Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Hieper89 schreef:Hooi moet gewoon goed zijn. Dat is de basisbehoefte van een paard. Als je prut hooi hebt, hoop ik dat iedere pensionklant klaagt.

Ayasha schreef:Hieper89 schreef:Hooi moet gewoon goed zijn. Dat is de basisbehoefte van een paard. Als je prut hooi hebt, hoop ik dat iedere pensionklant klaagt.
Vertel: waar zeg ik dat ik prut hooi heb?
Mijn eigen paarden krijgen hetzelfde hooi. Dus wil je nu beweren dat ik mijn paarden slecht hooi voer?
Hieper89 schreef:Ayasha schreef:Vertel: waar zeg ik dat ik prut hooi heb?
Mijn eigen paarden krijgen hetzelfde hooi. Dus wil je nu beweren dat ik mijn paarden slecht hooi voer?
Nee, ik zeg niet dat JIJ pruthooi hebt.
Als je prut hooi hebt als staleigenaar, dan hoop ik dat iedere klant klaagt.
Omdat dit een basisbehoefte is. Volpension, half pension of whatever.
pensionstallen praten onder elkaar over het algemeen en sommige dingen krijg je niet bedacht. 

Ayasha schreef:Hieper89 schreef:
Nee, ik zeg niet dat JIJ pruthooi hebt.
Als je prut hooi hebt als staleigenaar, dan hoop ik dat iedere klant klaagt.
Omdat dit een basisbehoefte is. Volpension, half pension of whatever.
Het ging me er meer om dat de eisen enorm veranderd zijn van de eigenaren. Dingen zoals getest hooi was 20j geleden geen ding, nu is het haast een zonde als het niet getest is lijkt het.
Ik ben niet beroerd om een baal terug te laten op halen als het niet voldoende kwaliteit is. Maar soms kwamen er eisen dat ik dacht ‘meid dat vind je alleen bij speciale fourage bedrijven en dan ga je huilen van de prijs…. En met wat pech nog geen betere kwaliteit hebben.’

Tatyana schreef:….
Voor de regio en de resterende faciliteiten is mijn stal niet duur maar ook niet de goedkoopste. (ik betaal 435 in de winter en 470 in het weideseizoen) Maar heb daarvoor 2x 20*40 binnenbak, 25*70 buitenbak, longeercirkel, stal 3*3.5 met binnenluik, wasplaatsen met warm water en een solarium.
Ayasha schreef:Schimmel plekken dan wordt de baal hier terug gestuurd omdat je niet weet hoe ver de schimmel ‘door’ getrokken is. Je ziet immers enkel de zware plekken.
Takken komen hier wel voor maar ik weet van welk land hij het haalt en dat kan hij eigenlijk niet vermijden. Ik zou niet weten hoe. Maar het is niet zo dat je geen twee netten (dan spreek ik over grote netten.) kan vullen zonder een tak tegen te komen. Soms zit er gewoon in een plak een paar takken, dat zal dan net onder de boom gelegen hebben die op dat hooiland staat.
Maar onze boer heeft zelf ook al een baal gepakt en terug weg gezet en een andere genomen omdat hij iets zag dat hem niet aan stond. In die zin hebben wij wel geluk met onze boer. Áls er een slechte tussen zit dan was het oprecht niet te zien tot ie open gesneden was.
Slobber krijgen ze hier dan weer standaard tenzij de eigenaar het niet wil.
SansaS schreef:Ik vind volpension dat je niks hoeft te doen.
Hier is volpension echt volpension. Ik ben ziek, ik heb borstkanker en krijg chemotherapie. Ik kan rustig een maand niet komen en paard ontbreekt het aan niks op stal.
Hieper89 schreef:Ayasha schreef:Schimmel plekken dan wordt de baal hier terug gestuurd omdat je niet weet hoe ver de schimmel ‘door’ getrokken is. Je ziet immers enkel de zware plekken.
Takken komen hier wel voor maar ik weet van welk land hij het haalt en dat kan hij eigenlijk niet vermijden. Ik zou niet weten hoe. Maar het is niet zo dat je geen twee netten (dan spreek ik over grote netten.) kan vullen zonder een tak tegen te komen. Soms zit er gewoon in een plak een paar takken, dat zal dan net onder de boom gelegen hebben die op dat hooiland staat.
Maar onze boer heeft zelf ook al een baal gepakt en terug weg gezet en een andere genomen omdat hij iets zag dat hem niet aan stond. In die zin hebben wij wel geluk met onze boer. Áls er een slechte tussen zit dan was het oprecht niet te zien tot ie open gesneden was.
Slobber krijgen ze hier dan weer standaard tenzij de eigenaar het niet wil.
Kan ook wel eens gebeuren he! Maar moet niet de standaard zijn.
Overigens denk ik dat het niet gemakkelijk is een pensionstal te hebben hoor. Veel verschillende mensen met verschillende wensen. Je doet het nooit goed.
Onze staleigenaar vindt dat ook hoor. Vindt ons allemaal zeurpieten. Hij heeft het idee dat hij geen geld kan verdienen aan ons pension klanten. Zelfs niet met 800€ per stal en 80 boxen vol.
Nu heb ik geen inzicht in het financiële plaatje, maar dat zou wel triest zijn.

en die onthoud je natuurlijk vaak beter. Je hebt de stalhoppers die gewoon nooit tevreden zijn en je hebt de mensen die realistisch zijn en weten dat een stal nooit 100% kan zijn voor alle mensen die er staan. Want wat je zelf doet, doe je beter. Ik ben zelf ook zo dus das geen verwijt of belediging. Maar als je mensen hebt die dat stukje niet ‘inzien’. Dan botst het. Ook onderling trouwens. Want die komen vrijwel altijd eerst in discussie met de andere gasten. 
denk dat de nieuwkomers nu ook allemaal NL’ers zijn. De huidige klanten zijn geen zeurpieten. Als er wat is gaan we in gesprek en kijken we of we er uit komen. En alle ‘aparte’ klanten waren standaard mensen die een lijst aan stallen hadden met klachten..
voor die mensen kan je het gewoon nooit goed doen en dat proberen wij ook niet meer.
daar ben ik echt mee gestopt van miserie. Devic schreef:Tatyana schreef:….
Voor de regio en de resterende faciliteiten is mijn stal niet duur maar ook niet de goedkoopste. (ik betaal 435 in de winter en 470 in het weideseizoen) Maar heb daarvoor 2x 20*40 binnenbak, 25*70 buitenbak, longeercirkel, stal 3*3.5 met binnenluik, wasplaatsen met warm water en een solarium.
Dit snap ik dan weer nooit zo goed. Ik zie het op meer plaatsen hoor, zeker geen verwijt.
Maar waarom meer betalen in de zomer? De paarden staan dan in de wei, dus lijkt mij dat je bespaart op hooi/stro/vlas en misschien zelfs een beetje op voer. Stallen mesten zal ook minder tijd kosten, wellicht een voerbeurt minder overdag. Dus ook een besparing in tijd.
Ik snap dat het meer tijd kost, omdat alles buiten en binnen gezet moet worden. Maar daar staat m.i. een besparing tegenover. Dus wie er ooit bedacht heeft dat het stalgeld in de zomer omhoog moet??? Ik vind dat altijd heel bijzonder.
Tatyana schreef:Om nog even terug te komen op ik ben ziek bijvoorbeeld... Dan is mijn stalhouder zeker bereidt mijn paard buiten te zetten. Tijdens vakanties wordt dat vaak onderling geregeld, maar als er iets met mij zou zijn heb ik er 100% vertrouwen in dat mijn paard niets tekort zou komen.
Maar ik ben er graag zelf elke dag, dus dat doe ik ook...
Tatyana schreef:Om nog even terug te komen op ik ben ziek bijvoorbeeld... Dan is mijn stalhouder zeker bereidt mijn paard buiten te zetten. Tijdens vakanties wordt dat vaak onderling geregeld, maar als er iets met mij zou zijn heb ik er 100% vertrouwen in dat mijn paard niets tekort zou komen.
SansaS schreef:Tatyana schreef:Om nog even terug te komen op ik ben ziek bijvoorbeeld... Dan is mijn stalhouder zeker bereidt mijn paard buiten te zetten. Tijdens vakanties wordt dat vaak onderling geregeld, maar als er iets met mij zou zijn heb ik er 100% vertrouwen in dat mijn paard niets tekort zou komen.
Ook als de situatie jaren duurt? Hier bijvoorbeeld al 1,5 jaar ziek. Ben dan erg blij met volpension

daar werden ze in het weiland los gelaten ze liepen dan zelf naar binnen en werden daar dan opgevangen en in de juiste stal gezet.
SansaS schreef:Precies een bijrijder voor het paard, niet voor alle klussen
Dat heb ik ook. Maar mijn ervaring is wel dat als je zelf elke dag heen moet voor de verzorging dat mensen dat wel even willen doen. Maar niet altijd of heel vaak. Vandaar dus ik een volpension wil wat écht volpension is.
SansaS schreef:Ik vind dat geen volpension. Jij verwacht dan van de bijrijder, in mijn geval een 17 jarige meisje dat op school zit, dat ze 7 dagen per week komt om paard op de paddock te zetten.
Nee dat is verre van volpension. Volpension is dat je alleen maar hoeft komen om te rijden en je paard aandacht te geven en niet elke dag verantwoordelijk zijn voor dat die eruit komt.
Nee ik kan het niet doen dus ik moet een stal hebben die het wél doet.

Tatyana schreef:Hier wordt er in verhouding in de zomer bijna meer gevoerd dan in de winter, want naast de standaard porties voordroog krijgen ze ook op de wei voordroog (weinig wei, kleigrond). Daarnaast inderdaad veel meer werk aangezien alles individueel van en naar de wei gebracht wordt en er bij noodzaak (ijzers bijvoorbeeld) ook sprinschoenen op en afgedaan worden. Dus het is significant meer werk en zeker niet minder kosten. Er wordt elke week machinaal gemest, dus een schoner paard wordt ook gemest terwijl je dat met de hand wellicht niet zou doen.