Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:03

hier staan de paarden aan huis,zijn we meestal thuis,maar ze staan achter de schuur,dus we 'zien' ze ook niet echt.

de weides in de zomer liggen ook die kant op,behalve 1 weide,dus ook dan zien we ze niet constant.

er gewoon ook op vertrouwen dat ze de draad respecteren en wel wat gewoon zijn qua schrikken enzo,dus zo vlug gebeurt er nu ook niet iets.

hier ben ik al een 2-tal weken snok-loos....met een klein hartje.

4.5j terug een enorm duur schrikdraadapparaat gekocht.
vorige winter was hij kapot,is hij hersteld,hebben we 6!!!! maanden met een enorm licht apparaat gezeten,maar dan heb je tenminste nog snok.
nu is hij weeral kapot.....
de mens van de webshop zegt al 2 weken dat hij een vervangtoestel zal opsturen,maar dat blijft maar weg....
ik hou elke nacht mijn hart vast dat ze niet plots doorhebben dat de snok verdwenen is en ook letterlijk de wijde wereld intrekken....

het apparaat zit in zijn laatste maanden garantie,dus ze moeten hem nog herstellen,maar zo k*k.
een apparaat van 600 euro hoort toch gewoon niet 2 keer kapot te zijn binnen de 5 jaar....

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:14

Kan eventueel een vochtprobleem zijn tengeltje. Heb hier ook een klein beetje oxidatie op de contactpunten tussen de accu en het apparaat. Als ik hem dan aan zet doet hij het soms wel en soms niet. Als ik dan een beetje rommel met de aansluiting dan doet hij het weer.

Foto's van hier word je niet veel wijzer van sol, we hebben alleen wei ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:22

palousa_boy, I know. Heb daarom dit pak meteen opengemaakt en er was al een plek ontstaan. Vandaar de coulance van de leverancier. Dat stuk meteen weggegooid.

Hoe nat? Denk aan paarden met zwembandjes haha

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:24

neen,ligt zeker aan het apparaat,als ik hem van alles afkoppel,geeft hij exact dezelfde foutmeldingen.

de eerste keer waren we daarin gelopen,massaal veel dingen aan het vervangen,en bleef maar foutmeldingen geven....
tot ik op het lumineuze idee kwam van eens het apparaat van alles los te koppelen....bleef hij even fout doen....
is toen ook hersteld en probleem opgelost.

dat is net de kak,het apparaat is stuk,dus geen snok meer....

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:27

Wat een leuke foto van Dunya en June :)

Hier hebben we gelukkig toezicht van de buren. Die houden de paarden ook een beetje in de gaten.
Ik vind het soms ook wel eng om ze 's nachts buiten te laten,want het kan zomaar zijn dat er een eland dichtbij komt (of zelfs in het weiland komt) en dan zijn ze best over hun toeren.

Gelukkig gaan we binnenkort verhuizen en dan hebben we een extra omheining. En ze hebben dan ook een schuilstal.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:29

Oh en nat is bij ons ook nat hoor ;)
Afbeelding

Dan loopt er spontaan een sloot door je wei :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:31

Solleke_Noah schreef:
Hier ook enorm nat.

Mag 'k zo nieuwsgierig zijn, hebben jullie foto's van hoe het nu bij jullie allemaal is? Ik zal vanavond ook foto's proberen nemen van de huidige toestand. We zijn volop bezig met ontwerpen om onze plek hier en daar droger in te richten en ben wel benieuwd hoe alle aan-huis-plekken zich houden met dit water. En wat dus werkt en wat minder goed werkt!

Ontsnappende paarden zijn echt een nachtmerrie. Ons huidige huis is volledig omheind, dus zelfs als ze uit de wei ontsnappen, blijven ze op ons terrein. Dat slaapt 's nachts voor mij een stuk relaxter :D

Ik ben bijzonder blij met hoe de grond het hier houd, na een paar dagen regen kan ik ze niet op de leem laten maar het nu nu zelfs nog mooi stevig waardoor ze er bijna dagelijks op kunnen. In de nacht mogen ze alleen op de tegels.
Dit is het natste stuk van de paddock.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:33

Solleke_Noah schreef:
Hier ook enorm nat.

Mag 'k zo nieuwsgierig zijn, hebben jullie foto's van hoe het nu bij jullie allemaal is? Ik zal vanavond ook foto's proberen nemen van de huidige toestand. We zijn volop bezig met ontwerpen om onze plek hier en daar droger in te richten en ben wel benieuwd hoe alle aan-huis-plekken zich houden met dit water. En wat dus werkt en wat minder goed werkt!

Ontsnappende paarden zijn echt een nachtmerrie. Ons huidige huis is volledig omheind, dus zelfs als ze uit de wei ontsnappen, blijven ze op ons terrein. Dat slaapt 's nachts voor mij een stuk relaxter :D

Bedoel je nu qua modder of de indeling gewoon?
Modder is echt per perceel anders afhankelijk van de grondsoort, ik heb zandgrond en lig hoog, ideaal in de winter en met nattigheid,maar in de zomer een crime omdat het gras steeds kapot gaat.

wat wel goed werkt is een deel betegelen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:35

Ik zal binnenkort eens foto's maken. Maar wij zitten op een heuvel met zand/leem grond en dus geen modder verder.
Bak ligt bovenaan de helling net als het huis en de stal, en zelfs na heftige regenval is alles een dag later weer droog...
Wat ook helpt volgens mijn man, dat wij veel (denne)bomen hebben staan, en die drinken graag en veel water!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:43

Hier ook een rijbak die grotendeels droog is, her en der wel plassen maar het heeft vanmorgen ook nog flink geregend.
1dag droog en de bak /paddock is weer droog.

Ik heb wel een een flinke vijver laten graven in de wei, waar nu al het water heen kan want vorig jaar stond mijn wei in het voorjaar regelmatig blank.
vorig jaar
Afbeelding

en nu
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:47

Hier is t nu wel nat. De dompelpomp er maar weer in gezet. Is het alweer iets beter. Maar voeren is nu op de bestrating.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:12

Wij zitten op zand.
Alleen het stukje voor bij het hek en de waterbak is wat nat, rest van de wei is kurkdroog. Ideaal.
enige nadeel is dat het zomers ook altijd erg droog is omdat we vrij hoog zitten.
Gelukkig eind vorig jaar de grond pomp aan het werk gekregen dus we kunnen de weides nu sproeien :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:57

Hier hadden we in november 2015 een bakje met drainage laten maken.
Echter zo'n natte winter. Dat kon de drainage niet aan. Dus gekozen om een water'opvangbak' te laten maken.
Die was ook echt nodig. Zooo diep? Werd gevraagd. Ik volmondig JA! En achteraf maar goed. Hij staat nu bijna helemaal vol

Afbeelding

Eens even kijken naar wat foto's vsn June

Afbeelding
Dunya oefenen vooraf aan de wedstrijd

Afbeelding
June versierd
Lekker oranje!

Afbeelding
Ging er gelukkig redelijk makkelijk vanaf

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:01

Gouden pony heb je daar aan Anke! Ontzettend leuk versierd.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:42

Wat leuk Anke, gouden paard heb je er zo aan!

Bij ons trekt de drainage het gelukkig nog redelijk, alleen aan de randen ontstaan nu wel plassen. Midden op de wei ligt ook een grote, ellendige kuil daar...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:50

Grappig die stippen Anke!

Die bak naast jullie piste, loopt daar een buis naartoe?

Merci voor de foto's allemaal!

Palousa, jullie hebben echt een rivier in de wei :=

spatter: jullie vijver is wel leuk, sfeervol en natuurlijk. Bij jullie werkt de vijver dus wel? Want wij willen ook één of max. twee vijvers laten graven, ook met het idee van afwateren van de wei..

Een stukje betegelen willen we sowieso ook doen, maar ik ben nog wat aan het worstelen met de zogenaamde "betonstop". Alles verharden maakt het overstromingsprobleem alleen maar groter. Dus denk aan een combi van tegelen, vijver(s) graven en opvangen regenwater in een regenwaterput. Anders staan de weides alsnog blank denk ik...

Azmay: bij jou houdt het zeker goed zeg! Voor toch een relatief klein stuk op natte grond. Doe je goed :D

Bernette: die kuil uitgraven tot volwaardige vijver/poel zoals spatter, kan misschien juist goed zijn? Dan loopt al het water daar naartoe en is de rest van je weiland droger?

Bij ons hebben we een oud grachtjessysteem in de wei ("rabatten") en die grachtjes staan vol water, de stukken ernaast zijn droog. Hier op googlemaps zie je het goed, de horizontale streepjes zijn allemaal grachtjes (je ziet de paarden ook lopen links onder :+ )

Afbeelding

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:51

Ik vond het de eerste tijd (lees 1,5 jaar ofzo :+ ) echt spannend om de paarden alleen te laten... Dat was toen in de periode dat er heel veel te doen was om de paardenbeul(en). Ik zat toen ook nog in een groepsapp waar iedereen elkaar helemaal de kop gek maakte hierover. Had ze net aan huis, en had vanaf het eerste moment het gevoel dat ik ze aan de goden overgeleverd had... Vreselijke tijd, superslechte nachten. Al met al dikke stress toen. Nu sta ik daar véél relaxter in. Ben al een hele tijd geleden uit de groepsapp gestapt en heb voor mezelf besloten dat dit is wat het is. Was zó klaar met alle stress en gedoe. Slaap prima (behalve echt zware storm vind ik nog wel spannend) en kijk zeker niet meer elk kwartier op de camera's. Ik vind 's nachts buiten dan weer relaxter, dan op stal. Ieder zo zn ding.
Ik ben juist wel blij met wat regen. Trekt de kalk lekker de grond in en de paddock stoof afgelopen weekend ook al weer, dus mocht wel wat water op. Nu nog geen plassen. Prima te doen dus. Keerzijde is dus wel dat ik zomers regelmatig de sproeiers aan moet hebben, en dan voornamelijk om de paddock en bak stuifvrij te houden. Ook niet altijd ideaal, maar kan me voorstellen dat een natte bende ook iets is om wanhopig van te worden. In vergelijking met vorig jaar, ben ik juist heel blij met het weer tot nu toe. Het is tussendoor gewoon eens droog, dat was vorig jaar wel anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:29

Grr, ik heb het echt gehad met de regen en de blubber! Oudste paard wil niet meer over het bospad naar voor en drinkt gewoon aan de beek of van de plassen en de anderen apen hem na, al komen zij wel soms nog even kijken. Kan ik zaterdag een hele voetbalmatch in de regen gaan staan. Paarden mogen enkel achter blijven als ik erbij ben, anders moeten ze in hun paddock. Tips om een bospad beter te maken, zonder graafwerken of verharding zijn welkom (bosje achter ons huis is een stukje natuurgebied)

Bedankt om de ervaringen rond staand castreren te delen trouwens.

Leuke en speciale stippel komt hier voorbij, ziet er een lief dier uit.
Zag dat er iemand zwanger is: proficiat.
Beterschap voor degenen die worstelen met een virusje.
Zoeffie, sterkte met het verlies van je hond.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:40

Ja die regen...blegh

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:43

De drainage loopt uit op een grindkoffer en die is gekoppeld aan de wateropvangbak.
Bij de aanleg zou het grindkoffer genoeg moeten zijn. Echter bleek de praktijk anders te werken.
Opvangbak is nu bijna tot de rand vol. Bak stond ff een laag water op toen het vandaag zo hard regende. Paar uurtjes later en de bak was weer rijdbaar.
Werkt dus goed!
Foto van vanavond:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anke op 01-03-17 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:44

Het is toch niet erg als ze uit plassen of beekjes drinken? Als ze maar drinken ;)
Hier drinken ze bijna alleen maar uit plassen en beekjes.

En voor het bospad, misschien met houtsnippers? Misschien heeft de beheerder van het gebied wel hout liggen voor snippers, of willen ze meedenken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:52

Afbeelding

De paddock na een flinke stortbui. Best droog op wat plasjes na. Uur later waren die plassen ook weg. Op zo'n moment ben ik blij met de hoge grond. Geen drainage of ander zand gewoon zand. Achter de hoge witte ibc vaten liggen de stallen. De lage witte bakken zijn slowfeeders

De stallen van voorkant
Afbeelding

Rechts van de stallen is het voorraad hok met hooi en stro en dan de rijbak 20 x 40
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-03-17 21:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:54

Houtsnippers blijft niet lang leuk. Mogen er ook geen roosters in?

Benook zat van de regen. De dompelpomp maakt overuren.

Vandaag met dochter en honden een ritje gemaakt, buitenradar gecheckt: all good. Reden we toch nog voor een groot deel in de regen -O- .

Maar goed, haar nieuwe zadel is goedgekeurd...

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:55

Leuk om al die foto's van jullie plekjes te zien! Kan ik mooi wat inspiratie vandaan halen :D

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:59

Ik zal morgen ook eens wat foto's maken van ons terein rond de stallen.