Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:37

Momenteel krijgt ze Subli Omnia https://www.welkoop.nl/subli-omnia-basi ... 2497?sku=1
Maar ook toen ze nog Subli Seniores Priores kreeg had ze er last van. Eigenlijk heeft ze het al zolang ik haar heb.
Talg = huidvet = roos
Wat wel nu meer is is het speeksel tijdens het eten van hooi, bij alle soorten hooi die ik voer. Ze komen niet meer op het gras, dus die schimmel in het gras kan het niet zijn.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:16

Df, leuk nieuwe paden! Die zoeken wij ook altijd graag uit in de bossen (niet altijd succesvol :') ). Ik heb overigens geen ervaring met overmatige talgproductie dus geen aanbevelingen vanuit mijn kant. De enige shampoos die niet uitgewassen hoeven te worden die ik ken zijn die verfrissende of verwarmende van NAF.

De merrie lijkt beter te gaan. Nu zei de da dat darmverslappers tot wel 6 uur zouden werken dus ik ga zo nog eens kijken of ik verschil zie. Gelukkig idd optijd bij geweest.

Belker, ze komen idd nog op het gras. 5 dagen per week zo'n 1 tot 2 uur per keer. Maar nadat ze er gisteren opgeweest is heb ik haar nog 3x gezien zonder iets geks eraan..

Lynn nikita, knap trouwens van jullie tinker!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:54

Ik was net uit nieuwsgierigheid eens aan het kijken wat pension plekken hier kosten... €500,- per maand zo'n beetje. Wel met binnenbak, maar amper buiten en beperkte service (niet elke dag buiten zetten, niet elke dag uitmesten, extra bijbetalen voor meer voer beurten of bijvoorbeeld bijbetalen voor de accomodatie als je paard wel dag en nacht buiten loopt). Dan zou ik met twee paarden dus €1000,- per maand kwijt zijn en is paarden welzijn beperkt. Het enige voordeel zou zijn dat ik Roos zou kunnen beleren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:02

Wat schrikken Lyss PPA. Beterschap voor t kleintje :o

Malenka, wat een geld hè.
Dat betaal je op de pensionstal achter ons huis ook.
Donkere 3x3m stal, niet al teveel ruwvoer, 4 uur per dag op een modderweitje. Wel hele mooie binnen en buitenbak.

Er is een nieuwe stal bij ons in de buurt erbij gekomen.
Eur 600,00 per maand en geen binnenbak. Wel goede buiten bak en echt fantastisch voor de paarden.

We hadden voor de grap even gerekend. Huis verkopen, kleiner maar nog steeds naar wens terugkopen en dus omlaag in hypotheek en er dan 2 in pension voor eur 1200,00 in de maand. Schoot ook niet echt op :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:18

Stalling is duur. Mocht ik ze niet meer aan huis hebben dan gaat er 1 de verkoop in en 1 naar een pensionstal. Of ik hou maar een klein stukje over en betrek een stuk van mijn erf erbij en ga terug naar 1,5 paard.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 00:34

boemel schreef:
Malenka, ik denk ook dat het trainbaar is.
Ik heb echter nu een strenge vriend die meekijkt en zegt “niet gokken dat het goed komt, meteen helemaal blij er mee zijn”.
En dat snap ik ook wel weer.

Heeft hij ook gelijk in, of de prijs moet er naar zijn en je moet er zin in hebben.

Welkom Jane808 !

Oeh beterschap voor de pony Lys , koliek vind ik altijd eng.

Ik heb de paarden nog op het land , maar mijn paddock word nu door ander leuk gespuis gebruikt.
Afbeelding

Stalling ... tsja eerlijk gezegd zou ik het niet willen doen kwa kosten als stalhouder zijnde.
Snap dat het voor een paardeneigenaar ook veel geld is maar 24/7 klaar moeten staan voor een paard van een ander .. dan neem ik liever een andere baan :o

Als ik ze op een stalling moet zetten dan heb ik of geen paard meer of 1,5 ( paard en mini die ik nu heb. )

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 08:28

Altijd eng Lys zo’n. Koliek gebeuren, hoe gaat ze nu inmiddels?

Hier is vrijdag onze nieuwe kudde genoot aangekomen. Paard is van een kennis, woont nu als je het goed is rest van haar leven hier. 1.52 groot en bombproof, binnenkort lekker met haar aan de slag. Toen ik m’n Welsh cob nog had ook nog met haar buiten gereden, toen was ze al bombproof (en ik heb mijn Welsh al 8 jaar niet meer ;))
Ze is 12 jaar kruising Haflingerxandulusier.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag breng ik de laatste trainingspony na 8 weken intensief trainen naar huis, hij is er helemaal klaar voor!

Gisteren heb ik de hele dag gewerkt, vandaag dus hele dag op pad en morgenochtend weer werken. Dus nog niet super veel tijd om bij m’n nieuw samen te stellen kudde te zijn. Maar goed een paar dagen gewoon wennen is ook prima.

Heb ook wel zin om weer met Doortje op pad te gaan, maar moet komende weken ook m’n nieuwe track gaan maken want er komt nog een kuddegenoot bij :o

Jammer Boemel maar opzich wel logisch wat je man zegt: je moet wel het: yes dit is m gevoel hebben.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:45

@Jane, welkom!
@Lys, dat is schrikken van de koliek, gelukkig was je er op tijd bij!
@Marit, dat is een tikkie grotere kuddegenoot :D

Ik wil niet weten wat de stallingsprijzen zijn hier in de buurt :')

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:46

Leuke nieuwe kuddegenoot. Veel plezier met haar.

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:55

MaritB, Dat is een leuk paardje.mooi dier.Lijkt me ook echt een heel braaf dier om erbij in de kudde te hebben.Hopelijk klikt het snel met je andere paardjes.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:02

Tot nu toe wel!
De jonge ruin is totally in love en wijkt amper van haar zijde. Ze hebben al even samen gelopen en hij wil ook dekken haha, serieus dat is een grappig gezicht. Ik weet dat hij dit elke x bij ‘kennismaken’ doet maar het houd wel weer op. Bij de andere merries doet hij het niet meer.
Doortje heeft ook al veel interesse getoond, en zij is meestal heel afwachtend. Sowieso vind ik haar het laatste half jaar anders met koppelen. Heel leuk om allemaal te zien :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:07

@marit: leuk dier en interessante mix :)

De pensionprijzen liggen hier voor stalling met accomodatie ook rond de 3/400 euro, terwijl ik prijzen uit het westen hoor van 700!! En dan komt daar straks nog de btw-verhoging boven op.

De houtkrullen waren de laatste keer al 10 euro (grof) en die zijn ook al flink duurder geworden.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:09

leuk dier Marit.

Hoe zijn jullie de nacht doorgekomen Lys? Hoop dat rustig gebleven is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:18

Hier in de buurt is stal Orcaruiters. Kosten zijn 190 per maand ex bodembedekking, incl hooi. Het is een DHZ stal met grote springweide, binnenbak 20x60 met agterberg bodem, buitenbak 20x40 met agterberg bodem, weiland, paddocks en boxen met buitenluik 3.5 bij 3, en je kan daar zo het bos in.

Ik heb daar een poosje gestaan met mijn paarden en ik kwam dan met alles erbij op ongeveer €350 Per paard, en dan was ik erg ruim met stalbedekking. Een prima prijs wat mij betreft voor de faciliteiten die je daar hebt.

Vond het alleen heel erg arbeidsintensief. Er mocht niet gevoerd worden in de paddocks dus in de praktijk was ik constant heen en weer aan het rijden met buiten zetten, weer binnen met hooi en weer naar buiten. Ook werd er veel vrijwilligerswerk verwacht met klusjesdagen, schoonmaak dagen en concours. Maar goed, voor die faciliteiten betaal je in de randstad ruim het dubbele denk ik.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:46

Je bent aan het uitbreiden Marit. Leuk dier.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:05

Leuk paardje Marit.

Hier liggen de prijzen meen ik rond de 400 euro pm met binnenbak. meeste liggen wel aan een bos dus ook buitenrijmogelijkheden, all in

Maar met 3 paarden zou dat voor mij onbetaalbaar zijn
de oude merrie is al 10 bijna 11 jaar met pensioen ma een ongeluk, als ik naga dat die mij dan aan stalling alleen al 50.000 euro heeft gekocht zou hebben, dan is de pracent en de smid er nog niet bijgeteld

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:38

@Lys hoe gaat het met de pony?

@Marit, wat een leuk dier. Heel veel plezier met hem.

Ik weet niet of ik nog paarden had als ze op pension zouden staan.
Waar ik het erg naar mijn zin had is verkocht wegens overlijden.
Geen idee wie of wat daar nu inzit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:05

Ik doe te weinig met de paarden om ze ervoor op pension met faciliteiten te hebben staan al zou Boon al die andere paarden best leuk vinden :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:30

*valt binnen*

Ik spot Luna!! Wat leuk! Daar krijg je veel plezier van. Ik had haar ook graag op stal willen hebben, maar op dit moment weet ik even niet meer goed wat ik moet doen met het paardengedeelte van mijn leven.

We hebben nog steeds ons huis niet af na de verbouwing. Sinds gisteren hebben we gelukkig wel een kapstok. :Y) Het schiet totaal niet op. Niet met de klussen in huis, niet met de klussen op het erf en ik kom nauwelijks aan de paarden toe. Story of your life met paarden aan huis: je bent overal druk mee, behalve het stukje rijden of andere dingen met de paarden.
We pakken al bijna een jaar alles mee aan virussen (lang leve het kdv :)) ) en daarnaast heb ik zelf een periode ernstige aangezichtspijn gehad. Niet grappig. Zo kom ik steeds op achterstand.

Ik heb nog maar twee paarden thuis. Onbeleerd. Ik kan één paard rijden. Niet vaak, maar net genoeg om er eentje enigszins in beweging te kunnen houden, mits het een beetje 'opstappen en wegrijden' idee is. Dat vind ik geen goed uitgangspunt voor het inrijden. Daarom reserveerde ik een plek voor de dames bij een stal. Het was de bedoeling dat ik na het inrijden zou kiezen wie me het beste zou passen en dan zou ik met pijn in mijn hart een andere plek zoeken voor de ander.

Helaas ging het niet door. Boos werd ziek en kon niet weggebracht worden, dus voor Riva ging het ook niet door. Gelukkig lijkt Boos wel te herstellen. Ik wilde helemaal stoppen met de paarden als ik haar zou verliezen. Nu ik Frum moet missen, is de glans van paarden houden er behoorlijk af.

Ik moet eigenlijk één gereden paard hebben en dan daarnaast een pensionklant om geen paard alleen te hebben. Dat vind ik heel spannend, omdat ik denk dat het me niet goed gaat bevallen. We hebben nog nooit stalling aangeboden. Wel trainingspaarden gehad, maar dat is iets heel anders. Nu houd ik mezelf voor dat ik nergens aan vastzit. We kunnen het proberen en als het niet bevalt, dan houdt die optie op. Andersom geldt dat ook. Als de pensionklant vertrekt, heb ik een paard alleen en moet ik meteen weer iets anders regelen. Daarom zouden het er eigenlijk al twee moeten zijn. Dat betekent meer werk (maar goed, hoeveel meer werk heb je aan drie paarden i.p.v. twee... Ik ben gewend er minimaal 4 te hebben).

Al met al word ik gek van alle opties en overpeinzingen, waardoor ik nu dit aan het typen ben en niet als een malle het huishouden doe nu kind ligt te slapen.

Afbeelding
Zo kaal met slechts 2 paarden en de bak is al jaren niet gebruikt. Jammer dat je er dan nog meer werk aan hebt.

Afbeelding
Deze meneer zorgt ervoor dat ik het rijden nog een beetje bij kan houden. Hij is bloedfanatiek en loopt alle oefeningen van de basissport.

Ik ga nog een beetje teruglezen om te zien hoe het met jullie is. :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 14:10

Marit hier begint een kwartje te vallen :') als ik op twee plekken bij Marit een nieuwe zie en op beide plekken een witte... Misschien zien we elkaar zaterdag dan :D

Geen idee of ik een paard zou hebben als ik ze niet aan huis zou hebben. Het is toch soms veel werk. Maar als ze op een andere plek staan zit je nog met reizen, soms ook nog even kletsen en op sommige plaatsen ook met klusjes.

Adje heeft vannacht een hongerstaking ingezet. Ik merk dat hij best kieskierig is qua voer. Vorige pakken waren blijkbaar erg lekker. Dat vloog er ook iets te snel in. Gisteren nieuw pak geopend, voor mij ziet het fijn uit, geen rommel erin maar blijkbaar andere smaak. Ben benieuwd wat Guus ervan vindt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:18

Hier kunnen ze ook 'moeilijk' doen bij een nieuwe serie hooi. Ik meng het ook altijd een paar dagen.
Als het van dezelfde partij is kan het natuurlijk net onder een rij bomen vandaan komen, of naast een veld liggen waar gesproeid is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:24

Wij hebben er nu 5 staan, waarvan er geen een bereden wordt, maar qua werk is dit ook eigenlijk te veel merk ik, elke dag 4 stallen uit te mesten etc.

Ik zou ze voor geen goud willen missen, maar mocht er een komen te overlijden komt er zeker weten niks nieuws bij.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:33

Hier doen mijn paarden ook moeilijk met de nieuwe partij ruwvoer. Alles ligt vol hooi maar ze eten maar weinig en verspreiden het wel over de hele track. Heel vervelend want Nilay is nog steeds enorm mager (net geen wandelend skelet) dus die zou nu niet kieskeurig moeten zijn maar zich gewoon vol moeten proppen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:42

Lorette, als je er 1 hebt die gereden kan worden neem er dan een oliebol bij. Werkte hier goed.
Ik snap je gevoel, nu je een kleintje hebt en een klushuis komen de prioriteiten gewoon anders te liggen. Kun je niet zoiets leuks als je bijrijd dier vinden? Zo 1 die je pakt als het past en je even wat wilt, maar die je ook kunt laten lopen en dan nog braaf is als je wel opstapt?

Hier gelukkig nog 7 rollen hooi van dezelfde wei.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:58

joyce83 schreef:
Marit hier begint een kwartje te vallen :') als ik op twee plekken bij Marit een nieuwe zie en op beide plekken een witte... Misschien zien we elkaar zaterdag dan :D

Geen idee of ik een paard zou hebben als ik ze niet aan huis zou hebben. Het is toch soms veel werk. Maar als ze op een andere plek staan zit je nog met reizen, soms ook nog even kletsen en op sommige plaatsen ook met klusjes.

Adje heeft vannacht een hongerstaking ingezet. Ik merk dat hij best kieskierig is qua voer. Vorige pakken waren blijkbaar erg lekker. Dat vloog er ook iets te snel in. Gisteren nieuw pak geopend, voor mij ziet het fijn uit, geen rommel erin maar blijkbaar andere smaak. Ben benieuwd wat Guus ervan vindt.

Haha bij mij viel het kwartje tijdens de live haha.
Misschien ben ik er zaterdag idd