Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:35

Babootje schreef:
Er is vrij recent onderzoek gedaan naar het management van paarden. Daarbij zijn ongeveer 600 recreatiepaarden in NL gewogen en is er een body condition score bepaald. Daaruit bleek 57% van deze groep overgewicht of zelfs obesitas te hebben. De oorzaken zijn meervoudig.
Voor een deel omdat je sobere rassen (Haflingers, Fjorden, Tinkers) meer tegenkomt in deze groep. De zijn genetisch gevoelig om dik te worden. De meeste weides in NL zijn ontworpen voor koeien en veel te rijk aan energie voor paarden die gevoelig zijn om dik te worden.
Voor een ander deel komt dit omdat men het idee geeft dat een paard op de wei zichzelf wel voldoende beweging geeft. Dat is een misverstand. Wil je een paard laten afvallen moet je serieus aan de bak. Een paard moet minimaal 20 kilometer per dag stappen om ongeveer 30% energie uit zijn voer te compenseren en af te vallen. Die afstand haal je niet met twee of drie keer per week een uurtje rijden. Dus ook (en zeker) als je paard 8 uur per dag in een energierijke bron van voeding staat, moet het naast de weidegang dagelijks beweging hebben.
Daarnaast zijn er op welzijnsgebied natuurlijk nog meer zaken aan de orde. Welzijn zit hem niet alleen in de vrije beweging en sociaal contact en voeding. Veelzijdig werk is bijvoorbeeld ook belangrijk. En last but not least de deskundigheid van een eigenaar. Een recreatiepaarden en sportpaarden zijn geen verschillende rassen. Goed hanarchement even belangrijk voor beide groepen paarden. Een deskundig oog voor scheefheid en kreupelheden ook.
Het zou mooi zijn indien mensen vanuit dierenwelzijnsoogpunt eens eerder bij de dierenarts aan de bel zouden trekken. Sowieso als ze vragen hebben. Maar vaak - en dat zie je op bokt veel gebeuren - worden eerst andere paden bewandeld voordat een dierenarts wordt geraadpleegd. Zo kan het bij rugproblemen gebeuren dat eerst zadelpassers of fysiotherapeuten mogen kijken. Maar eigenlijk moet dat omgekeerd gebeuren. De dierenarts (de kennisprofessional) zou vooraan in de rij moeten staan en zou dan door kunnen verwijzen naar bijvoorbeeld de fysio.
Professionals voelen doorgaans eerder problemen aan en staan eerder en vaak ook preventief bij een dierenarts. Dat kan veel grotere problemen voorkomen.

Door gebrek aan kennis en ervaring bij niet-professionals worden veel signalen van paarden gemist. Ik lees dat ook heel veel op bokt en moet ook vaak op mijn handen zitten omdat je weet dat reageren toch vaak zinloos is. Maar... voor die eigenaren is er tegenwoordig EPWA, de Equine Pijn- en Welzijnsapp. Deze app is voortgekomen uit resultaten van jarenlang onderzoek op de Faculteit Diergeneeskunde naar pijnherkenning bij paarden en ezels. Net als bij mensen is aan het gezicht en lichaamstaal van een paard af te lezen of het pijn heeft. Met behulp van de EPWA kan een paardeneigenaar zelf pijnmetingen betrouwbaar verrichten.
Dat geeft een indicatie, waarmee je naar de dierenarts kan.

Dus laten we elkaar niet gek maken met dat ene aspect van welzijn, de vrije beweging, terwijl er zoveel andere aspecten meespelen. Een paard is een individu dat maatwerk nodig heeft. 8 uur per dag weidegang is voor een grote groep paarden niet goed. 4 uur is ook prima en in beide gevallen moet een paard daarnaast ook goed bewegen.

Op zich zeg je niet heel veel anders dan wat er eerder in dit topic al gezegd werd. Uiteraard wordt het welzijn van het paard door meerdere factoren bepaald (lijkt me ondertussen zelfs een klein beetje een open deur om eerlijk te zijn :o )
Maar in dit topic wordt nu 1 factor uitgelicht en daar dieper op ingegaan. Ook dat moet kunnen. Want anders praat je voortdurend in vage algemeenheden. Een paard is een ruimtedier. Als je dan niet durft ingaan op dat aspect van ruimte, want voeding en sociaal contact is toch ook belangrijk, dan kan iedere welzijnsdiscussie stoppen. Er zal namelijk altijd wel iets zijn dat "ook belangrijk" is.
In mijn ogen is dat dus niet gek maken, maar discussiëren met andere paardenliefhebbers over wat hun normen en waarden zijn betreffende dit ene onderwerp.

Popstra

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:42

Nou over het algemeen is het op Bokt zo dat of je paard loopt 24/7 in een paradijs dat maakt je als eigenaar de meest fantastisch persoon ( hoewel ik me wel eens af vraag wie heeft nu wie, de eigenaar het paard of het paard de eigenaar??) of het staat 23/7 op stal, dan ben je een onbenul.
En iets daartussen is ook nog moeilijk te waarderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:49

Als dat zo was, zaten we ondertussen geen 21 pagina's ver denk ik. :D
Ik zit trouwens daartussenin en ik waardeer mezelf zeer erg. Wat ik jammer vind is dat wanneer je pleit voor 'paarden moeten veel vrije beweging en sociaal contact hebben', dat je dan meteen in het hokje 24/7 buiten (ja, opnieuw taart!! *\o/* ) geduwd wordt. Daar word ik moe en bij momenten zelfs kregelig van. Want het is inderdaad niet of het een of het ander.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:57

Gini schreef:
Ik zit trouwens daartussenin en ik waardeer mezelf zeer erg. Wat ik jammer vind is dat wanneer je pleit voor 'paarden moeten veel vrije beweging en sociaal contact hebben', dat je dan meteen in het hokje 24/7 buiten (ja, opnieuw taart!! *\o/* ) geduwd wordt. Daar word ik moe en bij momenten zelfs kregelig van. Want het is inderdaad niet of het een of het ander.

Helemaal mee eens Gini. Het is zo'n ongelofelijke dooddoener. We hebben het over 8 uur buitengang. Niet over 24/7 buiten. Ik denk dat 99% van heel bokt best begrijpt dat niet iedereen er de mogelijkheid toe heeft en dat ook niet ieder paard geschikt voor 24/7 buiten. Ik zie hier daadwerkelijk niemand die zegt dat het niet oké is als je paar avond/ nacht op stal gaat.

Ik ben heel erg voor buitengang, ook ik vind het echt een vereiste voor paarden. Maar ook mijn paard gaat ''s nachts op stal en daar is niks mis mee. Beetje hetzelfde als dat buitengang voor sommige' lange stal' mensen ook gelijk als modderpoel wordt weggezet, ook zo'n dooddoener.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:19

xSogno schreef:
Gini schreef:

Helemaal mee eens Gini. Het is zo'n ongelofelijke dooddoener. We hebben het over 8 uur buitengang. Niet over 24/7 buiten. Ik denk dat 99% van heel bokt best begrijpt dat niet iedereen er de mogelijkheid toe heeft en dat ook niet ieder paard geschikt voor 24/7 buiten. Ik zie hier daadwerkelijk niemand die zegt dat het niet oké is als je paar avond/ nacht op stal gaat.

Ik ben heel erg voor buitengang, ook ik vind het echt een vereiste voor paarden. Maar ook mijn paard gaat ''s nachts op stal en daar is niks mis mee. Beetje hetzelfde als dat buitengang voor sommige' lange stal' mensen ook gelijk als modderpoel wordt weggezet, ook zo'n dooddoener.

Dat zijn ook een beetje k*largumenten om de discussie de kop in te drukken.

Er is geen enkele manier waarop je redelijkerwijs kunt beargumenteren dat 20 tot 23 uur stilstaan in een stal fysiek of mentaal heilzaam is.
Dat toch proberen te doen is een beetje kolder....

Dian_dara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:14

Mijn verzorgpaardje staat 24/7 buiten, ze staat zo lang het kan met een kudde in de wei en daarna 24/7 in een ruime paddock. Ze is een 3 jarige IJslander dus ze kan met dr dikke vacht ook in de winter prima buiten blijven. Ik ben van mening dat paarden zoveel mogelijk buiten moeten staan en dan zo min mogelijk in een stal

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:05

En als ze dan toch op stal staan, dan is daar ook nog weer veel verschil in.
Mijn merrie is gestald bij een particulier, ze heeft daar een buitenstal waar ze altijd naar buiten kan kijken.
Dat doet ze dan ook zeker, ze staat altijd met haar hoofd naar buiten rond te kijken.
Zo heeft ze toch ook 24/7 frisse buitenlucht.

Daarom zou ik ook niet snel kiezen voor een stal in een schuur waar paarden in het donker staan en niets te zien hebben dan de muren.

Afbeelding

Afbeelding

Hier een oude foto, waar we vroeger een paard hadden staan.
Hier zou ik dan niet snel meer voor kiezen.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:03

Gini schreef:
Op zich zeg je niet heel veel anders dan wat er eerder in dit topic al gezegd werd. Uiteraard wordt het welzijn van het paard door meerdere factoren bepaald (lijkt me ondertussen zelfs een klein beetje een open deur om eerlijk te zijn :o )
Maar in dit topic wordt nu 1 factor uitgelicht en daar dieper op ingegaan. Ook dat moet kunnen. Want anders praat je voortdurend in vage algemeenheden. Een paard is een ruimtedier. Als je dan niet durft ingaan op dat aspect van ruimte, want voeding en sociaal contact is toch ook belangrijk, dan kan iedere welzijnsdiscussie stoppen.

Daar gaat het nu juist om. De stelling is gewoon fout en dom. "Geen 8 uur per dag weidegang, dan geen paard". Het welzijn van een paard is niet te meten aan 1 factor.

Gini schreef:
Er zal namelijk altijd wel iets zijn dat "ook belangrijk" is.
In mijn ogen is dat dus niet gek maken, maar discussiëren met andere paardenliefhebbers over wat hun normen en waarden zijn betreffende dit ene onderwerp.

Paardenwelzijn gaat niet om "normen en waarden" die de eigenaar zelf bedenkt. Het gaat om meetbare, wetenschappelijk onderzochte zaken. Een obese paard 8 uur per dag in een weiland houden is hartstikke fout. Want "ruimtedier" of niet, het wordt er ziek van.

En slecht hanarchement of ondeskundigheid v.w.b. rugblessures en kreupelheden vind ik niet "ook belangrijk" maar veel belangrijker voor het welzijn van een paard dan 4 uur per dag minder vrije beweging.
Een paard met pijn onder het zadel vind ik persoonlijk veel en veel erger en daar lopen er in de recreatieve hoek nogal wat van rond.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:50

Babootje schreef:
Gini schreef:
Maar in dit topic wordt nu 1 factor uitgelicht en daar dieper op ingegaan. Ook dat moet kunnen. Want anders praat je voortdurend in vage algemeenheden. Een paard is een ruimtedier. Als je dan niet durft ingaan op dat aspect van ruimte, want voeding en sociaal contact is toch ook belangrijk, dan kan iedere welzijnsdiscussie stoppen.

Daar gaat het nu juist om. De stelling is gewoon fout en dom. "Geen 8 uur per dag weidegang, dan geen paard". Het welzijn van een paard is niet te meten aan 1 factor.

Gini schreef:
Er zal namelijk altijd wel iets zijn dat "ook belangrijk" is.

Paardenwelzijn gaat niet om "normen en waarden" die de eigenaar zelf bedenkt. Het gaat om meetbare, wetenschappelijk onderzochte zaken. Een obese paard 8 uur per dag in een weiland houden is hartstikke fout. Want "ruimtedier" of niet, het wordt er ziek van.

En slecht hanarchement of ondeskundigheid v.w.b. rugblessures en kreupelheden vind ik niet "ook belangrijk" maar veel belangrijker voor het welzijn van een paard dan 4 uur per dag minder vrije beweging.
Een paard met pijn onder het zadel vind ik persoonlijk veel en veel erger en daar lopen er in de recreatieve hoek nogal wat van rond.

Het is een beetje cru te zeggen dat de stelling fout en dom is.
En de vergelijking met een paard met een slecht zadel is ook een moeilijke, het is toch niet omdat het daar soms fout gaat, dat iets anders niet meer van belang is.
Voor mij is de essentie van deze stelling dat een paard een aantal uren per dag gewoon 'paard' moet kunnen zijn, eventjes geen sportpaard, geen recreatiepaard, geen rijpaard maar gewoon 'paard'. Een paar uur zijn zin doen en niet doen wat wij vinden dat hij graag zou moeten doen. Een weide is daarvoor imo de beste plek. Misschien is het nodig de weide aan te passen aan het paard. Niet meer denken in termen van maximale grasopbrengst.
Die 8 uur is niet heilig voor mij, sommige paarden zullen misschien beter af zijn met een kortere of langere tijd, ook goed.
Maar ik zie zo vaak paarden die hun hele leven moeten doen wat de mens vindt dat ze zouden moeten doen. Geen probleem dat paarden moeten werken, maar maak de tijd dat ze niet moeten werken tot 'hun' tijd. Als ze in de modder willen rollen, prima. Als ze willen grazen, prima. Als ze neus aan neus willen staan met een ander paard, prima. Als ze liever alleen staan, ook prima.
Die vrije tijd is dan de basis waarop je de rest van het management aanpast.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:52

Dat vind ik ook.
Paarden mogen best werken voor de kost. Dat moeten wij zelf ook, en nog wel meer uur per dag over het algemeen. Waar het om gaat dat ze in de tijd dat ze niet werken een zo groot mogelijke vrijheid hebben om te doen waar ze zelf zin in hebben in een zo vrij mogelijke omgeving.

En dan gaat de voorkeur uit naar een verrijkte leefomgeving. Dat zie je ook bij de modernere dierentuinen. Niet meer in hokjes en kale kooien, maar inrichten met "natuurlijke" elementen. Zelfs bij koeien begint dat nu te komen!

http://www.koeientuin.nl

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:10

Je verwoordt het heel goed Babootje! Helemaal mee eens.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:29

joyce B schreef:
Dat vind ik ook.
Paarden mogen best werken voor de kost. Dat moeten wij zelf ook, en nog wel meer uur per dag over het algemeen. Waar het om gaat dat ze in de tijd dat ze niet werken een zo groot mogelijke vrijheid hebben om te doen waar ze zelf zin in hebben in een zo vrij mogelijke omgeving.

En dan gaat de voorkeur uit naar een verrijkte leefomgeving. Dat zie je ook bij de modernere dierentuinen. Niet meer in hokjes en kale kooien, maar inrichten met "natuurlijke" elementen. Zelfs bij koeien begint dat nu te komen!

http://www.koeientuin.nl

Hier sluit ik me bij aan....

Dat je tuigage moet passen, je een goede smid hebt, correct ontwormd, voert en de juiste medische zorg regelt wanneer nodig vind ik zo logisch.... dat zijn basis-voorwaarden.

Dus de manier van houden staat daar los van. Als je aan bovenstaande zaken niet kunt voldoen moet je sowieso een fiets kopen en geen paard.

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:33

Ninx schreef:
Dus de manier van houden staat daar los van. Als je aan bovenstaande zaken niet kunt voldoen moet je sowieso een fiets kopen en geen paard.

Moet je mij eens uitleggen waarom er zo verschrikkelijk veel mensen dit niet voor elkaar hebben en dan is dat meestal een gevalletje: onbewust onbekwaam.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:43

Babootje schreef:

Ik vind dit altijd zo een vage redenering. Dus omdat er paarden rondlopen met rugblessures, is het niet zo'n probleem dat andere paarden 20 uur per dag op stal staan?? Ik zie dit soort redeneren vaker voorbij komen, erg apart.

En ik dacht dat we al lang van het 8 uur weiland waren afgestapt? Dat we het hebben over passende uren vrije beweging buiten. En dat wat passend is per paard verschilt? Maar 20 tot 23 uur per dag op stal staan, lijkt mij voor een bewegingsdier toch niet zo passend.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:14

Gaat toch meer om de stelling? Namelijk je geen paard waardig bent als je het niet minimaal 8 uur buiten kunt zetten!

Ik ben het er ook meer mee eens je geen paard waardig bent als je geen fatsoenlijk ,,basis,,onderhoud als passend tuig, smid, DA, Tandarts e.d aan het dier kunt geven.
En natuurlijk fatsoenlijk stallen met buiten is daarbij een enorme plus

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:43

Waarom is dat belangrijker dan het paard paard laten zijn?

Het lijkt mij dat de emotionele gezondheid van een paard net zo veel waard is als de fysieke. Alleen omdat we de enotionele niet kunnen zien maakt het niet minder belangrijk

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:59

Popstra schreef:
Gaat toch meer om de stelling? Namelijk je geen paard waardig bent als je het niet minimaal 8 uur buiten kunt zetten!

Ik ben het er ook meer mee eens je geen paard waardig bent als je geen fatsoenlijk ,,basis,,onderhoud als passend tuig, smid, DA, Tandarts e.d aan het dier kunt geven.
En natuurlijk fatsoenlijk stallen met buiten is daarbij een enorme plus

Geen paard waardig staat er niet. Ik lees: geen 8 uur vrije beweging per dag, dan beter geen paard houden. Dus niet een veroordeling, maar een stelling.

Ik vind het erg triest dat er paarden zijn die niet van stal komen behalve om te rijden en een uurtje los staan in een kleine paddock zonder ruwvoer.

Natuurlijk zijn er allerlei gradaties grijs, waarover te discussiëren valt. Maar laten we het bij het onderwerp houden en niet aankomen met: ja maar andere paarden hebben het slechter, want...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:05

Amber_anne schreef:

Het lijkt mij dat de emotionele gezondheid van een paard net zo veel waard is als de fysieke. Alleen omdat we de enotionele niet kunnen zien maakt het niet minder belangrijk

Dit meen je toch hoop ik niet? Denk je nu echt dat een kreupel paard 8 uur per dag op het land emotioneel gelukkig staat te zijn?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:09

Een uurtje paddock zonder ruwvoer vind ik niet zo'n ramp.... een meer dan 5, 6 uur op een paddock zonder ruwvoer en beschutting vind ik wel een ramp. En dat gebeurt maar al te vaak.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:12

Babootje schreef:
Amber_anne schreef:

Dit meen je toch hoop ik niet? Denk je nu echt dat een kreupel paard 8 uur per dag op het land emotioneel gelukkig staat te zijn?

Ik zeg ook nergens dat de fysieke gezondheid minder belangrijk is. Ik zeg letterlijk net zo veel waard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:14

Amber_anne schreef:
Maar is het kreupele paard gelukkiger op stal of op een wei?

Een kreupel paard is gelukkiger op de "groene weide".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:18

Tango1979 schreef:
Geen paard waardig staat er niet. Ik lees: geen 8 uur vrije beweging per dag, dan beter geen paard houden. Dus niet een veroordeling, maar een stelling.

De stelling houdt een veroordeling in. Want als je je paard geen 8 uur per dag vrije beweging kunt geven dan zou je dus geen paard mogen houden.
En dat zou dan zijn vanuit dierenwelzijnsoogpunt zoals uit de OP blijkt. Geen paardwaardig leven als je je paard niet 6-8 uur per dag vrije beweging kunt bieden. Lees de OP nog maar eens terug. En dat, inderdaad, bestrijd ik. Want er komt veel meer kijken bij 'een paardwaardig leven" dan die 6-8 uur vrije beweging per dag.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:21

Babootje schreef:
Amber_anne schreef:
Maar is het kreupele paard gelukkiger op stal of op een wei?

Een kreupel paard is gelukkiger op de "groene weide".

Ach wat dom van me, paard kreupel meteen laten inslapen natuurlijk.
Dat lost dan wel meteen al je paarden problemen op :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:22

Interessante discussie. Ik ben het overigens volkomen met de stelling in de OP eens: als je paard niet minimaal 8 uur per dag naar buiten kan (en dan idd liefst een verrijkte leefomgeving) dan geen paard.
Ik vind het werkelijk onvoorstelbaar dat 4 uur het officiele minimum is. Dat is nog altijd 20 uur op stal.....

Babootje schreef:
Tango1979 schreef:

De stelling houdt een veroordeling in. Want als je je paard geen 8 uur per dag vrije beweging kunt geven dan zou je dus geen paard mogen houden.
En dat zou dan zijn vanuit dierenwelzijnsoogpunt zoals uit de OP blijkt. Geen paardwaardig leven als je je paard niet 6-8 uur per dag vrije beweging kunt bieden. Lees de OP nog maar eens terug. En dat, inderdaad, bestrijd ik. Want er komt veel meer kijken bij 'een paardwaardig leven" dan die 6-8 uur vrije beweging per dag.

Natuurlijk komt daar meer bij, een verstandig voer- en trainingsbeleid, passend harnachement, omgang met het paard op een paardgerichte manier, eigenaars die snappen wat een paard is :+

maar 8 uur per dag buiten vind ik persoonlijk wel het minimum. Als je daar al niet aan kan voldoen, wordt de rest wel ingewikkeld.

Amber_anne schreef:
Ach wat dom van me, paard kreupel meteen laten inslapen natuurlijk.
Dat lost dan wel meteen al je paarden problemen op

Dat ligt er volgens mij nogal aan wat de prognose is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:25

Ik nam aan dat mijn sarcasme leesbaar was. Een kreupel paard is niet per definitie gelukkiger op de groene weides zoals babootje oppert.