Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 00:26

Wij hebben ze 24/7 buiten op een soort mini pp. Er zijn open stallen, een aantal bomen en veel schaduw plekken, dus ze kiezen zelf wat ze doen. Ze kiezen niet vaak voor de stallen of in ieder geval nooit lange tijd.

In pension liet ik ze rond 11 binnen zetten en deden wij ze rond 17uur weer naar buiten. Was een grote zandpaddock aan bosrand met half schaduw. Staleigenaar vroeg toen of het wel nodig was, want mn merrie met name stond elke dag vol in de zon, dus heb het toen maar zo gelaten. Komt oorspronkelijk uit Texas, dus vindt het misschien wel lekker zo.
Mn ene ruin en shet zijn zwart. Die ruin had altijd wel last van de warmte, maar hij kan kiezen en wil nooit meer in stal staan.

Ze hebben nu ook 24/7 vliegenmaskers op en zien prima. Er zijn inderdaad veel, vooral agressieve vliegen, maar vorig jaar viel dat ook al erg op, dus daarin merk ik geen verschil. Vliegendekens hadden ze sws al op.

Wel weinig dazen. Kwamen laat en maar kort gezien, ook weinig. Zelfs als we in bos lopen met honden, geen daas te zien. Was echt 1 weekje dat we daar 's avonds tijdens de wandel last van hadden.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:27

hier wisselen ze af...wat eten en scharrelen in de zon...dan weer in hun heerlijke koele schuilstal onder de bomen...dan weer scharrelen, naar de waterbakken struinen...voor de stal op de stenen krabbelen....maar de hele dag in de stal....nee dat doen ze nooit meer...(ze hebben ooit snachts op stal gestaan in een pension)..nu ze kunnen kiezen staan ze nooit en never heel lang in hun schuilstal...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:30

Mijn verzorgpaarden staan nu wel de hele dag in hun schuilstal. De eigenaresse legt daarom wat plukjes hooi neer her en der. Waar ze dus heen galopperen, het snel opvreten en terug galopperen xd

En dat terwijl ze eerder echt al gewend leken aan de warmte. Maar er zitten nu gewoon zo ontzettend veel vliegen..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:58

Wij zitten hier vlak aan de kust en het stikt hier nu van die vieze plakvliegen, vooral de hoofden zitten echt helemaal vol, zo smerig.
Ze hebben hier de hele ochtend buiten gestaan en ik heb ze rond 13.00 binnen gezet, even uit de zon en binnen een stuk minder vliegen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:25

Ik heb net gehoord dat er mogelijk vamaf woensdag ook in de noordelijke provincies niet meer gesproeid mag worden door boeren.
Werk bij een melkverwerker...

Goed voor de melkprijs hopen we dan in elk geval maar voor ze!!!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:24

Onze weide begint meer te lijken op een piste :(
Ze komen s'middags binnen en gaan s'avonds rond 20.00 weer buiten. Veel vliegen, en nog meer hooi bijvoeren. Ik dacht te bezuinigen in de zomer op hooi en stro, maar niets is minder waar. Ook met het rijden is het in deze temperaturen niet uit te houden. Na 9 uur is het al (veel) te warm.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:15

Het lekkerste hier is om 8u rijden of pas om 21u30 's avonds. Ik rijd dus heel vaak 's morgens vroeg al en daarna gaan ze de wei op tot een uur of 12. 'S avonds wel veel minder last van de insecten maar ja, in de ochtend is het toch een stuk koeler dan in de avond.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:40

Gewoon eerder gaan rijden, is er weinig aan de hand.
Als het warm is probeer ik ook voor 8 uur op het paard te zitten als ik wil rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:20

Met dit weer zat ik om 6 uur op mijn paard, lekker voor het werk aan.. :j

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:13

Ik geef ze gewoon vakantie.. Ik ben geen ochtend mens.. en savonds vind ik het nog lang warm dat is het niet eerlijk vind om te rijden, puur omdat ik het zo graag wil? nee hoor ze staan de hele dag af te zien in deze hitte met die rot beesten en savonds als het eindelijk dan afkoelt dan zie ik ze lekker langer op de wei staan, spelen, kroelen en grazen. Rijden komt wel weer zodra de temperatuur weer enigszins normaal is.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:25

Hier rij ik ook om 8 uur 's morgens als ik tijd heb, erna is er geen doen meer aan... Ze staan met 5 paarden op een grote wei, maar het gras groeit niet meer en is gewoon verdord. Na lang aandringen bij de stalbaas mogen we nu toch hooi bijvoeren gelukkig. Dazen zijn hier aan de bosrand ook een groot probleem, een rustige wandeling (ook met deken) zit er niet meer in. Zal blij zijn als het weer herfst is op die manier...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:33

Mijn paard heeft nu ook vakantie. Het is echt gewoon te warm om lekker te kunnen werken. Ikzelf voel het bij het sporten ook dat het nu in het algemeen minder goed gaat. Buiten de temperatuur zit er heel weinig zuurstof in de lucht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:37

Ik ben ook niet echt een ochtendmens... Maar ik maak voor deze warmte graag een uitzondering.
Bovendien, van dit prachtige weer moet je zoveel mogelijk genieten! Voor je het weet is het weer winter met bakken regen! :\ (nu krijgen wij gelukkig een binnenbak, maar ik voel mee met de mensen die dat geluk niet hebben én geen goede bak hebben)

Morgen op mijn vrije dag gewoon half 7 uit bed en om half 8 op stal. Woensdag krijgen we wat wolkjes zag ik, dus dan laat op de avond rijden. En sowieso zaterdag weer half 8 op stal. Volgens mij kom ik dan een heel eind! Bovendien voor de paarden makkelijker als ze fris uit een koele stal komen :)

Voor het werk aan wordt voor mij nogal een gereis :')
Denk dat ik dan niet meer slaap :') Doorgaans zeker 2,5 uur op stal, ongeveer 20 min werk om er te komen. Dus al 3.40 kwijt aan paard, dan thuis nog ff douchen en omkleden etc. Dan zitten we op 4.15 en dan wil ik graag om kwart over 7 op het werk zijn, wat 45 min rijden is... Dan zou ik om kwart over 2 's nachts naar stal moeten gaan :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 02:33

Onze stalhouders hebben na veel wikken en wegen nu de poel, die zich in de weide van de paarden bevind, afgezet. Het betreft een mooie dijkweide waar de paarden gelukkig nog wel op mogen nu. Hier zit een eigen poel in, maar die werd met de dag kleiner en kleiner. Uiteindelijk een groene algenlaag erop dus grote kans dat t blauwalg is. Dus nu de poel afgezet en hebben ze vers water in een grote tank. Die wordt dagelijks bijgevuld. Ook elke dag bijvoeren in de wei en wel schaduwplekken. Op de stal zelf hebben we meerdere weides maar hierop groeit helemaal niks meer. 1 paddock staat normaal gras. Dit is een stofgrond. Paarden staan niet in de zandpaddocks want dat wordt te heet. Dus vooral onder de bomen en op gewoon weiland grond dat dient als paddock. Als de weides nu kaal worden gegeten moet er opnieuw ingezaaid worden waarschijnlijk en voordat je dan weer een goede wei hebt staan ben je n jaar verder.

Vandaar dat ik mijn paard nu lekker in de dijkweide laat lopen. Daar kan hij km's per dag lopen indien gewenst. Zou voor ons fijnzijn als t snachts gewoon flink gaat regenen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:38

De prijs voor het hooi is nu al gestegen!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:44

Heel slim om stilstaand water af te sluiten voor de paarden. Risico is te groot.

Mijn hond mag van mij ook niet meer zwemmen, alleen pootjebaden in haar eigen badje thuis. Elke avond gooi ik dat water bij mijn planten en moestuin, zodat ik zo min mogelijk verspil.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:15

gohya schreef:
De prijs voor het hooi is nu al gestegen!

Dat was te verwachten, het gebeurt hier in de buurt altijd in de winter dat de prijzen omhoog gaan t.o.v. de prijzen direct van het land af. Het is ook logisch er is meer werk aan. Een goede 2e of 3e snee met dit weer is er op veel plekken niet.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:18

Prijzen zijn inderdaad al omhoog gegaan, hier ook. Maar als je slim bent sluit je een deal met je leverancier voor langere tijd :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:50

Ik zag het, de prijzen van Venhorst zijn ook met €10 per grote baal gestegen en dan nog de bezorgkosten erover heen. Gelukkig nog meer dan genoeg voorraad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:09

Ik had al heel vroeg, half mei, de eerste snee. Minder dan anders met 14 balen, maar heb ook wel eens 11 gehad. Ik had er nog 9 van vorig jaar over dus in totaal nu 23 grote balen. Dat is krap aan. Normaal heb ik op jaarbasis ongeveer 35/40 stuks. Maar dan moet ik soms wel hooi inkopen.

We hebben twee weken geleden de tweede snee er af gehaald. Dat stond toen weer niet hoog maar toch nog 221 pakjes hooi van 15/16 kg.

De boer ziet een derde snee niet zitten. Die vind dat ik de paarden het maar op moet laten eten of schapen erover laten lopen.

Voor mijn wintervoorraad zou een derde snee met een stuk of 10 ronde balen wel mooi zijn. Maar als het nog lang droog blijft dan groeit het toch niet. Normaal zit er 6-8 weken tussen 2 snedes gras. Het gemaaide deel is nu gortdroog en nog steeds kort. Als het pas over 2/3 weken gaat regenen Is het bijna half augustus. Dan is er ergens in oktober pas weer genoeg gras. Dat wordt alleen nog kuil.

Ik heb nog een kwart zolder met hooi van vorige zomer (denk iets van 80-100) daar kan ik nog wel een paar maanden mee toe.

ik heb nog voor twee weken lang uitgrbloeid hooi op stam, wat helaas ook al deels plat ligt. Ze moeten dat eerst maar op eten.
Ze kunnen van 8-23:00 zelf geen en weer lopen. Voor de nacht een hooinet en op stal met uitloop

Daarna heb ik nog ongeveer 2500m2 gras wat redelijk bijgegroeid is na de eerste snee en ik te kort vond voor de 2e snee. Daar kunnen ze ook nog wel 1 A 2 maanden mee vooruit denk ik.

Ik heb 3ha grond voor 6 paarden. Deel is stallen en zandpaddock, paden en bak. Denk ruim 2,5 ha echt gras. Meestal heb ik eerder te veel dan te weinig gras

Onze tuinplanten zijn wel aan het verschrompelen en de vetplantjes bodembedekkers lijken dood. Nu 1x water gegeven maar moet nog een keer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:44

Ik wil hier even een compliment maken voor de mensen van Stal het Vossenbroek, volop aan het werk om schaduwplekken in paddocks en weides te maken. Zand wordt nat en koel gehouden. Ze doen er alles aan om het voor de paarden comfortabel te houden.

Afbeelding
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:11

Hier staan ze overdag lekker binnen en savonds/snachts buiten op de zandpaddock. Weides gebruiken we niet meer. Trainen rond 6 smorgens

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:26

Gister stond mn oude Texaanse merrie voor het eerst te zweten, maar ze kan in de schaduw gaan staan. De rest zweette nog niet.

Vandaag was het bij de paarden veelal bewolkt, maar wel warm. Ze hebben nog steeds niet veel in de stallen gestaan. Ik zag wel een ligplek, dus eentje heeft er gelegen, maar ze kiezen meer voor de bomen.

Wij hebben vorige week zaterdag 50 balen kunnen halen en die waren nog goedkoper, dus weet nog niet wat onze leverancier gaat doen. Hij zag het toen wel al somber in, maar we zijn vaste klant, dus merken het wel. Hebben het toch nodig.

Als er nog iets gaat komen, moet het verpakt worden. Verpakt heb ik alleen maar slechte ervaringen mee, maar als het moet, dan gaan we dat gewoon mengen en in kleine beetjes bij het hooi doen. Dan doen we langer over ons hooi en kunnen dat wel altijd ernaast nog aanbieden.

Het stikt wel van de vliegen en die zijn agressief of hebben geen richtingsgevoel, ppffff

Veel stallen zetten overdag binnen, maar heb op stallen al veel zwetende paarden in hele benauwde stallen gezien. Dat vind ik ook geen oplossing. Paarden kunnen niet zelf kiezen om ergens anders te gaan staan, niet rollen als ze zo zweten etc. Ben ik toch echt blij met onze schaduwplekken buiten.

Ik zag het van Vossenbroek voorbij komen, maar dat is ook wel echt een fijne stal!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:13

De meeste paarden staan ook binnen nu, die van mij ook. Er zijn enkele waarvan de eigenaar ze ‘s nachts niet buiten wil of die 24/7 buiten moeten blijven van de eigenaar en daarvoor hebben ze nu dus schaduwplekken gemaakt.,

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:50

Vorige week een pomp via Mp gekocht, wij mogen hier nog sproeien uit de sloot.
Vanmiddag alle paddocks op stal en de bak staan sproeien, hele middag bezig geweest voor maar kort plezier, maar ze zijn in ieder geval even uit het stof...
Ze staan ‘s middags een paar uur binnen en eind vd middag weer buiten gezet, beetje wind uit zee dus was te doen.