Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
71 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (15%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 219

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:39

Majabeestje schreef:
bruintje123 schreef:
En hier staan de paarden nooit in de modder. (die hier 1 cm diep is bij de doorgang)
En in de 30 jaar dat ik paarden heb is er niet 1 bij geweest die dat verkiest boven de droge wei.

Ik begrijp wel dat paarden er voor kiezen als er niet veel andere alternatieven zijn.
Steeds op de beton is namelijk ook maar hard en daardoor geen natuurlijke plek.
Net zo min als die stal.
Ja dan blijft de zachtere ondergrond van de modder over als afwisseling.

Maar hoe zorg je dan voor een goede plek als je geen droge wei hebt?

Schuilstal :o

xSlvna

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:40

Maar die schuilstal (met stro) is hier gewoon aanwezig. Bij de blubber is geen eten...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:54

Wat is het verschil.
Schuilstal enige fatsoenlijke plek.
Stal paard die dat als enige plek heeft?

Als er buiten de schuilstal modder is is daar ook niets natuurlijks aan.
En staat dat voor mij gelijk aan het stal paard.

Is er een droge paddock van fatsoenlijke afmeting waar er ook echt bewogen kan worden dan is er voor mij pas echt verschil.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:06

Dus ruim 100m² loopstal + nog meer beton + onbeperkt hooi + een grote blubberpoel is een slecht leven?
Sjonge jonge wat moet je zo een dier allemaal wel niet geven om 'gelukkig' te kunnen zijn. Hij kan toch droog staan, warm staan, eten en lopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:13

Gebruik ik het woord slecht?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:25

Ik denk dat je hier het verschil krijgt tussen de (zwart wit) 24/7 en 23/24 eigenaren ;-) wij vinden groepshuisvesting, grote schuilstal en beweging belangrijk. Daar tegenover staat modder.... Inherent aan regen en zand. Hopelijk zo min mogelijk, maar niet te voorkomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:29

Ik begrijp even je afkortingen in dit geval niet.

Modder is wel te voorkomen.
Kost wel centjes.

Ik heb er 2 24/7 buiten met uiteraard schuilstal en ruim een hectare droge wei.
Ik heb er 2 die in de nacht op stal staan.
Dat uit medisch oogpunt.
Overdag staan ze met schuilstal op een hectare droge wei.

Dus ja het kan anders.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:31

En modder hoeft niet voorkomen te worden als er genoeg droge ruimte is. Weet niet hoe het met jullie gras zit, maar hier glibber je al overheen als het 1 dag geregend heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:35

Maar een stenen ondergrond heeft weinig natuurlijk.
Uiteraard beter dan alleen blub.
Maar fijne bewegings vrijheid is dat niet. Wat droog zand wel is.
We rijden natuurlijk niet voor niets in een bak ipv op een beton plaat ;)

Hier worden zonder problemen dagelijks ren wedstrijdjes gehouden.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:46

Geen tijdsindicatie maar zolang het knap weer is staan ze buiten. Met hele dag regen korter als een hele dag met zon.
Zomers in de volle hitte gaan ze smiddags naar stal in de schaduw(buitenbox) en dan savonds weer naar buiten

joyce_goldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:25

Zomers staat mijn pony 24/7 buiten op de wei met 1 ander paard. en in de winter staat hij ook op het land van 7.00 tot 16.00 uur. samen met paard waar die ook de hele zomer mee staat. de landen erom heen staan ook vol met paarden dus er staan altijd soort genoten naast, als 1 van de paarden van het land gehaald word

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:26

geerke schreef:
paarden in de vrije natuur zullen nooit in de blubber gaan staan....daar is ook geen blubber,omdat ze in de natuur niets stuklopen.Misschien bij de drinkplaats meer/rivier,maar verder niet.

Klopt. Ik vind dus ook dat een paard recht heeft op niet in de modder te hoeven staan. En ook dat het geen keuze is tussen een postzegel zonder modder en de rest met modder.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:15

Mijn paddock is ook een groot deel blub nu, maar binnenkort krijgen ze drainage. Verder kunnen ze droog staan en komen ze s middags op het weiland

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:22

Mijn paarden zijn ongeveer 4 uur buiten in de winter. Ze staan in een droge paddock van 20 bij 40 met 3 andere pony's. Ze krijgen buiten die 4 uur om zo goed als onbeperkt ruwvoer.

Ik heb ook op een stal gestaan waar ze hele dagen buiten kwamen, maar als ik kijk naar hoe ze er nu uit zien en hoe gelukkig ze zijn is dit vele malen beter dan die hele dagen buiten. Naast die 4 uur komen ze nog wel extra buiten, zo'n 2 uurtjes. Zomers alleen in de nacht op stal (april/november).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 01:04

T zand is helaas niet droog dus ze kunnen er niet in. Helaas asfalt buiten, al staat mijne op stal met 100 kg hooi. Met nog 1 en soms 2 andere paardjes.
Vandaag helaas niet buiten geweest, vind 't echt zonde maar het is de enige stal in de hele omgeving met überhaupt vrije beweging in de 6 koudere maanden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:15

zo je hebt er zeker wel werk aan gehad op die poll te maken :P
Tweede optie van boven - verzorgpony

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:37

Ik heb deze optie aangeklikt:
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag buiten en 's nachts op stal

Mijn situatie is licht afwijkend.

Ik heb hier ontzettend veel last gehad van de nattigheid. Slechts 1 paard is van mijzelf. Ik ben extra zuinig op paarden van een ander en ik probeer de eigenaren ook zoveel mogelijk tegemoet te komen in hun wensen, omdat ik het ook fijn zou vinden als iemand mijn paard zou houden op een manier waar ik blij van word. Dat het soms iets afwijkt van mijn eigen voorkeuren, heb ik te accepteren.

Tijdens die extreem natte dagen (paddock stond volledig blank) kon ik ze niet meer met een gerust hart de hele dag buiten hebben (= meer dan 10 uur) op mijn werkdagen. Volgens het 'noodschema' staan ze van 6 tot 8 buiten en van 18 tot na 22 uur. Minder dan ik wil en helaas alleen in het donker, maar zo was ik er wel geruster op dat ze geen enorme rotstraal of mok zouden krijgen. En dan vind ik het wel fijn dat het verdeeld over de dag is, zodat ze niet eeuwig achter elkaar op stal staan.

Normaal gesproken staan ze in de winter zo'n 8-10 uur buiten en in de zomer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Tijdens een hittegolf gaan ze 's avonds naar buiten en voor 10 uur 's ochtends weer naar binnen.

In principe altijd met soortgenoten, tenzij de eigenaar dat niet wil. Dan hebben ze hooguit sociaal contact over een draadje of door tralies van stal.