Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:37

Ja gemaaid en direct gegeven eten ze hier ook. En lijken ze het zelfs lekker te vinden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:00

meggiemeg schreef:
Popstra schreef:
Ik zit in twijfel, mijn weides zijn al aardig kort gevroten en door de droogte groeit het niks niet. Nu staat er nog veel van dat hoge bloeiende gras op bepaalde plekken en langs de kanten maar dat eten de paarden (nog) niet.
Zal ik dat weg maaien of laten staan zodat ze dat gaan eten als er echt geen kort sprietje meer staat!? Het is eigenlijk vooral erg lastig stront ruimen in het hoge.

Ik maai die lange stukken, verzamel het in de krui en voer het op de paddock, dan even geen hooi er naast. Dan eten ze het van mij wel. Ik ben daar vrij makkelijk in, het is ook eten, we eten zelf tenslotte ook niet elke dag varkenshaas of biefstuk.

Da's wel goed idee. :)*
Ga ik onthouden en toepassen indien nodig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 16:24

wij maaien het ook en laten het in de wei liggen zodat het daar gegeten kan worden. Wij hebben er wel hooi naast beschikbaar maar dat wordt nu niet echt veel gegeten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:03

Als ik dat doe Hutcherson dan eten ze het lange gemaaide gras dus niet, ik haal het van de wei af, voer het op de paddock, draadje even dicht zodat ze niet naar de wei kunnen, op dat moment geen hooi erbij want dan kiezen ze daarvoor. Normaal gesproken hebben ze wel de keuze, paddock met extra hooi of op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:25

Ik hoor dat ze regen geven vanaf donderdag, dus ik hou het nu scherp in de gaten. Als het doorzet kan ik eindelijk mijn ene weilandje bemesten *\o/*
Sinds de paarden eraf zijn heeft het niet meer geregend en dat landje is door de droogte amper bijgegroeid. Nuja, er staat wel wat maar het is iig geen lang sappig gras. Eerder wat grover.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:00

Ik hoop ook dat het goed regent, ik denk van woensdag alles weer even af te sluiten en misschien nog een rondje mestkorrel te gooien, met wat geluk pakt het weer een beetje aan.
Buur had al eens aangeboden dat paarden ev een paar weekjes op zijn weide konden, dus mss moet ik daar nog even aankloppen om ze een paar weekjes daar te zetten.
Mijn oudje is op logement bij een vriendin, die heeft zelf een groot paard en 2 pony's, maar die pony's mogen niet op het gras en ze heeft veel te veel gras voor 1 paard, dus die mag daar lekker dik gaan worden.

Edit: ik kan daar een klein stukje laten maaien, nu, dat is relatief klein, dus de boer vindt het niet interessant om te maaien, iedere dag te keren en dan te verpakken. Nu kwam ik ergens een hooikeerder voor achter een paard tegen. Is dat iets dat haalbaar is, om het zelf te keren met zo een ding? Is het de moeite om zoiets aan te schaffen voor die 2000m² die misschien 2 keer per jaar kan gehooid worden?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:09

Nou het is echt gort en gort droog. Ben op sommige weides al door het gras heen. Het word geel.
Paarden eten op stal nu ook net zo veel hooi als dat ze in de winter krijgen. Als er genoeg gras staat halen ze normaal hun neus er voor op.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:10

Als je hier door de wei loopt knispert het onder je voeten |(
Ze voorspellen regen, maar dat is al eerder gedaan zonder een druppel te zien.
Dus eerst zien en dan geloven.
Ook het aantal mm verschilt per dag, dus zo zeker zijn ze nog niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:35

Hier gisteren ook weer balen geperst, bijna 50 stuks.

Was wel een beetje stress want ze hadden onweer en regen voorspeld maar ik heb gelukkig maar een paar druppels gehad. Ook het onweer was dichtbij want heb toch heel wat flitsen gezien.
Staat ook nog een trekker met pech dus heb alles alleen met dezelfde trekker moeten doen, dat was wel een beetje rennen en vliegen. Bijna 10 uur bezig geweest met harken en persen.

En de regen die voor vandaag voorspeld was is uiteraard opeens niet meer te bekennen dus heb lopen haasten voor niks :+

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:02

LadyUrsy schreef:
We hebben gisteren gemaaid. Benieuwd hoeveel we eraf halen. We maken voor het najaar en de winter gewikkelde balen die we in een week op kunnen voeren (voor 3 paarden). De rest gaat in kleinere balen, die we in een paar dagen op kunnen voeren. We hebben ongeveer 80 are gemaaid. De paarden lopen nu op behoorlijk kale weitjes/paddocks. De bedoeling is dat ze meteen als het gras eraf is op de gemaaide weides gaan. Ben benieuwd of dit gaat lukken. Ben bang dat er twee te dik gaan worden. Dat wordt dan toch weer halve dagen op de paddocks of met een graasmasker op. Maar daar ben ik eigenlijk niet zo’n fan van. Zeker niet als het warm gaat worden. Zo jammer, we hebben weides genoeg, zo,fijn om paarden lekker op het gras te hebben. Maar dan worden ze echt tonnetje rond. We hebben het land vorig jaar wel speciaal voor de paarden ingezaaid met Horsemaster, maar het blijft heel groen gras. We gaan zien hoe het loopt, eerst de oogst maar eens binnen zien te halen. Wordt vervolg ;)

Prima oogst, we hebben er 13 pakker vanaf gehaald. Nu morgen bemesten met kalkammon en hopen dat het donderdag inderdaad gaat regenen. Deze (grotere) pakken gebruiken we voor de winter, nu hopen dat we nog wat kleinere pakken kunnen winnen voor als het warmer is. We laten de pakken wikkelen, omdat we anders niet genoeg opslag hebben. Dan moeten ze redelijk snel gevoerd worden. Maar de eerste oogst is weer binnen :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:13

Hier ook do regen t/m 15 juni word er voorspeld!!! Yeaaaaah

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:50

Ik kan ook echt niet wachten tot het regent, wat een droge boel!!
Ik blijf even meelezen in dit topic, want ik vind het nog steeds een enorme puzzel wat ik op welk moment moet/kan doen aan mijn weide... (op dit moment meer boterbloemen velden.. ;-) )

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:31

Jaaaa! regen, regen, regen! Volgens mij kan iedereen dat wel gebruiken.
Zou hier ook welkom zijn, dan kan ik eindelijk wat stukjes verder doorzaaien.
Hier nog voldoende gras maar het begint nu wel echt droog te worden (als in de gegeten stukken groeien slecht aan)

Ik was gisteren in zeeland, daar is het echt kurkdroog, dan mag ik echt nog niet klagen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:28

Waaaat?! Vrijdag tot en met maandag regen!
Sowieso mijn gazon maar “even” maaien voor die tijd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:57

Dat wordt morgenavond mest verdelen over m'n gemaaide landjes en dan maar afwachten of hier ook wat gaat vallen (anders zet ik toch echt de grondwaterpomp aan).

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:46

Ik heb net mijn kunstmest er op gegooid! Wilde eigenlijk ook nog op twee weien spuiten tegen het onkruid, kan ik dat nou beter wel of beter niet meer doen voor de regen komt?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:38

Welk onkruid heb je staan?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 02:02

Ik ga morgen kunstmest halen. Kalk staat al klaar om ff een mengeling te maken. Gooi alles in mn verdeelkarretje en hobbelen maar in wei 1.
Dan gaat paard beginnen aan wei 2.daar staat nog mooi gras. Hopelijk kan ik de eerste weide weet tot leven wekken met wat liefde en veel regen. Het knispert inderdaad onder de voeten.
Vandaag ook hooi van de eerste snede binnen gekregen. Helaas maar 35 baaltjes, het was dun dit jaar dus ik vrees voor de rest van het jaar.
Van de week ga ik bij een andere leverancier kijken of zijn balen oke zijn. Trap er niet meer in om zomaar bij een random iemand balen te kopen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 06:58

Gisteren hebben ze ook gehooid waar wij het altijd halen, wij kopen direct in voor het hele jaar van de eerste snede. De kleine baaltjes halen we direct van het land af, rijden achter de pers aan. Ook bij hem waren er 400 baaltjes minder van het perceel afgekomen dan anders de eerste snee, dat is veel. Onze andere leverancier van de balen in folie had het tegen over gestelde, die had van een perceel verwacht dat er 45 (midi balen van circa 120 kg) af zouden komen en dat waren er 25 meer.
Ik ben blij dat we de boel weer binnen hebben voor het komende jaar, nu eerst het oude nog opvoeren, kan nog even vooruit, had nog 40 kleine staan en 10 midi.

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:33

miezelke schreef:
Welk onkruid heb je staan?

- jkk
- boterbloem
- distel

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:22

Het zou morgen toch gaan regenen?
Nou die voorspelling is alweer foetsie.
Ik ben bang dat we niets gaan krijgen de komende weken. Zoals de afgelopen weken ook al was.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:38

Hier staat het er nog op. Maar ik woon vlakbij België, dus ik moet misschien ook vrezen voor jullie voorspelling dan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:40

Ik woon ook vlak bij belgie maar dan zuidoost, zag net dat weer online nog wel aangeeft maar buienradar niet meer.
Dus ik ga voor weer online.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:43

Oh sorry, ik had in mijn hoofd zitten dat jij uit België kwam, maar dat heb ik gedroomd kennelijk. Maar wel dichtbij de grens dus. Ik zit in zuidwest, ik kijk voor de globale indicaties meestal via weather.com.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:44

Oei droom je over mij? Dat is niet best hoor :+
Hoop dat het geen nachtmerrie was :))