[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:55

Oef dat ziet er echt heel naar uit. Jakkes

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 20:56

Ja ik hoop dat dat kreng snel doorbreekt en dat de druk er vanaf gaat.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:44

Het is vermoeiend, doet ongelooflijk zeer en is gewoon heel naar.

Verwen haar maar lekker.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:49

Laten opensnijden is geen optie? De pony van mijn zus was destijds erg gevoelig voor zweren, na een paar keer wachten tot het ding vanzelf openging op aanraden van de kliniek daarna laten opensnijden zodat de druk er tenminste meteen vanaf was

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 21:51

karuna schreef:
Laten opensnijden is geen optie? De pony van mijn zus was destijds erg gevoelig voor zweren, na een paar keer wachten tot het ding vanzelf openging op aanraden van de kliniek daarna laten opensnijden zodat de druk er tenminste meteen vanaf was

Ja maar het is nog niet duidelijk waar hij zit. Ze reageerde gevoelig op de hele hoef, dus hij zit nog vrij diep. Met dit verband en spul waarmee het er uit trekt, hopen we dat hij naar de oppervlakte komt. En hopelijk óf zelf doorbreekt óf weggesneden kan worden. Maar dat ging nu dus nog niet :\

EW: zal ik zeker doen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:55

karuna schreef:

Snijden alleen doen als het echt niet anders kan en pas nadat ee een foto is gemaakt.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:56

Ik deed het natmaken altijd met een plantengietertje van binnenplanten zeg maar. Lekker dun straaltje wat ik er echt zo in kon gieten.

Mijn paard liep vaak pas kreupel op de dag dat het uitbrak. Dus hoefde nooit lang te wachten. En naarmate hij ze vaker had gehad, leek hij steeds minder pijn te hebben en zag ik het vaak pas als het doorgebroken was. Echt zo bizar.

Als ik hem open liet maken, deed de hoefsmid het altijd. De dierenarts maakte een giga gat. De hoefsmid heel netjes klein. Dus was het daarna veel sneller klaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 21:59

Ja ik heb zo’n spuit van de metacam zeg maar. Die opening is ook mooi klein en kan ik er zo tussen frommelen zodat ik het er echt in kan spuiten. Dat werkt heel goed.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:02

Auw, dat gestrompel ziet er niet fijn uit. Inderdaad hopen dat het kreng snel doorbreekt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 11:34

Helaas nog niet doorgebroken. Ze is echt heel zielig. En het is een beetje frustrerend dat ik niks kan doen. Vanmorgen pijnstiller gegeven en verband weer nat gemaakt. Het zat er gelukkig nog keurig om.
De hele buurt leeft mee, dat is wel weer lief.

Jim en ik hebben een jubileumfeestje deze maand: [ITP] 14 jaar mijn gouden vriend Jim

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:10

Het is echt wachten. Mau zn laatste zweer heeft van vrijdagavond tot woensdagavond geduurd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 12:11

Ja, doe je niks aan verder. Maar het is wel sneu :(:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:18

Ach wat naar. Mag je niet afwisselen met langere tijd weken? Of 1x daags als je bezig bent inpakken met zuurkool in een luier? Alles om het te versnellen zeg maar.

Sterkte saampjes

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 14:32

Jawel, maar iets met karakter en niet willen en jong paard :+
Ze is het makkelijkste met dit verband nat houden, dus dat doen we dan maar zo.
Ik had gehoopt dat ze wel in een emmer wilde staan, maar dat doet ze echt niet. Dus dan maar elke keer water in gieten. Het is zoals het is.
Ik vond dat ze het voor een 2-jarige best al braaf doet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:41

Ow ja, dat is even balen. En je wil geen slechte ervaringen.

Zuurkool in een baby luier kan misschien wel even snel snel eronder en tijdje laten zitten?

Maar het blijft balen en wachten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 14:42

Ik heb de hoefzak al hier liggen. En soda. Als het verband er af gaat, dan doe ik dat er om :j
Maar ik hoop dat ze het laat zitten. Iets er omheen doen is zeg maar ook een uitdaging :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:39

Het is ook raar voor ze. Wij hebben vrij simpele paarden, maar snap ook wel dat het gek is.

Toen mn veulen 3 weken was, stond mn merrie op 3 benen. Niks te vinden, veearts was er gelijk, dus behandelen als hoefzweer. In een zak staan vond ze niet erg, maar toen er even mee heen en weer ging, vond ze het minder. Het is ook een beetje een gevoelig type en dan het veulen aan de voet........

Je volgende project; een poeltje graven en daarin gaan staan :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 19:14

Ja maar dan moet je wel grondwater hebben. Anders moet je ‘m elke keer vol laten lopen. En dat is nu ook vrij laag zeg maar :+
Er zijn al mensen in de buurt met een grondwaterpunt op 8 meter die geen water meer hebben :=

Nog wag andere dingen. Vandaag een monster van het nieuwe hooi opgestuurd naar Eurofins voor een uitgebreide analyse. Ben benieuwd. Gister even bij de buurman geweest om hooi te plukken en ik werd er zo op het oog wel heel blij van. En het rook echt heerlijk. Dus duimen dat in ieder geval suiker laag is. De rest kan aangevuld worden :))
Ben heel benieuwd!

En ik ben een partij stenen op gaan halen. Stond op Marktplaats. Ik wil een soort hoekje maken met de zoutbar (4 soorten likstenen) en dat beschut maken met een eetbare haag. Ik vind dit soort stenen zo mooi <3

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 14:47

Het kreng is door *\o/*
Nog een kleine hoefkneuzing er onder ook. Dubbel pech.
Afbeelding

Ook Noura liet wat los :(:)
Afbeelding

Ze loopt zeker nog niet zuiver, maar stukken beter nu de druk er af is. Ze durft het been in ieder geval weer te gebruiken.
Even later vond ik ze zo :(:)
Afbeelding

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:58

:knuffel:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:25

Dat is fijn! Voor haar, maar ook voor jou dat je zeker weet dat dit het probleem was.

Qua poel; Wij hebben eentje tot grondwater laten graven. Ze zaten tegen de 3 meter en we zagen water. Even met rust gelaten en toen vulde het zich steeds meer. Was altijd een aardige poel tot de afgelopen periode. Nu is het nog minimaal.

De andere poel is een halve meter diep en loopt de dakgoot op uit en vangt de regen op. Staat ook weleens droog. Uiteindelijk willen we bij beiden wel een pomp en hem ook laten vullen, maar is nu geen prioriteit nog.

De diepe poel heeft wel enorm veel begroeiing gekregen en erg veel beestjes. In de andere komen vogels poedelen als er water in staat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 16:49

Wij zitten op archeologische grond, dus mogen niet zomaar graven. Een wadi zijn wel mogelijkheden voor, maar dat zou nu ook droog staan. Ik wil eerst de winter rond en dan kijken wat de natte plekken zijn. Dan is een wadi wellicht een idee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 00:49

Ow, balen.

Maar het komt wel. Wij hadden onze poel ook al gegraven, toen we achteraf iets spijt hadden. Grond van de aanbouw en die poel waren ene grote heuvel, maar daar omheen bleek het vaak erg nat. Dus heuvel verplaatst en die poel/wadi gemaakt. Hij moet nog wel iets dieper, want bij veel regen loopt hij wel over. Het is steeds alles of niks......

Normaal hadden we ook gewacht, maar ze waren hier al bezig en de grond bleef al over, dus poel erbij en dan die grond toevoegen was even makkelijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 13:23

Het gaat al wat beter met de patiënt.

Troela kreeg ook alweer praatjes. Ik hoorde net dat ze gisteren al stuiterend door de wei rende.
En dit soort fratsen haalt ze ook uit. Het is wel 2 maanden goed gegaan zonder stroom op de binnenste stukken. Inmiddels staat hier wel stroom op en de stroomklok die ik extra had ga ik van de week ook maar even neerzetten op de andere stukken. Dit deel is niet verbonden met de rest, maar op de buitenomheining. De andere stukken zijn met elkaar verbonden onder de grond en kan op 1 stroomklok.
Dat stond nog op het to do lijstje :+
Afbeelding

Wel een beetje jammer van mijn nieuwe boompje -O-
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:57

Oei, die vond ze duidelijk lekker.