Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:26

mwah, dat is ook een beetje het probleem dat mensen hun vergelijkingen als confronterend zien, terwijl ze werkelijk nergens over gaan. Zoals je terug kan lezen maak ik nooit vergelijkingen want die zijn niet te maken, in hele uitzonderlijke gevallen doe ik dat wel, om maar de belachelijkheid van die vergelijkingen aan te geven

gedomesticeerde dieren met wilde dieren vergelijken gaat sowieso altijd mank

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:34

hier hebben we sinds een paar weken een groot stuk weiland wat gebruikt wordt ipv natte zandpaddock. ze staan hier met 5 paarden op.. wat mij opvalt is dat ik ze om 10 uur erin zet en ze om 13 uur al bij het hek staan. ze gaan er uiteindelijk pas rond 17 uur uit, er is gras en hooi en water. dus snap er niks van.. je zou denken dat ze de hele dag rondjes rennen en gras grazen.. een vd ruinen weet ook niet hoe snel hij naar binnen wilt en gaat dan in zijn box uitgebreid liggen Rolle

Gini

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:37

Nee, jij vindt dat mijn vergelijkingen nergens over gaan, kan je me ook precies uitleggen waarom? Een paard vergelijken met een ander dier dat door mensen gebruikt wordt, ik snap zelf niet wat daar zo heel erg belachelijk aan is?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:39

Gini schreef:
Nee, jij vindt dat mijn vergelijkingen nergens over gaan, kan je me ook precies uitleggen waarom? Een paard vergelijken met een ander dier dat door mensen gebruikt wordt, ik snap zelf niet wat daar zo heel erg belachelijk aan is?

Heb ik gedaan, wilde dieren met gedomesticeerde dieren vergelijken gaat net zo mank als dieren met mensen vergelijken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:10

Wat je ook veel hoort is dat er wordt gezegd, mijn paard gaat s'avonds graag naar binnen. Mijn paard zou dat ook doen als hij weet dat hij eten krijgt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:10

Ok laat de tijger dan vallen. Honden en stieren zijn niet wild en ook dolfijnen en wasberen zijn in gevangenschap geboren. Moet mijn hond zijn leven in de bench, zijn lot aanvaarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:13

marleen_usar schreef:
Wat je ook veel hoort is dat er wordt gezegd, mijn paard gaat s'avonds graag naar binnen. Mijn paard zou dat ook doen als hij weet dat hij eten krijgt.

Maar ik ken ook paarden die dat doen die buiten ook exact hetzelfde eten krijgen als binnen voor ze klaar ligt?
Die van mij is het eind van de dag ook wel zat, (eet buiten dan ook niet meer) maar staat dan wel al tussen de 12-15 uur buiten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:18

Hier willen eigenlijk alle paarden 's avonds naar binnen (alleen de onze gaat van die groep naar binnen, de rest blijft buiten). Terwijl slechts 1 andere ook voer krijgt binnen, de rest krijgt dat nooit (danwel nooit gehad, danwel al maanden niet). Het hooi op de track is hetzelfde hooi als op stal, alleen nu los (track) in plaats van in een slowfeeder (op stal). Op beide plaatsen onbeperkt.

Die van ons wil ook graag naar binnen, maar die krijgt 's avonds ook altijd wat. Maar ook 's middags komt hij graag mee, ondanks dat hij dan geen krachtvoer krijgt (wel smakelijker hooi, want wij voeren op stal ander hooi dan de stalling en dus dan in de groep).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:22

marleen_usar schreef:

Dan mag je de mijne komen bekijken, die willen niet naar meer naar buiten al is hun eten op. Als ik ze wel eens zomers buiten sluit (dus deuren dicht van de stallen) dan blijven ze voor de deur staan klooien met elkaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:12

_O-

Hier gaat ook alles naar binnen ‘s avonds, in de zomer een paar uur later dan in de winter.
Helaas verplicht, maar als je in pension staat heb je niet altijd alle keus die je graag zou willen.
Maar ze gaan ook inderdaad allemaal graag naar binnen, al we ze in het voorjaar langer buiten gaan laten als de dagen gaan lengen, met een extra hooivoerbeurt, moeten ze daar ook altijd weer even aan wennen...
Ze hebben ruime boxen en vinden het ook vaak heerlijk om zonder zorgen lekker languit te liggen als het donker is.

In deze regio ben ik blij dat onze een paarden een plekje hebben waar ze veel naar buiten gaan, al is dat in de winter wel zo’n 14 uur binnen en zou ik zelf ook wel weten hoe ik het anders zou willen, maar helaas is niet altijd alles zoals je het graag zou willen, dus maak je er zelf er beste van.
Ik haal ze er vaak ‘s avonds nog even uit om nog een keer de mest uit de stallen te halen, laat ze nog even naar buiten of wandel of poets even.

Als ik ze ooit bij huis zou kunnen hebben zou ik denk ook voor een ruime inloopstal gaan met voldoende verharding er heen, dat lijkt me echt ideaal!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:27

Hooi hebben ze altijd buiten, maar ze zijn het gewoon zat aan het eind van de dag. Ook de wei kan ze niet verleiden om langer te blijven.. dan gaan ze aan het hek staan klooien. Dus nee, ook al staan ze bij mij thuis en heb ik dus zelf voor het zeggen, ‘s nachts staan mijn paarden op stal. (De ponies niet)

En meestal liggen ze een uur later inderdaad te slapen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:29

Dat merk ik hier ook. Ook in de zomermaanden met de wei erbij.
Tegen donker gaan ze toch klooien buiten, of in ieder geval een een aantal, een deel blijf ook rustig staan wachten...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:35

Nouvel schreef:
Dat merk ik hier ook. Ook in de zomermaanden met de wei erbij.
Tegen donker gaan ze toch klooien buiten, of in ieder geval een een aantal, een deel blijf ook rustig staan wachten...

Ja dat is hier ook. Nu wordt er bij mij altijd veel gespeeld en gerend, maar ‘s avonds gaat dat er minder vriendelijk aan toe. De kleine blessures die mijn paarden hebben gehad zijn ook allemaal later op de avond of nacht ontstaan.

Ik weet niet, klinkt misschien heel onpaards, maar ik heb het gevoel dat ze het wel lekker rustig vinden op stal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:35

Dat is hier ook, tegen de schermer wil het naar binnen.
Dus nu met het lengen van de dagen schuift dat weer op *\o/*
Maar na 2 uurtjes bijvoorbeeld staat er hier geen 1 hoor. Ook niet als het regent. En ze gaan dan ook niet in de schuilstal staan.

Maar vorige week met de sneeuw en die enorm vieze wind erbij toen wilde ze wel naar binnen. Gingen ook in het schuilhok staan. Dat was na een uur of 3.
Ik heb ze toen dan ook binnen gehaald.
Maar ik weet dat als het gewoon staat te sneeuwen zonder die hele harde wind ze dan ook weer niet eerder binnen willen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:45

bruintje123 schreef:
Dat is hier ook, tegen de schermer wil het naar binnen.
Dus nu met het lengen van de dagen schuift dat weer op *\o/*
Maar na 2 uurtjes bijvoorbeeld staat er hier geen 1 hoor. Ook niet als het regent. En ze gaan dan ook niet in de schuilstal staan.

Maar vorige week met de sneeuw en die enorm vieze wind erbij toen wilde ze wel naar binnen. Gingen ook in het schuilhok staan. Dat was na een uur of 3.
Ik heb ze toen dan ook bivers nnen gehaald.
Maar ik weet dat als het gewoon staat te sneeuwen zonder die hele harde wind ze dan ook weer niet eerder binnen willen.

Hier heeft altijd alles graag binnen gestaan, zelfs de schapen. :') Nu mest en strooi ik dagelijks flink op, dus dat maakt het natuurlijk ook wel aantrekkelijker dan een schuilstal met niets er in. Maar eigenlijk heb ik bij al mijn paarden en dus ook de schapen hetzelfde ritueel gezien. Buiten eten, dan spelen en dan naar stal om daar te dutten. En dat herhaalt zich. Soms staan mijn paarden met elkaar in één stal en soms allemaal in hun eigen stal.

Met veel regen zijn mijn paarden ook altijd droog, echt niet dat ze de hele dag in de regen blijven staan. Met hoge temperaturen of veel muggen zijn ze ook graag op stal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:11

De schuilstal is hier ook gewoon bedekt.
Toen mijn jonkies nog 24/7 buiten stonden sliepen ze daar ook in.

In de zomer staan ze wel voor insecten te schuilen, maar voor regen dan weer nooit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:31

danzzz schreef:
Best zonde, want je hebt een heel stuk getypt, en ik ben bij de eerste alinea al afgehaakt. Ik weet al wat er staat, mensen die paarden op stal hebben staan hebben niet het best voor met hun paard, zijn egoistische en weten niet wat ze doen want ongezond, blabla. Dit natuurlijk aangevuld met persoonlijke ervaringen om dan nog even de mening dat het ECHT niet kan te benadrukken. Wat moet ik ermee?

Nee, hoor, dan moet je begrijpend lezen.

En ja, ik kom op heel veel stallen en zie veel problemen. Wij hebben oa voer verkocht en ik geef al jaren les. Helaas gaan mensen pas iets doen, als er al problemen zijn.

Marleen-usar, ik bedoelde de mens. Het is de mens zo aangeleerd dat paarden op stal moeten staan. Het is ook heel moeilijk om anders te denken en gelijk gestemden zoeken elkaar vaak op.

Mijn ouders komen uit Amsterdam en reden al 50jaar geleden paard. Toen ik begon, even buiten Amsterdam stonden de pony's zomers gewoon op de wei. Toen wij een stukje verhuisden kwam ik met eigen pony's ergens te staan zonder weidegang en dan leer je ook niet anders dan dat.

Mensen praten altijd hun eigen gedrag schoon of komen met smoesjes. Zowel mensen die hun paarden 24/7 buiten hebben, als mensen die hun paard 20 uur op stal houden bijvoorbeeld. Er zijn maar weinig mensen die zich ECHT verdiepen en alles doen om het beste management te bieden.

Nederland is klein en we hebben veel blubber. In grote weides mogen we geen schuilstallen bouwen, wat juist in de zomer echt een tekortkoming is. Dan is het OF geen paarden houden, of tekort komen qua buiten staan. En zodra mensen moeten gaan betalen, haken ze ook al af.

Er is een grens imo aan zelf mogen bepalen, want dan kan iedereen maar zijn gang gaan en daar komt veel ellende van. Ik lees al niet zoveel meer op BOkt, vanwege de vele ellende die je leest. Mensen leren te weinig voor ze een eigen paard aanschaffen. Je mag niks meer zeggen, want iedereen is bijdehand op internet en durft maar een grote mond open te trekken tegen Jan en alleman.
Mensen vragen tips en adviezen, maar zodra het lastig is wat het advies is, krijg je alleen maar smoesjes.

Gelukkig verandert er wel een hoop en gaan steeds meer mensen verder nadenken, want we zijn mensen en kunnen ontwikkelen. We kunnen steeds meer onderzoeken en ook delen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:47

Over bovenstaande;

Onze paarden zijn ook stront eigenwijs. 2 Stallen met dik en schoon vlas. In beide veel hooi, water en liksteen. Buiten ook hooi en water.

3 van de 4 staan zonder deken. Allemaal zijn het ex stal paarden. En toch staan ze in de stromende regen en lagen in het sneeuw lekker te rollen.
Alleen toen er nog beestjes waren, stonden ze wat vaker in de stallen. En ik zie ze soms schuilen als er ook een harde wind staat.
Wij voeren 2x daags bij en zetten ze dan apart en 2 in stal, maar zodra ze klaar zijn, lopen ze weer buiten.

We hadden nog een jonge hengst die weinig buiten had gelopen. Die hebben we na een tijd laten castreren zodat hij meer buiten kon en bij de rest. Die heeft wel moeten wennen, maar leerde snel van de rest. Helaas was hij sociaal niet zo sterk en mankeerde een en ander.

Ik kijk altijd naar de opties die ik heb. We hadden een plek waar ze 24/7 buiten konden, maar de kuil van stal moesten voeren en die werd steeds slechter. Onze paarden hadden er veel last van, dus hebben ze een tijd ergens gestaan waar ze 's avonds op stal moesten, maar we wel ons eigen hooi konden inkopen. En ook gelukkig zelf konden binnen zetten, wat we dus laat deden.

Er zijn veel pensionstallen die niet bieden wat ik voldoende vind, dus dan ga ik praten over mogelijkheden en anders gaan we er gewoon niet staan. Het zijn onze paarden, wij betalen, dus wij hoeven geen genoegen te nemen met minder dan wij goed achten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:55

Ook een goede reden om je paard zoveel mogelijk vrije beweging te geven is dat het ook hartstikke goed is voor botten, banden en pezen, plus ze lekker onbeperkt een potje kunnen rollen. Ook weer goed voor hun lijf.
Als ze dagelijks lekker kunnen gek doen leren ze ook beter met hun lijf om te gaan.
Dat is iets waar men ook wat meer bij stil zou moeten staan. Geld ook of juist!! Voor sportpaarden.
al zouden ze dagelijks een halve dag buiten vrij kunnen bewegen buiten hun training om is al een plus als pension of trainings stallen dat kunnen bieden

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:58

Gaaf he, dat als je niet een stuk wilt lezen wat je al honderd keer gelezen hebt, dan je dan niet begrijpend kan lezen. Zo jammer weer.

Uiteraard gevolgd met een heel epistel over hoe goed jij het doet. petje af!

Fijn dat de buitenmensen ook herkennen dat paarden om te rusten graag binnen gaan staan, en niet alleen om te schuilen voor zon, wind, regen, hagel en beestjes. Daarmee erkennen we de behoefte van het paard om zich veilig te voelen, en helaas is dat in de regel in een stal of die nou open of dicht zit. Is ook heel logisch als je aan minstens drie kanten muren hebt, dan hoef je die drie kanten niet in de gaten te houden.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 27-12-17 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:59

Popstra schreef:
Ook een goede reden om je paard zoveel mogelijk vrije beweging te geven is dat het ook hartstikke goed is voor botten, banden en pezen, plus ze lekker onbeperkt een potje kunnen rollen. Ook weer goed voor hun lijf.
Als ze dagelijks lekker kunnen gek doen leren ze ook beter met hun lijf om te gaan.
Dat is iets waar men ook wat meer bij stil zou moeten staan. Geld ook of juist!! Voor sportpaarden.
al zouden ze dagelijks een halve dag buiten vrij kunnen bewegen buiten hun training om is al een plus als pension of trainings stallen dat kunnen bieden

Helemaal met je eens. Je vraagt behoorlijk wat van een paard als je traint en blessures liggen gewoon op de loer. Dan is het niet 1 supplement dat gaat helpen, maar het complete plaatje. Wij lieten ze vroeger als lekker rollen na het rijden en eigenlijk heb ik ze ook altijd zoveel mogelijk na het trainen nog even buiten gelaten.
Een happy horse werkt ook gewoon stukken fijner.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:01

danzzz schreef:
Gaaf he, dat als je niet een stuk wilt lezen wat je al honderd keer gelezen hebt, dan je dan niet begrijpend kan lezen. Zo jammer weer.

Tja,..............laat maar. Mensen op internet zijn zo lekker bijdehand. Kom ze in het dagelijks leven helaas weinig tegen.

En ja, godzij dank kunnen wij het goed doen voor onze paarden EN help ik heel veel mensen met hun problemen.

En je leest niet! Paarden gaan helemaal niet allemaal in de stal rusten. Rusten doen ze overal, maar vooral samen buiten. JUist omdat ze daar alles kunnen zien.
3 muren beperken het zicht en dat geeft meer angst dan alles kunnen zien. Had er laatst nog ene goed voorbeeld van toen mn merrie schrok van een piepende fiets en ze de stal uit sprong. Zij is totaal niet schrikerig. Kon buiten alles zien en geen problemen verder.

Ook reageren ze 0,0 op vuurwerk momenteel ( laatst vuurwerk show aan overkant)

Paarden hebben ook totaal geen dag en nacht ritme. Hooguit door ons ritme. Ik breng uren bij ze door en mijn man ook. De buurman ziet ze ;s nachts na zijn nachtdienst en ziet ze ook vrijwel altijd buiten eten dan.
Laatst bijgewerkt door superpony op 27-12-17 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:03

superpony schreef:
Helemaal met je eens. Je vraagt behoorlijk wat van een paard als je traint en blessures liggen gewoon op de loer. Dan is het niet 1 supplement dat gaat helpen, maar het complete plaatje. Wij lieten ze vroeger als lekker rollen na het rijden en eigenlijk heb ik ze ook altijd zoveel mogelijk na het trainen nog even buiten gelaten.
Een happy horse werkt ook gewoon stukken fijner.

precies een ongelukkig paard gaat het nooit goed doen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:03

superpony schreef:
danzzz schreef:

Tja,..............laat maar. Mensen op internet zijn zo lekker bijdehand. Kom ze in het dagelijks leven helaas weinig tegen.

En ja, godzij dank kunnen wij het goed doen voor onze paarden EN help ik heel veel mensen met hun problemen.

good for you, ik ben oprecht heel blij voor je.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:15

Ik vind het een lastige discussie. Hier in de omgeving lijkt de omslag van 24/7 stal naar meer buiten nu pas een inimini beetje op gang te komen.
Toen ik bijna 10 jaar geleden mijn 1e paard kocht hadden we op stal 1 rijbaan waar in los werd gegooid, 1 grote paddock en een stuk dijk. Ik kon mijn paard toen met gemak 3-4uur buiten zetten, ondanks dat er ruim 100 paarden op die stal stonden, want niemand maakte er gebruik van. Manegespul ging in de overdekte baan en enkele keer op de dijk, en de enige andere klant die ook los wilde zette haar paarden op de dijk, waardoor die van mij de paddock voor zich alleen hadden.
In de jaren daarna gingen steeds meer mensen hun paard los zetten, en werd de tijd die je los kon dus ook steeds minder. Stal lostte dat op door de grote paddock (50x30) in tweeen te delen, en er nog 2 inimini paddocks bij te maken (grootte van een volte zo'n beetje) Nu is het op deze stal dringen, met ruim 150 paarden en 5 losgooi plekken, en kan je binnen 15 en buiten 20 minuten... (ik sta daar dus ook niet meer)

Nagenoeg alle stallen in de omgeving hebben op een soortgelijke manier de toegenomen vraag naar losgooimogelijkheden opgelost: bestaande paddocks en weitjes opdelen, zodat je er meer hebt. Een box levert tenslotte toch echt meer op dan een paddock. Veelal zijn paddocks (als je mazzel hebt) 10x20, en kan je paard en 30-60min op voor degene na je aan de beurt is. Buitenzetservice is vaak 1, max 2 uur, voor de volgende groep gaat.

Ik vraag mij nu af, hoe ik dit kan veranderen, of hoe dit uberhaupt te veranderen is. 10 jaar geleden ben ik mijn paarden meer buiten gaan zetten, nu doen steeds meer mensen dat (ik zeg niet dat dit door mij komt, zeker niet) Maar stel, ik zeg tegen een staleigenaar "ik wil mijn paard meer buiten hebben, anders kom ik hier niet staan", dan is het antwoord hier in de regio "prima, voor jou 10 anderen". Staleigenaren hebben hier in de regio simpelweg niet de neiging om dingen aan te passen, omdat die vraag er niet naar is. Of ze bieden wel buiten, maar dat staat hier bijna gelijk een blubber, omdat goede drainage te duur is, en dan zijn er ook meteen 0 faciliteiten (als een goede rijbaan, dan wel uitrijmogelijkheden)

Kortom, ik zou zelf graag meer buiten willen voor mijn paarden, maar hoe breng je zo'n verandering teweeg in een regio waar iedereen zijn paard in bubbeltjesplastic op stal wil hebben, want o wee als er een wondje is of je paard eens gek zou doen?

(een antwoord als "dan stal je je paard maar verder weg" heb ik niets aan. Waar ik wel wat aan heb is ideeën HOE zo'n mentaliteitsverandering doorgevoerd kan worden. Daar worden uiteindelijk alle paarden beter van lijkt mij)