castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:17

Ik heb niet alles gelezen.
Heb sinds kort een Lusitano hengst. Ook geen echte hengstenmanieren.
Gelukkig heb ik hem op stal gekocht (is een pensionstal). En bij ons staan er nu 4 hengsten. Die allemaal de wei opgaan, in de paddock gaan. Maar gewoon alleen. Hier zijn er geen ongelukken gebeurd tot nu toe. Hengsten zijn het ook gewoon om alleen te staan en staan ook gewoon rustig.
De 1 is meer hengst dan de andere dat wel. En er wordt gekeken welke hengsten waar staan. En een ruin tussen de hengsten en de merrie's in. Stallen zijn met een luik zodat ze kunnen buitenkijken.
Nuja ik heb er ook al aan gedacht, stel de stal stopt of er gebeurd iets ernstig met (1 van)de stalhouders waardoor het noodgedwongen stopt (mag er niet aan denken...)
Dan heb ik ook een probleem.
Of na x aantal jaar en hij moet op pensioen.. Denk niet dat ik hem op een pensionstal zal houden.. (zal misschien geen andere keus hebben) Maar gewoon zomaar ergens een wei huren met een vriendje erbij is moeilijker. (dan moet je al een vriendje van jezelf hebben om te proberen) Castreren op die leeftijd is ook niet echt veilig. Als je eigen wei hebt is er geen probleem natuurlijk.
Ik dacht eraan voor ik hem kocht. Maar kon hem niet laten staan :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:28

[/quote]

Officieel om die reden maar langs neus en lippen door ook ivm dat een ruin het beter heeft dan een hengst in het algemeen en er worden ook teveel raak gefokt zonder dat men ermee serieus bezig zijn en kijkt naar de tekortkomingen bij de merries en hengsten (bij de particulieren), werd me echt gezegd zowel woordelijk als zwart op wit via de mails...........

Heb het echt niet verkeerd begrepen ofzo.[/quote]
Daarom ja, dat is niet bepaald bevorderlijk voor een ras. Zeker als je als stamboek geen papieren kunt weigeren. Zij hebben te weinig invloed op verbetering van de populatie en een castratiepremie is dan een goede manier om het te stimuleren, als je er een mooi verhaal omheen maakt dat een ruin het beter heeft nemen mensen hopelijk wat sneller de stap.[/quote]

Ik mocht geen 2 quotes plaatsen, dus dan maar zo: hierboven zijn 2 quote, hieronder mijn antwoord.

Dat is ook 1 van de goede redenen vind ik, hopelijk nemen de mensen het sneller aan en gaan ze niet raak fokken. Helaas zit er wel een kern van de waarheid in, ik zie genoeg hengsten die totaal geen sociaal leven hebben met de eigen soortgenoten en zich te pletter vervelen in hun te kleine onderkomens en nooit heerlijk voluit op het land lekker kan gaan uitleven en lekker kunnen spelen en stoeien. Triest maar het is echt zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:25

Moet dan ook de vraag niet gesteld worden: denken mensen voldoende na voor ze een hengst aankopen of aanhouden na de fok? Beseffen ze goed wat er allemaal bij komt kijken?
Misschien moet men daar ook dieper op ingaan en gaan sensibiliseren, zodat ze zich ervan bewust zijn. Met wat geluk gaat dat bij een aantal personen die een hengst geen leven kunnen bieden met weidegang, sociaal contact etc toch een lampje doen branden "ik ben niet goed bezig".

Heb hier op bokt ook al paar keer verhalen zien voorbijkomen van mensen die een paard verkochten, bij hen altijd een brave hengst, bij de nieuwe eigenaars een ramp. Omdat die nieuwe geen ervaring of goede begeleiding hebben, of zelfs hun 1e eigen paard, en dan gaat het mis en is het dier staatsgevaarlijk. Zogenaamd. Terwijl het om een gebrek aan ervaring gaat.
Of mensen die persé op zoek gaan naar een hengst, tegen een hoop adviezen in hun zin doordrijven en dan later komen klagen "ik kan 'm niet de baas".
Om maar te zwijgen over de topics van jongere bokkers die een shethengst hebben staan, gekregen van mama en papa zonder een greintje paardenverstand, maar die hengst valt dan aan, hij bijt, hij slaat, gaat met hen aan de ren...

Als daarin sterk gefilterd zou kunnen worden, dat hengsten minder toegankelijk worden voor onervaren of niet capabele mensen, zou dat dan geen positief effect kunnen hebben voor de mensen die er wél goed mee om kunnen en alles kunnen bieden? Waardoor de stalhouders er dan misschien ook weer positiever tegenover staan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:58

En hoe wil je dat gaan aanpakken? :)
De beste filter is in mensen hun portefeuille zitten en dat doen ze... Waardoor er een boel geruint worden die bij mensen staan die waarschijnlijk niet capabel genoeg waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:19

In NL en de LRV is het al zo dat je geen hengst mag starten als je niet minstens L1-startgerechtigd bent geweest met een merrie of ruin voordien. Dat is al een beperking waar ik zelf tegenaan loop, maar kan omzeilen door gewoon VLP te starten, daar mag het wel. Moest het bij ons hetzelfde zijn zoals in NL dus, dan zal de overstap nog sneller gemaakt worden. Niet iedereen heeft 2 paarden ter beschikking om eerst eventjes mee naar het L te rijden, en elke wedstrijd kost geld: licentie, transport, de proefjes... In dat opzicht heeft NL het wel slim aangepakt.

Ik zou met die maatregel in mijn eigen vingers snijden, dan zou ik niet meer kunnen starten met mijn hengst. Tegen de tijd dat ik mijn ruintje deftig doorgereden krijg en L kan starten ben ik nog 2 jaar verder bij wijze van spreken. Maar ik zie er toch ook het nut van in. Want het zou mensen die dus geen ander paard hebben om de norm te halen, misschien sneller aanzetten om toch te castreren.
Eventueel mag er van mij ook een leeftijdslimiet bijkomen van bijvoorbeeld onder de 12 jaar (of ouder) geen hengsten starten tenzij ook een bepaald behaald niveau. Kids die NK/BK/EK kunnen meedoen kunnen volgens mij toch een aardig staaltje sturen en hebben vaak erg goede begeleiding. Daar zal het ook niet zo snel fout lopen gok ik.

Nog een optie maar wel een heel drastische: verplichte castratie indien een hengst niet over een goedgekeurde deklicentie beschikt, of niet ingeschreven is op ten laatste een bepaalde leeftijd (pak nu even 6 jaar bijvoorbeeld) voor aanbieden tot goedkeuring. Dan snoei je echt massaal in het hengstenbestand. Als ze dan ook nog even karakter erbij gaan betrekken tijdens het keuringsproces en de brave karakters extra aantrekkelijk maken (vb merriehouder krijgt premie van stamboek als ie zo'n hengst kiest) dan kan het ook nog wel eens wat opleveren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:46

En dat vind ik dan weer een goede regel en die mag in de VLP ook in gevoerd worden van mij. Sorry. :)
L2 is nu ook geen onoverkomelijke klasse. Voer desnoods een soort "examen" in dat je met de hengst kan afleggen op bepaalde datums en als je dat haalt, dat je dan mag beginnen op wedstrijden. Zodat je niet eerst een ander paard moet "lenen" om L2 te kunnen starten.

Verplichte castratie vind ik dan weer niks. Dan zou ik bv ook gedwongen worden te castreren terwijl niemand last heeft van mijn hengsten en ze gewoon lekker buiten staan 24/7 met vriendjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:14

Dat examen vind ik nog geen slecht idee! Dan wel dat ze bepalen dat je dat examen moet doen met die hengst waarmee je wil starten, en niet zomaar even de doodbrave goedzak van je buurman kan lenen. Kan ook interessant zijn voor de verzekering, is extra bewijsje van capabel zijn (beetje zoals geen lesgevers verzekering bij VLP als je geen initiator op zak hebt).

Ik vind die regels in NL ook niet slecht hoor, begrijp volledig de redenering er achter. Als ze dat zouden invoeren, dan is dat pech voor mezelf. Dan is het tijd om te overwegen wat belangrijkste is: wedstrijden rijden of zijn ballen behouden. Maar vanuit het standpunt veiligheid eerst, zou ik er persoonlijk wel volledig achter staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:14

Inderdaad. :) Want dat je een goedzak met ervaring onder controle hebt op wedstrijd zegt nog niks over die hengst die met wat pech nog nooit op vreemd terrein geweest is. Examen zou voor jou ook een uitkomst zijn. :)
Jouw hengst is opgevoed, zou jammer zijn als jij "moet" gaan castreren als je wedstrijd wil rijden als die regel er zou komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:22

Maar mensen rijden ook buiten, in het bos en op heide etc. Daar moet je elkaar ook passeren.

Mijn man was onze hengst aan het buiten rijden. Het was voor het hengstje de 3e keer en hij was steeds super braaf. Op een gegeven moment komt een groep van ong 4 mensen langs en moesten ze elkaar op 1 pad passeren. Onze hengst deed dat prima, je probeert wat opzij te gaan en elkaar netjes te passeren. Maar het was duidelijk dat de tegenliggers niet allemaal ervaren waren.
Wat als er eentje op een merrie had gezeten en die had besloten te gaan meppen? Dan zijn wij vervelend, omdat we een brave hengst rijden? Die tevens ook paardwaardig gehouden wordt.

En dat voorbeeld van de vele shethengstjes is wel een hele goede. Heel veel kinderen hebben zo een verzorg shetje. Het zijn maar kleine beestjes, dus ze denken dat het wel kan. Maar het gaat vaak niet goed.

Op een manege leren kinderen niet met hengsten omgaan, want veel maneges weren hengsten. Als mensen bij voorbaat al bang gemaakt worden voor hengsten, gaat het sowieso mis. Zelfde als mensen niet leren wat een merrie en ook een ruin kunnen doen. En ook dat komt weer door de mens, want een paard wil helemaal niet aanvallen of ruzie maken als dat niet nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:33

Dan wel een examen per wedstrijdcombinatie. Ik kan misschien prima slagen met mijn hengst, maar dat dat niet voor iedereen zal gelden is logisch. Ken prima paar mensen die ik 'm zonder enige zorg onder de kont wil stoppen om mee te starten, een paar die ik 'm thuis nog toertje zou durven laten rijden maar vooral heel veel waarvan ik algemeen denk "fikken af" en zeker als ik er niet bij ben.
Het zou dan ook het doel voorbij schieten dat persoon A met pakken ervaring een lastige hengst laat goedkeuren als "toegestaan op wedstrijd", persoon B die met een doodbrave tjol het diploma haalt maar dat de uiteindelijke combi persoon B met paard A op wedstrijd verschijnt en dat het dan alsnog volledig misgaat.

Zou wel een optie zijn om dat examen mee te organiseren zoals brevetafnames, en dan als het kan ook op een locatie waar uitdaging genoeg is voor hengsten, maar waar de accommodatie wel geschikt is of op zijn minst een ervaren entourage rondloopt.

@Superpony: er zijn ook meer dan genoeg wandelruiters die zich gewoon geen bal aantrekken van hoffelijkheid :+ Ik hou er expliciet op wandeling rekening mee dat er genoeg plek is om te passeren en als ik iemand nader langs achter, dat het igv een merrie gewoon veilig kan. Nog niet meegemaakt tot nu toe, ik kan bij inrijden op wedstrijd ook gewoon langs merries passeren die ik langs achter nader vanuit draf, dus in principe zou dat op wandeling ook geen probleem mogen zijn. Maar zeg nooit nooit natuurlijk.
Ik ga er algemeen genomen van uit dat meppen altijd kan voorvallen. Weet je dat je paard dat altijd doet, geef dan even een seintje en zorg voor een rode strik. Ook buiten wedstrijdterrein. Daar maakt geslacht niet bij uit, wel gewoon beleefheid naar elkaar toe. Ik heb er even goed een bloedhekel aan dat ze me in volle galop met een groep van 8 of meer tegemoet komen, de hele breedte van het pad in beslag nemen en pas om 5m voor je gaan draven en héél misschien stappen en je dan alsnog bijna de gracht in duwen omdat ze zelf niet opzij willen. Hengst, merrie, ruin, eender wat je dan onder je kont hebt, in zo'n gevallen is 1 foute reactie van je paard bijna altijd goed mis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:34

In ons geval was het een smal ruiterpad en kwam een groep tegemoet. Mijn man stapte en de groep ook. Ik liep erachter met de honden op enige afstand. Smal is smal en je moet dan langs elkaar.

Hier zijn de paden breder, maar hoffelijkheid en nadenken van andere ruiters hoef je niet te verwachten altijd. Als ik zie hoe het soms gaat, dan nee..........veel mensen hebben hun paard/pony totaal niet onder controle.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 01:19

Varekaj schreef:
Als daarin sterk gefilterd zou kunnen worden, dat hengsten minder toegankelijk worden voor onervaren of niet capabele mensen, zou dat dan geen positief effect kunnen hebben voor de mensen die er wél goed mee om kunnen en alles kunnen bieden? Waardoor de stalhouders er dan misschien ook weer positiever tegenover staan?

Juist doordat je een hengst niet op elke stal weg kunt zetten en een hengst ook niet zonder meer geaccepteerd wordt op concoursen en rijverenigingen, maakt het minder toegankelijk voor onervaren mensen.
Dus dat is nog een reden om het helemaal niet anders te willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:19

Ik ken hier in de regio geen enkele stal die hengsten afwijst. Daar zitten ook 3 manèges tussen, maar 2 ervan zijn wel ervaren met hengsten (zeker in de sport). Of ze er een goed leven hebben, da's een andere zaak. Daar weet ik het fijne niet van, maar op 1 manège is amper genoeg weiland voor de manègepony's, laat staan voor de klanten met eigen paard en iemand met een hengst.

Nu, het scheelt dus wel dat ze in NL ook voor wedstrijden strenger zijn, zoals eerder aangehaald. Dat + stalling is waarschijnlijk moeilijker telt toch aardig mee. Hier in mijn regio werkt dat niet. Er is plek en zelfs iemand zonder wedstrijdervaring mag een hengst officieel starten. Die drempel bij aankoop van een hengst is dus een flink stuk kleiner, want er zijn mogelijkheden zat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:28

Omdat hengsten een gevaar vormen voor de merries die er staan. Ik ga niet naar een stal waar hengsten welkom zijn. Mijn merrie heeft al leuk door een hengst van een stalhouder een veulen gehad, en dat hoeft niet nog eens.
En een hengst die toch niet dekt, waarom moet je daar de ballen aan laten zitten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 08:52

Waarom niet? Mannen castreren we toch ook niet als ze niet dekken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:14

Wat een domme vergelijking

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 12:01

waarom?
ethiek bestaat ook in de veterinaire wereld

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:26

Germie jij kan als merrie houder ook je verantwoording nemen om te voorkomen dat je merrie drachtig word. ;) Moeten honden en katten eigenaren ook.

Waarom zou ik mijn pony's moeten verminken als ze niet dekken?

Airnt ethiek is ver te vinden tegenwoordig.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:28

Mensen en paarden zijn totaal niet te vergelijken op dat niveau.
Het feit dat wij over ethiek na kunnen denken maakt ons al zo veel anders, dat doen dieren namelijk niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:35

Airnt schreef:
waarom?
ethiek bestaat ook in de veterinaire wereld

Het is je niet opgevallen dat die ethiek ook geen mensen met dieren vergelijkt?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:22

Ayasha schreef:
Waarom niet? Mannen castreren we toch ook niet als ze niet dekken?

Er is wel enige discussie of we mannen wel of niet moeten castreren als ze bepaalde type grensoverschreidend gedrag vertonen geloof ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:35

geef mij 1 goed argument om mijn hengsten te castreren.
24/7 op weide met gezelschap. Ze hebben geen stress, van hun ballen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:40

Ik ga met Ayasha mee. Waarom zou ik in een gezond lichaam gaan snijden als niemand er last van heeft? Ik niet, de stalhouders niet, de merries niet, de andere klanten niet en bovenal de dieren zelf niet? Daarbij kunnen ze gewoon lekker sociaal wezen zoals elk ander paard.

Waarom dan castreren als er aan alle belangrijke voorwaarden is voldaan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:43

Van mij hoeft niemand te castreren.
Maar dan niet piepen als een ander daar anders over denkt en je niet op stal wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:48

Heb ik evenmin problemen mee, heb eigen weiland en weet zo 3 sportstallen waar ik heen kan als ik wil als het op de huidige niet meer klikt.