 's winters omdat ik dat zo nodig wél wil zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Remember op 14-08-07 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:48

Bij een volgend paard zal ik de stalling/weide laten afhangen van de behoeften van dat paard. Maar goed, dat doe ik nu ook zoveel mogelijk.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:54

Persoonlijk vindt ik de ideale situatie dat je paard dagelijkslekker in de wei komt. Helaas is dat niet voor iedereen realiseerbaar. Zelf woon ik in Friesland, zit boven op de klei. Als het maar even nat is word de wei spek glad. Daarnaast trappen ze ook nog eens flinke gaten in de wei die niet meer weg trekken. Mijn paard loopt dus alleen in de zomer in de wei. Ik zorg wel dat hij er in de winter elke dag uit komt met nog een paard. Daarnaast heeft hij een stal van 5 - 3. De situatie is niet ideaal, maar soms kan je daar niks aan veranderen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:57

runningkawa schreef:
Maar eigenlijk spreek je jezelf daar wel mee tegen tita
In het ene bericht zeg je dit wil ik niet, want ik weet dat het niet goed is
In het andere zeg je..tja...

Ja kijk ik snap jullie wel en ben het ook met jullie eens..en in dit geval wil ik alleen voor mijn pony dat ie meer buiten komt in de winter omdat ie oud is.
Meer beweging en afwisseling zeg maar.

Tevens snap ik de mensen in de randstad ook heel goed.
Ik weet dat er veel stallen zonder weidegang zijn en ik snap heel goed dat die mensen dolgraag een eigen paard willen hebben.
Er zijn zat mensen die niet willen dat hun paard de weide in gaat.
Hij is duur, hij is kostbaar enz enz.
Ik heb jaren op een fanatieke wedstrijd stal gestaan waar ook Ad valk met paarden stond en geloof me die kwamen echt niet veel buiten.

Zelf wil ik graag weidegang hebben in de zomer maar toen ik vroeger fanatiek bezig was met wedstrijden vond ik 2 uur weidegang meer dan genoeg voor de pony.

Ik veroordeel niet iemand die in de randstad staat en er voor zorgt dat zijn paard er 2x uitkomt.
Een keer door eigenaar zelf om te trainen en keertje paddock of stapmolen.
De meeste stallen hanteren toch een tijdslimit voor losgooien in een paddokc

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:10

Ik heb niet alles doorgelezen, maar wil wel even reageren. Heb op 2 maneges gereden waar de paarden niet buiten kwamen (de ene wel in de zomer) en achteraf gezien vond ik het echt niet leuk en gezond voor de dieren.

Manegepaarden hebben al veel te verduren omdat ze vaak toch niet de optimale controle krijgen (gezondheid, algemene conditie, harnachement en sjabrakjes e.d.) en veel verschillende ruiters (steeds andere rijstijlen, slechte communicatie met het paard).
Als ze dan ook nog eens weinig tot nooit even gewoon paard kunnen zijn krijg ik net het idee van een gevangenis, met een taakstraf. Wil je echt op een manege rijden die zo met zijn dieren omgaat? Ik dus nooit meer.

Natuurlijk wil iedere manege het beste voor zijn paarden, maar ze willen ook geen verlies lijden. Jammer genoeg zijn er veel manege's hierdoor niet zuinig genoeg op hun harde werkers. Heel vreemd om te zien, want je zou zeggen dat dit hun broodwinning is!

Er zijn zeker wel maneges waarbij de paarden nog steeds paard kunnen zijn. Ook zijn er vaak wel oplossingen te vinden. Bijvoorbeeld de paarden in groepjes in de bak een halve dag / nacht laten ( wat hooi verspreiden en ze hebben een soort loopstal). Daarnaast zijn groepsstallen beter omdat de paarden dan in ieder geval veel sociaal contact hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:16

Ook jonge paarden staan graag buiten

maar in een ander topic schrijf je dat je snel meer verdient in het westen dan iemand in het oosten.
Dat bedrag dat jij daar neer schrijft daar kun jij ook vast een luxe stal met weide voor vinden en dan hou je nog geld over met wat wij hier zouden verdienen Tong uitsteken

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:21

@lise81: ik denk dat veel manege-paarden nogh beter af zijn qua beweging dan de pensionpaarden.In elk geval op een manege die ik ken...
Lespaarden komen er tenminste nog 3 uur uit op een dag en dat elke dag... okee de ruiters zijn mischien minder handig maar het standaard pensionpaard op de stal komt er 1 uur per dag uit...en dan moeten ze nog een dag vrij ook...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:21

Ja kawa ik verdien leuk maar heb ook duurdere lasten kwa huizen en onroerendgoed.

Ik wil pony best verhuizen maar ik heb bepaalde ander eisen die hier in de omgeving niet te krijgen zijn.
- 6x per dag voeren hij moet kleine porties hebben
- zomerweidegang met 1 paard
- enz

Tenminste ik ben ooit eens op gesprek geweest inzowel friesland en ommen daar werd aanzienlijk minder geboden kwa salaris.
ik heb nu net 1 jaar een nieuwe baan dus ik ga niet zo snel weg ook omdat mijn baas begripvol is.
Toen pony naar de osteopaat was geweest mocht ik gewoon onder werktijd 2x naar mijnpony Haha!

Mijn probleem is dat hier in de buurt niks is Kawa ik woon aan de A15 en richting Rotterdam moet ik niet zijn.
Dan kan ik kiezen uit A27 daar is altijd ellende file ..richting Utrecht moet ik niet zijn veel luxe stallen maar weidegang en dat is te ver rijden.
het moet wel leuk blijven kwa reistijd.

Het enige optie is nog een boer maar zijn stallen zijn heel donker en klein...daar mogen ze in de zomer 24/7 op het land Misselijk terwijl ik dat niet wil en in de winter paar uurtjes.
Ik twijfel misschien zodra ik stop met rijden dat ik hem daar heen breng maar die kleine donkere stal staat mij niet echt aan

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:24

Als ik een paard zou hebben dan zou ik hem toch echt niet stallen of een manege die geen weidegang heeft.
Ik vind dat een paard gewoon in de wei hoort, zeker een paar uur per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:26

qua huizen is maar net waarin je gaat wonen Knipoog

Raar, ik heb verschillende keren in rotterdam e.o paarden gekeken voor koop en deze stonden gewoon bij stallen met paddock en weide.
En ook vaak genoeg reageren er mensen uit jou omgeving van, ik wil ook dat ze in de winter buiten staan en dat heb ik dan ook.
Dat blijf ik vreemd vinden
Ook in dit topic zijn die mensen voorbij gekomen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:33

nou kom maar op met die mensen die bij mij in de buurt wonen...

Nee kawa rotterdam is voor mij een gesloten hoofdstuk en dan heb ik nog het zelfde probleem...wie zet mijn paard in de paddock en hoe lang mag ie er staan.
Wie zet hem binnen.

Veel stallen hebben tijdslimiet ik heb hier alles behalve weidegang in de winter tja...ik denk zomaar weer stallen zat waar paarden nog minder buiten komen.
De mijne geniet iig van april tot oktober en vorig jaar zelfs eind november