Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:45

Hier ook kleigrond. Het is echt helemaal geel van de leem. Heel groeizaam, maar enorm snel nat en glibberig. Het water blijft er bovenop staan. We hebben meer dan genoeg land, maar vanaf oktober wordt het soms onverantwoord om ze in de blub te zetten. Dan staan ze de hele tijd met natte benen en ze glijden alle kanten op. Ik kom er dan zelf ook nauwelijks doorheen, zo glad is het.

Ik heb een wei die ze helemaal kapot mogen lopen, maar momenteel vind ik die ook te nat. Gelukkig hebben we een super gedraineerde paddock van 20 x 30. Daar kunnen ze echt altijd in. Vandaag is het heerlijk weer en als het vanmiddag nog wat wil drogen, dan gooi ik ze op het gras, maar ze zijn vanochtend door de nattigheid tot maar begonnen in de paddock. Vandaag staan ze waarschijnlijk tot 18.00 uur buiten en ik heb ze voor 08.00 uur buiten gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:49

Bij mij glijden ze meteen een stuk door......ze mogen af en toe even kort, weinig gras, is de lol eraf, zij er ook af, want spelen is vragem om moeilijkheden....eerst in de bak om te spelen......jammer want ze staan klaar en kijken mij smekend aan, snappen er niets van......vind het ook heel sneu, voel mij dan elke dag weer te kort schieten, weer een paar maanden wachten met die vreetgrage hazentanden.........

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:12

Die smekende ogen herken ik wel ja := Hier ook pony's die me smachtend aankijken als ik met de halsters aan kom zetten. Maar helaas voorlopig betekent een halster helaas geen weidegang meer (breng ze altijd in een groepje met halster naar de weide). Vind het ook wel heel jammer, vorig jaar hebben ze er zo heerlijk lang op kunnen staan! Maarja, op de paddock met slowfeeders vermaken ze zich ook wel hoor. Maar gras is natuurlijk gewoon lekkerder! En even lekker uit je stekker gaan op de grote weide vinden ze toch ook wel heel fijn. In de paddock doen ze dat toch minder. Maargoed, ze staan lekker buiten en hebben hun eigen bewegingsvrijheid, dat gaat toch voorop!

AshleyZoet

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:14

Die van mij staat nog lekker de hele dag buiten.. het is wel gedeeltelijk modder in de wei maar ach ze vinden het niet erg, staan niet bij het hek staan gewoon heerlijk te spelen en eten :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:12

Bij ons staan ze ook het hele jaar op de kleigrond, maar ik merk dat paarden er ontzetten handig in worden om op te lopen en gewoon spelen en een sprintje te trekken. Ze lopen er immers het hele jaar op en weten niet beter..... Met ijs en sneeuw lopen ze ook gewoon buiten en weten ze precies wat wel en niet kan. Bij ons is vaak precies de in en uitloop van de wei enorme blub, verderop in de weide staan ze redelijk droog.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:28

Ik vind sommige argumenten zo raar....al die pensionstallen waar blijkbaar zo verschrikkelijk veel paarden staan en waar bijna geen wei is of ruimte voor paddocks....dan klopt er toch gewoon iets niet? Dan heb je gewoon te veel paarden staan en die arme dieren worden daar de dupe van. Net als bij professionele bedrijven de paddocks die niet begaanbaar zijn. Tuurlijk kan dat wel, maar dat kost geld. Mijns inziens hoor je als je een pensionstal begint de zaken zo op orde te hebben dat je vrijheid en frisse lucht kunt aanbieden. Gooi Ecorasters in je paddock...doet ook wonderen voor paarden met rotstraal.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:33

Tja Kinke, het gaat natuurlijk niet voor iedereen op, maar als ik hier in de omgeving kijk dan zijn de langste wachtlijsten bij de stallen met al meer dan 50 paarden die 3 paddocks van 10x8 moeten delen. Maar er zijn wel 2 binnenbanen, een stapmolen, solarium EN verwarmde kantine. Nogmaals het geld niet voor iedereen, maar imo wordt er nog erg snel voor eigen comfort gekozen. Er ZIJN hier in de omgeving namelijk best stallen waar de paarden wel meer buiten komen in de winter. Alleen die hebben geen binnenbak en lekkere warme binnenstallen. Tja... zolang de klant er blijkbaar om vraagt zal het aanbod ook blijven bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:33

Kinke schreef:
Ik vind sommige argumenten zo raar....al die pensionstallen waar blijkbaar zo verschrikkelijk veel paarden staan en waar bijna geen wei is of ruimte voor paddocks....dan klopt er toch gewoon iets niet? Dan heb je gewoon te veel paarden staan en die arme dieren worden daar de dupe van. Net als bij professionele bedrijven de paddocks die niet begaanbaar zijn. Tuurlijk kan dat wel, maar dat kost geld. Mijns inziens hoor je als je een pensionstal begint de zaken zo op orde te hebben dat je vrijheid en frisse lucht kunt aanbieden. Gooi Ecorasters in je paddock...doet ook wonderen voor paarden met rotstraal.

Negen van de tien keer zijn er dan gewoon te veel pensionklanten....mijn stalhoudster zegt gewoon vol is vol en werkt met een wachtlijst.

Zo is er voldoende land :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:35

Eliine schreef:
Tja Kinke, het gaat natuurlijk niet voor iedereen op, maar als ik hier in de omgeving kijk dan zijn de langste wachtlijsten bij de stallen met al meer dan 50 paarden die 3 paddocks van 10x8 moeten delen. Maar er zijn wel 2 binnenbanen, een stapmolen, solarium EN verwarmde kantine. Nogmaals het geld niet voor iedereen, maar imo wordt er nog erg snel voor eigen comfort gekozen. Er ZIJN hier in de omgeving namelijk best stallen waar de paarden wel meer buiten komen in de winter. Alleen die hebben geen binnenbak en lekkere warme binnenstallen. Tja... zolang de klant er blijkbaar om vraagt zal het aanbod ook blijven bestaan.

Voor mooi weer ruiters zijn de binnenbanen of binnenbakken een must....

Ik vind het belangrijker dat me paard naar buiten kan...das gewoon beter voor zijn gezondheid :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:38

Tja...ik vind het niet meer dan normaal dat je voor het welzijn van je paard kiest ipv die gezellige kantine voor jezelf :)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:39

onze paarden staan nog gewoon op het land . gaan 8 uur smorgens eruit , en 7 uur savonds weer naar binnen . ze lopen nu op 4 hectare , zodat ze het laatste gras wat kunnen opeten .land word nu wel erg nat dus binnenkort komen ze weer in het voorste stuk land . en worden ze bijgevoerd met kuil . voor de rest verandert er niks blijven overdag gewoon buiten staan en snacht op stal :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:41

Kinke schreef:
Tja...ik vind het niet meer dan normaal dat je voor het welzijn van je paard kiest ipv die gezellige kantine voor jezelf :)

nou ik ook hoor! Maar als ik hier dan in de omgeving kijk dan krijg ik toch een andere indruk helaas..

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:41

Onze 2 pony's staan van ongeveer half 8 (soms later, soms wat eerder) buiten. En ze worden om ongeveer half 8 (soms later, soms wat eerder) binnen gehaald.
Dus hier staan ze meestal 12 uren per dag buiten.

Edit: Het is ons eigen land. We hebben ook de mogelijkheid om steeds een ander stukje af te zetten, zodat ze niet helemaal in de modder komen te staan.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:44

Ik heb ook lang met de paarden in de randstad gestaan, en dat was gewoon drama. Verschillende stallen bezocht maar heel weinig te vinden met voldoende buitenstaan.. En dan stelde ik bijna geen eisen voor mezelf. Als enige dat er een buitenbak was die goed gedraineerd was.
Uiteindelijk op een stal terecht gekomen waar ik zelf mijn paarden in de paddock kon zetten (delen met 10 andere paarden) dus altijd wachten en ze mochten er max. 1 uur in per keer. Dus ik ging meestal 2x per dag maar echt veel buiten stonden ze dus niet. Wel hadden ze open stallen waaroverheen ze konden kroelen, dus dat was iig iets..

Toen naar het oosten verhuisd en op een stal terecht gekomen waar gezegd werd dat ze elke dag uren buiten zouden komen te staan, bij de eerste regen of vorst stonden ze alweer binnen.. Snel weggegaan daar dus.
Nu sta ik geweldig vind ik zelf. Geen binnenbak, geen kantine (tegenwoordig woon ik ernaast, dus maakt dat ook niet meer uit), maar wel heel veel weidegang hele jaar door.
Mijn 2 pony's staan 24/7 buiten met schuilstal (helaas staan ze daar 20 uur per dag in, maarja dat doen ze zelf..). Dit is in principe op de wei, maar door hoefbevangenheid van 1 v/d 2 staan ze nu op een klein afgezet stukje zand bij de stal en mogen ze elke dag enkele uren in de bak.
Mijn paard staat wel 's nachts op stal, maar gewoon van 9 uur 's ochtends tot dat het donker wordt op de wei.

Ik ga er maar van uit dat iedereen doet wat het beste is voor het paard binnen de mogelijkheden die er zijn.. (behalve mensen die zeggen 'ik ben wedstrijdruiter ik moet wel een binnenbak en dan maar een wat minder gelukkig paard). En langzaam maar zeker zal de mening van steeds meer mensen omslaan en zullen ook de grote stallen zich hierop aan moeten passen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:46

Daarom staat mijn paard dus in de omgeving van Eindhoven hier is niets te vinden of het is zeiknat en ook nog eens duur :s Dan maar liever wat op en neer rijden... Liever dat hij naar buiten kan en ik dan maar wat minder vaak dan hij 24/7 op een stalletje...

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:49

Bij ons staan ze het hele jaar door lekker 24uur buiten. De zomermaanden hebben ze de beschikking over een goed gedraineerde paddock met afdak, een pad naar een tweede paddock en een doorloop naar de wei wat allemaal open staat.

Nu de wintermaanden is dat allemaal dicht, helaas te nat, en staan ze op de gedraineerde paddock met afdak (met zijn 2tjes trouwens). Gelukkig hebben we voor nog 2 stukjes wei wat hoger ligt, dus ze staan nog wel lekker zo'n 1,5uur per dag op de wei en verder onbeperkt ruwvoer op de paddock in netten.

Sta verder niet op een manege, maar we huren de grond bij een boer en hebben zelf alles aan laten leggen. We mogen dus ook zelf beslissen wat we doen, heerlijk zou niet anders meer willen *\o/*

Er zijn voor shets / kleine pony's nog 1 a 2 plekjes vrij. Op de paddock naast ons, daar staan momenteel 2 shets, maar gaat er 1tje weg. Is ook een goed gedraineerde paddock met afdak. Onbeperkt ruwvoer in een net en weidegang.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:52

Ik vind dit wel een boeiende "discussie"! Bij mij op stal is er in mijn ogen ook minder ruimte dan paarden. Ze staan max. halve dagen buiten. En er staat er regelmatig een in de buitenbak ipv in de paddock of wei.. wat er voor zorgt dat we ook daar niet in kunnen rijden, want naar binnen gaat niet.
In de winter komen de paarden niet buiten omdat door de ongelijke ondergrond de bevroren paddock of bak helemaal niet te gebruiken is. Het grasland daarin tegen wel, maar dat willen ze heel houden voor de zomerperiode, wat ik wel snap, maar het zorgt voor te frisse paarden die nauwelijks naar buiten komen.

Kun je eisen vinden jullie dat je paard ook in de winter op een graspaddock buiten komt?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:06

Kinke schreef:

Helemaal mee eens!!!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:12

Hier 6 uur per dag. In Nederland was het 24/7 maar dat wil ik met de temperaturen in de winter hier gewoon niet meer, daarbij ligt er ook nog eens een halve meter sneeuw. In de zomer zou ik er voor zijn, lekker dag en nacht op het land, maar helaas is de stalhoudster het er niet mee eens. Ik moet zeggen dat ik geen verandering in het gedrag van mijn pony merk adh van de hoeveelheid weidegang. Ook komt hij direct met je mee om op stal te gaan, ook buiten de voedertijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:19

Verekaj, je hoeft je IMO niet te verdedigen. Een ieder doet het op zijn manier, en niet elke manier zal bij iedereen aansluiten. Ik bemoei me dan ook niet meer met andermans paarden, hun paarden, en hun moeten doen wat hun goed dunkt, wat mijn mening dan is, is niet belangrijk.
Ik kan vaak niet oordelen over een paard wat ik niet ken en een situatie die ik niet ken., en tja, ik ben niet van het mee lopen, dus dat doe ik al helemaal niet ;)

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:24

Onze 3,5 jarige staat nog 24 uur per dag buiten.
En de andere van smorgens vroeg tot het donker is dan gaat ie weer naar binnen.

Skinnylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:39

Sees schreef:
Kinke schreef:

Helemaal mee eens!!!!

_/-\o_

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:40

Helaas is bij ons het weideseizoen bij ons ook over sinds vorige week.
Ze gaan bij ons in groepen van 5/6 paarden 2 uur per dag in een paddock van 20x40 (is gewoon rijbak, die in de winter paddock wordt). 's avonds hebben we met stalgenootje nog een soort afspraak dat we ze met z'n 3en nog een keer buiten zetten (in hele of halve paddock, ligt eraan of het druk is). Dat is dan minstens wel drie kwartier gok ik.

Ik zou graag hebben dat ze langer naar buiten kon. Anderzijds merk ik wel dat ze het na een tijdje echt wel gezien heeft in die paddock en graag naar binnen wil.

We hebben elders gestaan waar ze wel hele dag buiten stonden in de winter en ik moet zeggen dat ze nu we verhuisd zijn de winters veel beter doorkomt en veel vrolijker is. Dus als ik zo naar m'n beest kijk heb ik absoluut het idee dat we wat verkeerd doen en hoef ik me dus ook nergens voor te "schamen" oid.

edit: daarnaast komt ze ook nog zeker 2 uur per dag d'r stal uit als ik gewoon zelf met haar bezig ben. Dit plan ik in het weekend ook altijd bewust buiten haar vaste paddocktijd :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:43

Bij ons staan ze niet meer op een weiland, deze is veel te nat en in combinatie met veengrond waar we op leven is het 1 grote zwarte baggerzooi. Gevaarlijk dus.
Ze staan nu zoveel mogelijk in de paddock. Meestal als ik thuis kom van school zet ik ze zelf buiten, vaak is dat rond een uur of 1, 2. Hoelaat ze naar binnen gaan hangt vaak van het weer af, soms rond 5 uur maar met echt lekker weer wat later. Natuurlijk hebben ze dan wel wat te eten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:00

Eliine schreef:
Kinke schreef:

nou ik ook hoor! Maar als ik hier dan in de omgeving kijk dan krijg ik toch een andere indruk helaas..

Welzijn voor het paard betekend ook een goede buitenrijbaan. Niet een loodzware of keiharde ongelijke bodem waar je je paard op kapot rijdt.

Ik heb geen binnenrijbaan en het solarium zal me zo een rotzorg zijn. Maar welzijn gaat verder dan alleen maar buitenlopen.