Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DGL

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:29

Ik moet gewoon even nog een 3e en 4e paard bij de oude man naar binnen praten denk ik :P Ik zou als het zo dichtbij is prima zelf kunnen mesten, daarnaast wonen er 2 vriendinnen van mij vlakbij die ook prima willen helpen met voeren enzo. Dus op zich denk ik dat dat wel goed komt uiteindelijk.

Optie 1 zou wel echt ideaal zijn, als ik een auto zou hebben is dat gelijk een stuk beter te bereizen. Probleem is dat ik wel eerst 'even' moet afstuderen, en ik qua banen toch wel aan de randstad vast blijf zitten. Ik wil graag promoveren in het biomedische veld, dus ik zit aan een universiteit/academisch ziekenhuis vast.

Met leasen liep mijn paardje ook nog 1 keer per week een lesje met een meisje van 12. Daarnaast lette de huidige eigenaresse een beetje op of hij iets nodig had, z'n deken niet op half 11 hing dat soort dingen. Ik ben dus de afgelopen tijd steeds maar 2 keer per week bij mijn paardje geweest :(
Het vergt nogal wat planning omdat ik wel echt een dagdeel nodig heb: 2 uur heen, 1 a 1,5 uur daar, 2 uur terug, ik ben al minimal 5 uur kwijt. En als het dan net op mijn geplande tijd hartstikke rotweer is, dan ga ik niet 2 uur reizen om nat te regenen en een paard te hebben die grondig geïrriteerd is door de regen :P Dus ik wil hem zo graag dichtbij!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:58

Ik zou voor optie 1 ga als je echt wil verhuizen. Maar ik zou mijzelf even uit de weg halen hier. Je focus ligt op afstuderen, je paard staat prima, je weet niet waar je straks in de randstad komt te werken, ook al ben je aan de randstad gekoppeld. Dat zou evt kunnen betekenen dat je oudere paard dus 2 of 3x nog meer moet verhuizen naar een andere locatie, terwijl hij nu goed staat. Snap wel dat je je paard vaker wilt zien, misschien bijrijder nemen of e.d.? Stalling in de buurt van Amstelveen, Amsterdam is ook weer duurder. Als je wilt verhuizen, optie 2-4 eigenlijk geen optie. Optie 4 evt nog, maar paard staat alleen en je bent van andere(n) afhankelijk, wat als mannetje overlijdt.. en vergis je niet in de grond hier in de omgeving tijdens de wintermaanden. Dat is echt niet overdag op het land.

Trouwens een paard wat ouder is en nu 24/7 buiten gewend is om te lopen op stal gaan zetten, hoeft geen probleem te zijn, maar kan het wel zijn (stalbenen en geneuzel). Wees je daarvan bewust.

Ik zou bij evt verhuizing kiezen voor optie 1: dan ga je iets minder vaak, heb je 40 min reistijd. Dus al een tijdwinst van dik een uur. Ga je 4x per week, is prima voor zo'n oudje en hij of zij loopt wel gewoon 24/7 buiten. Ik spreek voor mijzelf, heb ook een ouder exemplaar. Voor dezelfde overweging gestaan. Op stal zetten ging fysiek gezien niet goed, plus ook geestdodend. Want het betekent van de vrijheid van 24/7 buiten naar in de winter 8 u buiten max naar ZESTIEN uur OP STAL stilstaan. Het is om 17u donker! En dan zit je nog met studie, etc. Dus je gaat waarschijnlijk overdag naar je paard, dus staat hij nog feitelijk minder buiten op de weide omdat je zelf ook wilt rijden. Gemis is niet makkelijk. Je paard staat er 24/7 en jij niet. NO GO 16u op stal voor oudje dat gewoonlijk het nu met 24/7 buiten prima doet. Maar dat is mijn keuze. Succes bij het maken van jouw eigen en in jouw eigen belang.. onee, paard, belang :Y) :(:)

Mo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:22

Ik wil ook graag jullie mening:

stal 1
-afstand 25 km enkele reis
-stalgrootte: 50 paarden
-24/7 buiten met aantal bomen, verder geen schuilmogelijkheid
-kuddeverband ong. 15 paarden, merries en ruinen door elkaar
-pal aan het bos
-buitenbak 20x40 (in de zomer wat zwaar)
-worden in winter bijgevoerd met kuil
- 230,-

stal 2:
-afstand 3km enkele reis
-stalgrootte 15 paarden
- 8:00-20:00 uur weidegang, 20:00-8:00 op stal
- ruinen en merrieweide
- 10 min stappen naar bos
-gedraineerde buitenbak 20x40
-all in, incl hooi en naar wens brok, stal wordt uitgemest

desgewenst kan ik bij stal 2 kiezen voor 24/7 buiten met schuilstal met 1 ander paard.
- 170,-

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:00

Sowieso stal 2, dat je nog twijfelt. Als je paard liever buiten staat lekker 24/7 buiten zetten, anders 's nachts op stal. Vind zelf in de zomer 24/7 op t land sowieso wel fijn.

Mo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:04

twijfel omdat mocht ik voor 24/7 op stal 2 kiezen, mijn paard niet meer in een groot kuddeverband staat. Iets wat ik belangrijk vind.
de andere optie is dus na jaren 24/7 buiten, ineens naar 12 uur weidegang.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:06

Wat is de reden dat je nog twijfelt? Stal 2 is toch sowieso veel beter..
Veel dichterbij, veel goedkoper, betere bak, en 'snachts stal of schuilstal (24/7 buiten zonder schuilstal vind ik persoonlijk niks). Dus ik snap niet waarom je nog twijfelt?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:07

Ik zou daar niet over hoeven te twijfelen... Stal 2!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:07

Oh zie net je andere berichtje. Hij kan bij stal 2 toch ook 24/7 naar buiten?
Kan hij dan overdag niet met meer paarden staan en alleen 'snachts met 1 ander paard?
12 uur weidegang is op zich ook goed te doen hoor. Als hij een ruime stal krijgt met veel ruwvoer hoeft dat zeker geen probleem te zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:12

Dan nog zou ik daar niet over twijfelen. Ik vind stal 2 veel meer voordelen hebben. Als de 12 uur op stal niet bevalt, dan kan hij daar zelfs nog 24/7 buiten met een vriend.
Betere bak, betere afstand, betere prijs... Die paar minuten extra naar het bos zouden mij niets uitmaken.

Geen schuilmogelijkheid bij 24/7 buiten is voor mij een afknapper.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:17

Ik vind een hele grote kudde nooit zo fijn, heb je vaker gedonder. Als jij denkt dat je paard liever 24/7 buiten staat zou ik dat doen. Maar het scheelt zoveel geld ook per maand 60 aan stalling + benzinekosten daar zou je zelf nog een Shetlander voor kunnen aanschaffen zowat.... Ook krijgen ze hooi op stal twee, vind ik ook wel belangrijk... Als er ooit wat met je paard is en je moet bijvoorbeeld 2x per dag stappen dan ben je wel blij met die korte afstand! En een goeie bak is ook niet onbelangrijk!

Oh en ik zou m'n paard sowieso niet 24/7 buiten zetten zonder schuilmogelijkheid.
Die storm van afgelopen week, ik zou dan niet kunnen slapen hoor!

Mo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:23

Bedankt voor jullie heldere antwoorden!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:14

Ik zou ook voor stal 2 gaan, maar dan de 24/7 optie. Dit vanwege de schuilstal en omdat het lekker dichtbij is en betere bak. Ik snap wel je twijfel omdat je graag een kudde wilt. Maar de andere voordelen wegen wat mij betreft zwaarder. Ik begrijp niet dat iedereen hier boven zegt "dan zet je m toch gewoon weer 12 uur op stal"... nee DAT lijkt mij geen optie. Een paard minder uren buiten geven (12 uur minder!!) dan hij gewend is vind ik not done.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:55

Hoi allemaal ! :D

Ik heb een pony van 7 jaar en kan kiezen tussen deze twee stallen. Welke zou jij kiezen?

Stal 1:
- Het is kleine boerderij waar ongeveer 10 paarden kunnen staan
- Er staan ook koeien en schapen in de andere stal
- 190 euro per maand (mesten, voeren, binnen/buiten zetten inclusief)
- Pony heb een eigen paddock, in de winter/herfst staat hij gemiddeld 6 uur per dag in de paddock
- In de zomer/lente staat hij 24/7 op de wei
- Er is een goede buitenbak
- Buiten rijden alleen langs de weg
- Je kan lessen als je je eigen instructrice meebrengt
- Het is 8 km van mijn huis

Stal 2:
- Het is een manege met een kant manege paarden en een kant pensionpaarden, er kunnen ongeveer 30 pensionpaarden staan
- 330 euro per maand (mesten en voeren inclusief)
- Gedeelde paddock, pony kan 1 uur per dag in de paddock tijdens de winter/herfst
- In de zomer heb je mogelijkheid tot weidegang daar betaal je 60 euro per seizoen voor, hij word dan ma t/m vrij binnen en buiten gezet (in het weekend zelf verantwoordelijk) en pony staat ongeveer 8 uur buiten per dag
- Er is een goede buitenbak, een grote binnenbak, longeerkraal en stapmolen
- Het ruiterpad grenst direct aan de manege
- Je krijgt 1x per week een groepsles gratis en kan priveles nemen 20 euro voor een halfuur
- Er worden wedstrijden georganiseerd FNRS en KHNS
- Het is vlakbij, 5 min op de fiets

Ik ben heel benieuwd!!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:12

Stal 1 omdat ze daar veel meer buiten komen. Stal 2 zou ik niet willen staan omdat ze heel weinig buiten komen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:33

Jane2011, op zeker stal 1! Veeeel goedkoper, en VEEEL betere voorzieningen (voor het paard)!!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:09

Jane2011 schreef:
Hoi allemaal ! :D

Ik heb een pony van 7 jaar en kan kiezen tussen deze twee stallen. Welke zou jij kiezen?

Stal 1:
- Het is kleine boerderij waar ongeveer 10 paarden kunnen staan
- Er staan ook koeien en schapen in de andere stal
- 190 euro per maand (mesten, voeren, binnen/buiten zetten inclusief)
- Pony heb een eigen paddock, in de winter/herfst staat hij gemiddeld 6 uur per dag in de paddock
- In de zomer/lente staat hij 24/7 op de wei
- Er is een goede buitenbak
- Buiten rijden alleen langs de weg
- Je kan lessen als je je eigen instructrice meebrengt
- Het is 8 km van mijn huis

Stal 2:
- Het is een manege met een kant manege paarden en een kant pensionpaarden, er kunnen ongeveer 30 pensionpaarden staan
- 330 euro per maand (mesten en voeren inclusief)
- Gedeelde paddock, pony kan 1 uur per dag in de paddock tijdens de winter/herfst
- In de zomer heb je mogelijkheid tot weidegang daar betaal je 60 euro per seizoen voor, hij word dan ma t/m vrij binnen en buiten gezet (in het weekend zelf verantwoordelijk) en pony staat ongeveer 8 uur buiten per dag
- Er is een goede buitenbak, een grote binnenbak, longeerkraal en stapmolen
- Het ruiterpad grenst direct aan de manege
- Je krijgt 1x per week een groepsles gratis en kan priveles nemen 20 euro voor een halfuur
- Er worden wedstrijden georganiseerd FNRS en KHNS
- Het is vlakbij, 5 min op de fiets

Ik ben heel benieuwd!!

Ik denk; wat klinken die stallen bekend, ben jij het!

Bedoel je met optie 2 manege purmerbos?

Wil je graag weg? Voor Elvis is stal 1 ideaal, voor jou misschien iets minder. Manege purmerbos zou ik je afraden voor Elvis. Daar ga je hem geen plezier mee doen.
Je zou moeten gaan voor een combinatie van die 2; lekker veel buiten voor Elvis en voor jou iemand op stal die jou kan begeleiden in het rijden.
Stuur me anders even een appje met je wensen/eisen. Ben redelijk expert in onze omgeving :D

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:21

Jane2011,
Zelf zal ik voor stal 1 kiezen, wat al gezegd word beter voor het paard.
Ik weet niet of je veder wedstrijd ambities hebt en of je een trailer hebt? Als je een trailer hebt zal je naar een wedstrijd en in de winter naar een binnenbak toe kunnen rijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:50

Jane2011: zeker stal 1! Jammer van het buiten rijden maar het is er voor je paard natuurlijk veel fijner. En voor dat grote prijsverschil kun je een goede, professionele instructeur nemen voor privé lessen. In de vakanties lekker met je paard op een buitenrij vakantie, dan haal je dat ook nog een beetje in. :)

kuzjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:26

Stal 2! Het is dichtbij, lekker bij het bos. Dat van merrie en ruinen los van elkaar, is aan jezelf of je dat fijn vind!

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:32

Voor de beste voorzieningen voor je paard zou ik gaan , en dan als je regelmatig naar stal gaat moet je ook het aantal kilometers in de gaten houden.
zit zelf ook tegen een stalwissel aan vanwege een verhuizing naar een andere regio

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:40

Ook even 2 stallen voorleggen

Stal 1 waar we nu staan
Op basis van doe het zelf dus zelf mesten binnen buiten zetten voeren. Eigen bodembedekking en voer aanschaffen. Buitenbak van 20 bij 50. Weiland ter groote van 15 bij 40. Hier staat mijn paard en mijn shet samen op. Kost per maand 150 euro. 15 minuten stappen van het bos.
Stal genoten waar ik er maar met een het erg goed kan vinden.

Stal 2
2 stallen opbergruimte zadelhok. 2 grote weides een soort van bak van ongeveer 20 bij 40. 5 minuten van het bos. Ook alles zelf doen en inkopen. Prijs hetzelfde. Toezicht op de paarden door de huizen die ernaast staan.
Hoef alleen maar de oprit te delen met de mensen die het achterstuk huren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:51

Ik vind het weiland van stal 1 wel erg klein, en kan je met 1 stalgenootje goed opschieten of heb je met de rest ruzie/problemen?
Hoe is de "soort van bak" bij stal 2?
Hebben je paarden het momenteel naar hun zin?

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:00

Nikass schreef:
Ik vind het weiland van stal 1 wel erg klein, en kan je met 1 stalgenootje goed opschieten of heb je met de rest ruzie/problemen?
Hoe is de "soort van bak" bij stal 2?
Hebben je paarden het momenteel naar hun zin?

Heb geen ruzie of problemen op stal 1 maar erger mij aan de houding en gedrag van een aantal stal genoten. Meer weiland is bij stal 1 niet mogelijk en is al helemaal kapot gelopen. Paarden staan daar verder prima op het kleine weitje na.

De bak op stal 2 is ene helft zand andere kant gras. Daar is nog wel wat aan te doen. Ook zit er op een 500 meter van stal een binnenbak en buitenbak waar ik wil informeren of er mogelijkheden zijn om daar te kunnen rijden. Andere optie is op een 5 minuten stappen waarbij je 60 euro per jaar betaald en dan onbeperkt gebruik kan maken van de buitenbak en de springbak.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:52

Dan klinkt stal twee vooralsnog aantrekkelijker. Hoe is het toezicht bij stal 1? En met hoeveel stalgenoten sta je op stal 2?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:10

Hoe lang reis je naar stal 1 en stal 2?
Stal 2 vind ik ook veel beter!