Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 19:32

Nee, ik zei dat als mijn pony bereden wordt er een bit inhangt :+ Ik rij daar niet op. Maar ik ga t.z.t. als mijn haflinger beleerd wordt haar bitloos beleren en berijden. Mijn pony heeft een bit, simpelweg omdat ik voor die drie keer per jaar dát hij bereden wordt ik geen speciaal hoofdstel ga aanschaffen en ik een bit ook niet als een of ander marteltuig zie hoor :Y)

edit: Maar ik rij en men zelf liever zonder :) Waarom gebruiken als ik het niet nodig heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:59

Ik doe beide Maartje, maar omdat het voor wedstrijden in België (toch dressuur) nog gewoon verplicht is om met bit te starten, rij ik mijn paard ook met bit. Maar dat wil niet zeggen dat ik tegen bitloos ben, integendeel. Als het kon, mocht en haalbaar was zou ik mijn hengst ook gewoon bitloos uitbrengen.
Ijzers doe ik alleen als het nodig is, en da's bij hem het geval. Ben ik daarom persé pro-ijzerwerk? Nee, ik zie een paard ook het liefst op blote voeten.

Het is niet omdat de uitvoering niet overeenstemt, dat je geen gelijke mening en visie kan hebben.

Je kan dan even goed iemand treffen die zo anti-bit en ijzer is dat je groep klanten alsnog verzuurd. Dat er niet genoeg kruiden in je gras zitten, dat je track niet genoeg afwisseling heeft, dat alleen natuurlijk bekappen goed is, dat het krachtvoer dat je eventueel geeft niet goed is... Dan ben je soms beter af met een klant wiens paard met bit loopt en op ijzers, maar die het verder wel met je eens is en jouw visie van bit- en ijzerloos wel respecteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:04

Ik vindt dit echt heel erg raar. Ik heb het ook nog nooit gehoord dat mensen dat doen.

Mensen moeten toch zelf weten wat ze met hun paard doen? Ongeacht welke stal ze staan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 20:05

Maar geen ijzers zou ik (ook) vanwege andere redenen niet willen. Met het bit heb ik opzich geen probleem, want dat brengt verder geen schade aan mijn eigendom, maar het is niet voor niets dat ik zei misschien zus misschien zo.

AmoorM: mensen kiezen er dan toch zelf voor om hier wel of niet te staan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:17

Voor de paarden die toch ''noodgedwongen'' ijzers nodig hebben voor het rijden.... we leven niet meer in het stenen tijdperk. :+ Iets met hoefschoenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:30

Ik zie me nog niet met hoefschoenen over hindernissen gaan als het geregend heeft en het ligt modderig. Bij ijzers kan je dan desnoods nog vijzen indraaien.

In mijn geval is mijn paard een schraper en slijten de hoeven ook redelijk af door het zand in de bak. Geen idee of hoefschoenen toegelaten zijn op wedstrijd eigenlijk? En ik kan ze ook niet 24/7 aan laten tegen schrapen. Hij schraapt vooral uit ongeduld of bij het eten. Hij heeft nochtans geen voernijd. Hij is gewoon prettig gestoord :p

Qua schade aan mijn weide, ik vond da vorige jaren toch meevallen. Hij had toen ook een redelijke tijd ijzers omdat ik aardig wat afstanden reed op asfalt en verharde stukken. Als je grond drassig is in de winter krijg je sowieso een vieze bende modder. Kan niet zeggen dat mijn 3 ijzerloze minder schade hebben aangericht dan die ene die er wel heeft. Moet wel zo eerlijk zijn, mijn paard met ijzers heeft een hekel aan modder en zal er dan ook nooit doorheen banjeren als een idioot, die zal altijd voorzichtig in stap zijn weg zoeken. Mijn ijzerloze tinker daarentegen, die ploegt er gewoon los doorheen in alle snelheden en lompigheid die je je maar kan inbeelden. Stel dat je een kudde buffels hebt, dan ga je ook altijd meer schade hebben dan een groep voor wie het ook wat rustiger mag.

In ieder geval, als je genoeg land hebt en tijdig kan wisselen, dan kan je echt erg veel kapotte stukken voorkomen, zeker als je bodem droog is of bestraat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:54

bruintje123 schreef:
Ragdollcat schreef:

Jullie snappen het echt niet, een ijzer is heel anders. Maar ik ga hier verder niet over in discussie en of uitleggen, want jullie weten het toch beter en jullie waren vast en zeker erbij en jullie hebben hebben zeker met de dierenartsen en de hoefsmid van deze paarden gesproken.

Tuurlijk wij weten niets.
Hebben nooit paarden samen staan.

Geen da die mij ooit wijs krijgt dat een ijzer zoveel harder aankomt dan een bikkelharde hoef.
De kracht achter de slag is wat de schade geeft. Uiteraard op welke plek er geraakt wordt.

Een da die mij gaat beweren dat het verschil het ijzer is mag vetrekken.

En mijn paarden staan zonder ijzer. Daarom zeg ik het dus niet.

Lusitana een hamer heeft een steel voor de extra kracht.
Sla ik jou op je knie met een honkbal knuppel of evengrote staaf.
Ga er maar vanuit dat je bij beide niet meer loopt.

Mijn merrie werd gedekt door een ruin met ijzers. Haar achterbenen en rug zaten onder de diepe snijwonden. Dit was echt niet gebeurd bij een ruin zonder ijzers.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 04-04-15 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:00

Mijn ruin zonder ijzers probeerde regelmatig om mijn merrie te dekken, de dame stond vaak genoeg onder de schrammen. Mijn shetje zonder ijzers heeft 2 hele mooie schaafwondes op de benen van mijn hengst gezet, en meneer liep een week onregelmatig met dik been.
Mijn 3 ijzerloze zijn diegene die het meest effectief slaan, en ook keihard.

Mijn enige paard met ijzers slaat niet (nooit zien doen, hij trekt altijd zijn kont in) maar die maait wel met de voorbenen. Hij heeft echter nog nooit wondes veroorzaakt met zijn hoeven, wel al kleine bijtwondes en kneuzingen door zijn tanden. Het is zo afhankelijk van paard tot paard of de combinatie met ijzers een veilige of gevaarlijke is. Een hele onderdanige die vierkant staat maar die geen mep uitdeelt is minder risico zeg maar dan een hele dominante zonder ijzers die erg losse voeten heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:08

Varekaj: schrammen lig ik niet wakker van, ik heb het hier over snijwonden die gehecht moesten worden, waaronder één van zo'n acht cm op haar rug waardoor rijden er een tijd niet inzat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:13

Dan zijn die ijzers toch flinterdun, vlijmscherp en hoognodig aan vervanging toe? Ofwel zitten de nagels niet goed, maar in principe zou dat niet mogen lijkt me.

Mijn merrie kon prima zonder ijzers wegens keiharde hoeven, maar het nadeel was dat de randen wel eens gingen brokkelen. daar zaten dan zo kleine stukjes aan de zijkant die je er niet makkelijk af kreeg, maar die wel scherp waren. Braken ze na een tijdje toch af, dan had je ook stukjes aan de rand die scherper waren.

Om het optimale te krijgen zou je dan zeker moeten zijn dat je klanten, ook de ijzerloze, ten alle tijde de hoefzorg stipt op punt houden. Met hoeven waar stukken vanaf brokkelen kunnen paarden ook in netten vast raken of elkaar snijwondes geven. Het is dan aan jou als pensionhouder waar je de lijn trekt, en hoe je klanten gaat aanpakken die die hoefzorg niet zo nauw nemen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:21

Met goed beslagen en onderhouden ijzers gebeurt dat niet.

Een merrie van mij is ook ooit door de doorgedraaide ruin zwaar verwond. Zonder ijzers.
Maar die beet en maaide.
Joeg haar door draden. Is niet zonder gevaar voor onszelf geweest om ze uiteindelijk uit elkaar te krijgen.
Haar diepe wonden waren bijt wonden en aan haar borst en benen van het koord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:23

Als je weet dat je paard vooral slaat, dominant is of snel uithaalt en je wil hem in groep, dan moet je inderdaad goed overwegen om de ijzers achteraan eraf te halen. Dat heeft echter geen zin als je paard de hele tijd met de voorbenen loopt te zwieren, of als de ijzerloze voeten gewoon geheel niet goed onderhouden worden.

Idem met een paard dat niet slaat maar enorm hard en vaak bijt. Daar zit ook niemand op te wachten.

Electra63

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:46

Ik zou sowieso niet willen, dat mijn merrie gedekt wordt door een ruin. Daarom hebben wij gescheiden groepen, in geslacht en grootte.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:46

Een klap met achterijzer tegen een been aan geeft echt wel meer schade dan zonder ijzer.
Dus in groepshuisvesting is de eis ' geen ijzers' echt niet raar. En als je perse ijzers wilt, ga je toch naar een andere stal????

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:52

Die ruin stond ook apart. Was er pas een paar weken en is bij haar eerste hengstigheid over omheining gesprongen van 1.40.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:55

En hoe weet jij dat zo zeker toydoll?

Denk jij dat als ik jou met een honkbalknuppel sla of even grote staaf dat jij minder verwond bent met de honkbalknuppel?

Dat ts deze eis wil is natuurlijk prima.
Maar of de reden veiligheid op gaat?
Persoonlijk denk ik dat ts helemaal geen reden hoeft te verzinnen. Haar plek. Haar regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:57

En wat dan als de andere stallen alleen maar aan mini-paddocks doen, geen sociaal contact en alles apart of zelfs 24/7 op stal? Gewoon omdat je paard op ijzers staat?

Over klappen krijgen zonder ijzers: ik heb een mep gehad van een achterbeen, ijzerloos en eigenlijk zelfs niet met volle kracht geraakt maar geschampt. Open wonde door mijn broek heen ter grootte van 2€, 2 spieren door, 1 zenuw beschadigd en een afrukkingsfractuur aan mijn bekken. Dus ook zonder ijzers kunnen ze heus wat schade aanrichten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:59

Is die vraag aan mij?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:08

bruintje123 schreef:
Is die vraag aan mij?

Nee, aan Toydoll denk ik, nav haar opmerking dat je voor ijzers maar naar een andere stal gaat.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:09

Ik wil niet dat mijn paard met andere paarden staat die ijzers achter hebben. IJzers voor vind ik geen probleem, dan loop je ook een risico, maar -een naar mijn mening- veel kleiner risico.

Dus ik zou op mijn stal ijzers achter niet goedkeuren, àls ze met mijn paarden zouden staan. Wanneer ik bijvoorbeeld groepjes zou hebben en andere eigenaren zouden het geen probleem vinden, waarom niet? Dat is hun eigen keuze of ze dat wel of niet willen. Maar bij mijn paard komt hij/zij er niet bij. Naar mijn mening zou een aparte groep dan de beste oplossing zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:16

En wat als het enige alternatief qua stalling dan is ofwel zonder enige vorm van sociaal contact elk apart op een paddock, ofwel gewoon 24/7 op stal maar kunnen snuffelen met de buur? Nee bedankt.

Het is niet omdat een paard ijzers heeft, dat je niet dezelfde visie als TS kan hebben wat betreft paarden houden. Hier staan ze bij voorkeur dus ook 24/7 buiten in de zomer, in de winter zo vaak als het kan en dan 's nachts binnen.

Ik heb een tijd ergens gestaan waar de hengst wel buiten kon, op een ruime paddock, met door de draad voorzichtig contact met de buur en verder op stal. Ja, hij stond erop zich relatief goed bij. Toch ben ik teug gegaan naar een plek waar ook paddocks zijn, maar waar ik 'm ook gewoon los kan en mag laten in de piste met mijn tinker. Waar hij dus paard kan wezen en écht sociaal kan zijn. En dat verschil is zo immens groot, hij zit zoveel beter in zijn vel, dat ik dus niet meer terug wil naar een plek waar dit niet mogelijk is. Helaas is deze stal ook de enige in de regio waar dit kan (zeker in combi met een hengst). Maar stel nu dat ze hier ook zeggen, geen achterijzers meer of algemeen, alle paarden moeten ijzerloos. Dan ben ik wel verplicht om naar zo'n stal terug te keren waar mijn paarden die basis van sociale vaardigheden wordt ontzegd.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:21

Jouw plaats, jouw regels. komen vanzelf mensen die bij jou en je paarden passen.
Zeikerds ontkom helaas nooit aan, Ook mensen die van stal naar stal hoppen en van alles uitproberen en het nooit vinden.
Dus zorg dat je mensen aantrekt die het met je visie eens zijn.
Laatst bijgewerkt door riegje op 04-04-15 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:21

Varekaj schreef:
En wat dan als de andere stallen alleen maar aan mini-paddocks doen, geen sociaal contact en alles apart of zelfs 24/7 op stal? Gewoon omdat je paard op ijzers staat?

Dat is dan toch jou probleem? Waarom moeten andere groepshuisvesting gebruikers risico lopen omdat JIJ ijzers wil achter?!

Zo gaat t met hengsten toch ook?
Kijk je eigen quote maar en vervang ijzers door hengst zijn.

Terwijl daar ook voor geld, wat is nou het probleem van een hengst in een ruinenkudde? Alleen maar omdat de staleigenaar dat wil je paard castreren. Van der zotte zou je zeggen, en dan vind iedereen het ineens normaal??

Ja want een hengst kan uitbreken. Ja en een paard met ijzers kan lelijke beenbreuken veroorzaken.
Kans bij beide is klein, maar als jij paarden in groepen houdt, wil je geen /zo min mogelijk risicos.
Dus geen hengsten, geen ijzers, een poedersuiker-paarden, geen dekkende ruinen.

Als je dat werkelijk niet kan begrijpen, tja....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:22

bruintje123 schreef:
Ik denk echt voor schade dat het niet uitmaakt.
Vergelijking hamer en hand gaan natuurlijk niet op.
Een hamer is hard op een steel voor extra kracht. Je hand is zacht van vlees.

Ik denk dat de vergelijking tussen een stomp van een vuist met en zonder boksbeugel wel een goede is.
Zonder boksbeugel is het hard en word je er verdrietig van, maar met is nog veel naarder.
https://www.politie.nl/binaries/content ... ugel-2.jpg

Ik vind overigens het argument dat de hoeven teveel slijten nogal vaag, ik lees het hier ontzettend veel.
Maar slijten de hoeven werkelijk zoveel en rijd je dan alleen maar over verharde wegen of wat? Ik heb echt al tientallen paarden gehad en heb altijd heel veel buiten gereden (ook aangespannen) en bij de een slijt het harder als bij de ander, maar het is nooit in me opgekomen dat er ijzers onder moesten. Juist omdat een paard met een ijzer onder veel minder grip heeft op een verharde weg zou ik dat ook niet willen.
Tenzij je echt 7 dagen in de week 1,5 uur aangespannen rijd over verharde wegen, vind ik het geen steekhoudend argument.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:30

Een boksbeugel wordt gebruikt zodat de gevoelige hand minder pijn doet.
De hoef van een paard is niet te vergelijken met de hand.

Ik denk dat honkbalknuppel en zelfde maat ijzeren staaf vergelijkbaar zijn.
En van beide wil ik geen slag tegen mijn knie.
Dan loop ik nooit meer.

Vergelijkbaar met klap op knie of sprong.