Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:19

Hier gingen de laatste hooibaaltjes net de kar op toen het begon te regenen, alles goed binnen dus. De buurman had minder geluk, die heeft hele stukken nog liggen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:31

ai, arme buurman... mooi dat jullie het wel droog binnen hebben! heb hier ook super grote vrachten hooi langs zien rijden einde van de middag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:48

Maar het was toch voorspelt, dit weer?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:58

Klopt, maar we moesten wel gaan hooien, gras stond al erg hoog. Nu komt een lange natte periode. Daarna zou het waarschijnlijk allemaal platliggen en is je oogst er niet meer af te krijgen. Soms heb je weinig keus. En eerder was het ook niet droog genoeg. Dit was de minst slechte optie.

Onze balen waren gelukkig op tijd gewikkeld, maar had liever echt hooi gehad. Maar ja, beter kuil dan niets.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:03

ja het is mooi om te ien hoe sommigen echt een race tegen de klok maken, ik stond gisteren ergens les te geven en er lag een hooiperceel naast ,daar werd door een man hooi op duinen gelegd dat ik dacht, nou ? dat gaat nooit lukken, zwarte lucht af en toe een druppie, maar als een speer de balen machine erachteraan en direct daarachter zo een balen opstapel kar, voor de regen klaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:05

Balen met bijna hooi heb ik weer liever, is smakelijker dan het droge, makkelijker op te slaan. heel jaar door zelfde voedingswaarde

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:08

Bij ons op stal komt gewoon steeds een boer langs die een flinke lading brengt. Heb dus echt geen idee wanneer hij hooit. Wat ik wel weet is dat hij iets te enthousiast het hooi wilde neerleggen en dus botste hij tegen de palen bij de hooi op slag :=
Palen moeten rechtzetten dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:17

Helaas is het bij ons niet gelukt: het gras moest er echt nu af bij ons, omdat het al plat begon te liggen... en de onderlaag kreeg niet veel zonlicht meer. Werd letterlijk overschaduwd door alle platte aren :+
Maar de loonwerker is wel handig geweest, heeft alles in 1 grote duin geled ipv kleinere duintjes en omdat het koud is verwacht hij dat de schimmelvorming erg mee zal vallen. T ziet er nog goed uit gelukkig, maar ik baal wel.... inpakken is geen optie voor ons. De heren mogen alleen hooi hebben.
Naja, ik vertrouw op de loonwerker: die doet dit al langer dan ik rondhuppel op deze aardbol :P
Maar goed, ik baal en hij natuurlijk ook (zijn meerdere landerijen waar de heuveltjes gras nog liggen)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:49

mss kun je het toch inpakken en dan ruilen tegen hooi vuurneon?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:15

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is nog geen hooi geoogst, alleen maar kuil.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:20

Helaas hier ook niet op tijd kunnen laten inpakken. Overmacht, beide machines waren tegelijkertijd kapot :)
Het was overigens mooi droog en in de zwil heeft het nog mooi kunnen doorwaaien 's middags, maar vlak voor inpakken toch water erover gehad.
Toch mooi 12 balen staan, beter iets als niets, we zien wel hoe het uit het pak komt en anders kunnen we het altijd nog verkopen/ruilen. Sommige mensen geven juist wel voorkeur aan wat kuilerig hooi in de winter :j

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:53

Even een klein vraagje voor de weters?
Hoe vaak zou er nu nog (dit jaar) gehooid kunnen worden? Ik heb geen flauw idee hoe dat zit hoor :o

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:59

dat is afhankelijk van hoe de zomer zich verder gaat ontwikkelen. Als we dit weer houden met af en toe een goede week zon ertussen kun je er misschien nog wel 2 snedes vanaf halen. Als het nu OF zeiknat blijft OF bloedheet dan hebben we pech.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:24

tine10 schreef:
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is nog geen hooi geoogst, alleen maar kuil.

Zit net over de grens van de zuid oost hoek van Groningen, maar wij hebben gehooit dinsdag. En ik heb er meer gezien ook net over de grens die gehooit hebben ipv voordroog.
Bij ons is het er droog afgekomen. Ik heb dan wel zo ongeveer op mijn knieen gelegen toen de loonwerker het perceel opreed, de loonwerker had ons gezegt dat ze tegen 6 uur zouden komen, en tegen 7 uur zou het gaan regenen volgens de radar. We waren zelfs al met de trailer het land op geweest om het op te laden dan maar los in de schuur op te slaan (er liggen ook 2 balen los in een stal) maar gelukkig toen we net de 2e lading wilden gaan halen kwamen ze eraan rijden. Toen was het net 4 uur, en ze hebben zelfs rustigaan kunnen doen het naar binnen te rijden, omdat de voorspelde regen van de radar pas om 10 uur kwam. Haastdag om niks uiteindelijk, maar alles is binnen _/-\o_

@Uniflap, is helemaal afhankelijk van het weer. Zoals Caira al schrijft als het weer meewerkt mss nog wel 2 snedes maar als het weer niet meewerkt komt er nu niks meer af. Daarnaast zal hooi wrs wel lastig worden, de nachten worden nu ook al weer langer wat het droogproces niet bevorderd. Als er nu nog wat afkomt zal het denk ik meer voordroog zijn dan hooi.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:27

toch is augustus DE hooimaand, dus ik denk dat het hooi ook nog wel komt hoor. Wij hebben nog wel eens in september gehooid.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:52

Wij zelfs al een keer in oktober :wow: Maar dat jaar was er zon uitzonderlijke indiansummer dat het in oktober er nog af kon.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:41

Nou, vorig jaar was het nahaar zó nat dat kleine losse baaltjes niet meer lukte, ik heb toen 6 grote pakken laten maken en dat opgrvoerd. Je kunt er niks zinnigs over zeggen, we zijn totaal afhankelijk van het weer..
Ik hoop eind aug nog een keer te hooien....anders blijft het vaak al te nat op de grond, en ons land ligt heel laag....je kunt er nu trouwens óók zwemmen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:10

Ik hoor nu prijzen van 4,5 per baaltje, hoe zit het bij jullie?

Mijn 1e snee die ik had ingekocht, bleek niet helemaal goed droog te zijn en de pakken ruiken al naar schimmel, er zijn er al een paar waar de broei in zat en dus ook de schimmel nu intrekt. Ben er niet blij mee.....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:16

Ik heb eens horen zeggen (maar weet niet of het waar is) dat je zo'n partij gewoon moet laten staan. Niet verplaatsen of iets aan veranderen. Het zou zo kunnen zijn dat dit vanzelf overgaat.

Maar ik zou er ook niet blij mee zijn hoor :o

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:19

Jeetje wat een pech russel! Het lijkt wel of je het aantrekt zeg. :(:)

De fouragehandel hier in de buurt rekent 12 euro voor een baal van 23kg. 8)7

Ik heb ook prijzen voorbij zien komen van 6 euro, van het land en 4,5 euro van het land voor baaltjes van tussen de 15 en 20kg.

Gelukkig zijn wij volledig voorzien doordat we zelf kunnen hooien nu. We hebben dinsdag 27 pakken van 200kg heel mooie voordroog in balen gewikkeld.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:59

russel schreef:

Mijn 1e snee die ik had ingekocht, bleek niet helemaal goed droog te zijn en de pakken ruiken al naar schimmel, er zijn er al een paar waar de broei in zat en dus ook de schimmel nu intrekt. Ben er niet blij mee.....

2 jaar terug hier ook gehad en inderdaad moet je het laten liggen. Niet uit elkaar trekken in ieder geval, want dan krijg je juist schimmel.
Ik heb hier € 3,- per baaltje betaald, wel direct van het land.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:29

Maar Russel....ingepakt hoeft het ook niet helemaal droog te zijn, dáárom juist heb ik vorig jaar laten inpakken ipv losse baaltjes persen. Zijn de pakken wel helemaalgoed dicht? Zit er niet ergen een gat of zo?
Bij mij was het na 8 weken klaar om te voeren, en goede pakken kmun je een jaar of langer laten liggen.
Jammer joh!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:53

Amalarab schreef:
mss kun je het toch inpakken en dan ruilen tegen hooi vuurneon?

Tja... het is nu al verzopen haha. Maar goed: ik laat het gewoon liggen en het loonbedrijf gaat er maar mee bezig :P
Ik zal eens kijken of ik al hooi kan kopen ergens, of het gras moet nu nog even goed groeien zodat in augustus/september er nog wat af kan :) Denk het wel namelijk, t is nu ook niet heel kort afgemaaid en de grond heeft nu vocht genoeg. Even droge periode met veel zon en gras groeit als een gek hoop ik! haha, hooien is wat dat betreft wel altijd een gok.
Hier in de buurt wordt nog geen hooi te koop aangeboden, wacht even tot de 2e snede binnen bij de boeren in de buurt (heb nu nog 15 pak op voorraad liggen van vorig jaar, dus kom de zomer zeker door!). Kuil is er wel in overvloed :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:54

russel schreef:

Heb je dan ingepakte pakken of gewoon hooi?

Ach vuurneon, zolang het op de wiers ligt kan het wel even aan hoor, alleen zal de voedingwaarde minder worden, maar zo te horen was dat voor jou geen probleem.

Ik word al helemaal vrolijk als ik nu door de schuur loop en de hooilucht ruik!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:01

Oke, goed op te horen :) Ligt inderdaad 'veilig' nu :j Zei het loonbedrijf ook al, die loopt ondertussen dagelijks over de wei heen om het in de gaten te houden. Lage voedingswaarde is geen probleem inderdaad :) Dus voor ons is dit niet erg, hoeft het niet gemengd te worden met stro. Vullen het wel aan met vitamientjes uit een potje ;) (en dit jaar lucerne erbij voeren om te kijken wat dat doet :) )

hihi geniet van je verse hooilucht! :D Heeft echt charme vind ik, dat hooi van eigen land! :)