Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:39

Morning!

Wel bijgelezen maar even geen tijd om te reageren. Iets met deadlines...
Ik duim wel heel hard voor degene die het nodig hebben!! En mooie foto's van stallen voorbij zien komen en moestuintjes. Dat moestuintjes verhaal ga ik me dit weekend thuis even in verdiepen. Vind het wel grappig concept namelijk.

Jadybabe, gecondoleerd. Veel succes vandaag!

Fijne dag allen {:}
Laatst bijgewerkt door PPPeet op 20-11-15 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:40

Hier wacht ik al een goede maand tot de temperatuur genoeg gedaald is zodat de vliegen niet meer actief zijn. Vorige week zaten de benen nog onder de eitjes.
Morgen gaan de spuiten er in denk ik. Staan nu ook weer thuis dus er komen geen vliegen meer uit het bos ;)

Jaybabe, gecondoleerd

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:44

Dat kruidentuin concept hamert mijn (ex) instructrice ook altijd op. Die wil dat op haar locatie ook gaan realiseren.
Zag net dat je die bit nog kunt bestellen via hun website. Lijkt me wel interessant.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:50

spatter schreef:
jadybabe 8)7 overheen gelezen, nog niet wakker 8)7
gecondoleerd met je moeder :(:) :(:)

claudia dat zijn wel de goedkopere ontwormingsmiddelen , ik zou wat nieuwers nemen wat sterker is en minder vaak moet.

Volgens mij kost de Pramox me 20 euro. Vlgs mij niet echt goedkoop? ?
Die van het voorjaar is wel goedkoper idd.

Ik zal ook eens foto's plaatsen van ons stekkie waar we nu bijna 6 wk wonen.

De schuur waar de paardjes staan. Het is een oudje, maar goed stevig en waterdicht :P
Afbeelding

Stal van mijn paard.
plafond is momenteel nog vrij laag.
Deze wordt er nog uitgesloopt en hoger gemaakt.
Hij kan er nu net goed rechtop onder staan.
stal zelf is 3x4 meter.
Afbeelding

Stalletje van de ukkies.
ook ongeveer 3x4 meter.
Afbeelding
Afbeelding

Binnen kant van de schuur.
het voorste deel wat aan de weide grenst wil ik zsm bij de wei aantrekken zodat ze droog kunnen staan.
tussen schuur en wei wordt dan bestraat.
Afbeelding

Stuk weide achter het huis.
ongeveer 1400 m2.
Achterin de hoek wil ik volgend jaar een moestuin aanleggen.
middendeel wordt voor de kids (trampoline speelhuisje e.d.)
Dit stuk ga ik a.s week omheinen.
mogen de paardjes het eerst lekker kaal eten.
voorste gedeelte komt straks de rijbaan/paddock.
Afbeelding

Achterste stukje waar de paarden nu op staan.
Ik heb rikkepaaltjes staan die ik elke dag een meter of 2 verplaats.
Afbeelding

En het voorste stuk waar ze op staan en wat dus al goed kaal is :')
dit stuk is ongeveer 1000m2.
Naast deze weide is nog zo'n zelfde stuk die er ook binnenkort bij aankomt.
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:52

Gecondoleerd!!

Bijlezen komt later maar met ontwormen kan ik je wel adviseren. Praziquantel is tegen lintwormen en pyrantel tegen spoelworden. Ik zou op dit moment kuezen voor praziquantel en ivermectine combinatie als je moxidentine wilt vermijden

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:57

Jadybabe, gecondoleerd. Veel succes vandaag!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:06

Jadybabe succes.
Hopen dat alles voor elkaar komt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:12

Gecondoleerd jadybaby

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:34

Jadebaby gecondoleerd en ik hoop dat het met het huis lukt.

DoubleVV die stallen zien er goed uit. Ben wel een beetje jaloers. ;-)

Dat kruidentuintje, daar ga ik ook eens over nadenken dat lijkt me een leuk idee.

Die mini PP hmmm misschien toch eens kijken of dat hier ook kan. Ik dacht altijd van niet, omdat ik dacht dat de track veel breder moest en dan houdt ik niks meer over. En ik vraag me af of de paarden dan wel lekker hun bokje kunnen/gaan maken en heen en weer crossen. Welke afmetingen houden jullie aan?
Mijn hele blok is 20x40 ik heb nu een verharde paddock van 15x10 En een bak ernaast van 15x30 en langs de lengte van de bak gras 5x30. Ik heb tussen de bak en het gras momenteel prikstokjes staan, omdat ze net de bak hebben los getrokken. Dus ik kan de indeling nog wel veranderen. maar lijkt me als ze met z'n drieën aan het dollen zijn ze de volle bak wel nodig hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:36

Hier groeien van nature veel (on)kruiden in de wei. Helaas ook best veel spul dat ze niet eten.
Door de droogte deze zomer heeft het gezaaide gras ook geen kans gehad om te groeien en is alles weer net zo hard overwoekerd. Komend voorjaar weer een nieuwe poging.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:38

Sterkte en gecondoleerd Jadybabe. Hoe is t gesprek afgelopen?

In een kruidentuin zie ik niets. Ik heb wel een behoorlijke kruidentuin, voor mezelf. Gebruik ik voor t eten, voor zalf maken en voor thee zetten. Ik denk dat hoe je t ook aanbiedt, de paarden alles slopen. Ook al leg je er een rooster op.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:40

Antheman schreef:
Sterkte en gecondoleerd Jadybabe. Hoe is t gesprek afgelopen?

In een kruidentuin zie ik niets. Ik heb wel een behoorlijke kruidentuin, voor mezelf. Gebruik ik voor t eten, voor zalf maken en voor thee zetten. Ik denk dat hoe je t ook aanbiedt, de paarden alles slopen. Ook al leg je er een rooster op.

Hoe en waarvan en waarvoor maak je zalf? :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:42

Calendula, smeerwortel en rozemarijn. Moet nu door, ga er later op in.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:50

Gecondoleerd Jadybabe! Zou wel heel mooi zijn als jullie het huis kunnen behouden natuurlijk! Ik duim voor je hoor!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:53

Gecondoleerd Jadybabe. Succes met het vervolg. Ik duim voor je.

Wij hebben schapen, die vreten alles. Dus ik heb bijna geen onkruid in de wei staan, op woekerende bramen na. :P

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:23

Nog gecondoleerd jadybabe.

Hier heb ik ook equest pramox gekregen van de veearts..

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:38

Gecondoleerd jadybabe! Heel veel sterkte en succes vandaag. Ik duim mee.

Mijn da adviseert equest pramox in het natte seizoen tegen lintwormen. Al is nat seizoen tegenwoordig driekwart jaar ofzo.

Kruidenbakken worden hier niet gesloopt. Er zit idd een rooster over. Scheelt wel dat ze onbeperkt hooi krijgen en er dus niet vanwege honger aan gaan trekken .

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:40

@karev, ziet er super uit, dat mini pp van je! Ik zou alleen de balkjes iets omhoog leggen. dan moeten ze de benen iets hoger optillen, maar vooral liggen je balken dan niet continue nat met dit weer, want dan rotten ze sneller weg..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:03

Wat een toffe baan heb jij gehad Tinky! Maar lekker de paarden aan huis is dan weer positief voor nu :)

HiFive5, wat voor veulen verwacht je in juni? Succes met bouwen!

Gypsy, je moet met hengstenkeuze niet te ver van de merrie af gaan staan, met oog op verhoudingen, dan zou ik eerder kiezen voor twee generaties fokken. Denk dat van jouw merrie naar een PRE al een verlichting op zich gaat zijn? Wat vind je van een stippel? http://www.bokt.nl/markt/ad/338015/ter- ... ao-stk-175 Deze vind ik tof!! Er is ook een Lusitano hengst van een bokker die gaaf vind, homozygoot zwart, iets met een U heet hij :P

AbbyBlues, verdorie, dat is ff flink balen. Maar soms moeten dingen zo zijn, wie weet wat er op jouw pad komt!!! Bekenden van mij kochten een huis, dag voor de handtekening brandde het af, maar huisje wat ze nu hebben is eigenlijk veel mooier! Verhuren echt niet doen, voor je het weet krijg je het in veel slechtere staat weer terug straks.

Ufurio4e, welkom! Foto's van jullie paleisje?

amiette :(:)

ohjajoh6 een reddende engel :D

DoubleVv, ik vind jouw stal in aanbouw echt prachtig, wauw!

Natalie36, gefeliciteerd met jouw nieuwe aanwinst!! Mijne komt ook 5 december, toeval :D 4 jaar geleden riepen mensen al dat ik een bod moest doen en haar kopen, maar heb het ook nu pas gedaan :+

Jadybabe, ik duim keihard!!!!

karev, wat ben jij creatief geweest met dat beetje ruimte dat je hebt, en ook nog praktisch ook, petje af! Erg mooi :) Heb je ook iets met de grond gedaan, keren of zand erop? Of is dit puur wat er gebeurd als de paarden veel lopen op de stukken?

ClaudiaHS, leuk stekkie! Die stal bij de weide kunnen trekken klinkt ideaal! Dan zijn die boxen straks buiten gebruik ;)

Ik ga ook pramox geven, wacht eigenlijk op de eerste nachtvorst ivm horzellarven waar we hier veel last van hebben, en op de komst van mijn nieuwe paardje, en de dierenarts die ze mee kan brengen. Wordt dus op zijn vroegst 11 december, dan is ze hier weer (ze rijdt hier ruim 40 min naar toe dus we combineren onderling altijd zoveel mogelijk hier). De twee die hier al staan zijn begin september nog ontwormd met ivermectine, dus wat later die pramox zou geen kwaad kunnen, gek genoeg heb ik wel een raar onderbuik gevoel erover. Heel raar, kan het ook niet plaatsen.

Hier vanochtend een hele leuke meid gehad voor Bo. Klikte goed met zowel hem als mij, weet volgens mij wel waar ze het over heeft en was zelf ook erg enthousiast en ideeen voor later al. Zij gaat dus vaker komen en ik hoop op den duur gewoon lekker zij met Bo en ik met Kyra op pad, plus indien nodig een helpende hand in de verzorging. Ben al wel een half jaar op zoek, perioden wat actiever en minder actief wel, maar nu toch wel erg blij dat we eindelijk geslaagd lijken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:50

Ik vergeet het steeds te zeggen dus nu toch maar even los van alles.

Wat erg leuk om hier te lezen dat er hier zoveel doe het zelf vrouwen zijn. Ik ben er zelf ook eentje *\o/* Mijn man niet zo heel erg. Doet wel eens wat alleen als het echt moet. En dan liever iets van schilderen, en dat komt mooi uit, want dat vind ik weer niet zo leuk.

Ik heb nog wel een hele lijst met projecten en ik merk dat de projecten steeds groter en gewaagder worden. Was het eerst dingen als een tuintafel of een inbouwkast in huis is het nu al een trailer en komt er straks een stal een gedraineerde bak en een nieuw afdak aan huis en mijn zoontje wil graag dat ik zijn kamer bouw met veel hout.... Dus De komende tijd genoeg te doen. *\%/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:55

@kvulen: een nieuw afdak ga je toch niet in je eentje doen...?? :D

DHZ'en is leuk... ik McGyver wat af hier rondom het huis :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:46

DubbelDun schreef:
@kvulen: een nieuw afdak ga je toch niet in je eentje doen...?? :D

DHZ'en is leuk... ik McGyver wat af hier rondom het huis :+

Ja dat ga ik in mijn eentje doen *\o/* . Als het echt even niet alleen lukt zal er wel even iemand bijspringen om iets vast te houden, maar ik werk het liefst alleen. Dan komt alles goed :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:48

Herkenbaar.. lekker alleen klussen. Toch bij grote projecten vind ik een extra handje wel handig.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:51

Gecondoleerd jadybabe.

Fijn van je verzorgster caily! Hoop dat het een blijvertje is!

Ik doe niet zo heel veel zelf. Heb een vet handige man. Ik help hem wel maar hij doet het meeste.

Voor de liefhebbers... Ik heb een jaaroverzichtje gemaakt.
[RIJ-ITP] Een jaar van veel ritjes en gezelligheid!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:26

Ik heb gelukkig ook een heel handige en inventieve man. Als ik een probleem aangeef, gaat hij meteen zoeken naar een oplossing! Bijvoorbeeld water naar het weiland brengen: dan komt er op voorop de Kubota-trekker een afneembaar 150 liter kunststof vat met bovenin een vulopening en onderin een afvoerputje met daaraan een slang tot boven vulniveau. Thuis bij de kraan vullen, 600 meter rijden en dan gewoon de metselbakken in het weiland voorzien van water.
Stroomaccu leeg? Dag erna staat er een (oude) autoaccu met daaraan gekoppeld een klein zonnepaneeltje: hele seizoen geen omkijken meer naar.
Eb en vloed-bak beetje prijzig? Gaat ook prima met goed drainagesysteem met aan de ene kant van het terrein een vuilwaterpomp in de sloot en aan de andere kant vuldoppen op de drainage die open en dicht kunnen. Nooit meer sproeien dus.
Mestkar moet ergens anders geleegd worden en het omhoog pompen ging met handkracht. Ik ben maar een heel klein vrouwtje, dus kwam er een hydraulische cilinder op, aangedreven door de trekkermotor. Zo zijn er nog talloze voorbeelden van dingen die in de loop van de jaren zoveel gemakkelijker gemaakt zijn voor me. Ideaal. Enne...het is daarbij ook nog eens een echt leuke man!