Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:08

Eens MyWishMax

De enige wetten die er zouden kunnen komen zouden erg globaal zijn, dit omdat geen enkel paard gelijk is.
Bijvoorbeeld een stal van minimaal x groot. Met x aan licht en luchtverversing. En de ondergrond moet droog zijn.
Een paddock van minimaal x groot waar minimaal een dagdeel in gestaan moet worden.
Altijd water aanwezig.
Schaduwplek bij boven de 25 graden.
Er moet altijd een ander paard zichtbaar zijn.
Voldoende ruwvoer, wat voldoende is is per paard verschillend.

En dat zijn dan richtlijnen die ruim te interpreteren zijn en alleen minimale behoeftes voorziet.
En dat zullen altijd richtlijnen zijn voor gezonde paarden.

En dan is het aan de paardeneigenaar of men dit voldoende vind.

MyWishMax

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:14

Ja stal van zoveel keer de stokmaat minimaal ofzo.
Ruwvoer minimaal 1%? Of hoe moet je dat in een wet gieten waarbij het ook geschikt is voor de snelle dikworders. Heel lastig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:18

Dat is heel moeilijk, dus kom je al snel bij termen als voldoende.

Daarnaast het ene ruwvoer is het andere niet.
Ts wil weinig stro, andere geven dat juist erbij dat de dikkerds te eten hebben.
De een zweert bij graszaadhooi, de ander vind dat ongezonde troep enz enz.

Voeren is naast veel uitmeten ook nog naar mijn idee een gedeelte op het oog.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:26

fransje23 schreef:
Grootste probleem is natuurlijk de communicatie. De klant heeft misschien valse verwachtingen maar dingen worden ook regelmatig te mooi voorgespiegeld.

Qua prijsstelling ligt de verantwoordelijkheid daar ook grotendeels bij de eigenaar van de stal.
Als die €250 vraagt en dat kan niet uit moet die daar wat aan doen.
Dat kan door een prijsverhoging of minder service te bieden maar geef dat dan gewoon aan bij de klant.

Bij ons op stal doet iedereen veel zelf, of voor elkaar, waardoor de prijs vrij scherp kan blijven. Het is heel duidelijk wat de staleigenaar wel en niet doet, en daar zijn geen uitzonderingen op.

Eens. En daarbij denk ik: je hoeft ook geen pensionstal te beginnen hè. Als het zo'n gedoe is met eigenaren en/of omdat je er te weinig aan verdiend.
Banen in de paarden maar ook in muziek, cultuur dat soort dingen, daarvan is toch algemeen bekend dat je dat niet voor het top salaris moet doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:56

Citaat:
Bij ons op stal doet iedereen veel zelf, of voor elkaar, waardoor de prijs vrij scherp kan blijven. Het is heel duidelijk wat de staleigenaar wel en niet doet, en daar zijn geen uitzonderingen op.

Dit is idd bij ons op stal ook het geval.

Wij huren een plek (box met weidegang of weidegang) met ruwvoer en een basishoeveelheid strooisel én de ochtendvoerronde wordt door stal gedaan.
Al het overige (krachtvoer indien gewenst, extra strooisel, verzorging van je paard) regel je allemaal zelf.

Er kan op weekdagen zorg ingekocht worden bij de zorgboerderij op dezelfde locatie, welke dan door de zorgclienten (onder begeleiding) wordt uitgevoerd.

Of je kunt afspraken maken met stalgenoten, bijvoorbeeld over het buiten zetten in het weekend, omdat de zorgboerderij dan gesloten is.

Maar de basis is dus relatief laag, de voorzieningen zijn ook beperkt (geen binnenbak, geen dure bodem in de bak, geen warm water).

Maar als je dus een groot deel van de verzorging zelf kunt doen, is het een heerlijke plek die ook nog heel betaalbaar is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:16

Phonix schreef:
Ja, hij heet Slechte ervaringen pensioenstallen en weidegang.

In die voor eigenaren mogen allen eigenaren komen. Maar die eigenaren zitten die andere groep te verzieken en vraag zich af waarom mensen anoniem post.

Ik herken een eigenaren erin die gewoon niet de waarheid vertelt over haar stal… mocht nooit lichten aan s’avonds in de buitenbak, beschimmeld hooi, paard vergeten in molen, je moet naar kliniek als paard ziek is omdat je mag niet op erf komen na 9…:

Je kan zeggen wat je wil, maar er is geen stalhouder die daar anoniem post.... de anonieme berichten over stallen echter, die vliegen je om de oren :o

De groep voor pensionstalhouders gaat amper over klanten specifiek. Meer over: ' Ik heb een niet betalende klant, hoe los jij dat op.'

Wat je zegt klopt niet :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:30

Net op die pagina gekeken, wat een gedoe.
Op de pagina van de pensionhouders moest ik lid worden, niet gedaan.

Maar soms vraag ik mij ook af, kijken klanten ook wel eens verder dan hun neus lang is?

Zag ik een groep in de buurt groep stalling aangeboden worden. In de zomer prachtig groot volgens de omschrijving.
Maar hoe groot de winter accommodatie is stond er niet bij en vroeg maar 1 persoon naar.
Dat was dus 144m2 incl stal voor 6 paarden.

Als daar je paard dadelijk in elkaar geslagen word is het uiteraard een slechte stal...maar als eigenaar weet je toch dat dit niet kan.

Zo ben ik ooit ergens geweest en zouden de paarden ook elke dag buiten staan, net toen ik langs kwam niet... >;)
uhhuh
Week erop diverse keren langs gekomen, niets buiten.
Ja dikke doei, daar ga ik dusniet staan met die gladde praatjes.

Volgende stal stonden ze buiten, hele week langs gegaan, stonden steeds buiten.
Voordroog pak werd voor mijn neus open getrokken om te zien wat voor spul het was, de paarden stonden mooi in het stro en waren alle mooi in de haren en eerder te dik dan dun.
Dus daar gaan staan.
Je hebt als eigenaar ook ogen.

En natuurlijk kan een stalhouder door de tijd heen zijn afspraken niet meer nakomen, daar kun je je niet tegen beschermen.
Maar vaak is het ook op voorhand duidelijk of het gaat werken of niet

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:42

ruitje schreef:
Phonix schreef:
Ja, hij heet Slechte ervaringen pensioenstallen en weidegang.

In die voor eigenaren mogen allen eigenaren komen. Maar die eigenaren zitten die andere groep te verzieken en vraag zich af waarom mensen anoniem post.

Ik herken een eigenaren erin die gewoon niet de waarheid vertelt over haar stal… mocht nooit lichten aan s’avonds in de buitenbak, beschimmeld hooi, paard vergeten in molen, je moet naar kliniek als paard ziek is omdat je mag niet op erf komen na 9…:

Je kan zeggen wat je wil, maar er is geen stalhouder die daar anoniem post.... de anonieme berichten over stallen echter, die vliegen je om de oren :o

De groep voor pensionstalhouders gaat amper over klanten specifiek. Meer over: ' Ik heb een niet betalende klant, hoe los jij dat op.'

Wat je zegt klopt niet :)

Ja, en waarom denk je dat mensen anoniem post?
Omdat er eigenaren zitten in die groep die soms best onbeschoft kan antwoorden op bepaalde posts.

Ik mag niet in de andere, maar in de post waar het over die groep gaat zijn er bepaalde eigenaren die niet heel lief zijn. Dus dat zet een beetje de tone. Maar als het niet zo is, chapeau.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:50

Als ik je beschrijving lees klinkt dat als de standaard toon in zowat alle groepen op fb :o

Mijn ervaring met dat platform is dat de mensen die altijd het meest de kantjes eraf lopen of het meest profiteren op fb het hardste roepen en klagen. Niet alleen over paarden of uberhaupt tussen mensen die er iets van kennen, mijn schoonmoeder bvb komt zelfs nog niet in de buurt van een stal en vind je wss ook met veel gezever in zowat alle groepen die je kan bedenken :'). Dusja… niet echt iets waar ik mijn aandacht op zou richten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:42

Mijn ervaring op pensionstallen was vooral dat op elke stal een stel rotte appels zaten. Die hingen daar elke dag heel de dag en alleen maar roddelen en klagen.
Type bakrand ridder. Vaak alleen staande, kinderloze dames die niks anders hadden dan hun paard..

Een crime voor de pensionhouders en andere pension klanten die wel enkel voor hun paard komen want stoken kunnen ze ook als geen ander. En dan idd vooral als dingen niet gaan zoals ze willen en dan iedereen op jutten. Lekker muiten.

Maar dat daar nu ook al een fb pagina voor bestaat zeg!! Wat een stelletje sneuneuzen. Te veel vrije tijd zeker!?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:46

Iemand een link naar die fb pagina?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:01

Respectloos beklag doen over je Pensionstal in plaats van dingen gewoon onderling te bespreken. En alles achteloos op internet te dumpen.
Ik schrik echt van het negativisme en de uitspraken van de TS. Voel je gezegend in de luxe positie te staan om paardeneigenaar te zijn, ben je niet gelukkig, verkoop dan je paard.

Je bent verantwoordelijk voor je eigen levensgeluk en zeker ook voor het welzijn van jouw paard, niet de stal eigenaar. Je zoekt een boksbal om jouw waarschijnlijk onderliggende probleem op te botvieren.

Dus óf je neemt het heft zelf in handen en regel je zaken zelf óf verkoop je paard ga iets doen waar je echt gelukkig van wordt.

Deze stemmingmakerij en idem belachelijke facebookgroepen. Energievreters.. . Misschien ook eens een goed boek om te lezen, en wie weet herken je jezelf erin.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:23

_Noah schreef:
Respectloos beklag doen over je Pensionstal in plaats van dingen gewoon onderling te bespreken. En alles achteloos op internet te dumpen.
Ik schrik echt van het negativisme en de uitspraken van de TS. Voel je gezegend in de luxe positie te staan om paardeneigenaar te zijn, ben je niet gelukkig, verkoop dan je paard.

Je bent verantwoordelijk voor je eigen levensgeluk en zeker ook voor het welzijn van jouw paard, niet de stal eigenaar. Je zoekt een boksbal om jouw waarschijnlijk onderliggende probleem op te botvieren.

Dus óf je neemt het heft zelf in handen en regel je zaken zelf óf verkoop je paard ga iets doen waar je echt gelukkig van wordt.

Deze stemmingmakerij en idem belachelijke facebookgroepen. Energievreters.. . Misschien ook eens een goed boek om te lezen, en wie weet herken je jezelf erin.

Te kort door de bocht, de laatste stal waar ik stond kostte 850 per maand. En nog niet zoals ik het wilde. Ben blij dat ik geen paard meet heb. Het is kommer en kwel qua stalling. Ik ben bereid om serieus te betalen, maar niemand voldoet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:30

Als niemand voldoet zou je juist eens gaan denken of het wellicht toch misschien ook wel aan jezelf ligt!?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:38

Popstra schreef:
Als niemand voldoet zou je juist eens gaan denken of het wellicht toch misschien ook wel aan jezelf ligt!?

Ooit 8 jaar in een andere regio gestaan zonder klachten....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 00:30

Phonix schreef:
Omdat er eigenaren zitten in die groep die soms best onbeschoft kan antwoorden op bepaalde posts.

Ik mag niet in de andere, maar in de post waar het over die groep gaat zijn er bepaalde eigenaren die niet heel lief zijn. Dus dat zet een beetje de tone. Maar als het niet zo is, chapeau.

Dat is toch ook niet zo raar, dat je niet helemaal meer netjes ben als je stal anoniem zwart word gemaakt?

En het is niet zo ja, dat vertellen 2 stalhouders je net. Bedankt voor het chapeau :) .

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:14

ruitje schreef:
Phonix schreef:

Dat is toch ook niet zo raar, dat je niet helemaal meer netjes ben als je stal anoniem zwart word gemaakt?

En het is niet zo ja, dat vertellen 2 stalhouders je net. Bedankt voor het chapeau :) .

Maar als de feedback waar is? Maar jij kan het niet aan?

De waarheid is natuurlijk dat jij als pension eigenaar een product verkoopt. Daar mogen mensen een review over maken net zoals bij een airfryer of een auto. Toch?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:21

Zag op fb een advertentie voorbij komen van een nieuwe stal. Zij bieden pakketten aan met elke een andere prijs en een daarbij behorende aantal werkzaamheden. Ik schrok wel wat het kost om een paard te stallen met 7 dagen per week naar buiten en binnen brengen en dagelijks opstrooien en 1x per week volledig leeg trekken, hoeveelheid hooi vond ik goed klinken en 2x daags krachtvoer voor 625.- per maand. Veel faciliteiten dat wel. Met dit soort bedragen is het toch niet meer op te brengen om een paard te hebben? Ik snap de prijs heel goed, je bent startende en wilt ook een boterham verdienen, zo bedoel ik het absoluut niet!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:23

Ja, maar als je als pensionhouder als een stuk stront neergezet wordt, en de paardeneigenaar niet de moeite neemt om iets op een beschaafde manier te communiceren...

Als ik een kapotte airfryer heb bel ik ook niet gelijk woedend op naar de fabrikant. En dat is wat hier wel gebeurt. Mensen betalen 40,- en verwachten daarvoor een Airfryer die op stemcommando werkt. Als er wordt uitgelegd dat dat niet realistisch is, dan wordt er verwacht dat we het maar realistisch maken, "want ze zijn de betalende klant".

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:28

Als je daar alle faciliteiten afhaalt op 1 buitenbak na, dan scheelt dat vast enorm in prijs. Dan hoeft het erf minder groot te zijn en is er minder investering gedaan aan dure bakken, longeerkralen, solariums, etc. Denk dat dat enorm kan schelen. Voor iedereen die minder te besteden heeft is een paard houden met alleen een simpel buitenbakje die soms een keertje wat te nat is prima te doen lijkt me. Als ik soms zie wat er op stallen aanwezig is.. Een gigantische binnenbaan, twee grote verlichte buitenbanen, een springtuin, stapmolen, overdekte longeerkraal, solarium, noem het maar op. Altijd kaarsrechte bodems, mooi onderhouden en voldoende spring materiaal. Dat soort zaken kosten gewoon een hoop geld. Ik denk dat als je het hele lijstje afvinkt je stalprijs nog wel hoger gaat uitvallen zelfs.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:29

Phonix schreef:
ruitje schreef:

Maar als de feedback waar is? Maar jij kan het niet aan?

De waarheid is natuurlijk dat jij als pension eigenaar een product verkoopt. Daar mogen mensen een review over maken net zoals bij een airfryer of een auto. Toch?

Ja, een review kan je schrijven en net als bij andere zaken kan daarop gereageerd worden. Alleen kan je ook netjes een review schrijven en dat gebeurt lang niet altijd. Je valt erover dat sommige staleigenaren niet netjes reageren, maar ook niet elke ex klant reageert netjes of schrijft überhaupt een nette review maar juist een enorm zwartmakende. En vooral dan niet naar eigen aandeel kijken.

Sommige stallen zijn slecht, maar ook zijn er stallen die niet slecht zijn maar die klant gewoon niet past, maar die worden wel zwart gemaakt.

Maar waarom vind je het dan krom dat staleigenaren ook een pagina willen? Ook voor het advies hoe om te gaan soms met situaties. Maar zelfs als bepaalde klanten besproken worden waar slechte ervaringen mee zijn, wat maakt dat je dat zo veel erger vindt als andersom? Mogen staleigenaren niet gewaarschuwd worden voor wanbetalers bijvoorbeeld?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:30

We moeten niet net doen of iedere pensionhouder zich aan de afspraken houdt en goed in communicatie is.
Sommige klachten zijn gegrond!
Uiteraard zijn er ook klanten met bijzondere eisen en rare dingen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:30

meggiemeg schreef:
Zag op fb een advertentie voorbij komen van een nieuwe stal. Zij bieden pakketten aan met elke een andere prijs en een daarbij behorende aantal werkzaamheden. Ik schrok wel wat het kost om een paard te stallen met 7 dagen per week naar buiten en binnen brengen en dagelijks opstrooien en 1x per week volledig leeg trekken, hoeveelheid hooi vond ik goed klinken en 2x daags krachtvoer voor 625.- per maand. Veel faciliteiten dat wel. Met dit soort bedragen is het toch niet meer op te brengen om een paard te hebben? Ik snap de prijs heel goed, je bent startende en wilt ook een boterham verdienen, zo bedoel ik het absoluut niet!

Geen kans dat ik voor dat bedrag 7 dagen in de week ging leuren met het paard van een ander. Is het veel geld? Geen twijfel. Is het in verhouding tot de arbeid en verantwoordelijkheid veel geld? Nee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:38

Voor dat geld heb je zo ook bijna op een trainingsstal waar ze dan ook nog getraind worden..

Wbt die facebook groepen...vreselijk! Ik vind dat als je problemen hebt dan bespreek je dat met elkaar en niet met derden. Ieder verhaal heeft altijd twee kanten.

Probleem van deze tijd is dat mensen heel goed zijn geworden in afbranden, het liefst op social media. Voor sommige is het een heuse hobby. Niet echt een ontwikkeling om trots op te zijn als mensheid. :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:42

996981 schreef:
meggiemeg schreef:

Geen kans dat ik voor dat bedrag 7 dagen in de week ging leuren met het paard van een ander. Is het veel geld? Geen twijfel. Is het in verhouding tot de arbeid en verantwoordelijkheid veel geld? Nee.

Klopt het is veel geld, met wat je er voor krijgt vast niet, maar als dat voor mij de enige mogelijkheid nog zou zijn om een paard te kunnen hebben was het snel gedaan met de hobby.