[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:06

Ik ben op zoek naar een slowfeeder voor op stal voor een paard met ijzers wat veilig is. Wie heeft er tips???

Damelza

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:50

foto die ik liet zien was een voorbeeld :)

mijn oom zit in de houtbewerking dus dat moet wel goedkomen. Zal hem zeggen dat geen scherpe hoeken/randjes op mogen zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:14

[***] schreef:
Heb nog steeds geen roosters (geen reactie meer gehad op de vraag wanneer ik ze kon komen ophalen en heb even geen zin om er achteraan te lopen) }:0 Ik zit nu te denken of ik toch niet beter kan investeren in netten .. Roosters zijn zo log, en zwaar, en volgens mij red je het met een net ook wel voor een tijd.. niet?

Ik zit nu te kijken op http://www.huck.be/
Volgens mij hebben er een aantal netten van http://www.huck.nl ? Zijn we daar tevreden over?
Welke netten nemen jullie dan? Welke dikte? 3 mm? 4mm? (zit een behoorlijk prijsverschil in..)

Help? :Y)

Iemand? Niemand? :+
Is er een bepaalde dikte die je zeker moet hebben om het beetje houdbaar te hebben?
Ik heb geen idee of ze er ruw of niet ruw mee gaan omgaan, de hooinetten wordt wel mee gegooid, maar dat is toch weer anders dan zo'n net wat je er gewoon in spant zeg maar. Dus ik weet niet goed naar wat ik minimum moet kijken... iemand raad?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:31

Gambler21 schreef:
Ik ben op zoek naar een slowfeeder voor op stal voor een paard met ijzers wat veilig is. Wie heeft er tips???

Je kunt allicht kijken of zo'n slowfeeder van hartog je bevalt. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:15

[***] ik heb een gewoon fijnmazig hooinet over het hooi gespannen in de quarantaine box, eerst het touwtje uit het hooinet gehaald dus
bij de houten bak van 1.30m bij 1m heb een stuk aanhangwagennet gebruikt van de Welkoop
ik heb het in de hoeken vastgezet met in de quarantainebox touwtjes en met het elastiek van het net aan de ringen in de hoek met knippen in de houten bak. hoop dat je t snapt!
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:03

Dank je wel, ik snap het :j
Maar persoonlijk heb ik liever een net zonder knoopjes, ik heb zelf hooinetten en gebruik ik ook als extra voor in de stal, maar daar zitten ze niet constant aan te eten, wat bij de bakken wel zo is (ook weer niet letterlijk constant, maar je snapt me wel ;) ). Ik heb bakken van 1.20 op 1.20, en heb gehoord dat aanhangernetten nu niet meteen erg stevig zijn .. Dus vandaar dat ik naar de netten van Huck aan het kijken ben, maar ik weet niet welke dikte ik moet nemen ..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:53

Aanhangernetten zijn van wat dunner materiaal dan een goed hooinet.
Hoe dikker het materiaal , hoe duurzamer het is , maar ook hoe duurder het wordt natuurlijk.

Het net hierboven vind ik persoonlijk ook geen echt fijnmazig hooinet :P

Het is minder grof dan een standaard boksbal-hooinet maar de fijnmazige hooinetten zijn meestal 30 of 45 mm , de wat grotere 60 mm raakt al aardig uit zwang geloof ik :)

De netten in mijn onderschrift worden gemaakt door mijn weidegenootje en die koopt het onbewerkte net dus bij Huck , dat is deze :

http://www.huck.nl/sports/category/694/

Helaas zijn 30mm netten er niet in dikker materiaal maar vanaf 4mm is het wel okee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:19

Hmm, zou Huck.nl meer mogelijkheden hebben dan Huck.be?
Want bij .be vind ik geen 4mm net met 30mm maas, enkel met 45mm maas ... Maar dat voldoet misschien ook wel? Ik heb trouwens voordroog, geen hooi, heb gehoord dat je mazen dan toch wat groter moeten zijn omdat ze het er anders wel héél moeilijk uitkrijgen .. Iemand daar ervaring mee?

(de hooinetten die ik nu heb hebben 4 cm mazen, en dat gaat gewoon goed naar mijn mening)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:27

Officieel hebben wij ook voordroog....hooi uit plastic. Maar ook gewoon hooi , hooi met rietpluimen en graszaadhooi en dat gaat allemaal prima uit de 30 mm mazen. We hebben ook nog een netje met 45 mm mazen hangen en dat is op zich ook prima , maar die vreten ze wel veel sneller leeg en daar morsen ze ook meer onder :)

Op zich is 45mm prima maar ik zou het niet meer willen , de 30mm doet tenminste goed zijn werk : weinig verspilling en de eet-snelheid remmen , en toch staan ze er prettig aan te plukken , ze krijgen er prima kleine plukjes uit en worden niet gefrustreerd door de kleine gaten ofzo :)

Maar doordat er wat kleinere plukjes uit komen dan door de 45 cm gaten zijn ze wat zuiniger op hun plukjes en eten deze netjes op. Bij grotere plukken waait er nog wel eens wat uit de mond en pakken ze liever even een nieuwe pluk dan achter die wegwaaiende pluk aan te gaan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:38

Ah, op die manier :j Dus in theorie moet het met 30 mm gewoon lukken (zou me ook verbazen als die varkens van mij het niet zouden kunnen .. alles voor eten .. :+ ). Maar kan het dat Huck.be deze niet kan leveren? Of kijk ik zo verkeerd? Woon zelf in België dus dat leek me makkelijker/voordeliger .. Ga vanavond als ik thuis ben er eens een mailtje aan wagen, maar moesten jullie iets zien wat ik niet zie .. let me know :Y)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:54

ik heb ook voordroog en netten van 3 x 3, gaat prima ( behalve dat de netten aan zijkant losgaan nu, ben nog een oplossing voor aan het zoeken)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:44

Ik zie ze er bij Huck.be inderdaad niet bij staan.....

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:10

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:21

ben ik nu de enige met gewoon intelligente paarden die gewoon binnen een week een paar gaten in de slowfeeders knagen, zodat ze op gewoon tempo kunnen eten ? :D Enige voordeel dat ik heb is dat het hooi er wel in blijft zitten en ze dus nauwelijks van de grond moeten eten :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:33

Nee hoor, die van mij is de boel ook aan het terroriseren op het moment. Knalt met zijn hoofd tegen mijn hooikisten (en breekt zo het slot, de hoeken, het hele deksel zowat...) Waarschijnlijk doet hij het omdat het hooi dan beter 'valt' en ze zo er beter aan kunnen? Maar mijn kisten moeten het ontgelden -O-

Maar paardlief graaft ook kuilen in m'n weilandje... >;) Weet ook niet wat ik er van moet denken. Misschien dat ik zo'n kist voor 'm maak waar ze van boven kunnen eten (los rooster). Die kan hij tenminste geen kopstoten geven! Al zou hij er dan wel in gaan staan of zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:59

Heeft er hier iemand ervaring met (houten) vierkante bakken?
Ik heb namelijk het probleem dat ik een verwend nest (à la [***]) heb .. Er wordt een deel voordroog in die bak gedaan, hij eet eraan, hij stopt ermee en dan ligt het daar ... Heb nu al 3 dagen mijn bak halfvol liggen en tot nu toe is er weinig geminderd. Hij krijgt altijd wel nog wat "vers" en dat gaat dan meteen op, maar wat er al langer ligt blijft liggen ... Nu, voor mij geen probleem, het is zijn probleem als hij dat niet wil eten, het is nog goed genoeg.

Echter zit ik wel met het probleem dat, hoe langer het ligt, hoe vaster het onderin aankoekt, en daar wordt het dan vochtig en kan het gaan schimmelen .. Ik vraag me af hoe jullie dit doen? Ik heb nu gisteren alles los gemaakt & omgewoeld zeg maar (zat nog geen schimmel in maar heb ik eerder wel gehad, dus wil het nu proberen te voorkomen), ben benieuwd of er vandaag meer van gegeten is .. Maar zijn er nog andere opties? Zou het helpen als ik hetgeen dat blijft liggen in hooinetten doe en op een andere plaats hangt? Dat het lijkt alsof het nieuwe voorraad is? Dan voorkom ik ook dat het allemaal gaat samenkoeken ... Hoe doen jullie dit?

Neem aan dat hij verder geen honger heeft, want anders zou hij het wel eten ... Het voordroog is ook gewoon goed want als je nieuw bijgooit eet hij daar wel gewoon van. Gisteren had ik in de speciekuip voordroog gegooid en daar begon hij meteen aan, en toen ik later in z'n houten bak had zitten woelen kwam hij daar naar kijken en begon daar ook gewoon aan (dacht waarschijnlijk dat ik er nieuw voordroog had ingedaan), dus het zit gewoon tussen zijn oren denk ik :+ Maar wil wel voorkomen dat ik om de zoveel tijd er een laag schimmel kan uithalen, want dat is toch ook niet mijn bedoeling :P

Zouden die netten over de bakken die in theorie gaan komen daar ook voor helpen? Ze gaan dan spaarzamer met hun hooi om in theorie, maar wat er blijft liggen dat blijft dan toch ook gewoon liggen? Of zouden ze meer gestimuleerd worden om het toch te proberen om te eten ofzo? :+ Op zich heb ik er geen problemen mee dat het blijft liggen, is volgens mij een teken dat hij het niet echt nodig heeft .. dus hij moet dan met die netten ook niet gaan eten om te eten natuurlijk ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:04

Nieuwe bijvulling onderop doen , oudere spul bovenop , zodat ze dat eerst op moeten eten ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:07

Een net gaat daar niet tegen helpen
niet bijvullen tot het op is, of oude bovenop leggen ( wel kans dat het paard gaat omwoelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:16

Denk inderdaad dat het dan gewoon gaat omgewoeld worden, maar dat gaat met net dan weer niet meer ... Dus op die manier misschien toch wel een oplossing ... Zolang hij dan maar niet in hongerstaking gaat :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:16

maar waarom bijvullen als nog niet op is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:18

Omdat hij op onbeperkt staat, en dat het in theorie dus nooit helemaal op mag geraken.
Nu heb ik al 3 dagen niet meer bijgevuld hoor, daar niet van (alleen in de andere bak, maar die is een stuk kleiner), maar hij lijkt het gewoon niet te (willen) eten ... En ik weet wel dat hij dat zelf zoekt, maar vraag me af of dat niet erg ongezond is op termijn, voor z'n darmen en dat soort dingen ...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:25

Ik heb eigenlijk altijd mijn net vol zitten en soms (koude nachten) gooi ik nog wat extra op de grond. Maar ik haal altijd het oude uit het net en dat leg ik neer en dan vul ik net aan met vers. Zo komt alles toch wel op en hou je het vers. Het oude onder uit het net eet Elin ook nooit op :n
Bovendien is dat vaak wat fijner hooi en zakt dat naar beneden en krijgt ze dat ook niet zo goed meer te pakken en wordt ook wat sneller muf.

Ik heb dat ook wel eens zo geprobeerd hoor, laten liggen, maar ze eet het gewoon niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:31

Waar leg je dat oude neer dan? En dan eten ze het wel?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:33

Op de grond :+

Het ligt er aan hoe snel ik het er uit haal, als ik het gewoon regelmatig ververs dan eet ze het gewoon op, als het al muf is/niet meer lekker ruikt niet meer. Al moet ik zeggen dat ze liever uit het net eet, dus dan hoop ik maar dat ze het alsnog opeet, anders kan ik het weggooien :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:37

Oh, dat doen ze hier zelf al :+ Maar dan niet om het op te eten :P

Wil toch kijken of ik een manier vind om zo weinig mogelijk voordroog naar de mesthoop te moeten verbannen, want het kost allemaal geld genoeg :+ En dan zonder dat het allemaal ligt aan te koeken in de bak en uiteindelijk gaat schimmelen ...