Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:25

Vandaag een aardappel kist gekocht en omgetoverd naar eethoek :D
Afbeelding

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:01

Ik ben blij dat het weer droog is

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:14

Hier droogt alles nu super snel op, kan zelfs weer een beetje rijden in een afgezet stukje wei. Alleen als ze echt gaan rennen maken ze wel nog veel strepen.

Heb vandaag en gisteren de handen uit de mouwen gestoken, heb een mini paddock paradise gemaakt om m'n bak heen en m'n bak 90 graden gedraaid zodat de ergste modder er weer buiten viel!
Waterleidingen afgesloten en een 1000 liter vat gevuld omdat het toch al wel weer stevig vriest.
Volgensmij zijn de paardjes nogsteeds wel happy. Ben ook erg dankbaar voor de zandgrond, kan nog gewoon op gympies lopen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:36

Hier ook zo blij met zandgrond! Vorig jaar verhuist van klei naar zand en deed wel mopperen dat het verschil zo minimaal wad maar neem echt mijn woorden terug... Staan nog steeds op de wei zonder al teveel stuk te lopen en hoef idd geen laarzen aan tot aan de knieën, zo blij mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:46

Laten jullie de paarden 24/7 op de wei, ook met vriesweer/sneeuw?
Die van mij zijn niet de slankste en doen niet veel qua training ook dus twijfel wat te doen. Is het eerste jaar dat ik echt zelf moet/mag beslissen dus ben benieuwd wat een ander doet :o

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:57

Wat geeft je twijfel dan?
Paarden zijn goed in staat hun temperatuur te reguleren.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 01:01

De mijne doen ook niet veel maar blijven heerlijk buiten lopen hoor. De 2 hoefbevanggevoelige pony's op de paddock. De rest op de winterweide.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 01:03

Die van ons kunnen 24/7 in het bos en de paddock met schuilstal. Normaal zetten we overdag de weide open,maar morgen niet. Met dit vriesweer komt er morgen waarschijnlijk erg veel fructaan in het gras en is de kant op hoefbevangenheid te groot.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 01:05

acanthus schreef:
Wat geeft je twijfel dan?
Paarden zijn goed in staat hun temperatuur te reguleren.

Oja dat zeker, heb twee bolletjes met veel haar die altijd buiten staan. Gaat mij echt om het bevangen raken van de paarden :o
Staan 24/7 buiten en kunnen op de wei of paddock, twijfel of ik ze heel het jaar door laat kiezen en de wei open laat of dat ik de wei dicht ga doen..

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 01:49

Zo'n eerste winter kan idd even spannend zijn.
Afhankelijk van het weer is de herfst een geduchte periode voor hoefbevangenheid. Fructaanopslag heeft niet per sé vorst nodig, rond het vriespunt blijft het opgeslagen en voor langere tijd.
Afwisselend op de weide/paddock is een optie. Zie de Fructaanindex, die richtlijn geeft je mss wat rust en kun je je keuzes op afstemmen

Hier zijn ze dag en nacht op de weide. Binnenkort op de paddock met uitloop naar een winterstuk. Dan gaan ze alleen de bevroren weide op om de benen nog beter te strekken en hun diepvriesmaaltje te halen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:02

Hier blijft de wei open nu staat er amper gras dus is het meer voor de beweging. Mijn nieuwe pony heeft dat echt nodig. Vorige week ivm werkzaamheden aan het hek wel in het paddock opgesloten dan is ze helemaal gek als ze los mag.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:09

Mijne staan nu op de paddock en de piste. Gisteren nog even 3 uurtjes op de weide maar de Arabier is zo gestoord als een deur en die loopt nu de weide kapot. Die verpest dus het feestje voor de andere 2.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:29

Hier is de wei sinds vandaag afgesloten tot ongeveer eind maart begin april. Staan nu met onbeperkt hooi op de paddock en piste. Twee a drie dagen in de week mogen ze is op de winterwei.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:20

Karev....leuke voer plek.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:23

Wij hebben gister eindelijk de schuilstal gebruiksklaar gemaakt, we zouden een stuk betegelen ervoor maar dat stellen we uit tot het voorjaar, het is nu al zo nat dus we kunnen het nu niet netjes krijgen.. plus als het vriest is de grond veel te hard (moet eerst een stukje weggehaald worden).
We gaan nu andere dingen proberen om de winter te overbruggen :)
Ga vanmiddag foto's maken in het licht, gister was het al te donker voor goeie foto's..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:23

_PatriciaH schreef:
Laten jullie de paarden 24/7 op de wei, ook met vriesweer/sneeuw?
Die van mij zijn niet de slankste en doen niet veel qua training ook dus twijfel wat te doen. Is het eerste jaar dat ik echt zelf moet/mag beslissen dus ben benieuwd wat een ander doet :o

Ik heb er 4 staan, 1 kwpner en een hanoveraan die 4 x pw getraint worden, 1 met en 1 zonder deken, 1 shet x welsh en new forest die beide te dik zijn, op dieet staan, verder niks doen.
die 2 dikke staan op de bak en paddock en stal en krijgen voordroog die andere 2 staan op de wei als het droog is, maar binnenkort ook op een grote paddock ivm gras te kort eten en in voorjaar niet goed teruggroeien

gaat prima hoor

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:40

Hier blijft alles gewoon buiten.
Heerlijk juist in de sneeuw. Dat levert mooie plaatjes op.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:14

Wat vinden jullie een ideale hoogte voor 2 draden? Rekening houdend dat pony 1m10 is en paard 1m50.
Ik hou niet van torenhoge omheiningen, het liefste heb ik de palen onder 1m30 hoog

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:49

Mijn omheining is op het hoogste punt 1.30m en daar blijven de paarden tot 1.70m die ik er op gehad heb netjes achter.
Ik heb wel 4 draden wegens een anders ontsnappende oliebol :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:03

Hangt helemaal van de paarden af. Wij hebben nu een omheining staan van 1.70m omdat we een springer hebben. Langs het modderpad is hij maar 1.55 maar daar is het nemen van een aanloop onaantrekkelijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:39

Mijn omheining is maar net meer dan een meter (denk ik). OVergenomen van de vorige bewoner en heb geen zin om het opnieuw te doen (kostentechnisch). Ik zou dan alle palen moeten vervangen namelijk.

Mijn ruin (177 cm) heeft respect voor de draad (al dan niet met prik erop). Mijn merrie (172 cm) heeft op de vorige stal geleerd dat ze geen respect hoefde te hebben voor de prik. Toen ze hier net op de huidige plek stonden, stond ze dus direct met de kop aan de andere kant van de draad (terwijl het gras net zo hoog, lekker en groen was als aan de andere kant) en ging er dus gelijk doorheen {:)-:( . Ik heb kort daarna de topdraden vervangen door fatsoenlijke draad en er een flinke knal stroom opgezet. Madame hoorde 1 keer "KETS" en ze vloog 26 meter aan de kant. Niet meer in de buurt geweest van de draad. Ondanks dat beiden dus groot genoeg zijn en de draad (naar mijn mening) iets te laag zit

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:42

Geloof dat wij ook de paaltjes op 1.30 hebben staan en hoogste draad 10 cm lager. We hebben 3 draden staan, denk steeds op 40cm afstand?

Jullie hebben de paddock allemaal (ook) met draad, dus altijd stroom erop? Hier nu paddock van vangrail en hekkens, willen we weer doen op de nieuwe lokatie. Dan kan de stroom er af als ze alleen op de paddock staan, zodr het hek naar de wei open gaat, stroom op het draad.
Misschien niet t mooiste om naar te kijken, maar wel enorm solide en dus trekpaardproof :D Dan kan ie nog ns boenen, maar valt niet alles gelijk om, haha!

Draad heeft ie overigens diep respect voor. Enkel draadje op kniehoogte blijft ie zelfs nog netjes achter _O-

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:44

Bij mij inderdaad continu achter draad en dus stroom want mijn weides grenzen aan de paddock en anders kruipt de shetlander erdoor, erover, eronder naar de weides toe :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:51

Paarden kunnen zelfs achter een strotouwtje gehouden worden, dus op dat gebied mag ik echt in m'n handjes knijpen.
Wat is mooi voor het oog? Ik ben momenteel druk bezig met een nieuwe weide van 88x54m in te delen. En het is moeilijker dan gedacht. -O- Ik maak me zelfs druk over de hoogte van de palen :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:25

Zijn er hier mensen die een overkapping hebben gemaakt, zodat bijvoorbeeld de voerplek droog blijft of bijvoorbeeld de schuilstal wat vergroot is?

Zijn daar foto's van / kosten ramingen?