Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:21

Bij ons zijn de feestdagen de drukst bezochte dagen van het jaar, hordes nichtjes komen paardje aaien en iedereen gebruikt het volgens mij als schoonouderontvluchtingsplan :+

Vraagje: wie van jullie werkt er nog meer 365 dagen per jaar :) ?

joyce B

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:47

Over die instructieweken...
Daar heb je zo'n 2x per dag les als ik het goed heb en daarnaast kun je nog je paard losgooien of er mee wandelen.
Ondanks dat het niet mijn ding zou zijn om mijn paard een week veel op stal te laten voor zo'n cursus, vind ik dat wel degelijk wat anders dan 24/7 op stal laten en de eigenaar verbieden dan zelf het paard los te laten of anderszins beweging te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:51

joyce B schreef:
Over die instructieweken...
Daar heb je zo'n 2x per dag les als ik het goed heb en daarnaast kun je nog je paard losgooien of er mee wandelen.
Ondanks dat het niet mijn ding zou zijn om mijn paard een week veel op stal te laten voor zo'n cursus, vind ik dat wel degelijk wat anders dan 24/7 op stal laten en de eigenaar verbieden dan zelf het paard los te laten of anderszins beweging te geven.

Hier kan ik me bij aansluiten. En echt niet iedereen die braaf iedere dag naar z'n paard gaat, gaat wel scheinheilig naar die instructieweken. En al gaan ze er wel naartoe, dan komt je paard er die dag nog steeds uit en staat ie niet in z'n stal te wachten, en daar gaat het nou juist om, dat zo'n dier er dan niet uitkomt en dat is in mijn ogen echt een kwalijke zaak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 01:04

ruitje schreef:
Bij ons zijn de feestdagen de drukst bezochte dagen van het jaar, hordes nichtjes komen paardje aaien en iedereen gebruikt het volgens mij als schoonouderontvluchtingsplan :+

Jamaar jamaar, daar heb je wel zelf voor gekozen hé?!
Het is alles of niets, geen tussenweg mogelijk :+ ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:44

Het gaat mij niet om dat mijn paard dan een dagje van de 365 dagen, het gaat erom dat IK niet naar mijn paard kan. Zoals al eerder gezegd, viert mijn familie kerst uitgebreid op kerstavond. Kerstdag is voor ons gewoon een luie zondag. Verder werk ik lange dagen en lange weken. Zeker nu de winterperiode eraan komt, moet ik momenteel gebruik maken van zondagen en feestdagen om mijn paard überhaupt in het daglicht te zien.
Dus als ik dan net die ene dag dat ik én vrij ben van werk én niets anders te doen heb in de zin van feesten of familiebezoeken, dan toch niet naar mijn paard kan, dan vind ik dat jammer. Dan zit ik daar letterlijk een hele dag mij te vervelen of op de computer te tokkelen. Tijd die ik dan nuttiger had kunnen spenderen aan mijn paard. Het feit dat ik gewoon een dag niet naar MIJN dier mag, waar ik maandelijks een flink bedrag voor betaal, zou mij gek maken.

Mijn stalhouder werkt trouwens niet fulltime in de pensionstal hoor. De omheining ligt niet dagelijks aan gruzelementen, de mest wordt niet dagelijks opgehaald, etc. Ik betaal een bedrag waardoor mijn stalhouder alleen aan mij 110 euro winst heeft. Als er iets moet gebeuren aan de stal qua onderhoud ofzo helpen alle stalgenoten daarbij (zoals bv. onlangs zijn de automatische drinkbakken geplaatst).

Ik wil heus niet zeggen dat pensionhouder zijn zeer gemakkelijk is, maar hoe het hier nu door sommigen afgeschilderd wordt, dat is ook geen realistisch beeld. Mijn stalouder zit niet iedere dag van het jaar van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds in de stallen met de paarden bezig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:08

110 euro winst of 110 euro over na aftrek kosten voer en strooisel gini? Daar zit nog een aardig verschil in. die overige kosten moeten er eerst af en dan deel je het bedrag door 30 en weet je wat je stalhouder per paard over houd voor de moeite en het beschikbaar stellen van zijn accomodatie en inleveren van privacy.

Het gaat mij er niet om dat stalhouders zielig zijn maar iets meer begrip en respect en een reeeler beeld van wat men daadwerkelijk als werkloon in de zak mag steken is wel op zijn plaats. Als ik iemand van buiten moet vragen om mijn deel van de verzorging over te nemen 2x per dag (die derde keer is onderling wel op te lossen) dan blijft er niets over van de hele kale huur. dus geen inkomen en niet eens een bijdrage in de onderhoudskosten. want welk persoon komt 2x per dag een uurtje helpen voor nog geen 5 euro per keer?

Met grote stallen kunnen dat soort dingen makkelijker onderling geregeld worden. of staan 1 of 2 personen grstis of met korting of wordt een stalhulpje ingehuurd tegen minimumloon voor enkele uurtje per dag. Dan praat je inderdaad over tientallen paarden. Maar de gemiddelde kleine pensionaanbieder die enkele tot een stuk of 15 paarden heeft staan houdt er geen normaal inkomen aan over maar een zakcentje. ook al lijkt 110 euro per paard veel. per dag is dat nog geen 4 euro. reken je een uurloon van bruto 20 euro, wat een basisinstructeur al vraagt, dan zou je dus 12 minuten tijd krijgen... die 12 minuten ben je al kwijt met binnen/buiten zetten aan de hand en de voerrondes doen.

waarom doen mensen het? Omdat het een deel van de vaste lasten verlaagd van het paarden kunnen houden op eigen accomodatie, omdat het hobby is en ze de aanloop gezellig vinden. omdat het bedrijf er nog is maar de koeien niet meer en het gras toch op moet en de stallen anders maar leeg staan. kapitaalvernietiging... Omdat je toch thuis zit en zo wat om handen houdt... Omdat je de ruimte hebt omdat je je stallen niet vol hebt met manegepaarden, trainingspaarden, of je eigen hobbyfokkerij...

Denk ook eens waarom je zelf niet je paard aan huis hebt...
*het is te duur want je kunt niet zo'n hoge hypotheek krijgen met jullie inkomen...
*het is te duur want de maandelijkse lasten en onderhoudskosten liggen te hoog.
*het kan financierl niet uit want je hebt maar 1 of 2 eigen paarden en dan wegen de hogere woonlasten niet op tegen de pensionkosten van een (luxe) pensionstal...
*je hebt onvoldoende tijd naast je werk om alles zelf te doen en dan nog tijd over te houden om echt te trainen en te rijden. je hebt je paard immers niet alleen om naar te kijken en klusjes te doen...
*Het is te veel gedoe met regelen van verzorging bij dagjes of weekendjes weg

en vakanties en dat vind jij of je familie ook belangrijk...
*je mist dan de sociale contacten met stalgenoten, het samen kunnen rijden, de luxe accomodatie met binnenbak en evt stapmolen, keuze uit ligging en omgeving etc. en je bent niet meer zo flexibel als je werk er om vraagt.

Maar goed. het blijft rond draaien rerwijl de eigenlijke vraag een andere was.

Nee. niet fijn als van te voren niet verteld is dat ern stal echt sluit op bepaalde dagen.
Ja. ik zou proberen er over in discussie te gaan om te horen waarom ze dicht gaan.
Ja ik zou het accepteren als mijn paard dan wrl goed verzorgd wordt met voldoende uren buiten en een schone stal en uiteraard voerbeurten en water.
Nee, ik zou het niet accepteren als mijn paard die hele dag binnen moet staan. Dan zou ik ern andere oplossing zoeken...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 06-11-13 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:23

Uiteraard ken ik niet alle kosten die mijn stalhouder heeft. Maar ik heb gemiddeld waterverbruik, mestophaling om de zoveel tijd, onderhoud ook erbij gerekend. Elektriciteit vind ik moeilijk omdat de staleigenares en haar twee dochters zelf de stal ook gebruiken natuurlijk. Dus het licht zou dan sowieso aan zijn.
Ach, weet je wat, pak 50 euro pure winst per maand per paard. Heeft ze nog een bedragje van 1000 euro per maand extra, bovenop haar normale-mensen-maandloon. :D

Maar goed, nu ben ik toch aan het loon berekenen en eigenlijk wilde ik dat niet doen. Pensionhouder zijn is niet gemakkelijk en het is niet snel geld verdienen. En ik respecteer de mensen die het willen doen zeer zeker. Zeer zeker! Een realistisch beeld is wat hier nodig is. Maar zeggen dat een pensionhouder verlies draait, nee dat geloof ik niet. Ja, of die mensen die voor 100 euro een stal verhuren, maar vaak doen dergelijke personen dat niet uit een bedrijfsmatige ingeving, maar uit een "he, we hebben nog twee stallen over, laten we die verhuren, gezellig". Echte pensionstallen die bedrijfsmatig zijn opgesteld, wees maar zeker dat die winst maken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:00

ruitje schreef:

Mijne niet, daar zorgen we met z'n allen wel voor. Zo sociaal zijn wel wel.
Gelukkig vind mijn pensionhouder haar beroep leuk en dragen we met z'n allen een steentje bij en betalen ook nog zo dat ze er wat leuks aan over houdt. Dus zo zielig is ze niet :).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:30

En die 1000 euro is dus een tegemoetkoming voor haar hogere hypotheeklasten en investeringen omdat zij graag haar paarden aan huis wilde hebben en meer ruimte hebben gekocht of gehuurd dan ze zelf nodig hebben. Hadden ze niet die paarden aan huis genomen of had ze buiten de deur die tweede baan genomen dan hadden ze er veel meer aan over gehouden. Zeker op uurbasis.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:35

ik vind de reacties soms best grappig, stel er werd nu een topic geopend van
help mijn paard moet morgen hele dag binnen staan en staat dan ruim 30 uur in stal.

wat voor reacties krijgt men dan

- kan niet iemand even gaan kijken
- kan iemand je paard niet even losgooien of in de wei zetten

en verzin er zelf nog maar bij.
het is maar net in welke zin er iets gevragen word, dan zijn de antwoorden zo verschillende terwijl de stelling hetzelfde is!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:47

Ik denk dat iedereen het in zijn eigen perspectief ziet :) . Mijn ouders werken wel fulltime op het bedrijf, ik en mijn broertje ieder part time en nog komen we tijd tekort... Dat is dan weer niet te vergelijken met iemand die het ' erbij' doet :) . Onze stal is zoals eerder genoemd met kerst open en ik heb nergens gevraagd of je je stalhouder 'zielig' vind...

Ik vroeg alleen wie er nog meer 365 dagen werkt, maar daar reageerd niemand op dus dan weet je het wel :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:53

ik ben 365 dagen 24 uur per dag moeder over me kind, kan je zeggen intensieve baan hoor.
maar ff zonder gein

er zijn heus wel meer mensen die altijd moeten werken, als alleen pensioen houders hoor. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:56

joyce B schreef:
En die 1000 euro is dus een tegemoetkoming voor haar hogere hypotheeklasten en investeringen omdat zij graag haar paarden aan huis wilde hebben en meer ruimte hebben gekocht of gehuurd dan ze zelf nodig hebben. Hadden ze niet die paarden aan huis genomen of had ze buiten de deur die tweede baan genomen dan hadden ze er veel meer aan over gehouden. Zeker op uurbasis.

Maar dat heeft iedereen die paarden aan huis houden of gewoon een groter stukje grond achter het huis heeft liggen. Ik, als pensionklant kan natuurlijk niet alle kosten van de pensionhouder gaan dekken. Straks komt er nog een stalprijsverhoging omdat de pampers van de baby betaald moeten worden. :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:13

Of het een bedrijf is of hobby. de plek waar je paard staat en de voorzieningen daarvoor, moeten betaald worden. daar betaal je dus met jouw pensiongeld aan mee. dat is dus nog niet het deel uurloon.

Door meer paarden te houden met dezelfde voorzieningen) gaan die kosten per paard naar beneden. daarom hebben die dure stallen vaak maar weinig weidegang en relatief weinig paddocks en oppervlakte per paard. dat is namelijk goedkoper. luxe voorzieningen als binnenbak en stapmolen leveren weer extra inkomsten omdat mensen meer pensiongeld over hebben voor een stal net binnenbak, dan extra paddocks zonder binnenbak, dus kiezen ze liever daarvoor... dat je die ene bak dan moet delen met 40 tot 60 klanten (en op een manege vaak om de lessen heen moet rijden) is minder van invloed op de prijs.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:17

Er zijn zat mensen met een eigen bedrijf die veel werken en altijd bezig zijn. Als je een eigen zaak heb kun je ook niet zeggen jongens het is 5 uur, we stoppen. Dan blijf je ook doorgaan met werken (administratie en dergelijke) de horeca is bijna ook altijd open, zijn mensen met eenmans cafe's die de elke dag open zijn van 1 tot 1 en daarbuiten nog moeten schoonmaken, administratie en ga maar door. Niemand werkt 24 uur per dag want iedereen slaapt. Denk dat niemand van zijn pensionhouder verwacht dat hij 's nachts voor de stal van mijn paard gaat zitten om te hij koliek krijgt.
Nee ik werk geen 365 dagen per jaar omdat ik geen beroep heb die dat vraagt, dus? Mag ik dan geen mening hebben? Als we alles zelf moeten meemaken voor men een mening mag vormen komt men ook niet erg ver, dan kun je nergens meer wat over zeggen.
Ik denk dat ik meer rekening hou met mijn pensionhouder hou door haar af en toe een vrije dag te gunnen, dan de mensen die hier roepen dat het zo'n zwaar beroep is en dat we er met gratie mogen staan maar zelf nooit een poot uit steken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:23

Ruitje, ik niet, en ik geef het direct toe, dat zou ik loodzwaar vinden. Dus alle respect voor iedereen die dat wel doet.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:27

Tatanka1 schreef:
Wij heb een kleine pensioenstal aan huis.
We hebben 13 paardjes staan incl die van ons zelf.
wij hebben de regel dat we op zondag gesloten zijn.
Dan zet ik de paarden buiten en binnen, mest uit en voer.
Dit zeggen wij meteen als er een nieuwe pensionklant komt.
Zij zouden hier niet staan als ze het een probleem vinden.
Wij stellen deze regel omdat we gelovig zijn en wij graag rust (geen mensen op het erf) willen op zondag.
Dit houd niet in dat de zorg voor de dieren komt te vervallen!
Als je paard ziek is en extra zorg zoals koelen, medicatie oid nodig heeft is het geen probleem om langs te komen tenzij het in overleg is.

Als de verzorging door gaat, zie ik het probleem ook niet.
Maar in het gevals zoals TS beschrijft , blijven de paarden dan binnen. En als er ook niet gemest wordt, dan zou ik er toch echt ook problemen mee heben Een paard weet namelijk niet dat het weekend/feestdag of een godsdienstige dag is. PS maar als ik er vanuit zou kunnen gaan dat mijn paard gewoon geheel verzorgd wordt op die zondag, en buiten komt, dan is een dagje vrij soms ook best lekker. :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:30

Met kerst moet die stalhouder nog steeds werken, ondanks dat er geen klanten komen.
Een beetje slimme stalhouder delegeert wat taken naar zijn klanten, zodat ie echt een keertje vrij is. Je hebt altijd wel klanten die een voerronde op zich wil nemen of een keer zelf mesten of opstrooien ipv door de stalhouder. Dan maar een dagje de boel iets minder aan kant.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:30

En dat wordt dus ruim betaald voor de pensionhouder. Als je iedere maand naast twee fulltime-lonen, nog eens 1000 euro opzij kunt leggen. Dan wordt het toch net iets gemakkelijker om die lening af te betalen of om die nieuwe bodem in de piste te laten leggen.
Ik heb nergens gezegd dat een pension houden simpel is, maar het doen voorstellen alsof een pensionhouder een arme mens is die iedere cent moet omdraaien en het brood uit de mond moet sparen, dat is echt niet zo. En als het wel zo is, dan ben je gewoon slecht bezig en moet je dringend eens een bedrijfsplan opstellen. En dat is dan weer in iedere business zo, ook als ik een fruitwinkel zou willen beginnen ofzo.
Dat mensen betalen voor extra faciliteiten is toch normaal? Een wei met een stalletje op neergepoot kan ik voor 50 euro de maand hebben dus daar ga ik dan inderdaad niet meer voor betalen. Een bak om in te rijden, een plek voor de ruiter om even droog te zitten, zadelkasten aan de stallen, wasplaatsen met warm water en dergelijke zijn faciliteiten die de prijs omhoog trekken. Lijkt me niet meer dan logisch. De compromissen die dan gemaakt worden op de weidegang is natuurlijk eigen keuze en eerlijk? Als ik in mijn omgeving rond kijk is dat allemaal nooit zo dramatisch als dat het op bokt afgeschilderd wordt. Ik leef misschien in een goede omgeving.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:32

We kunnen hier van alles vertellen en katten op elkaar, maar ik vraag me inmiddels af of de TS met de pensionhouder heeft besproken of het mogelijk is dat zij en een aantal stalgenoten het een dagje overnemen :D

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:37

[quote="StalNollie"]ik vind de reacties soms best grappig, stel er werd nu een topic geopend van
help mijn paard moet morgen hele dag binnen staan en staat dan ruim 30 uur in stal.

wat voor reacties krijgt men dan

- kan niet iemand even gaan kijken
- kan iemand je paard niet even losgooien of in de wei zetten

en verzin er zelf nog maar bij.
het is maar net in welke zin er iets gevragen word, dan zijn de antwoorden zo verschillende terwijl de stelling hetzelfde is!!

:) _/-\o_

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:45

Een pension stal hebben is een hoop ellende hebben voor een paard van een ander.
En dan heb ik het over de kleinere stallen.
Ik zie hier een hoop reacties van mensen voorbij komen die geen idee hebben wat het daadwerkelijk inhoud.
Ik heb het dan ook over de daadwerkelijke kosten en de tijd en energie die erin gestoken worden om jou paard een goede verzorging te geven.
hier in de omgeving betaal je tussen de 175 en 200 euro voor een stal met weidegang en aan verhogen moet je al niet denken want dan krijg je een hoop gemiep dat het dan te duur word.
Dat alles duurder word daar heeft de pensionklant niets mee te maken ze willen niet meer betalen dan tien jaar geleden kom op zeg.
Kun je natuurlijk makkelijk zeggen hier hebben ze voor gekozen maar dat is grote onzin want door hun kun jij je paard houden of wil je hem in de achter tuin zetten.
En Gini 50 eurotjes kom op zeg!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:50

lady62 schreef:
Een pension stal hebben is een hoop ellende hebben voor een paard van een ander.

Als dit jouw basisstelling is, dan is het inderdaad misschien verstandig om werk in een andere branche te zoeken.

Een wei met een stal op, wel volledig DHZ, daar heb ik drie jaar lang dertig in de maand voor betaald.
En pensionhouders mogen hier absoluut niet negatief afgeschilderd worden, maar pensionklanten zijn allemaal zagende, zeurende, arrogante pieten. Grappig.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:59

Gini
over mijn basis instelling weet jij niets jij neemt aan.
Wat ik zeg zijn de feiten maar dan een beetje hard gezegd.
Ik weet ook dat er onder de pension houders een groot verschil is en nee ik ben het er ook niet mee eens dat met kerst de stal dicht is.
Maar waar het mij om gaat dat er dingen worden beweerd zonder op de hoogte te zijn van hoe het in werkelijkheid is.
Als jij het weiland de afrastering de tijd en het bij voer berekend dan red je het niet van 50 euro in de maand.
Of eet jou paard niet in de winter maakt hij nooit wat stuk moeten de sloten niet gebaggert en dan nog het land verantwoord bemesten en onderhouden of kreeg jij dat gratis

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:00

Over het vetgedrukte deel: Zullen we daar over ophouden, in de laatste pagina's is er niemand meer die het daar over heeft, dat een bokker het daar over heeft gehad wil niet zeggen dat het voor de voeten gegooid moet worden van andere mensen die dat helemaal niet vinden. Ik vind namelijk helemaal niet dat je blij moet zijn dat je ergens kunt staan, je betaald een pittig bedrag en mag best wat te eisen hebben bij ons op stal, maar wel binnen onze grenzen. Met 85 paarden zitten er grenzen aan wat je kunt doen voor een klant :) . Het zou fijn zijn als je in je reactie's op mijn posts ook echt reageerd op dingen die ik gezegd heb, buiten dat ik het onderste deel dus nooit gezegd heb, heb ik ook nooit gezegd dat je geen mening mag hebben? Dus waarom je daar zo fel op reageerd is mij een raadsel?

Daarbij heb ik ook nooit gezegd dat een pensionstalhouder 24 uur werkt, dat doen wij ook niet maar we hebben wel 24 uur verantwoording over andermans paard, dus ja, als we er tijdens de laatste ronde achter komen dat een paard koliek heeft vinden wij het wel normaal dat we daar de hele nacht mee bezig zijn met DA's die komen, het ondersteunen van en eigenaar e.d. . Dit komt gelukkig zelden voor, dus nee je werkt niet 24 uur per dag, maar eigenlijk ben je ook nooit ECHT vrij. Je weet wel, dat je thuis zit zoals iemand melde en je de hele dag de tandjes verveelde omdat je echt niks te doen heb :) .

En dat is het enige wat je probeerd te laten zien: Dat je als pensionstalhouder niet zielig ben, maar dat er wel punten zijn waar anderen niet aan denken :) . En dan heb ik het niet over de geldkwestie of over dat we het zwaar hebben want ik geniet elke dag weer van mijn toekomst! Maargoed, ik snap eigenlijk niet wat ik doe in deze discussie want we zijn 365 dagen per jaar open, doen alles elke dag en hebben zoals ik boven las blijkbaar de zeldzame combinatie van genoeg paddocks, land en en binnenbak enzo :+ ! En we hebben ook nog eens alleen maar leuke klanten, die als ze wat vragen dit eigenlijk alleen maar doen omdat ze het beste willen voor hun paard, niet omdat zij ons willen pesten... :+

Esmeej333 schreef:
Er zijn zat mensen met een eigen bedrijf die veel werken en altijd bezig zijn. Als je een eigen zaak heb kun je ook niet zeggen jongens het is 5 uur, we stoppen. Dan blijf je ook doorgaan met werken (administratie en dergelijke) de horeca is bijna ook altijd open, zijn mensen met eenmans cafe's die de elke dag open zijn van 1 tot 1 en daarbuiten nog moeten schoonmaken, administratie en ga maar door. Niemand werkt 24 uur per dag want iedereen slaapt. Denk dat niemand van zijn pensionhouder verwacht dat hij 's nachts voor de stal van mijn paard gaat zitten om te hij koliek krijgt.
Nee ik werk geen 365 dagen per jaar omdat ik geen beroep heb die dat vraagt, dus? Mag ik dan geen mening hebben? Als we alles zelf moeten meemaken voor men een mening mag vormen komt men ook niet erg ver, dan kun je nergens meer wat over zeggen.
Ik denk dat ik meer rekening hou met mijn pensionhouder hou door haar af en toe een vrije dag te gunnen, dan de mensen die hier roepen dat het zo'n zwaar beroep is en dat we er met gratie mogen staan maar zelf nooit een poot uit steken.