Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:59

@ Pmarena: ik begrijp heel goed dat je je hier druk om maakt... dat doe ik ook al erg lang.
Totdat ik ging verhuizen naar het westen wist ik niets eens dat paarden zoveel binnen stonden (lees: soms nauwelijk buiten komen).
Je begrijpt dat ik me rot schrok toen ik op stallen kwam waar rijen paarden stonden die in de winter allemaal 1 voor 1 even een uurtje in een klein paddockje mochten. Trieste dieren...
Ik wilde weer aan paarden beginnen, en heb er nu twee... Eerst ben ik echter op zoek gegaan naar een plek die beantwoord aan wat ik een fijne plek vind voor paarden.
Droog land, bomenrand, veilig (veel toezicht), goede omheining, schuilstal, en stallen om te gebruiken wanneer je een paard moet 'opsluiten' ivm ziekte.

Die plek heb ik nu. En ondanks het feit dat ik mezelf redelijk opwind over mensen die er geen moment wakker van liggen dat hun paard het grootste deel vh jaar op een paar vierkante meter leeft, probeer ik mijn energie vooral te steken in mijn eigen paarden.
Gelukkig wordt het 'probleem' van eenzame opsluiting steeds meer erkent, en ik vertrouw erop dat er betere regels komen voor het houden van paarden.

Gemeenten zullen dan meer moeten meewerken om meer buitenruimte beschikbaar te stellen, en eigenaren zullen een hogere relevantie moeten toekennen aan de natuurlijke behoeften van hun dier... want als zij niet het beste willen voor het dier, zal een ander ze het ook niet bieden... de gemiddelde pensionhouder heeft immers geen 'voordeel' bij paardvriendelijk huisvesten....

Anoniem

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:15

Pmarena, een mening is iets anders dan een oordeel en dat verschil zie jij voor het gemak even over het hoofd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:17

Lovely , ik weet niet of dat wel zo is eigenlijk :)

Wel is het erg duidelijk dat jij mijn mening nogal veroordeelt :P

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:21

Mee eens, als je naar SOMMIGE paardeneigenaren kijkt denk ik afentoe ook, waarom heb je ingodsnaam een paard, MAAR als je kijkt naar de meeste paarden die ook in een stal staat een aantal uurtjes op n dag, of eens kijk op de profielen van bokkers waarbij de paarden een aantal uur op stal staan, zie ik geen enkel paard wat broodmager is, ziek of verschikkelijk ongelukkig. Dat zie ik niet. Ze zijn er wel degelijk, maar hier op bokt denk ik dat veel mensen wel hun eigen paard het beste kent.

Er zijn echt genoeg paarden die het veel fijner vinden op stal, dan 24/7 buiten staan. Die zullen er vast wel bij lopen! Ik heb heel wat paarden bij gereden en stages gelopen, en overal is het anders, en zijn de paarden anders. Maar wat het punt is, jij vind dat ze veel beweging nodig hebben (mee eens) maar veel buiten staan in storm en regen enz.... Maar dat is mensen hun mening.

Paarden praten niet. Dus niemand kan zeggen of dit het beste is of het ander het ''beste '' is. Als een paard het zelf kon zeggen dan hadden we allemaal een antwoord gehad op de vraag: Wat is het beste voor een paard?

Men kiest voor een paard wat het beste is. En dat is al tientallen jaren zo. Paarden kiezen er zelf dus ook niet voor om gereden te worden, of om leuk wedstrijdjes te lopen, of als dek merrie of hengst gebruikt te worden, nee daar worden ze toe gedwongen. Een paard heeft weinig keus wat hij wil of niet. En daar zal vrij weinig aan veranderd worden.

Ben het er mee eens dat men dingen willen verbeteren, helemaal top. Maar waar eigenlijk meer naar gekeken moet worden is naar de paarden die mishandeld worden, zwaar onder voed zijn, paarden die overal neer worden gegooit en voor zich zelf moetten zorgen en over worden gelaten aan hun lot. Paarden die in stands staan(zover deze er nog zijn), of paarden van 1,80 die in een stal staan van 2,5 bij 2,5. Paarden die medische zorg nodig hebben, en achterzijn gelaten. Daar zou men is wat meer aan moeten doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:52

pmarena schreef:
Tja , mensen die slecht met andere mensen , kinderen of dieren om gaan die staan over het algemeen NOOIT te wachten op andermans bemoeienis

Ik weet van mezelf dat mijn beesten het prima voor elkaar hebben, maar ik sta überhaupt niet te wachten op de bemoeienis van wie dan ook.......

Niet meer sinds ik te horen kreeg dat ik een vreselijk mens was dat ik Beau wilde laten inslapen, want die hond was nog veel te mooi, en ik zou het wel doen voor mijn eigen gemak....... , en hij kon nog best een leuk leventje hebben met korte stukjes lopen, en niet meer met de bal gooien, en niet meer naar de club, en ik kon hem toch helpen met in de auto komen??
Ben nog nooit zo gruwelijk kwaad geweest, die hond wílde maar 1 ding, en dat was sporten en bewegen, dat beest zo doodgaan van pure ellende als ik hem stil zou leggen....... maar ík alleen wist hoe gefrustreerd die hond was als er weer iets was dat hij niet meer kon, ik alleen wist hoe graag die hond wandelde (dat klinkt rustiger dan het in werkelijkheid ging), ík alleen wist hoe vreselijk hij het vond als hij dingen niet meer mocht........ maar dat kon ik niet uitleggen, die persoon was zó overtuigd van haar eigen gelijk, ze luisterde niet eens naar mij.....
Toen mijn hond niet meer kon wat hij graag wilde, heb ik zijn leven beëindigd, want liever dat dat dat ik hem zag wegkwijnen en aftakelen, ik kon dat niet aan. Niet bij hem.......
en ik zit schiet hier weer vol verdorie, dat heeft me zo zeer gedaan toen, ik kan dat niet uitleggen........ zij legde mijn liefde voor die hond en de keuze om hem pijn en ellende te besparen uit als gemakzucht en egoïsme.

En sindsdien heb ik wat moeite met bemoeizucht.
Want de meeste bemoeizuchtigen zijn een stel walgelijke moraalridders, die heel goed kunnen oordelen, maar geen flauw idee hebben van hoe het werkelijk in elkaar zit, en je niet geloven als je het probeert uit te leggen.
Ja, er zijn mensen die niet weten hoe hun dieren zich het beste voelen, en die dol zijn op het hebben van dieren, maar niet op het leven met de dieren zelf. Die zijn er, en ik denk heus niet dat iedereen zijn eigen paard het beste kent, of het beste voor heeft met zijn paard. Maar alles wat je, wat wie dan ook kunt doen, is uitleggen wat de dieren nodig hebben. Iemand die het beste voor heeft met zijn dieren, en die er dol op is, zal immers niet willen dat hun leven suboptimaal is, en de situatie aanpassen als die beter kan. Dat zal zo iemand uit eigen beweging wel doen, daar hoef je echt niet achteraan. En soms is iets in jóuw opinie niet optimaal, maar het kan maar zo zijn dat daar heel goed over nagedacht is, en dat het in dát specifieke geval de meest wijze oplossing is.........
Je kunt alleen praten in algemeenheden, maar van individuele situaties weet je gewoon niets af, dus daar heb je niet over te oordelen.

En dat is niet op jou persoonlijk pmarena, maar ik wil wel heel duidelijk maken dat het niet altijd is omdat iemand slecht met kinderen of dieren omgaat, dat die persoon geen bemoeienis wil. Bemoeienis kan iemand ook heel erg kwetsen, en júist ook op het punt waar je heel erg kwetsbaar bent, je liefde voor je kinderen en voor je dieren. Die gaat heel veel dieper dan ik wie dan ook kan uitleggen, en op dat punt ben ik ontzettend kwetsbaar, dat is mijn allerzwakste plek. En dáárom wil ik geen bemoeienis, en geen oordelen over hoe ik het doe. Discussieer over algemeenheden, maar bemoei je niet met persoonlijke en individuele situaties, want je hebt het over mensen, die juist op dat punt bijna weerloos zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:08

yamcha mooie post :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:09

Dat is ook zo , dat mensen soms keuzes maken die echt niet voor niets zijn...maar volgens mij kan ik daar aardig doorheen kijken. Over het algemeen komt het vaak toch neer op goedpraat-redenen van het baasje zelf als een dier echt op een vervelende manier gehouden wordt. Er wordt dan niet geredeneerd vanuit het belang van het dier , maar vanuit het belang van de eigenaar.

Jouw probleem kan ik me overigens best wel voorstellen. Maar dan ga je dus uit van het DIER en juist niet van jezelf. Je slaapt hem in omdat je weet dat een dergelijke "kwaliteit" van leven gewoon niet genoeg is voor het dier. En niet omdat je zelf geen zin hebt in gedoe of kosten ofzo.

Wel een hele vervelende beslissing die je dan neemt inderdaad , je zal jezelf best een paar keer achter je oren krabben voordat je je hart volgt en die beslissing neem je niet licht :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:16

Ik heb me nachtenlang in slaap gehuild daarover, en dan komt er zo'n hórk die daar even overheen walst..... heel fijgevoelig en subtiel ja......

Weet je, maar dat is het probleem. Heel veel mensen denken dat ze er goed doorheen kunnen kijken, in de praktijk valt het alleen vies tegen...... begrijp me goed, ik heb daarin geen oordeel over jou persoonlijk, het zijn slechts mijn ervaringen......
En ik bén ook naar Oostenrijk gegaan daarna....... maar ik heb Beau niet ingeslapen omdat ik heb niet mee wilde hebben, ik ben naar Oostenrijk gegaan omdat álles, álles Beau ademde, en ik dat wilde ontvluchten..........

maar ja, je kúnt het ook uitleggen als je hond nog snel in laten slapen voordat je op vakantie gaat :r

@ Suze: dank je

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:18

Oef , dat is gewoon alles aangrijpen om even lekker te schoppen :=

Ik kan me voorstellen dat het een beetje vreemd over kan komen , maar je hebt toch een hele goede uitleg er voor , daar kan niemand toch met goed fatsoen iets tegenin brengen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:23

pmarena schreef:
Lovely schreef:
pmarena, ik vind jou echt een beetje verblind door een bepaald stug idee dat je jezelf voorhoudt en ook nog eens bij anderen wilt doordrukken. Of drammen zoals je het zelf noemt.

Ik ben inderdaad verblind door het idee dat een paard de hele dag ophokken of op een natte wei zetten of een andere slechte situatie ècht niet kan , en wil anderen daar ook graag van overtuigen ja , dat klopt :j

Nee dat klopt niet, alleen zoals jij het hebt is goed en alles wat net iets minder is, is niet goed. Er is geen tussenweg bij jou, het is alleen zwart of wit, jij hebt gelijk en wat een ander ook zegt, het is nooit goed. Blind paard ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:29

pmarena schreef:
Ik sla echt niet ECHT WEL door in mijn opvattingen , voor mijn eigen dieren ben ik veel veeleisender qua huisvesting dan voor andermans dieren, maar als je het al te veel gevraagd vind om voor je paard een plekje te regelen waar ze fijn binnen èn fijn buiten kunnen staan en veel vrije beweging en iets van een sociaal leven hebben naast het werk dat ze voor jou doen, waarom begin je dan aan een paard vraag ik me af Hoe bedoel je, ik sla niet door.... Koop dan een crossfiets of ga turnen o.i.d. om je sportdroom mee na te leven maar val dat dier er niet mee lastig als je hem naast het werk voor jou geen eigen leven gunt. Hoe bedoel je, ik sla niet door... Het is EERST paard en daarnaast dan eventueel nog iemands sportartikel. Hehe, we zijn het ergens over eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:31

Lovely schreef:
Pmarena, een mening is iets anders dan een oordeel en dat verschil zie jij voor het gemak even over het hoofd.

_/-\o_ Dit had ik moeten zeggen... /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:32

pmarena schreef:

Ik kan me voorstellen dat het een beetje vreemd over kan komen , maar je hebt toch een hele goede uitleg er voor , daar kan niemand toch met goed fatsoen iets tegenin brengen :(:)

Goed fatsoen is een zeldzaam goed in NL, zo blijkt, helaas......

Ja, dat heeft me dan ook heel zeer gedaan...... zo zeer dat ik er alleen maar om kon huilen, ik was te verbijsterd en te gekwetst om op wat voor manier dan ook te reageren......
Overigens was het geloof ik niet eens om te schoppen, volgens haar was het het ultieme bewijs dat ze gelijk had....... nu, ik kan je vertellen, dan sta je echt met je mond vol tanden...... maar je kunt echt alles zó draaien dat je altijd gelijk hebt.......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:35

Tja , dan lees je echt wat je wilt lezen hoor joenohoe , want zo is het niet en zeg ik het ook niet :)

Ik ga alleen in op allerlei drogredenen van mensen om een paard niet op de wei of of stal te willen , allemaal van die onzin-dingen die niet liggen aan wei of stal , maar gewoon aan een slecht terrein / stalbeleid :)

In de categorie : mijn paard heeft geen stal nodig want hij stond een keer op een wei met schuilstal en daar ging hij nooit in staan , dus ik weet zeker dat hij liever de hele dag tot zijn knieën in de bagger staat :j

En dan blijkt het om een hok te gaan waar het dier alleen maar gebukt overdwars in kon ofzo , geen wonder dat er dan geen paard in gaat :P

Of de andere versie : mijn paard staat het liefste de hele dag op stal want als ik hem buiten zet dan loopt hij langs het hek te gillen en te rennen dus hij vindt het buiten niet leuk dus het is geen probleem dat hij 23 uur per dag in zijn stal staat , hij hinnikt ook als ik kom en is heel erg gelukkig :j

En dan blijkt dat het dier dus op een klöte-weitje gezet wordt waar geen gras / andere paarden staan en waar ook ponies die hun hele leven buiten gewend zijn en graag buiten staan , het geen uurtje vol zouden houden :P

Het kan echt geen kwaad als die mensen eens uit hun tunnelvisie getrokken worden :)

Maarja , het is dan nogal makkelijk om te roepen : mijn paard wil echt niet op de wei , ik ken mijn paard beter dan jij en waar bemoei jij je mee :(

Terwijl het stikt van dergelijke paarden die ineens geen voet meer in de stal zetten als ze eenmaal een keer op een GOEDE plek terechtkomen , en die dan pas echt gelukkig zijn waarna de eigenaar zich een beetje schaamt dat hij / zij dat eerder niet gezien heeft..... en die mensen die dit zelf ervaren , willen ook graag bij andere mensen de ogen openen.

Niet om ze lastig te vallen maar omdat ze hun en hun paarden het ook gunnen om in een betere / fijnere situatie terecht te komen :)*

Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om 100.000 keer te reageren in een topic als dit , maar als er steeds onzinnige reacties komen op wat ik zeg , tja dan heb ik A gezegd en moet ik eigenlijk ook B zeggen....

Maargoed , jij vindt dat ik overdrijf , ik vind dat jij overdrijft daarin....wat mij betreft kunnen we het er gewoon over eens zijn dat we het niet een zijn op dit onderwerp en dat zegt wat mij betreft niks over hoe wel of niet tof je op andere vlakken bent :)

Vind het alleen jammer dat je me steeds aan moet vallen op mijn mening / reacties , maarja als je dat nodig hebt , be my guest , leef je uit , hopelijk helpt het je in je frustratie :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:40

Yamcha schreef:
pmarena schreef:

Goed fatsoen is een zeldzaam goed in NL, zo blijkt, helaas......

Ja, dat heeft me dan ook heel zeer gedaan...... zo zeer dat ik er alleen maar om kon huilen, ik was te verbijsterd en te gekwetst om op wat voor manier dan ook te reageren......
Overigens was het geloof ik niet eens om te schoppen, volgens haar was het het ultieme bewijs dat ze gelijk had....... nu, ik kan je vertellen, dan sta je echt met je mond vol tanden...... maar je kunt echt alles zó draaien dat je altijd gelijk hebt.......

Achgos :(:)

Als je er echt om moet huilen dan zegt het toch eigenlijk ook al genoeg... zeker als het eenmaal gebeurd is , waarom moet diegene haar gelijk dan nog halen.

Kan het me voorstellen als je nu nog boos wordt als je diegene weer ziet :(:)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:44

mijn paard heeft op een stal gestaan waar het wel echt sneu was
hij moest altijd binnenstaan en kon zelden naar buiten alleen als ik hem eruit haalde en gelukkig deed ik dat elke dag uren
maar de paarden van die **** daar stonden elke dag buiten.
en ze zette wel is zonder het te vragen mijn paard buiten en dan was hij zo druk dat hij zich losrukte bij haar en met zijn heup tegen het kippenhok knalde :( hij zal maar wat oplopen omdat een ander hem ineens buiten wilt zetten :( . die had ook totaal geen verstand van paarden en de mijne kon ze niet aan dat merkte je al meteen want bij mij rukt hij zich nooit los.
maar werd daar elke keer zo boos om. gelukkig was zijn stal wel altijd schoon.
maargoed je houd van paarden of niet heel simpel.

nu gaat mijn paard alleen naar binnen als het echt heel slecht weer word.
en verders in de winter snachts en overdag naar buiten.
gewoon zoals het hoort :) je ziet ook aan he dat hij is opgeknapt sinds we verhuist en zijn en veel gelukkig is.
net als ik.

maar paarden snachts op stal of overdag met heftige sneeuw vind ik geen probleem.
maar bij normaal weer en regen blijft hij gewoon buiten desnoods met regendeken om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:45

pmarena, hiermee bevestig je alleen maar wat ik in mijn posts duidelijk probeer te maken. Je bent alleen maar bezig om jezelf voortdurend gelijk te geven op vragen die je zelf stelt en situaties die jij schetst :?. Feit is dat iedereen zelf mag bepalen wat hij/zij de beste plek zijn/haar paard vindt. Jij mag dat ook terwijl heel veel mensen waarschijnlijk hun paard liever niet zo zouden houden of de manier waarop jij dat doet of zouden willen rijden op jouw manier. Maar jij bent er blij mee, dus dan is het toch prima?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:49

Lovely : als ik nu gewoon zeg dat je gelijk hebt , kunnen we dan stoppen met deze zinloze discussie ?

Mag jij het "winnen" van mij want ik geef daar toch niet zoveel om :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:50

pmarena schreef:
Vind het alleen jammer dat je me steeds aan moet vallen op mijn mening / reacties , maarja als je dat nodig hebt , be my guest , leef je uit , hopelijk helpt het je in je frustratie :P

Op basis van jouw reacties / mening veroordeel je ieder ander die een andere mening heeft of die het anders doet. Dus je verdient volledig wat ik gezegd heb. En ik ben gelukkig niet de enige die zo reageert, dus misschien is het voor jou tijd om eens na te gaan denken ???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:55

Volgens mij moet je nog een paar mooie posts plaatsen joenohoe , ik proef nog genoeg frustratie :)

Komop je kan het , gooi het er uit , spit het topic nog eens door , pik er nog wat stukjes uit die ik geplaatst heb en die je door half lezen zo kunt verdraaien dat ze in je straatje passen en ga nog even lekker verder met hakken , neem je tijd :P

Ik neem je driftbuien toch niet serieus door je lukrake geschop dus ik kan het hebben :)

Mocht je nog serieuze vragen of discussieonderwerpen hebben dan ga ik er wel weer op in , goed ?
Geldt ook voor Lovely :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:58

pmarena, het is fijn om te merken dat je de mening van je discussiegenoot zo respecteert :n.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:01

Ik heb niet het idee dat Pmarena onrealistische wensen heeft voor huisvesting van paarden.

Tuurlijk, voor je eigen dieren wil je wat in je eigen ogen het meest ideaal is. En helaas is ideaal niet altijd realiseerbaar in de omstandigheden waarin je verkeert.
En ideaal verschilt ook van paard tot paard.

Je kunt Zwart/Wit kijken of grijs, en ik denk dat Pmarena, en heeeeeeel veel anderen hier heel erg tevreden zijn met een lichtgrijze kleur, en wat minder tevreden worden naarmate het donkergrijze gaat overheersen richting het zwarte ;)

Paard op stal zielig? Ja en Nee.
Ja, als de stal het voornaamste is waar een paard het mee moet doen, en dan heb je nog een heel groot verschil in op stal en op stal... (hoe groot, uitzicht, binnen in schuur of in openfront kapschuur, alleen of samen met andere paarden, schoon onderhouden of vieze stront stal)
En dan nog hoeveel uren het paard uit die stal mag en wat er in die uren mee gedaan wordt of waar het paard vrij mag rondlopen (droge wei of modderwei, droge paddock of natte paddock, klein uitloopje of grote oppervlakte, alleen of met vriendje(s) etc.

Niet zielig is het paard dat voor een deel van een etmaal op stal moet staan en daarnaast zoveel mogelijk uren buiten kan staan, liefst met andere paarden in een droge wei of paddock en eventueel daarnaast nog beweging krijgt in de vorm van wandelen, stapmolen, longeren, rijden of mennen in bak of op buitenritten/terreinritten...

Voor mijn eigen paarden heb ik het liefst vrije keuze en nu met mijn nieuwe stal, met verharde uitloop en zandpaddock, valt me op dat ze heeeeeel veel gebruik maken van hun grote, lichte inloopstal.
(Er wordt nu ook gevoerd, dat zal in de toekomst anders worden als het oude en het nieuwe groepje samengevoegd kan worden) Hoef de paddock vrijwel niet uit te mesten :P

Bij natte bodem en heel slecht weer vind ik 12 uur opsluiten op stal nog acceptabel.
De nieuwe pensionpaarden gaan met slecht weer dan ook voor de nacht op stal van zo'n 21:00/23:00 tot 8:00 a 9:00 en krijgen dan 's ochtends buiten weer hun ontbijt.

Maar voor andermans paarden vind ik een dagdeel buiten (bij voorkeur de ochtend) ook acceptabel, en dat het paard dan einde van de middag of tijdens de avond nog extra de stal uitkomt voor extra aandacht en beweging/training (losgooien, longeren, wandelen, stapmolen, rijden/mennen in bak of buiten) zodat al met al het paard verspreidt over de dag meerdere beweegmomenten heeft. Beter zou zijn de hele dag, maar een aantal uurtjes verspreid over de dag zal voor veel paarden ook voldoende zijn om ze tevreden te houden...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:21

Mijn paarden staan buiten met aangrenzend aan de paddock hun stallen waarvan de deur openstaat, ze kunnen dus kiezen...op stal staan of buiten.
Ze staan in totaal met z'n 6-en, het valt mij op dat het erg verschillend is wbt kiezen voor een box of buiten staan...de ene staat bij een licht regenbuitje gelijk binnen, de ander staat in weer en wind gewoon op de weide.
Het paard welke bij een regenbuitje binnen gaat staan, steekt na de bui letterlijk zijn neus onder de luifel vandaan om te voelen of het echt droog is, zo ja dan struint hij de weide weer op en anders blijft hij nog even binnen staan.
Ook bij mooi zonnig weer staat hij regelmatig op stal, soms om de vliegen te ontduiken of omdat hij gewoon wil schuilen tegen de felle warme zon.
Dat kan hij ook op de weide omdat daar bomen staan, maar toch kiest hij voor de box.........

Mijn andere paard vind de box maar niks die staat er alleen in als er brok gevoerd wordt en dan als de brok op is, hup gelijk er weer uit.

Daarmee ervaar ik dat binnen onze kudde er nogal een verschil is per paard, wat overgens niet wil zeggen dat mijn paard welke zeer regelmatig de box opzoekt dan tevreden zou zijn als ik hem daarin opsluit voor langere tijd.

Paarden houden is in mijn ogen alles behalve zwart/wit.....ieder paard is anders.
Mijn paarden hebben de luxe (vind ik) dat ze altijd kunnen kiezen....dat is niet bij iedereen zo, met name op de pensionstallen is het vaak roeien met de riemen die je aangeboden krijgt op een stal.
Dat betekent in de wintermaanden soms veel box en weinig weidegang, dat vind ik een kwalijke zaak......
Daarmee wil ik niet zeggen dat eigenaren die op een dergelijke stalling staan, niks om hun paard geven of geen oog hebben voor het welzijn van hun paard, maar mijn paarden zullen op een dergelijke stal niet gehuisvest worden omdat ik niet achter dit concept sta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:33

pmarena schreef:
Volgens mij moet je nog een paar mooie posts plaatsen joenohoe , ik proef nog genoeg frustratie Je eigen frustraties denk ik :-)

Komop je kan het , gooi het er uit , spit het topic nog eens door , pik er nog wat stukjes uit die ik geplaatst heb en die je door half lezen zo kunt verdraaien dat ze in je straatje passen en ga nog even lekker verder met hakken , neem je tijd Ik ben jou niet, dus dat doe ik niet...

Ik neem je driftbuien toch niet serieus door je lukrake geschop dus ik kan het hebben Je krijgt terug wat je geeft, wie kaatst kan de bal verwachten enzo... En let op wat Lovely zei.

Mocht je nog serieuze vragen of discussieonderwerpen hebben dan ga ik er wel weer op in , goed ? Nee dank je wel, iemand die een plaat beton voor dr hoofd heeft kun je niet mee discussieren en dat geldt voor jou dussssssssss
Geldt ook voor Lovely Voel je je nu een klein beetje G.d dat je dit soort dingen zegt ??? Jammer dat je het zo op de persoon speelt en dat je zo keihard oordeelt over wie het dan ook is die een andere mening heeft dan jij of het anders ziet dan jij.

Zo, en nu weer on topic :-).

Trouwens... over het beste voor je paard willen gesproken, ik heb mijn eerste paard niet verkocht aan iemand die er de wedstrijden mee in wilde (dressuur & springen) en die goed geld bood, maar aan iemand die voor zijn rug weer moest gaan rijden, voor een derde van wat de andere dame bood (kwam paardlief later nog af en toe bij de kroeg tegen, baasje ging dan een pilsje pakken en reed vervolgens weer naar huis :-)). Bij koper 1 zou ze op stal komen met zomers weidegang, bij koper 2 kwam ze op een boerderij waar ze altijd naar buiten kon en ze is daar 23 geworden. Ze is er nu niet meer, maar ze heeft het haar laatste 12 jaar heerlijk gehad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-11 14:43, in het totaal 6 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:34

Ik laat mijn paard en mini nu ook zelf kiezen en bij vliegentijd zie je ze echt niet buiten hun schuilstal staan:) ooK al is er geen eten. Ze kiezen zelf. Verder heel afentoe als het echt te keer gaat staan ze in schuilstal en soms mijn paard de nachten als het kouder is ook. TOen het heel warm was lag mijn paard bij het hek te slapen elke ochtend als ik aankwam. HIj kiest...denk dat dat nog de beste keuze is zelf laten kiezen. En er zijn paarden die dat willen zonder dat er eten is om binnen te staan. Veilig denk ik.

Onze paarden kunnen veel minder ontdekken en rondtrekken we hebben gewoon te weinig ruimte en leven niet altijd in kuddes dus bescherming van elkaar hebben ze dan niet echt. En dan kiezen ze voor veiligheid. Of ze zijn zo opgegroeid met stal dat buiten heel raar is en niet gewoon en daardoor naar binnen kiezen.