Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:00

Hier wordt ook een dezer gemaaid.gras is hier goed bijgetrokken en groeit mooi door.

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:04

Maartje1990 schreef:
Wij kunnen waarschijnlijk nog een aantal balen krijgen van de buurman. Diegene waar t voor was heeft toch heen interesse?!?! (Wat ik echt raar vind)


Misschien uit paniek heel veel besteld maar komt er nu achter dat hij teveel heeft?

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:09

Een 3e snede? Hoe doen die dat? Onze boer heeft 1 mooie snede eraf kunnen halen en zegt dat er geen meer komt. Hij krijgt graszaadhooi (heet dat zo in het Nederlands?) geleverd uit Tsjechië nu. Gelukkig heb ik sowieso genoeg tot ver in het voorjaar (ik ga er van uit dat ik gewoon uitkom tot de volgende levering, maar ik hou een slag om de arm) en dan zie ik wel weer verder. Desnoods gaan ze dan eerder op vakantie.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:13

In mei, juli en nu is er een snede afgehaald. De boer hiernaast heeft er in het voorjaar al 3 snedes afgehaald (iedere 4 weken). Alleen dat gras is van de zomer verbrand en groeit nu niet meer. Iedere keer na het maaien werd er drijfmest uitgereden.

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:14

Hier bij de koeienboeren komt ook de derde snede, die hebben vroeg in mei en nog eens begin juni gehooid. dit zijn de weilanden die heel rijk bemest worden en waarvan het gras voor de koeien bedoeld is. Dat staat in no time kniehoog! Dit gras gaat gehakseld ingekuild worden.
Is niet bepaald geschikt voor paarden.

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:19

Hier gaat waarschijnlijk ook nog een 4e snede af, in de kuil, niet geschikt voor de koeien dus. Maar hiermee komt er wel weer meer droog hooi beschikbaar wat nu nog vastgehouden wordt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:20

Onze leverancier heeft genoeg hooi
Alleen is Er blijkbaar een hoop hooi niet gewikkeld wat wel gewikkeld had moeten worden
(Wij hebben geen overdekte opslag)
Nu denk ik dan weer heel simpel
Dagen balen wikkelen Et voila
Maar goed
Komt wel goed (hooimeneer Zorgt altijd goed voor de vaste klanten)

Depende

Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:22

Wat Popstra zegt idd, wij hebben 1,7 ha over dat ‘pacht’ mijn oom dat wordt heel anders bemest dan de paardenweides (die worden wel bemest/gekalkt overigens). Wij zitten op klei en het gras is eigenlijk nauwelijks verdord, wel gestopt met groeien maar niet geel/bruin. Dat heeft als nadeel dat weidegang in de winter lastig is, dus neemt hij 1 van de natste paardenweides ook mee.

Oehlala
Berichten: 4325
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:09

Sonja_vR schreef:
Onze leverancier heeft genoeg hooi
Alleen is Er blijkbaar een hoop hooi niet gewikkeld wat wel gewikkeld had moeten worden
(Wij hebben geen overdekte opslag)
Nu denk ik dan weer heel simpel
Dagen balen wikkelen Et voila
Maar goed
Komt wel goed (hooimeneer Zorgt altijd goed voor de vaste klanten)


wat bedoel je met gewikkeld? hooi wordt niet in plastic gewikkeld. maar hij kan toch heel simpel de balen door de wikkelaar halen? als hij dat perse wil. wordt alleen de kostprijs hoger.

hier nu ook aan 3e snee toe. in het begin 3 hele dikke snede eraf gehaald. maar als het zo blijft, beetje vocht en warmte groeit het gras wel weer. en dan krijg je het ook nog als behoorlijk droge silage in de balen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:53

Dat idd
En dat was mijn idee ook
Hoe droger hoe beter
Dus hooi nu nog wikkelen zou voor ons prima zijn
Hogere Prijs zou nu niet Boeien, want gewikkeld pakken die hij nu regelt zullen ook iets duurder zijn dan voorheen
Dus of we nu meer betalen voor ingekochte pakken
Of pakken die nu nog gewikkeld worden dat doet Er dan ook totaal niet meer toe :+

maralyn

Berichten: 10496
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:16

Nu wil ik geen partypoop zijn. Maar het hooi IN balen die wij krijgen is echt hooi hooi.
Bijna zo droog als stro.

Nog nooit zulks prachtspul in handen gehad

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:20

Wij hebben ook over het algemeen hooi in plastic (hij weet wat we willen, echt mooi spul)
Dus ik snap het punt met niet gewoon wikkelen wat al Binnen ligt ook niet helemaal
(Ik Ben niet de kopende partij trouwens, maar pensionklant, maar we zijn een heel Klein doe het samen stalletje)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:23

maralyn schreef:
Nu wil ik geen partypoop zijn. Maar het hooi IN balen die wij krijgen is echt hooi hooi.
Bijna zo droog als stro.

Nog nooit zulks prachtspul in handen gehad

En toch blijft het voordroog :)
Wij hebben het ook zo droog als echt hooi in de plastic balen, maar toch is het anders dan hooi met een touwtje.
Ik vind het ook prachtspul. Paarden eten het ook goed. Geen dunne mest of wat dan ook.
Heeft ook net zo lang op het land gelegen dan bij hooi.
Maar het is voor ons betreft opslag en niet elk pakje te hoeven sjouwen van het land af makkelijker om het te laten verpakken.

Wij hebben dit jaar een eerste snede lang gras in de aar, 39 grote ronde balen.
Maar een tweede snee komt er niet. Andere jaren wel.
Dus wel degelijk minder fijn paarden spul dit jaar.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:33

Over het Poolse hooi; Ik heb er geen belang bij tot nu toe, dus hou de mogelijkheid om ergens aan te komen gewoon achter de hand.
En net wat die leverancier zegt; Overal kun je rotzooi tegenkomen. Ook hooi uit Nederland, Duitsland, Frankrijk etc zit soms met rotzooi erin.

Onze hooiboer heeft ook voordroog dat erg droog is. Blijft altijd voordroog en verpakt is verpakt. Wij hebben niks om het te verplaatsen, dus het is wat lastig ook. Maar ook die optie hou ik open. Dan zouden we het al zo vroeg mogelijk kopen en mengen met ander hooi en stro.

Ik denk nog steeds dat de voorraad nu redelijk stabiel is, omdat de grote al hebben ingekocht.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:40

Zo lang het nog steeds met enorme hoeveelheden naar het buitenland gaat is het nog niet stabiel.

Bij mij is het nog niet lang genoeg om te maaien. Net een week geleden bemest voor de derde keer dit jaar omdat de groei er sinds de tweede snee echt uit was. Dat was al 5 weken er voor. Ben benieuwd of we het nog droog genoeg krijgen voor de paarden of dat ze een lang weidesseizoen met veel gras hebben straks... Hopen op een vrij droog najaar dan maar :D

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:50

Misschien zoekt het buitenland meer langs de grens? Hier is niemand in paniek.

Koper

Berichten: 30562
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 17:42

maralyn schreef:
Nu wil ik geen partypoop zijn. Maar het hooi IN balen die wij krijgen is echt hooi hooi.
Bijna zo droog als stro.

Nog nooit zulks prachtspul in handen gehad

Alsof het verschil tussen hooi en voordroog enkel het vochtgehalte is. Zodra een baal in folie verdwijnt, en dus luchtdicht wordt verpakt, treedt er een fermentatieproces op. Dat is nou juist het probleem met spul uit plastic.

Oehlala
Berichten: 4325
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:27

precies gras, hoe droog ook, in plastic balen, is geen hooi. neemt niet weg dat dit ook een prachtig product kan zijn.

maralyn

Berichten: 10496
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:18

Koper schreef:
maralyn schreef:
Nu wil ik geen partypoop zijn. Maar het hooi IN balen die wij krijgen is echt hooi hooi.
Bijna zo droog als stro.

Nog nooit zulks prachtspul in handen gehad

Alsof het verschil tussen hooi en voordroog enkel het vochtgehalte is. Zodra een baal in folie verdwijnt, en dus luchtdicht wordt verpakt, treedt er een fermentatieproces op. Dat is nou juist het probleem met spul uit plastic.


En toch gooi ik er een ja maar in.

Waarom?

Omdat het idd verschilt qua droogte ook in het fermentatie proces.

Ja het vermenteert. Maar anders als hooi wat een wat hogere vochtgehalte heeft.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:23

Dat denk ik ook Maralyn, als het al helemaal droog is en al een tijdje zonder plastic in de opslag heeft gelegen is dat wat anders dan voordroog dat half nat in plastic wordt verpakt.
Dat droge spul fermenteert bijna niet meer.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:26

hier is er echt massaal gemaaid,overal waar je kijkt zie je gemaaide velden en hooikeerders die klaar staan om hun werk te gaan doen.

hopelijk lukt dit nog op heel wat plekken!

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:17

Ik hoop het ook, als de boeren geen hooi hoeven te voeren, blijft er meer over voor de paarden. Maar er komt over het algemeen geen paardenvoer meer van het land nu.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:40

Hier is t niet droog te krijgen, maandag alles bij de buurman in de kuil , ruilen voor pakken voordroog }>

tienus63

Berichten: 12339
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:52

Boer naast ons heeft vandaag 38 ha gras op stam te koop gezet. Die heeft voer genoeg.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:55

En van wat er staat is niks te maken; vrees ik. :+