Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:53

Het regent al 4 maanden. En het zal in het land ook wel verschillen waar je zit en de 1 droger staat dan de ander en je de boel beter kunt bij houden

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:57

Veronica2 schreef:
Wij mesten 1 keer per dag uit, inclusief pisplekken en dan in de middag en avond nog een rondje ballen wippen. Heel normaal voor ons.
Maar ik heb de foto's van jouw paddockjes ook gezien op een eerdere pagina, die vond ik ook niet echt om over naar huis te schrijven eerlijk gezegd. Misschien is het prima volgens de standaard op bokt, maar qua paardenwelzijn is het schrijnend te noemen.

Ben heel benieuwd naar foto’s van je fantastische plek! Kunnen we waarschijnlijk allemaal veel van leren :j
Bodembedekking om binnen warm en droog te kunnen liggen is voor mij ook een harde eis dat ben ik met je eens.
Maar de toon waarop je hier je mening verkondigt is gewoon niet ok.
Laat vooral zien hoe jij er dan voor gezorgd hebt dat het bij jou nu zo fantastisch is.

Ik durf echt te zeggen dat wij het thuis goed voor elkaar hebben en afgelopen 3 jaar hebben ze dan ook jaarrond goed op de wei kunnen lopen met goede paddocks en grote schuilstallen.
Maar helaas staat onze grote loods sinds 2 weken compleet onder water omdat de afwatering via de greppels langs de weg compleet overloopt en daardoor hier in de straat alle weilanden deels wegen en tuinen onder water staan.
Vanuit de gemeente en bewoners zijn we al weken bezig om de waterdoorvoer weer te laten werken maar er is geen beginnen aan helaas.
Daardoor staan mijn paarden nu de nachten gewoon op stal omdat ze dus de loods niet meer in kunnen.
Heb 2 zware dompelpompen die non stop aanstaan om overal water weg te pompen.

Met angst en beven zie ik de vorstperiode tegemoet want ik zou niet weten hoe ik de boel voor die tijd droog krijg.
Hoop dat ik zaterdag groot deel van het stuk zand redelijk droog krijg.
Denk dat ik de loonwerker maar vraag paar vrachten zand te brengen voor het gaat vriezen zodat we daarmee de boel vlak kunnen maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:04

Popstra schreef:
Het regent al 4 maanden. En het zal in het land ook wel verschillen waar je zit en de 1 droger staat dan de ander en je de boel beter kunt bij houden

Natuurlijk. En ook hoeveel je hebt kunnen investeren in aanleg. Maar de praktijk is dat je niet alles meteen kunt aanpakken, tenzij je een bak/zak geld hebt en het weer nu gewoon extreem nat is.
Drainage of pompen is leuk, maar waarheen, want de sloten zijn overvol.
Mijn paarden staan op een bult en op het hoogste deel staat de stal met zand en verharding. Maar mijn laagste deel is ook nat. En het hogere deel gaat ook soppen. De grond is gewoon verzadigd. Gelukkig is dat met een halve dag droog alweer een stuk beter, maar het blijft moeilijk. Daarom komt er volgende week ook zand om een aantal plekken op te hogen en hopelijk droog te houden.
Een dorp hier verderop staan de kelders vol, staat er 30/40cm water op het land omdat het niet weg kan de sloten in, wegen lopen over. De sloten wateren af op het kanaal, maar dat kan niet, want dat water staat ook te hoog. En dan zit ik toch echt in een hoog deel in Nederland.

Popstra

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:11

Wij hebben het in november aangepakt. Drainage door gespoten, zand omgespit en nieuw er op en nu sinds 3 weken is het hier toch ook niet meer te doen hoor met die onafgebroken regen. Het heeft de tijd gewoon ook niet om beter te worden. En als het wat beter was dan was het na 1 nacht regen weer verschrikkelijk zo nat.
Ik denk je nu zelfs met de beste middelen weinig meer kunt doen om je boel netjes te houden als je niet heel gunstig zit. Overmacht. En het gekke is, het went.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:15

Popstra schreef:
Wij hebben het in november aangepakt. Drainage door gespoten, zand omgespit en nieuw er op en nu sinds 3 weken is het hier toch ook niet meer te doen hoor met die onafgebroken regen. Het heeft de tijd gewoon ook niet om beter te worden. En als het wat beter was dan was het na 1 nacht regen weer verschrikkelijk zo nat.
Ik denk je nu zelfs met de beste middelen weinig meer kunt doen om je boel netjes te houden als je niet heel gunstig zit. Overmacht. En het gekke is, het went.

Nou, dat laatste niet echt. Maar ik merk wel dat ik mee er een soort van in berust. De paarden kunnen droog staan, die plek houd ik zo schoon mogelijk. Ik geef daar ook het eten, zodat ze er ook het grootste deel van de tijd staan te eten en dus droge voeten hebben.
En als zij vervolgens kiezen voor natte plekken, dan is dat hun keuze. Daar kan ik me wel in berusten. Ideaal? Nee, zeker niet. En wennen ook niet. Maar ja, wat kun je anders? Ik tel af tot zondag :+ :))

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:20

Het enige wat bij ons nog droog is, en ook echt altijd droog is, is onze eb- en vloed rijbak. Mijn paarden staan niet 24/7 buiten, maar onze gedraineerde paddocks met kwalitatief goed wit zand, zijn ook niet meer droog. Je kunt gewoon niet werken tegen zoveel regen, zodra het water is weggezakt komt er weer een boel bij. Wij laten wel elk jaar bodem onderhoud aan de paddocks doen om ze zo mooi mogelijk te houden en de paarden het niet vast lopen. Zo doet iedereen wat hij kan.

Ik denk dat de bovenstaande discussie wel duidelijk maakt dat wat voor de één een prachtige plek is, voor de ander waardeloos is. Ik zou er met dit weer bijvoorbeeld niet mee kunnen leven dat ze dag en nacht buiten lopen. Afdakjes en kleine stalletjes die open staan regent het gewoon in, dus dan staan ze alsnog niet droog. Naar mijn mening moet je nu grote inloopstal hebben met voldoende droge en zachte ligplek om het acceptabel te maken. En zo denken we er allemaal anders over..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:23

Maar vind zo’n plek maar?
Dan kán Ik mn pony beter verkopen.
Heb ik serieus weleens gedacht, of ik hem wel alles kan geven… maar dan geef ik m uit handen: en dan.?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:48

Muze schreef:
Heb ik serieus weleens gedacht, of ik hem wel alles kan geven… maar dan geef ik m uit handen: en dan.?

Bij veronnica gaan staan als ik het mag geloven :j

Iig niet bij mij want mijn paarden staan er ook schrijnend bij := Vooral zo midden in de randstad.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:00

Ohhh wauw wat een reacties. Die had ik even niet aan zien komen.
Zoals gemeld wordt er elke dag uitgemest. Alles.. en geveegd.. tot het helemaal schoon is. Gedurende de dag wordt het wel eens aan de kant geschoven tussendoor.

Uiteraard staan ze niet zonder ruwvoer. Wat een onzin. Er staan 3 grote bakken binnen, 2 buiten en er hangen netten op verschillende plekken.

Languit slapen is ook geen probleem. Kan buiten in de droge paddock of binnen op de matten.
Buiten is overigens nog een schuilstal met zand op de bodem waar ze kunnen liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:05

Moderatoropmerking:
Het in blijven hakken op een bepaalde situatie heeft nu al wel te lang geduurd, ondanks verschillende pogingen om het gesprek bij te sturen, waarvoor dank. Iedereen hier heeft het beste met zijn paarden voor en op een gegeven moment heb je je punt voldoende duidelijk gemaakt en is het tijd om het los te laten. Deze specifieke discussie nu graag achterwege laten verder. Het in het algemeen bespreken van manieren om te zorgen dat bodem en schuilmogelijkheden verbeterd worden mag natuurlijk wel, geef vooral voorbeelden van wat bij jou goed heeft gewerkt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:10

Los van de discussie, vind je stalhouder het goed dat je zo uitgebreid foto’s van de stal hier online zet?

Ik zou denk ik onmiddellijk vragen om alles er af te halen moest ik op deze manier mijn stal opeens online tegen komen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:14

Poekkie schreef:
Los van de discussie, vind je stalhouder het goed dat je zo uitgebreid foto’s van de stal hier online zet?

Ik zou denk ik onmiddellijk vragen om alles er af te halen moest ik op deze manier mijn stal opeens online tegen komen.

Ik zou daar als stalhouder geen issue mee hebben. En een plek heeft geen portretrecht als we dan echt op regels spelen.

Stel iemand zou foro's delen van mijn plek met de mededeling "kijk eens wat het hier een modderbende is" zou ik dan weer niet zo over tw spreken zijn, maar dat doet suus niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:16

Een openbare plek niet. Iemand’s prive wel denk ik.
Andermans paarden hebben ook geen portretrecht maar daar is bokt dan wel streng op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:25

Of gewoon concluderen dat 24/7 jaarrond met de nadruk op jaarrond buiten in ons land vrijwel onmogelijk is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:28

Muze schreef:

Er zijn nog meer opties, zoals overdag buiten en ‘s nachts op stal. Dan hoef je ook niet te verkopen. Die van mij zijn op het moment erg blij dat ze weer droog en warm binnen staan. _/-\o_

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:40

Popstra schreef:

Wij wonen hier nu 19 jaar.
De enige keer dat wij een plas in de bak hebben is na een hoosbui met onweer.
Ik vergelijk het altijd met als je een glaasje in de wasbak giet dat stroom meteen door, maar een hele emmer dat duurt even.
Maar dan zie je dat de bak ook na een aar uur al weer droog loopt.

maar herfst of winter, zelfs niet na een hele dag regen.

Maar nu...de bak is een meer, de wei een zompige bende met ook plassen erbij.
Dit is zo extreem.
De kelder heeft nog nooit water gehad, nu elke dag pompen.

Echt overmacht. Inderdaad.
Maar wennen, nee dat nog niet.

Zo'n grote loopstal ben ik wel jaloers op :j
Zou hem wel anders gebruiken, maar goed ben gewoon een muts wat dat betreft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:48

Popstra schreef:
Of gewoon concluderen dat 24/7 jaarrond met de nadruk op jaarrond buiten in ons land vrijwel onmogelijk is.

Wat een onzin, het kan prima. In mijn beleving is het eerder zo dat veel locaties in Nederland eigenlijk niet geschikt zijn om paarden te houden zoals we dat gewend zijn: teveel paarden op een te klein stukje grond, ondergrond die niet geschikt is, stallen die niet geschikt zijn (want niet geschikt om de paarden in en uit te laten lopen).
Change3x schreef:
Muze schreef:

Er zijn nog meer opties, zoals overdag buiten en ‘s nachts op stal. Dan hoef je ook niet te verkopen. Die van mij zijn op het moment erg blij dat ze weer droog en warm binnen staan. _/-\o_

Ik vind dat altijd zo bijzonder, paarden die erg blij zijn dat ze op stal mogen :j
Die van mij doe je er geen plezier mee, sterker nog, die vinden het al stom als ik ze opsluit in de paddock (even voor het beeld, dan hebben ze een 20 bij 20 zandpaddock, zo'n 300m2 verharding en een inloopstal met overkapping ervoor en matten op de bodem tot hun beschikking).
Ik vind het zeker geen schande om paarden 's nachts op stal te hebben, begrijp me niet verkeerd, maar beweren dat je dat doet omdat het paard het fijn vindt? Nee. dat is in de meeste gevallen gewoon niet waar.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:51

Popstra schreef:

Ik denk niet onmogelijk, vooral onbetaalbaar in veel gevallen. Alles is aan te passen, vraag is vooral wat het kost

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:56

@achterom: die van mij zijn anders toch ook wel enthousiaster om naar stal te gaan dan andersom (ondanks nog vers gras op de wei elke ochtend behalve tijdens dit snertweer).
Ik ben absoluut overtuigd dat 24/7 buiten voor veel eigenaars een ideaal is maar dat zeker niet is voor de meeste paarden. Toch niet in de winter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:01

Ik zou ook strooisel gebruiken in die stal ipv matten. Maar dan in een hoekje ofzo. Of 1 lange zijde strooisel tot een paar meter de stal in en de andere lange zijde voerzijde van maken met matten.
Maar goed, ieder zijn keuze. Ze kunnen droog staan, dat is al heel wat. En die paddock ziet er top uit. Dus nee, ik vind dit prima, ook al zou ik het zelf anders doen.

Vandaag zelf op het slechtst van de dag bij de mijne geweest. In de schuilstal is het mooi droog. Daar lag veel mest. Maar staan doen ze er dus alleen om te poepen en eten. Dus ik trof 3 verzopen pony’s aan :roll:
De bodem is droog (open kant op het oosten) en ruim genoeg om te liggen, zelfs met mest.
Maar voor mij wel de doorslag om aanstaande woensdagochtend een paar kuub zand te storten op het hoogste deel om het nog wat hoger en droger te maken (is nu zwart zand, dat wordt nu toch aardig soppig). Daar staat dan wel geen dak op, maar de bodem is dan wel mooi droog en los. Dan hebben ze in ieder geval buiten een droog deel en in de schuilstal een droog deel om te eten en liggen.
Van de zomer komt er een extra overkapping over het achterste deel van de track. Die staat bijna tegen de schutting van de buren, dus ik wil de schutting als muur gebruiken en de achterwand van de overkapping dan aan de andere kant van de track (droogste stuk track) zetten, zodat je een soort tunnel krijgt. Dan hebben ze nog een schuilstal erbij. Die wordt 4 breed (breedte track) en 6 lang.

Veronica: kun je nu gewoon ophouden met die rotopmerkingen en sneren onder water? Mijn weilandje met schuilstal kost me meer (tijd én geld) dan op volpension. Juist om het goed genoeg te houden voor 24/7 buiten.

XladyX schreef:
Popstra schreef:

Ik denk niet onmogelijk, vooral onbetaalbaar in veel gevallen. Alles is aan te passen, vraag is vooral wat het kost

Dat is zeker waar. Onbetaalbaar misschien niet, maar kostbaar wel. En waar ligt de grens? Mijn stuk is hoog en meestal droog. Nu met het vele water wordt het ook hier nat, maar nog steeds stukken waar ze droog kunnen staan, lopen en liggen. Ook al kiezen ze er niet voor :+
Alles 100% droog? Nee, dat niet. Maar moet dat? Ze zakken hier niet tot de kogel in de modder. Maar er is wel modder en nattigheid op de paden. Daarom voer ik er ook niet, maar alleen op de droge stukken. Maar gaat ze heen en weer lopen, lopen ze wel stukjes door de modder (en modder is hier 3/4cm voor er een zandlaag onder ligt). Voor de één een schande, voor mij acceptabel, omdat ze wel droog kunnen eten, slapen en liggen. De hoeven zijn niet weker dan normaal in de winter, geen rotstraal, 1 plekje mok waar mijn ruin eigenlijk altijd mok op 1 been heeft. Ze hebben het niet koud, zijn op de huid gewoon droog. En zo niet, ligt er ook een goede deken klaar.
En 1 droge dag en 80% van mijn perceel is droog. 1 droge week en 99% is droog.

Nee, niet iedereen zou hier voor kiezen en niet ieder paard is er geschikt voor. Maar de mijne doen het er goed en dat is het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 05-01-24 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:01

Het onvoorspelbare van het weer is gewoon een groot nadeel van 24/7. Ja dat is mij ook tegengevallen dit jaar. Onze plek had vorig jaar 100% aan mijn eisen voldaan. En nu niet. We gaan er ook weg over een paar maanden. Tot die tijd uitzingen.

Maar het nadeel weegt niet op tegen de voordelen. Met name als je de zorg hebt over een paard dat vanwege insuline resistentie of HB niet op gras mag, diarree krijgt van voordroog, maar gaat hoesten van stro en droog hooi in een stal. Dan is 24/7 met onverpakt en gestoomd hooi echt op de lange termijn het allerbeste wat je ze kunt bieden. Ook al is er dan geen perfecte schuilstal. Daar krijgt ie een deken voor met hals zodat zijn lichaam droog blijft.

8-10 maanden per jaar is het hemel op aarde. Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat mijn paard zich kapot aan het zweten is in een broeierige stal bij 30 graden in de zomer. Want dat is ook realiteit. Hete zomers. En elke pensionstal hier in de buurt doet ze rond 5 uur binnen. Zomer of geen zomer.
Elk seizoen heeft zijn uitdagingen.

Maar wat je ook kiest, belangrijkste is dat je zelf berusting kunt vinden in de gevolgen van die keuze.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:12

Popstra schreef:

Ik kan niet oordelen over kleigrond, ik zit namelijk op zand. Maar zoiets als de mudcontrol platen lijkt wel goed te werken. Maar dat zijn dan wel flinke investeringen. En 24/7 buiten verwachr men altijd dat het nog goedkoper moet zijn dan icm stallen terwijl je juist daar in wil investeren voor een zo'n goed en droog mogelijke leefomgeving voor de paarden. Althans ik toch wel, helaas de 30 miljoen niet gewonnen deze keer dus de investeringen en verbeteringen gaan stap voor stap.

@veronica: misschien is het tijd voor jou om hier niet meer te reageren, op basis van reacties van meerdere hier heb ik het idee dat meerdere zich storen aan je reacties en manier van reageren.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:14

Achterom schreef:
Ik vind dat altijd zo bijzonder, paarden die erg blij zijn dat ze op stal mogen :j
Die van mij doe je er geen plezier mee, sterker nog, die vinden het al stom als ik ze opsluit in de paddock (even voor het beeld, dan hebben ze een 20 bij 20 zandpaddock, zo'n 300m2 verharding en een inloopstal met overkapping ervoor en matten op de bodem tot hun beschikking).
Ik vind het zeker geen schande om paarden 's nachts op stal te hebben, begrijp me niet verkeerd, maar beweren dat je dat doet omdat het paard het fijn vindt? Nee. dat is in de meeste gevallen gewoon niet waar.

Fijn dat jouw paarden het wel prettig vinden, die van mij niet. In de zomer willen ze wel langer lopen hoor, maar met dit weer echt niet. Voorbeeld: één van mijn paarden rent net zo lang boos rond, hinniken, bij het hek drammen, totdat je hem ophaalt. Hij gaat dan echt in hoog tempo naar de stal. En ja, ze hebben hier buiten constant ruwvoer in bakken tot hun beschikking. Nu is het met dit specifieke paard ook zo dat hij in de zomerperiode in de wei het ook helemaal zat is na een aantal uren. Echt een typetje. De conclusie en het feit is gewoon dat niet elk paard gemaakt is om 24/7 buiten te staan, of je het nou wil of niet..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:22

Achterom schreef:
[]

Er zit natuurlijk gewoonte bij.
Maar die van mij gaan graag naar stal. En nee daar ligt dan geen brok.
Of het nu mooi weer is of niet.
Tegen de schemer komen ze aan de poort staan.

Nu met dit snertweer willen ze eerder naar binnen dan dat ik ze dat zet.
Staan ze hier bij de tuindeur te jengelen want ze weten dat ik ze dan zie.

Na 10 minuten vetrekken ze wel weer.
Maar dan horen ze de buitendeur of de honden die met mij mee naar buiten gaan en dan staan ze weer aan de poort.

Ik had het voornemen ze 24/7 buiten te zetten.
Daar is ook de schuilstal voor gebouwd.
Maar een pollen allergie bracht daar verandering in.
Mijn merrie had toen haar hele leven al 24/7 buiten gestaan.
En zij is degene die nu het liefste binnen staat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:22

Change3x schreef:
Achterom schreef:

Fijn dat jouw paarden het wel prettig vinden, die van mij niet. In de zomer willen ze wel langer lopen hoor, maar met dit weer echt niet. Voorbeeld: één van mijn paarden rent net zo lang boos rond, hinniken, bij het hek drammen, totdat je hem ophaalt. Hij gaat dan echt in hoog tempo naar de stal. En ja, ze hebben hier buiten constant ruwvoer in bakken tot hun beschikking. Nu is het met dit specifieke paard ook zo dat hij in de zomerperiode in de wei het ook helemaal zat is na een aantal uren. Echt een typetje. De conclusie en het feit is gewoon dat niet elk paard gemaakt is om 24/7 buiten te staan, of je het nou wil of niet..

En als hij zelf naar stal zou kunnen lopen?