Ervaring mud control platen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:06

Louise_vd5r schreef:
Ik weet het ondertussen; leem %) Zowat het laatste wat je wil als paardeneigenaar :? Ach, we roeien met de riemen die we hebben.

Een klein beetje leem kan niet zo veel kwaad hoor. Het is maar net hoe veel en hoe dik de laag is.
Wij hebben ook wat leem en een super fijn droog perceel.

Hilary

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:40

Ik weet mensen in Drenthe die een niet al te dikke leemlaag hadden tussen twee mooie zandlagen. Die hebben de leemlaag doorbroken door sleuven te trekken volgens mij.

Kan ook mis gaan: in Leersum gingen ze ooit iets te diep met de graafmachine en was daardoor de Leersumse plas lek :D

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:24

pol013 schreef:
Louise_vd5r schreef:
Ik weet het ondertussen; leem %) Zowat het laatste wat je wil als paardeneigenaar :? Ach, we roeien met de riemen die we hebben.

Een klein beetje leem kan niet zo veel kwaad hoor. Het is maar net hoe veel en hoe dik de laag is.
Wij hebben ook wat leem en een super fijn droog perceel.

We hebben toch echt wel vrij diep gegraven en het zag er allemaal hetzelfde uit. Bij ons trekt water gewoon echt niet weg helaas

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:50

Misschien helpt het als je een stel gaten van ong 10 cm diam boort (ong 1 mtr diep)en die volgooit met grind. Dan breek je de vaste ondoordringbare laag en loopt het water sneller weg.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:03

DubbelFun schreef:
Misschien helpt het als je een stel gaten van ong 10 cm diam boort (ong 1 mtr diep)en die volgooit met grind. Dan breek je de vaste ondoordringbare laag en loopt het water sneller weg.

Dat wil ik idd eens uitproberen op plekken waar het water altijd blijft staan! Wie weet helpt het :) De vraag is natuurlijk hoe lang duurt het voor de buis terug verstopt zit :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:55

Dat zal geen jaren duren :) Maar alles wat het verbetert is meegenomen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:55

Interessant topic ,

Wil ook meer verharden voor de stal , helaas staat de stal op laagste punt van de weide, zit wel op zandgrond dus trekt snel weg , zeker nu er 2 greppels gegraven zijn voor de vorige winter.
Heb dan ook op zijn kop grote grindtegels voor de stal gelegd en flink wat kuub wit zand gestort .
Dat hield het de hele winter vol , maar intussen is t witte zand vermengd en m'n stoep te kort gebleken .
Diverse opties bedacht. Maar qua arbeidskracht verwacht ik zeker op paddock platen uit te komen.
Die van modderbaas lijken met sterkger als de andere met honinggraat motief.
Voor ons zou paddock platen idealer kunnen wezen omdat ik op huurgrond zit en als de huur ooit stopt is 6 kg per plaat makkelijker te verplaatsen als ruim 20 kg per tegel.
Menggranulaat zou ook ideaal zijn maar ja , huur grond dan doe je dat niet zomaar even .

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:54

Zinzi_jewel schreef:
Interessant topic ,

Wil ook meer verharden voor de stal , helaas staat de stal op laagste punt van de weide, zit wel op zandgrond dus trekt snel weg , zeker nu er 2 greppels gegraven zijn voor de vorige winter.
Heb dan ook op zijn kop grote grindtegels voor de stal gelegd en flink wat kuub wit zand gestort .
Dat hield het de hele winter vol , maar intussen is t witte zand vermengd en m'n stoep te kort gebleken .
Diverse opties bedacht. Maar qua arbeidskracht verwacht ik zeker op paddock platen uit te komen.
Die van modderbaas lijken met sterkger als de andere met honinggraat motief.
Voor ons zou paddock platen idealer kunnen wezen omdat ik op huurgrond zit en als de huur ooit stopt is 6 kg per plaat makkelijker te verplaatsen als ruim 20 kg per tegel.
Menggranulaat zou ook ideaal zijn maar ja , huur grond dan doe je dat niet zomaar even .

Wij hadden dezelfde overwegingen. Ik kreeg vaak de opmerking 'waarom geen betonroosters, die zijn goedkoper'. Omdat die bijna 100kg wegen :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:39

Precies dat , kon laatst mooie kopen , 60m2 , voor maar €160
Maar super zwaar .
Dus uiteindelijk niet gedaan.

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 23:52

Ook hier de paarden aan huis, en wil graag de “paddock” aanpakken. Ze hebben nu voor de winter alleen een verharde paddock waar ze van 10.00-19.00 op staan en altijd hooi op beschikbaar is. Nu wil ik graag een zandpaddock toevoegen (ze staan nu gedeelte van de dag in de rijbak, maar dat is niet echt ideaal voor de rijdbaarheid van de bak). Ik ben me dan ook, om het gelijk goed aan te pakken aan het oriënteren op “paddockplaten”

De zandpaddock zou geplaatst worden op een stuk wat nu verhard is, het idee zou zijn om dus de tegels eruit te halen, gedeelte af te graven en uit te vlakken. Vervolgens opsluitbanden met over het oppervlak dan de paddockplaten en dan +/- 7cm zand erboven op

Ik kwam hier en daar ook die G4/grindplaten tegen en vond dus ook kunsttof grastegels? Zou dit evt ook geschikt zijn.

https://www.grastegels.nl/ct-menu1-item ... ntienummer

Ik hoor graag jullie mening en alle ideeën zijn welkom!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:51

Ik heb ook naar grastegels gekeken vanwege de prijs, maar de belastbaarheid is minder en ze adviseren ze te vullen met grind , daarmee vervuil ik dus de grond. Heb huurwei dus wil het zo schoon mogelijk houden .
Plus d'r grastegels hebben grotere openingen en daar zouden de voeten van onze kleintjes in kunnen zakken of scheef wegzakken met blessures tor gevolg

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 01:27

Iemand bekend met zulke roosters? Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:41

Dat zijn voor zover ik weet biggen roosters. Als je daar op zoekt vind je waarschijnlijk wel informatie in dit (of andere) topic.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:19

Die hebben wij nu liggen.
Werkt tot nu toe prima.
Maar je moet wel vlak leggen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:29

maralyn schreef:
Werkt tot nu toe prima.

Kunnen die de druk aan?
Scheelt nl veel geld

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:33

Zinzi_jewel schreef:
maralyn schreef:
Werkt tot nu toe prima.

Kunnen die de druk aan?
Scheelt nl veel geld

Haflinger van 450 en mijn speknek van 550 kilo wel.
Wij hebben ze wel in modder gelegd, zodat ze direct zakken. Dat werkt goed.

Shetlander heeft geleerd dat hij niet als max Verstappen door de bocht moet.

Normaal was ons stukje nu al tot aan de koten toe.
Nu als het echt stort regent, staat er een laagje water op, dat is binnen een paar uur afgevoerd. :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:39

Dank je

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:44

Hier zou t gaan om een paddock van 15x5. Met daarop individueel gemiddelde van 500kg ( 2 haffies en 1 kwpn).. verder staan ze grotendeels op tegels bij mij ivm zandeters en het onbeperkt hooi kunnen geven dan. Dus zou meer gaan om t lekker kunnen liggen en ff rollen dus dat moet qua belasting wel lukken.

En dan als ze goed bevallen ooit een track ermee maken rondom de weilanden, das met deze wel een stuk makkelijker qua prijs

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:48

maralyn schreef:
Haflinger van 450 en mijn speknek van 550 kilo wel.
Wij hebben ze wel in modder gelegd, zodat ze direct zakken. Dat werkt goed.

Shetlander heeft geleerd dat hij niet als max Verstappen door de bocht moet.

Normaal was ons stukje nu al tot aan de koten toe.
Nu als het echt stort regent, staat er een laagje water op, dat is binnen een paar uur afgevoerd. :j

Heb je voor mij -mag ook via pb- een foto van de situatie bij jullie en hoe het op z’n “slechtst” is?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:10

Via pb wel.
Is niet mijn eigendom.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:35

Wij hebben al jaren de biggen roosters liggen, ze zijn lastig te leggen en "kiepen" snel als de paarden op het randje gaan staan. Zolang het nat weer is blijven ze best goed liggen maar als het droog is kantelen ze en komen ze los van elkaar. We hebben ze al een paar keer verplaatst en opnieuw gelegd en gaan nu een laatste poging doen met een dikke laag zand erop.
Ik zou ze niet aanraden om te kopen maar ik had ze voor een prikkie tweedehands en voor het geld wat ik betaald heb (minder dan een euro per stuk) vind ik ze toch wel handig; een paadje naar de mesthoop met nat weer of even iets verharden/stabiliseren zonder je kapot te sjouwen is wel handig maar wel als tijdelijke oplossing en niet geschikt voor zware belasting. Ze worden trouwens wel spekglad met regen en vorst.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:30

Hier het verschil tss vorig jaar en gisteren. Heel blij met het resultaat. :)
Afbeelding
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:38

Heerlijk toch!

Hier zijn ze de hele zomer niet gebruikt, er was een soort van jungle doorheen gegroeid :'), vooral sla, heel bijzonder. Ik heb alles gemaaid en nu is paddockseizoen aangebroken (en kunnen ze nog lekker een beetje grazen)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:48

Ik heb eind vorige maand de laatste platen gelegd en het is zo een verademing. Het achterste stuk van de paddock was anders vanaf oktober met enkele regenbuien binnen de week niet meer begaanbaar en nu ligt er niet eens 1 plas na uren aan een stuk stevig regenen.

Ik heb wel voorbereidend werk gedaan, de vervuilde laag heb ik er met de hand afgehaald, de laag eronder waar nog zand zat losgemaakt en waar het klei was heb ik dat eruit gehaald. Alles dan opgevuld met drainage zand, platen erop en zand erover. Klinkt niet veel werk maar er een volledige week aan bezig geweest.

Ik moet vooral wennen aan het uitmesten, ik was zo gewend om gewoon met de sneeuwschep alles bij elkaar te schrapen en hop de mesthoop op. Nu moet ik mest gaan zoeken tussen het zand, tijdens de gekke 5 minuten vliegt dat natuurlijk overal rond :') . Ik heb voor de restjes die achterblijven van mest, hooi, balderen nu een bladhark en dat werkt top gelukkig.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:13

Super handig dit topic! Alles doorgelezen en positieve resultaten gezien. Wij krijgen ook de paarden aan huis en zijn nu de stal en de uitloop in orde aan het maken. In de schuur komt een (inloop)stal, en rondom de schuur de uitloop. Het is een stuk waar heel veel beukenbomen omheen staan, met ontzettend veel boomwortels in de bodem, echt bosgrond eigenlijk. Volgend jaar willen we alles goed aanpakken, maar voor deze winter moeten we ons nog even “behelpen”. Ik denk dat het 1 modderpoel gaat worden, vandaar dat ik een stuk ( in elk geval voor de deur) platen van Modderbaas wil leggen. Daar wil ik ook de hooibak op zetten.

Het stuk voor de deur ziet er nu zo uit
Afbeelding

Dit is na alle regen van gister nog best droog, we hebben vandaag de deur in de schuur geplaatst en moesten een stuk afgraven om de deur te openen en de onderlaag was echt zo goed als droog. ( wonen in noord-Drenthe, dus zandgrond)

Wat raden jullie aan qua voorbereiding voor de platen? Er moet sowieso nog een stuk afgegraven worden om het gelijk te krijgen, wat is verder nog handig?