Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:37

En ik zag een stand pas het eerst voor mijn leven op wedstijd als groom, was toen een jaar of 14?
Ook paddocks kende ik enkel uit een boekje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:40

Hieper89 schreef:
Hooi moet gewoon goed zijn. Dat is de basisbehoefte van een paard. Als je prut hooi hebt, hoop ik dat iedere pensionklant klaagt.

Vertel: waar zeg ik dat ik prut hooi heb?
Mijn eigen paarden krijgen hetzelfde hooi. Dus wil je nu beweren dat ik mijn paarden slecht hooi voer? :+

Ik heb het over klagen omdat er op de bodem fijn hooi/zaden ligt of als er een stok in zit. Ik heb geen volledig ontstoft hooi nee. En zelfs als ik dat had: zodra je het open snijdt komt het er toch wel in.
Maar men wil precies wel stofvrij vaccuum getrokken baaltjes liefst aan 2,5 euro per baaltje. Als jij ze weet mag je het me zeggen.
Is het fijn geurend hooi dan zijn ze bang voor suikers enz. Vroegah was het gewoon hooi van het land bij vol pension en klaar. Nu moet het getest enz.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-01-26 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:41

Ayasha schreef:
Hieper89 schreef:
Hooi moet gewoon goed zijn. Dat is de basisbehoefte van een paard. Als je prut hooi hebt, hoop ik dat iedere pensionklant klaagt.

Mijn eigen paarden krijgen hetzelfde hooi. Dus wil je nu beweren dat ik mijn paarden slecht hooi voer? :+

Nee, ik zeg niet dat JIJ pruthooi hebt.
Als je prut hooi hebt als staleigenaar, dan hoop ik dat iedere klant klaagt.
Omdat dit een basisbehoefte is. Volpension, half pension of whatever.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:45

DuoPenotti schreef:
En ik zag een stand pas het eerst voor mijn leven op wedstijd als groom, was toen een jaar of 14?
Ook paddocks kende ik enkel uit een boekje.

Paddocks leerde ik op Bokt kennen. Een paard stond op de wei (die dan wel hectares groot was) of op stal. Meer was er niet. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:47

Hieper89 schreef:
Ayasha schreef:

Het ging me er meer om dat de eisen enorm veranderd zijn van de eigenaren. Dingen zoals getest hooi was 20j geleden geen ding, nu is het haast een zonde als het niet getest is lijkt het.
Ik ben niet beroerd om een baal terug te laten op halen als het niet voldoende kwaliteit is. Maar soms kwamen er eisen dat ik dacht ‘meid dat vind je alleen bij speciale fourage bedrijven en dan ga je huilen van de prijs…. En met wat pech nog geen betere kwaliteit hebben.’

In die zin is de ‘sector’ ook wel slachtoffer van zichzelf zeg maar. Daarmee bedoel ik niet jij persoonlijk of iemand in dit topic hè. Maar wat je soms hoort… := pensionstallen praten onder elkaar over het algemeen en sommige dingen krijg je niet bedacht. :+

Inmiddels ex klant (ze is weg gegaan omwille van verandering in eigen leven) koopt hippo fourage want paard had stof allergie. Ik adviseer haar om het te mengen en op te bouwen want paard had ook gevoelige darmen. En hippo fourage geeft wel eens diarree.

Nee want dan had ie nog stof. Oké. Twee dagen later kwam de vraag of ik het pak wilde over nemen want paard had zodanig diarree dat het gewassen moest worden. :=
Terug naar ons hooi en we hebben hem nooit horen hoesten.
Dat bedoel ik dus: te nat, te droog, te…. En uiteindelijk is het vooral te veel nadenken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-01-26 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:49

Ayasha schreef:
Hieper89 schreef:

Het ging me er meer om dat de eisen enorm veranderd zijn van de eigenaren. Dingen zoals getest hooi was 20j geleden geen ding, nu is het haast een zonde als het niet getest is lijkt het.
Ik ben niet beroerd om een baal terug te laten op halen als het niet voldoende kwaliteit is. Maar soms kwamen er eisen dat ik dacht ‘meid dat vind je alleen bij speciale fourage bedrijven en dan ga je huilen van de prijs…. En met wat pech nog geen betere kwaliteit hebben.’

Dat geloof ik. Wij hebben nooit getest hooi omdat de omloopsnelheid te hoog is. Ik hoef ook geen getest hooi.
Maar ik wil ook geen doorns van 2 cm in mn hooi, of schimmel, of een grote hoeveelheid takken of zelfs een keer een stuk prikkeldraad. En het is een natuurproduct, dus de kwaliteit kan verschillen. Dat snap ik. Maar er is wat mij betreft wel iets als een zekere ondergrens.

Ik vind zelf dat de basis goed moet zijn (tja, wat is dan de basis; daarover kun je ook verschillen van mening). Ditjes en datjes zouden klanten zelf maar moeten geven als ze hun paard slobber voeren of wat dan ook. Of gewoon extra betalen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:00

Schimmel plekken dan wordt de baal hier terug gestuurd omdat je niet weet hoe ver de schimmel ‘door’ getrokken is. Je ziet immers enkel de zware plekken.

Takken komen hier wel voor maar ik weet van welk land hij het haalt en dat kan hij eigenlijk niet vermijden. Ik zou niet weten hoe. Maar het is niet zo dat je geen twee netten (dan spreek ik over grote netten.) kan vullen zonder een tak tegen te komen. Soms zit er gewoon in een plak een paar takken, dat zal dan net onder de boom gelegen hebben die op dat hooiland staat. :D

Maar onze boer heeft zelf ook al een baal gepakt en terug weg gezet en een andere genomen omdat hij iets zag dat hem niet aan stond. In die zin hebben wij wel geluk met onze boer. Áls er een slechte tussen zit dan was het oprecht niet te zien tot ie open gesneden was.

Slobber krijgen ze hier dan weer standaard tenzij de eigenaar het niet wil. :D

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:09

Tatyana schreef:
….
Voor de regio en de resterende faciliteiten is mijn stal niet duur maar ook niet de goedkoopste. (ik betaal 435 in de winter en 470 in het weideseizoen) Maar heb daarvoor 2x 20*40 binnenbak, 25*70 buitenbak, longeercirkel, stal 3*3.5 met binnenluik, wasplaatsen met warm water en een solarium.

Dit snap ik dan weer nooit zo goed. Ik zie het op meer plaatsen hoor, zeker geen verwijt.

Maar waarom meer betalen in de zomer? De paarden staan dan in de wei, dus lijkt mij dat je bespaart op hooi/stro/vlas en misschien zelfs een beetje op voer. Stallen mesten zal ook minder tijd kosten, wellicht een voerbeurt minder overdag. Dus ook een besparing in tijd.

Ik snap dat het meer tijd kost, omdat alles buiten en binnen gezet moet worden. Maar daar staat m.i. een besparing tegenover. Dus wie er ooit bedacht heeft dat het stalgeld in de zomer omhoog moet??? Ik vind dat altijd heel bijzonder.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:19

Ayasha schreef:
Schimmel plekken dan wordt de baal hier terug gestuurd omdat je niet weet hoe ver de schimmel ‘door’ getrokken is. Je ziet immers enkel de zware plekken.

Takken komen hier wel voor maar ik weet van welk land hij het haalt en dat kan hij eigenlijk niet vermijden. Ik zou niet weten hoe. Maar het is niet zo dat je geen twee netten (dan spreek ik over grote netten.) kan vullen zonder een tak tegen te komen. Soms zit er gewoon in een plak een paar takken, dat zal dan net onder de boom gelegen hebben die op dat hooiland staat. :D

Maar onze boer heeft zelf ook al een baal gepakt en terug weg gezet en een andere genomen omdat hij iets zag dat hem niet aan stond. In die zin hebben wij wel geluk met onze boer. Áls er een slechte tussen zit dan was het oprecht niet te zien tot ie open gesneden was.

Kan ook wel eens gebeuren he! Maar moet niet de standaard zijn.

Overigens denk ik dat het niet gemakkelijk is een pensionstal te hebben hoor. Veel verschillende mensen met verschillende wensen. Je doet het nooit goed.
Onze staleigenaar vindt dat ook hoor. Vindt ons allemaal zeurpieten. Hij heeft het idee dat hij geen geld kan verdienen aan ons pension klanten. Zelfs niet met 800€ per stal en 80 boxen vol.
Nu heb ik geen inzicht in het financiële plaatje, maar dat zou wel triest zijn.
Laatst bijgewerkt door Hieper89 op 26-01-26 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:20

SansaS schreef:
Ik vind volpension dat je niks hoeft te doen.

Hier is volpension echt volpension. Ik ben ziek, ik heb borstkanker en krijg chemotherapie. Ik kan rustig een maand niet komen en paard ontbreekt het aan niks op stal.

Dat is de bedoeling van volpension vind ik! Dat je na een maand weer komt en dat je paard er dan prima bijstaat. (beterschap trouwens @SansaS ! )

maralyn

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:39

Ik stond voor 310 en ga naar 345 (+15 trailer geld)

Daar heb ik voor.
Een paddock, die ik deel met paddock genoten, maximaal 11 paarden. Nu momenteel zitten we op 8 paarden.
X hoeveelheid uitmest rondes, ligt er aan hoeveel paarden er staan.
Een zeecontainer als schuilstal.
Een poel als water.
Hooi wordt gevoerd.

Krachtvoer zelf doen.

Een 20*60 baan met spiegels. (Buiten)
60*80 baan, die niet altijd fijn te rijden is ivm weer. (Buiten).
Longeercirkel. (Buiten).
Vierkant paddock voor loswerken. (Buiten).
Er is een solarium aanwezig, uiteraard op betaling.
Een trilplaat. (Ook op betaling.)
En ik heb een zadelkast van 105x60x60.

Zomers staan ze 24/7 op het gras.
En ik sta naast t bos.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:51

Hieper89 schreef:
Ayasha schreef:

Kan ook wel eens gebeuren he! Maar moet niet de standaard zijn.

Overigens denk ik dat het niet gemakkelijk is een pensionstal te hebben hoor. Veel verschillende mensen met verschillende wensen. Je doet het nooit goed.
Onze staleigenaar vindt dat ook hoor. Vindt ons allemaal zeurpieten. Hij heeft het idee dat hij geen geld kan verdienen aan ons pension klanten. Zelfs niet met 800€ per stal en 80 boxen vol.
Nu heb ik geen inzicht in het financiële plaatje, maar dat zou wel triest zijn.

Makkelijker dan opfok doen. :=

De 1e ‘generatie’ klanten als je start is moeilijk. Daarna leer je dat als ze in twee jaar op 7 stallen vertrokken zijn met klachten en ruzie dat je echt niet ze uitzondering op de regel gaat zijn. Als iemand bij ons met een rugzak vol horror verhalen komt vaak met stallen tussen die we kennen, dan zeggen we veelal beleefd dat we vrezen dat er geen goede match zal zijn met onze werkwijze en dan kom je in rustiger vaarwater. :D

Maar de eerste 8 maanden zaten er pareltjes tussen. := en die onthoud je natuurlijk vaak beter. Je hebt de stalhoppers die gewoon nooit tevreden zijn en je hebt de mensen die realistisch zijn en weten dat een stal nooit 100% kan zijn voor alle mensen die er staan. Want wat je zelf doet, doe je beter. Ik ben zelf ook zo dus das geen verwijt of belediging. Maar als je mensen hebt die dat stukje niet ‘inzien’. Dan botst het. Ook onderling trouwens. Want die komen vrijwel altijd eerst in discussie met de andere gasten. :=

Wij hebben hoofdzakelijk Nederlandse pensionklanten. :D denk dat de nieuwkomers nu ook allemaal NL’ers zijn. De huidige klanten zijn geen zeurpieten. Als er wat is gaan we in gesprek en kijken we of we er uit komen. En alle ‘aparte’ klanten waren standaard mensen die een lijst aan stallen hadden met klachten.. := voor die mensen kan je het gewoon nooit goed doen en dat proberen wij ook niet meer.
Het is deels onze hobby en die stress van dat type hebben we geen zin in. Maar als iemand een slecht stuk in het hooi vindt als ie de baal open snijdt willen we juist dat het wel even gemeld wordt. We hebben altijd meerdere balen liggen. Maar als iemand open snijd en niets zegt dan zie ik het pas als ik zelf hooi pak en als ik dan al hooi gegeven heb zijn we een dag verder. Dus dan moeten ze gewoon even sturen en snijden ze maar een ander pak open en dan kijken we om het af te voeren.
Kleinschalig is daar ook wel makkelijker in dan
Met 80 paarden. 10 man heb je iets sneller rond tafel geroepen dan 80 man. :=

Opfok doe ik nooit meer. :o daar ben ik echt mee gestopt van miserie.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:03

Devic schreef:
Tatyana schreef:
….
Voor de regio en de resterende faciliteiten is mijn stal niet duur maar ook niet de goedkoopste. (ik betaal 435 in de winter en 470 in het weideseizoen) Maar heb daarvoor 2x 20*40 binnenbak, 25*70 buitenbak, longeercirkel, stal 3*3.5 met binnenluik, wasplaatsen met warm water en een solarium.

Dit snap ik dan weer nooit zo goed. Ik zie het op meer plaatsen hoor, zeker geen verwijt.

Maar waarom meer betalen in de zomer? De paarden staan dan in de wei, dus lijkt mij dat je bespaart op hooi/stro/vlas en misschien zelfs een beetje op voer. Stallen mesten zal ook minder tijd kosten, wellicht een voerbeurt minder overdag. Dus ook een besparing in tijd.

Ik snap dat het meer tijd kost, omdat alles buiten en binnen gezet moet worden. Maar daar staat m.i. een besparing tegenover. Dus wie er ooit bedacht heeft dat het stalgeld in de zomer omhoog moet??? Ik vind dat altijd heel bijzonder.

Hier wordt er in verhouding in de zomer bijna meer gevoerd dan in de winter, want naast de standaard porties voordroog krijgen ze ook op de wei voordroog (weinig wei, kleigrond). Daarnaast inderdaad veel meer werk aangezien alles individueel van en naar de wei gebracht wordt en er bij noodzaak (ijzers bijvoorbeeld) ook sprinschoenen op en afgedaan worden. Dus het is significant meer werk en zeker niet minder kosten. Er wordt elke week machinaal gemest, dus een schoner paard wordt ook gemest terwijl je dat met de hand wellicht niet zou doen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:06

Om nog even terug te komen op ik ben ziek bijvoorbeeld... Dan is mijn stalhouder zeker bereidt mijn paard buiten te zetten. Tijdens vakanties wordt dat vaak onderling geregeld, maar als er iets met mij zou zijn heb ik er 100% vertrouwen in dat mijn paard niets tekort zou komen.
Maar ik ben er graag zelf elke dag, dus dat doe ik ook...

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:10

Tatyana schreef:
Om nog even terug te komen op ik ben ziek bijvoorbeeld... Dan is mijn stalhouder zeker bereidt mijn paard buiten te zetten. Tijdens vakanties wordt dat vaak onderling geregeld, maar als er iets met mij zou zijn heb ik er 100% vertrouwen in dat mijn paard niets tekort zou komen.

Ook als de situatie jaren duurt? Hier bijvoorbeeld al 1,5 jaar ziek. Ben dan erg blij met volpension

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:15

Tatyana schreef:

Dat is wel heel waardevol! Wij moeten elkaar onderling opvangen of ik zou mijn paard in de 24/7 buitengroep moeten plaatsen zodat de pensionhouder er geen werk aan heeft..

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:18

SansaS schreef:
Tatyana schreef:

Ook als de situatie jaren duurt? Hier bijvoorbeeld al 1,5 jaar ziek. Ben dan erg blij met volpension

Als ik 1,5 jaar niet naar mijn paard kan, zal ik zelf andere keuzes maken. Als ik minder kan komen, maar ik ben er wel regelmatig, dan weet ik zeker dat dit geregeld kan worden. Wij hebben nu ook iemand die langdurig ziek is en daardoor niet altijd kan. Als het nodig is zorgen ze vanuit stal dus dat het paard eruit komt en aandacht krijgt. Maar de eigenaresse heeft zelf ook een bijrijder genomen om het paard in het werk te houden.

Er is van alles mogelijk, maar wel in goed overleg.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:20

Precies een bijrijder voor het paard, niet voor alle klussen :)

Dat heb ik ook. Maar mijn ervaring is wel dat als je zelf elke dag heen moet voor de verzorging dat mensen dat wel even willen doen. Maar niet altijd of heel vaak. Vandaar dus ik een volpension wil wat écht volpension is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:21

Andersom heb ik dat wel gedaan. (en meer stalgenoten)

Ik stond op pension, vol pension.
Maar ik was er eigenlijk altijd rond de tijd van het binnen zetten laat in de middag.
En ik hielp dan mee, vind ik leuk om te doen.
Er waren dan ook regelmatig andere pensionklanten, die gingen in de kantine zitten.
Werden nooit scheef aangekeken, want het was gewoon geen taak voor je.

De pensionhouder had problemen met zijn benen en dat werd door de jaren heen niet beter.
En in de winter was voor hem het pad tussen de weides doorlopen eigenlijk niet meer te doen.
En ja, waar vele vast van gruwelen :+ daar werden ze in het weiland los gelaten ze liepen dan zelf naar binnen en werden daar dan opgevangen en in de juiste stal gezet.
Konden niet de weg op oid, dat was allemaal afgezet. Waren groepjes van 2-4 paarden per keer.
Dus liet ik ze in de wei los en hij ving ze op het harde op.
Zijn dochter hielp ook vaak mee, maar raakte zwanger en daarna een kleine baby dus werd ook allemaal wat moeilijker.

Op een gegeven moment kwam hij toch niet meer onder een operatie uit.

En in de ochtend waren er ook altijd een zelfde groepje, dochter plus klanten, die zette ze buiten en mestte uit.
En ik was er toen gewoon echt altijd met binnen zetten. Samen met de dochter.

Dochter zou brokken voeren als ze allemaal binnen waren, maar vaak was zij dan ook wel op na een dag. Dus dat deed ik dan ook.
En ja ik vind dat oprecht leuk om te doen.

En ja zo hielpen wij klanten de pensionhouder.

Daar hebben we een fijne bbq voor terug gehad, ik ook zomaar ineens een outdoor deken.
En vooral de waardering. :j

En de paarden stonden daar geweldig!
Dan doe je dat toch voor elkaar?

Daarna heb ik ze aan huis kunnen zetten, anders was ik daar nooit gegaan.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:23

SansaS schreef:
Precies een bijrijder voor het paard, niet voor alle klussen :)

Dat heb ik ook. Maar mijn ervaring is wel dat als je zelf elke dag heen moet voor de verzorging dat mensen dat wel even willen doen. Maar niet altijd of heel vaak. Vandaar dus ik een volpension wil wat écht volpension is.

Een bijrijder kan je paard ook prima op de paddock zetten of even lekker aan het halstertje longeren. De rest is gegarandeerd (schone stal, hooi, krachtvoer, water, dagelijkse controle op welzijn). Het gaat dus ook sec om het buiten zetten en beweging geven. Voor mij valt dat onder volpension. Maar ik kan me voorstellen voor anderen niet. Ik ben er toch elke dag en trek (ondanks volpension) elke dag mijn stal even recht en check alles. Dat hoeft niet, maar doe ik wel...

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:25

Ik vind dat geen volpension. Jij verwacht dan van de bijrijder, in mijn geval een 17 jarige meisje dat op school zit, dat ze 7 dagen per week komt om paard op de paddock te zetten.

Nee dat is verre van volpension. Volpension is dat je alleen maar hoeft komen om te rijden en je paard aandacht te geven en niet elke dag verantwoordelijk zijn voor dat die eruit komt.

Nee ik kan het niet doen dus ik moet een stal hebben die het wél doet.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:33

SansaS schreef:
Ik vind dat geen volpension. Jij verwacht dan van de bijrijder, in mijn geval een 17 jarige meisje dat op school zit, dat ze 7 dagen per week komt om paard op de paddock te zetten.

Nee dat is verre van volpension. Volpension is dat je alleen maar hoeft komen om te rijden en je paard aandacht te geven en niet elke dag verantwoordelijk zijn voor dat die eruit komt.

Nee ik kan het niet doen dus ik moet een stal hebben die het wél doet.

Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat de dagen dat de bijrijder er is, ze het paard ook wel even buiten kan zetten. De andere dagen regelt stal dat dan dus... Maar prima, je hebt volgens mij een goede stal, dus het gaat er ook niet om dat jij graag bij mij op stal wilt staan. Het gaat erom dat ik dit dus prima acceptabel vind onder de noemer volpension en de prijs die ik ervoor betaal.

Ik denk dat, zoals iemand eerder ook al zei, het wel algemeen acceptabel is dat onder de noemer volpension, je wel nog enige verantwoordelijkheid hebt voor het buiten zetten van je paard (ofwel op diverse dagen ofwel in de verschillende jaargetijden).

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:36

Het is je ook niet voor te stellen als je zelf niet in de situatie verkeerd.

Ik zal dolgraag dagelijks naar mijn paard willen. Maar dat kan ik fysiek niet :)

Dus dan denk je wel anders over wat volpension is.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:01

Tatyana schreef:
Hier wordt er in verhouding in de zomer bijna meer gevoerd dan in de winter, want naast de standaard porties voordroog krijgen ze ook op de wei voordroog (weinig wei, kleigrond). Daarnaast inderdaad veel meer werk aangezien alles individueel van en naar de wei gebracht wordt en er bij noodzaak (ijzers bijvoorbeeld) ook sprinschoenen op en afgedaan worden. Dus het is significant meer werk en zeker niet minder kosten. Er wordt elke week machinaal gemest, dus een schoner paard wordt ook gemest terwijl je dat met de hand wellicht niet zou doen.

Ja ok, dan snap ik het wel wat beter. Als ze bij ons in de zomer de wei op gaan, krijgen ze daar geen hooi en is er 1 voerbeurt minder. Er staat gewoon genoeg gras op de wei dus nog eens extra hooi is echt niet nodig. Ik zou de mijne kunnen rollen denk ik.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:19

Hier in onze streken was het zelfs zo dat op sommige plekken de winter duurder was qua stalgeld dan de zomer