[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 00:02

De netten die er in hangen blijven dan wel weer heel :+

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 00:13

Ok ok, we zijn nog niet effectief aan de omheining begonnen maaar... Ik ben al wat inspiratie aan het opdoen voor de schuilstal :D
Ik mag hier 40m2 onvergund zetten en wil die volledige oppervlakte ook gebruiken. Enerzijds een deel schuilstal, anderzijds wil ik dan een ruimte voor hooiopslag/materiaal/voer. Daaraan komen dan ook van die lbc-vaten te staan waar ik regenwater in wil opvangen.
Voor de stal zelf leek mij de beste optie ´steenschotten’ maar nu twijfel ik over andere dingen |o:
- Hoe groot neem ik de schuilstal best zodat het zeker comfortabel is voor 2 à 3 paarden?
- Splits ik de 2 stallen (schuilstal en hooiopslag) misschien beter op in 2 aparte stukken zodat ik aan de beiden evenveel lbc-vaten kan zetten en meer regenwater kan opvangen? Of zelfs gewoon om een extra afdakje te hebben op een andere plek?

Wie wil er zijn schuilstal tonen? :D
Ik sta open voor tips!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 00:15

Sunora schreef:
Ok ok, we zijn nog niet effectief aan de omheining begonnen maaar... Ik ben al wat inspiratie aan het opdoen voor de schuilstal :D
Ik mag hier 40m2 onvergund zetten en wil die volledige oppervlakte ook gebruiken. Enerzijds een deel schuilstal, anderzijds wil ik dan een ruimte voor hooiopslag/materiaal/voer. Daaraan komen dan ook van die lbc-vaten te staan waar ik regenwater in wil opvangen.
Voor de stal zelf leek mij de beste optie ´steenschotten’ maar nu twijfel ik over andere dingen |o:
- Hoe groot neem ik de schuilstal best zodat het zeker comfortabel is voor 2 à 3 paarden?
- Splits ik de 2 stallen (schuilstal en hooiopslag) misschien beter op in 2 aparte stukken zodat ik aan de beiden evenveel lbc-vaten kan zetten en meer regenwater kan opvangen? Of zelfs gewoon om een extra afdakje te hebben op een andere plek?

Wie wil er zijn schuilstal tonen? :D
Ik sta open voor tips!

Onze schuilstal is volgens mij zo'n 6x 2,5. Daar staan ze regelmatig met 2 grote in + een kleintje. Er tegenover staat nog een schuilstalletje van 3x3.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 00:16

Weer aan het ontwerpen geslagen met de paar ideeën die ik hier ook meegekregen heb.

Dit is de huidige situatie:
Afbeelding
Afmetingen van het breedste stuk grasland zijn 26 x 150 meter.
De smalle grasstrook is 42 x 6 meter

Wat ideeën:

Afbeelding

Afbeelding

Overal kunnen natuurlijk nog meer struikjes en bomen, maar dit is een eerste opzet wat haalbaar zou zijn om nu te realiseren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 00:29

De tractor is voor de kippen? Kijk dan eerst kritisch naar hoe je dat ding wil verplaatsen en of de grond vlak genoeg is om dat makkelijk te doen.
Ik heb ze hier in een vaste ren en dat blijft zo, maar (moet verhuizen helaas) nieuwe plek zal groter worden en zeker deel van de mesthoop ook worden. Dan verwerken de kippen een deel van de paardenmest en hebben meteen gratis allerlei insecten te eten (scheelt mij meelwormen kopen).

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 01:02

tamary schreef:
De tractor is voor de kippen? Kijk dan eerst kritisch naar hoe je dat ding wil verplaatsen en of de grond vlak genoeg is om dat makkelijk te doen.
Ik heb ze hier in een vaste ren en dat blijft zo, maar (moet verhuizen helaas) nieuwe plek zal groter worden en zeker deel van de mesthoop ook worden. Dan verwerken de kippen een deel van de paardenmest en hebben meteen gratis allerlei insecten te eten (scheelt mij meelwormen kopen).

De kippenren en de tractor hebben al een vaste plaats. Daar is weinig in te veranderen, het is namelijk niet mijn eigen stukje land ;) De tractor kan overal komen, dat kan nu ook al. Het is een kleintje. De kippen kunnen overal vrij lopen trouwens hoor, dus ze komen idd ook bij de mesthoop. Alleen de leghokjes en de voersilo staat dus in de 'ren' (waar ze dus gewoon uit kunnen).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 07:09

Onze inloopstal van steenschotten. Wij hebben er wel 2 boxen in gemaakt
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:25

Ik vind de bovenste erg leuk Ingrid. Net wat meer afwisseling dan de onderste lijkt :j

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:42

@Ingrid Ik vind de bovenste ook beter, alleen zou ik dat strookje tussen die 2 trachks wat groter maken door bvb het pad met de roundpen wat in te buigen naar rechts. Dan wordt die weide ietsje kleiner tvv van die smallere strook.
En ik vraag me af of het niet beter is om ervoor te zorgen dat het pad van die ene linkse wei ook nog een rechtstreekse verbinding maakt met de rest ipv in een lus te laten lopen?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:31

Sunora schreef:
@Ingrid Ik vind de bovenste ook beter, alleen zou ik dat strookje tussen die 2 trachks wat groter maken door bvb het pad met de roundpen wat in te buigen naar rechts. Dan wordt die weide ietsje kleiner tvv van die smallere strook.
En ik vraag me af of het niet beter is om ervoor te zorgen dat het pad van die ene linkse wei ook nog een rechtstreekse verbinding maakt met de rest ipv in een lus te laten lopen?

Goeie! Ik heb daar inderaad ook over zitten twijfelen om ze te verbinden of niet. Op deze manier moeten ze iets meer bewegen dacht ik. Maar niets is nog definitief, het is vooral leuk om zo al een beetje te puzzelen.

een algemene vraag: hoe komen jullie aan meidoornstruiken, bottelrozen etc. voor een kleine prijs? Ik heb pas een paar bottelrozen gekocht om te planten langs de track, maar die waren 8,50 per stuk. Dat is best prijzig als je er daar een stuk of wat van wil hebben. Iemand ideeën?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:37

Ik zou een beetje zoeken naar kwekers in de buurt, wij hadden jonge meidoornstruikjes voor een paar cent, het wisselt ontzettend per kweker.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:02

Ik bestel via de boomplantactie van heg en landschap. Daar betaal je over het algemeen 40 cent per boompje. Je moet de meeste soorten wel per 25 bestellen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:11

ik heb nu via heg en landschap of hoe heette dat besteld. Ben benieuwd.

Ik vind je 2e ontwerp eigenlijk wel heel fijn. Heb er even over nagedacht en kan er ook niet goed de vinger op leggen waarom, maar ik zou voor 2 gaan

Ik ben weer aan het tekenen geslagen nu de levering van de planten langzaam dichterbij komt. Wie vind het leuk om mee te denken? Paint en ik zijn niet bepaald vrienden, excuses :+ maar ik hoop dat het idee duidelijk is.

Afbeelding
Het enige wat tot nu toe vast staat zijn de 3 bomen langs de rand en de grote boom die ook op de satelliet staat. Het witte stuk moet leeg blijven want daar moet de tractor langs kunnen. Ook het pad onderlangs buitenom moet breed genoeg voor de tractor zijn. Hooinetten staan nu op deze plekken maar zijn in principe uiteraard verplaatsbaar.
Nu staat er nog veel gras, maar in principe heb ik dat daar niet nodig want we hebben nog voldoende weiland. vooral het stuk waar ik nu heg heb getekend rechts naast alle paden zeg maar en het stuk langs de lange zijde van de bak zijn heel grassig, maar dat eten ze ook niet (verwende nesten) dus dat zijn geen favoriete graasplekken/opties voor aanpassingen.
Ik wil nog wel ergens een extra heuvel, ik wil ergens een stukje met tractorbanden, ik wil dat kronkelpad met andere bodembedekking maken. Ik heb verder eigenlijk geen idee, dus kom maar op.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:37

Maartje op wat voor grond zit je? Die knikken om de boom heen zou bij mij een grote zuigende modderpoel worden doordat ze in galop er doorheen knallen en flink afzetten. Dan zijn rechte paden minder slopend voor de grond

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:49

Oh ja dat was ik nog vergeten :+ we zitten op zand.
Die knikken om de bomen kunnen wat ronder worden of de paden wat breder. Het is meer dat die driehoekjes er nu al staan als bescherming van de bomen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:20

Sunora schreef:
een algemene vraag: hoe komen jullie aan meidoornstruiken, bottelrozen etc. voor een kleine prijs? Ik heb pas een paar bottelrozen gekocht om te planten langs de track, maar die waren 8,50 per stuk. Dat is best prijzig als je er daar een stuk of wat van wil hebben. Iemand ideeën?

Als je al 1 van de struiken hebt daar in het vroege voorjaar takjes vanaf knippen en die stekken in de volle grond met mest. Als het een droog voorjaar is water geven en je struiken gaan vanzelf groeien. Zonde om te kopen imo

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:55

Hier in België hebben we ook wel wat mogelijkheden, heb het allemaal wel even heel goed moeten uitzoeken. Maar ik doe nu mijn aanplanting via het regionaal landschap, zij subsidiëren 70 (!!!)% van het project, wat wil zeggen dat ik voor een 700-tal stuks (bomen, haag en heg) maar ongeveer 700 euro betaal voor (wait for it): aankoop plantgoed, levering en het laten beplanten *\o/*

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:57

Ingrid_92 schreef:
Sunora schreef:

Goeie! Ik heb daar inderaad ook over zitten twijfelen om ze te verbinden of niet. Op deze manier moeten ze iets meer bewegen dacht ik. Maar niets is nog definitief, het is vooral leuk om zo al een beetje te puzzelen.
[/b]

Ik zou dan vooral ‘schrik hebben’ dat er momenten zullen zijn dat er onder de paarden een snuggerdje is die er dan in slaagt om de uitgang niet te vinden :D

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:19

Zidore schreef:
Sunora schreef:

Als je al 1 van de struiken hebt daar in het vroege voorjaar takjes vanaf knippen en die stekken in de volle grond met mest. Als het een droog voorjaar is water geven en je struiken gaan vanzelf groeien. Zonde om te kopen imo

Oh echt? Handig! Bedankt :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 01:50

Sunora schreef:

Oh echt? Handig! Bedankt :)

Dat kan niet met iedere plant, maar de naam via Google intypen en dan gevolgd door stekken of vermeerderen levert je al veel info op,succes in ieder geval, en het kan je sowieso €7,50 besparen per takje ;)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:57

Ik bestel via het Belgische natuurpunt. Daar kost een struikje of boompje rond de euro, gemiddeld.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:01

Ik ben niet zo handig met die programma's dus maar ouderwetse tekening met potlood. Dit gaat het ongeveer worden hier. Ze zijn nu nog met strookbegrazing bezig. Eind november zal het wel leeggegeten zijn, dan gaan we al met het achterste stuk aan de slag. In het voorjaar dan de sloot verder uitgraven en de heuvel aanleggen. Dank voor jullie hulp!
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:08

Ik raad je wel aan de tussen paden smaller dan 4 meter te doen. Smalle paden stimuleren het doorlopen beter dan brede paden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:22

Malenka schreef:
Ik bestel via de boomplantactie van heg en landschap. Daar betaal je over het algemeen 40 cent per boompje. Je moet de meeste soorten wel per 25 bestellen.

Dit is voor heel Nederland en niet provincie gebonden?

Als dat zo is zijn er dan meer Drenten (Noorderlingen) die eventueel interesse hebben?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:25

Malenka schreef:
Ik raad je wel aan de tussen paden smaller dan 4 meter te doen. Smalle paden stimuleren het doorlopen beter dan brede paden.

Bedankt voor de tip. We dachten dat het handig was om met de tractor erdoor te kunnen om te slepen