Jientis schreef:Ik hoor bij de 'slechte' paardenbaasjes van wie het paardje 22 uur per dag op stal staat, 1 uur in de wei en 1 uur rijden. En toch ben ik ervan overtuigd dat mijn paardje gelukkig is. Natuurlijk was hij misschien gelukkiger geweest als hij meer buiten mocht maar ik heb een manegepaard van 21 jaar overgekocht dat voordien niet buiten mocht en met verschillende ruiters in de lessen mee reed. Ik plan mijn agenda nu speciaal helemaal anders opdat hij toch zijn beweging heeft iedere dag. En geloof het of niet maar voor een 21 jarig paardje, is een uurtje eigenlijk voldoende. Hij vindt het niet leuk buiten, is het ook niet gewoon. Te stoffig, te warm, teveel beestjes, geen water, geen eten,... Hij is altijd dolgelukkig als hij binnen mag. Dus dan vraag ik mij af: is het zo verkeerd wat ik doe? Want ik dacht net altijd dat ik iets goed gedaan had door een ouder manegepaardje te kopen en hem zo comfortabeler oud te laten worden.
Was het beter geweest om hem niet te kopen. NEE, want dan kon hij ook niet op de wei. Dus vind ik, gezien de mogelijkheden die ik heb, het toch beter is zo.
Als hij op pensioen moet, wil ik hem wel 24/7 op de wei zetten mits een grote inloopstal zodat hij kan kiezen. maar daar zijn we hopelijk nog heel lang van af want ik hoop nog vele jaren op hem te kunnen rijden en heb momenteel ook geen budget voor een wei+stal+ omheining+ eten+...
Je paard is dit gewend, dit schema is er ingetimmerd als het ware waardoor die niet beter weet.
Als jij je paard op een land vol gras zet, met vriendjes weet ik zeker dat die dat ook leuk zou vinden.
En dat jij je agenda moet aanpassen, als je hem op 24/7 weide zet en in de winter bijv in de nacht op stal, scheelt dat je enorm veel tijd. De paarden houden elkaar wel in beweging.
Maar dit is hoe ik erover denk, en absoluut niet aanvallend bedoeld.