kimmie261 schreef:Fellor schreef:En daarmee ben jij in mijn ogen samen met alle anderen die dat denken de oorzaak van de vreselijk achterhaalde manier van paarden houden.
achterhaalt,tja wat is achterhaalt...
wereldwijd leven paarden al eeuwen in een stalcultuur en blijkbaar werkt dat fijn en goed,en kunnen paarden hier prima mee leven...
en nogmaals ik voel me niet aangesproken,denk dat de paarden kwa ruimte het hier prima hebben,al is de 2 hectare land natuurlijk nog beter als dat 100 hectare wordt,dat snap ik ook wel,want goed is nooit goed genoeg en altijd verbeterbaar natuurlijk..
en tja,allemaal zijn we zo welzijnsverhogend voor paarden bezig,maar erop rijden dat zullen we niet laten,dat is ons eigen lolletje,terwijl als wel iets niet goed is voor het welzijn van het paard ( getuige de vele kapot gereden paarden op jonge leeftijd) is dat het wel..
nou dan kan ik minder wakker liggen van een stalpaard wat elke dag beweging en aandacht krijgt van een eigenaar,en me ook de welzijns preken van het minimaal ( ben een beetje de tel kwijt wat nu goed is hoor,de 1 vind 4 uur buiten prima de ander piept dan nog dat ze alsnog 20 uur op stal staan,dus 4 uur is te kort) '... '( zelf in te vullen)uur op de wei een end naast me neerleggen...
Je hebt wel een paar punten die ik begrijp en fijn dat je paarden zoveel ruimte hebben. Maar ik zou voor mijn paard toch kiezen voor dagelijks een uurtje rijden (of grondwerk, etc) en de rest van de tijd haar lekker paard laten zijn (zie eerdere omschrijvingen), dan een paard ophokken en niet rijden. Ik zeg niet dat je een dier niet mag gebruiken, maar altijd met het oog voor de aard van het dier; dus hoe je met het dier omgaat, benaderd en ook z'n leefomgeving en voeding. En ik denk dat mensen die al zo ver zijn in hun denken dat ze het welzijn van hun paard serieus op de eerste plaats zetten, ook hun paard pas wat later in zullen rijden en zullen kiezen voor de meest diervriendelijke methode. Dus de kapotgereden ruggetjes zullen bij deze groep denk ik minder aanwezig zijn, dan in de "harde paardenwereld" (sommige handelsstallen, sommige sportstallen, waar geld/winst en presteren voorop staat).
Daarnaast zie ik ook wel dat bijvoorbeeld paarden en ezels het in Egypte veel beroerder hebben, maar dat geeft mij nog geen vrijbrief om hier een paard dan maar 24/7 op te hokken. We moeten blijven ontwikkelen en verbeteren. Bovendien is dit iets in onze eigen omgeving waar je wellicht meer grip op hebt. Verbeter de wereld...enzo