Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:29

DubbelDun schreef:
@Carola: wel eens geprobeerd er gewoon bij te blijven staan terwijl dat paard los staat (dus op stal in haar 'eigen' hoek). Als het niet de snelste eter is zou het kunnen werken.

Ja, wel geprobeerd. Máár als ik door de weeks om 7.30 uur naar mijn werk moet heb ik niet zo veel zin om een kwartier 'oppasser' te spelen. Dus dan klik ik ze vast, ga ondertussen uitmesten / hooi voeren / vegen, en dan klik ik ze weer los. Die nieuwe merrie die niet vast kán staan gaat ook juist het meeste stoken bij de anderen, vooral voor de jonkies vind ik dat niet echt eerlijk. Daarom blijft die buiten, dat werkt prima en in alle rust.

Santos; ik regel voor mijn pension-veulen ook het ontwormen / hoefsmid inderdaad, die gaat gewoon met mijn eigen paarden mee. Dat zit bij de prijs in en vind ik net zo gemakkelijk. De eigenaresse komt om de maand een keertje kijken.
Ik ben benieuwd hoe je rijdende pensionklant gaat bevallen!

sneeuwpop

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:53

Wij hebben van die vochtdoorlatende matten in de boxen.
Ik vind het wel fijn, alleen geef nog altijd wel veel stro.
Ook het schoonmaken is zwaar aangezien de grote matten het beste in de box liggen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:55

zoefie schreef:
Avaluna, ik heb ook hit matrassen, maar met korting in DL besteld (de prijzen wisselen nogal, maar in NL waren ze duurder). Ik heb ze hier besteld, http://www.weidezaunprofi.de en ik ben erg tevreden over de matten (heb ze nu ongeveer één jaar liggen)

Hey Zoefie :wave: ! Nog steeds geen tijd gevonden om van jouw aanbod om eens te komen kijken, gebruik te maken :o . Bedankt voor je goede tip. Ze hebben ook rondpompsystemen, zie ik. Morgen gelijk even bellen voor een offerte +:)+ ; dankjewel!

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:09

Wat zouden de nadelen zijn om je paarden in de rijbak te zetten overdag.... het zijn geen gravers en poep ruimen moet ik ook in een paddock.
Ben benieuwd

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:16

@florie71, als je de bak alleen voor jezelf hebt (dus geen pensionklanten of de bak verhuurd), naar mijn idee geen. Bij ons gaan overdag alle draden open en dan kunnen ze in de nachtpaddock (waar de stallen ook op staan), in de rijbak en in de grote paddock achter de rijbak. Bij ons gaan alleen de draden overdag open en dan hoef ik de rijbak alleen aan het einde van de dag te mesten. 's Morgens hoef ik dan alleen de nachtpaddock en de stallen te mesten (en 's avonds ook maar dan heb ik meer tijd dan in de ochtend).

Ik zie alleen voordelen, ja je zult de bak wat vaker "moeten" slepen (doet manlief een keer of 3 á 4 per week). Bij ons is het dan ook nog zo dat ze overdag in de achterste paddock vanuit een grote slowfeeder onbeperkt hooi kunnen eten, maar wanneer ze willen drinken of even op stal willen staan door de achterste paddock en de rijbak naar de nachtpaddock moeten lopen. Zo stimuleer je ze een beetje om wat meer te bewegen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:15

florie71 schreef:
Wat zouden de nadelen zijn om je paarden in de rijbak te zetten overdag.... het zijn geen gravers en poep ruimen moet ik ook in een paddock.
Ben benieuwd

Poep is slecht voor je bodem.
Je kunt zo veel mogelijk opruimen, maar nooit 100%.

Wij zetten ze ook in de rijbak, bij gebrek aan paddock.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:22

Nou, eer dat. Beetje poep van 2 paarden slecht voor mijn bodem is zijn we al wel enkele tientallen jaren verder.
Een wit zand bodem kan nu juist bijna alles hebben. Je hebt er alleen meer werk aan om hem netjes te houden. Als ze daar een gat van een halve meter in graven gooi je het gewoon dicht, en aks ze op bepaalde plekken veel staan waar door het dicht slipt kun je dat stuk gewoon even diep open (laten) trekken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:26

Je zult vooral meer sleepwerk hebben, de bodem slaat eerder dicht.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:37

Ik heb de paarden ook in de bak, elke nachts van 17 - 21 tot 09 - 11.... Best veel uurtjes dus, 6 - 8 paarden op 30 x 60. Inderdaad meer slepen en goed uitmesten. Moet wel zeggen dat door het weer de afgelopen weken ik al paar weken niet heb kunnen slepen, daar baal ik wel flink van, straks krijg ik hem niet meer mooi los...

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:48

Waar slepen jullie de bak mee? Wij zijn hem aan het aanleggen, dus nog geen sleep.... En eg, weidesleep(van die ogen) of gewoon met een pallet/rubber?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:55

Pallet of 3 autobanden aan elkaar. Heb nu ern oud varkensrooster. Metalen rooster van 50x100 ong

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:05

Wij hebben een zware metalen bak. Lomp, zwaar ding. Die schaaft meer dan dat hij sleept. Is hier ook wel nog nodig omdat de bak eerder te los is dan te vast.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:16

Wij hadden een weide sleep en cultivator.
Nu tapijtsnippers, dus een rol.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:18

Wij slepen met pallet en peerd maar das nu echt te zwaar dus heb ook banden maar nog niet getest. Moet de bak eerst droog zijn denk ik.. ik hoop op een tractor en bakvlakker... :')

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:41

Wij willen het ook met paard gaan doen, maar kunnen het ook met de trekker.... blijft het zand bij een pallet niet teveel ervoor liggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:44

Kwestie van de pallet niet helemaal plat op de grond leggen, maar iets hoger aan de voorkant.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:06

@dubbeldun, lukt dat ook als de pallet aan een zweng vast zit? Of hou je hem aan het begin iets omhoog?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:08

Ja, aan het begin. Ik heb zelf een sleep gemaakt van tuingaas en dit verzwaard. De voorkant heb ik iets omgebogen zodat je een 'slee'-idee krijgt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:30

Is idd zwaar met paard. Ik leg de pallen op de kop. Op de vlakke kant. Ach direct een goede workout voor poowny

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:39

Ik heb het gevoel dat als de paarden in de bak staan, de boel toch veel meer aangestampt wordt en water minder weg kan, ik zie hier duidelijk verschil tussen bak en paddock, nou zitten daar wel vlokken in, maar toch.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:42

Maar in een rijbak zal de hoefslag eerder aangestampt worden als in een paddock. Daar worden eerder gaten geslagen door 'wild' gedrag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:47

Tja hier niet, bak wordt hoogstends een paar uurtjes in de week gereden, in de paddock staan 5 paarden van 8tot16.30 uur

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:01

Zo is bij een ieder de situatie anders :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:11

Ik ga nog een bak aanleggen. Vanaf morgen ben ik werkloos dus kan ik mooi aan de voorbereidingen beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:53

DubbelDun schreef:
Kwestie van de pallet niet helemaal plat op de grond leggen, maar iets hoger aan de voorkant.

Goede tip! Mijn bak/paddock zal voor het overgrote deel als paddock gebruikt worden, maar moet nog iets bedenken voor het slepen. Heb trouwens nog niet eens een trekker :') .

Maar goed, ik kan niet alles in 1 keer doen. Geld vliegt uit mijn portemonnee :j .