hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:39

Gezonde paarden hebben idd echt geen deken nodig. Mijn dekens liggen te vergaan in mijn zadelkast, amper gebruikt. ;)
Een paard maakt een dikke wintervacht aan, die tevens water-afstotend is.

Ik vind het wat anders voor zieke en/of oude paarden, paarden met minder weerstand. Maar een gezond paard kan het weer hier in NL prima hebben, hoor. ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:09

Ze hebben bij mij vrije keuze wat ze willen. Op het moment staan ze 9 van de 10x binnen in stal.
Deken gebruik is meestal alleen als ik een droog paard nodig heb om te rijden (of te lui ben om te poetsen :o ).

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:50

In de zomer van smorgens tot avond, nu ong 5 uurtjes.

Thirty

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:58

het liefste 24/7 met een schuilstal, maar tenminste van 's ochtens vroeg tot 's avonds laat.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:04

Het liefst 24/7, maar paardlief valt heel erg af in de winter omdat ze niet de rust neemt of krijgt om te eten. Daarom staat ze nu binnen 's nachts. Voor mij een heleboel gedoe omdat ik er heen en terug voor moet fietsen 2 keer per dag.

Het is dus zeker niet voor 'luie mensen', zoals ik op pagina 1 las.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:08

We kunnen wel alle paarden over 1 kam scheren en zeggen dat paarden heel veel buiten moeten staan, maar volgens mij gaat dat echt niet op voor alle paarden.

Mijn paard is 21 jaar. Wordt nog lekker gereden. In goede conditie. Hij staat op een pensionstal waar hij in de wintermaanden in de ochtend een paar uur op de paddock wordt gezet. Na een paar uur is hij het goed zat en sleurt ie je bijna naar binnen, om lekker in zijn stalletje te gaan dagdromen en een tukje te doen. In de zomermaanden komt hij van 7 uur tot ongeveer 15 uur op de wei in een leuke kudde. Hij kan lekker wandelen, grazen, een tukje doen. Maar om 15 uur staat ie klaar dat ie graag naar binnen wil.

Nu, tijdens de wintermaanden, zet ik hem zelf 's middags ook nog buiten. Als ik na een uurtje kom kijken, staat ie te hinniken. Met andere woorden: "waar bleef je nou?" En ook ik word ongeveer naar binnen gesleurd. Frisse neus vind ik erg belangrijk. En even lekker rondkijken en een stevige rolpartij horen daar ook bij. Maar als ik deze mijnheer hele dagen buiten ga zetten nu, ik denk (weet zeker) dat ik hem daar geen plezier mee doe. Ik ken hem onderhand.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:11

lb_limburg schreef:
Niet alleen bij regen maar ook bij een temperatuur onder de 10 graden adviseren wij een regendeken op te doen.
Zodat het paard beschermd is tegen kou en regen.

EsLoveHorses schreef:
Ik heb nog geen paardje, maar wel een vraagje... :o
Wanneer mag je paard niet buiten staan, als het hard waait of regent kunnen ze toch gewoon een regendeken op??? :o
Wanneer mag hij dan absoluut niet naar buiten :o

xxx

En dan het liefst kopen bij http://www.luba-paardendekens.nl/ denk ik. :')

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:13

Hier staan ze 24/7 buiten, maar wel met een onbeperkt overdekt hooibuffet van 10 meter lengte.
Het liefst had ik er ook een groeps schuilstal bij, maar helaas.. Dit behoord niet tot de mogelijkheden voor nu.
dekens zijn op zich niet nodig, tenzij een paard dit aangeeft.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:48

[
Citaat:
quote="lb_limburg"]Niet alleen bij regen maar ook bij een temperatuur onder de 10 graden adviseren wij een regendeken op te doen.

Ja dan snap je het toch niet helemaal geloof ik....onder de 10 graden _O- normale temp wanneer een paard zich fijn voelt is 9 gr en ga jij hem een deken opdoen...hou toch eens op met die dekens zeg..word er zo moe van. Je hoeft een gezond paard niet te beschermen tegen kou en regen dat word allemaal geregeld door die prachtige vacht..als je die laat zitten..wat is de natuur toch mooi he.

Verdiep je daar eens in ipv welke mooie deken neem ik voor me paard.

Verdiep je eens in hoe het werkt met die vacht dan zul je zien dat het gewoon mishandeling is..je kan met een deken nooit maar dan ook nooit de goeie temperatuur regelen..zou het zelf ook niet fijn vinden als ik een hele dag met een skipak aan moest lopen zonder hem zelf uit te kunnen trekken..

Ehm geloof geheel off-topic maar plaats het toch... :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:50

lb_limburg schreef:
Niet alleen bij regen maar ook bij een temperatuur onder de 10 graden adviseren wij een regendeken op te doen.

Haha, zo verlies je als aanbieder van paardendekens toch alle geloofwaardigheid....Wat een onzinnig advies.

Ik woon op Ijsland, onze paarden staan hier de hele winter buiten, ik gebruik geen dekens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:28

Illusion1990 schreef:
We kunnen wel alle paarden over 1 kam scheren en zeggen dat paarden heel veel buiten moeten staan, maar volgens mij gaat dat echt niet op voor alle paarden.

Mijn paard is 21 jaar. Wordt nog lekker gereden. In goede conditie. Hij staat op een pensionstal waar hij in de wintermaanden in de ochtend een paar uur op de paddock wordt gezet. Na een paar uur is hij het goed zat en sleurt ie je bijna naar binnen, om lekker in zijn stalletje te gaan dagdromen en een tukje te doen. In de zomermaanden komt hij van 7 uur tot ongeveer 15 uur op de wei in een leuke kudde. Hij kan lekker wandelen, grazen, een tukje doen. Maar om 15 uur staat ie klaar dat ie graag naar binnen wil.

Nu, tijdens de wintermaanden, zet ik hem zelf 's middags ook nog buiten. Als ik na een uurtje kom kijken, staat ie te hinniken. Met andere woorden: "waar bleef je nou?" En ook ik word ongeveer naar binnen gesleurd. Frisse neus vind ik erg belangrijk. En even lekker rondkijken en een stevige rolpartij horen daar ook bij. Maar als ik deze mijnheer hele dagen buiten ga zetten nu, ik denk (weet zeker) dat ik hem daar geen plezier mee doe. Ik ken hem onderhand.

Ik denk ook eerlijk gezegd dat jouw paddock niet te vergelijken is met bv mijn weiland. Want daar staan ze echt niet te miepen dat ze naar binnen willen, hoor. ;)
Staat er eentje bij van 25 en die vermaakt zich prima met zijn maatjes op het land.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:54

hier staan ze van 8 tot 8 buiten .
tenzij het slecht weer is dan gaan ze eerder naar binnen .

in de zomer van 8 tot 22;00

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:12

SorpresaKyra schreef:
Ja dan snap je het toch niet helemaal geloof ik....onder de 10 graden _O- normale temp wanneer een paard zich fijn voelt is 9 gr en ga jij hem een deken opdoen...hou toch eens op met die dekens zeg..word er zo moe van. Je hoeft een gezond paard niet te beschermen tegen kou en regen dat word allemaal geregeld door die prachtige vacht..als je die laat zitten..wat is de natuur toch mooi he.

Verdiep je eens in hoe het werkt met die vacht dan zul je zien dat het gewoon mishandeling is..je kan met een deken nooit maar dan ook nooit de goeie temperatuur regelen..zou het zelf ook niet fijn vinden als ik een hele dag met een skipak aan moest lopen zonder hem zelf uit te kunnen trekken..

Wat een kortzichtige reactie. Ik heb 2 winters mijn paard zonder deken gehad. 24/7 buiten, met schuilstal en onbeperkt kuilgras. Aan het eind van de winter stond ze er altijd heel schraal bij. Dit jaar werd ze zo mager dat ik haar maar een deken op het gedaan, en haar kilo's komen er met moeite weer aan, sinds anderhalve maand kun je eindelijk haar ribben niet meer zien. Haar flanken zijn nog steeds helemaal ingevallen. Paard is 13 en helemaal gezond. Wat werkt voor jouw paarden werkt niet voor ieder paard.

En mishandeling? Als ik mijn dame zonder deken had laten staan verpieteren, dat was mishandeling geweest.

Tevens loop ik iedere dag in een skipak :Y)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:55

Elke dag in een skipak? Pffff, moet er niet aan denken! Kan niet wachten tot ik die rottige winterjas weg kan hangen en weer in zomerjurkjes kan rond dartelen buiten! :D

Maarre...... ik denk dat je inderdaad altijd naar een paard moet blijven kijken. Ik ben erg anti-deken, maar vind wel dat het bij sommige paarden wel nodig is (zieke en/of oude paarden of idd paarden die de winter toch wat lastiger doorkomen door bv schraal te worden).
Er vanuit gaande dat die paarden buiten dus ook goed bijgevoerd worden met ruwvoer (wat sowieso belangrijk is voor paarden die buiten staan 's winters).

Maar ik zie helaas ook zoveel paarden die buiten dik in de dekens staan en dat gewoon echt niet nodig hebben. Zo zonde, want dan haal je dus echt de natuurlijke weerstand weg, met uiteindelijk alle gevolgen van dien. Maar dat zien die mensen niet, ze denken te menselijk.
En zo denkt voor mijn gevoel het gros van de ruiters. Jammer is dat.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:46

mijn paarden houden ervan buiten te staan ; maar ik moet het niet wagen ze te lang buiten te laten want dan komen ze over of door de draad wel naar binnen....vertel mij niet dat ze er niet van houden in hun stal te staan : als in de zomer de vliegen en dazen het land onveilig maken ???

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:51

Ik vind het ideaal als mijn paard gewoon 24/7 buiten kan staan met een degelijke schuilstal en met een grote weide zodat er ook in de winter droge gedeeltes zijn.

Ik merk gewoon dat ze het heerlijk vindt om zelf te bepalen wanneer ze op de wei staat en wanneer ze binnen staat te sukkelen. Dat zijn niet standaard tijden zoals ik haar vroeger binnnen buiten zette.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 25-02-11 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:56

SorpresaKyra schreef:
[
Citaat:
quote="lb_limburg"]Niet alleen bij regen maar ook bij een temperatuur onder de 10 graden adviseren wij een regendeken op te doen.

Verdiep jij je maar gewoon eens in het paard. Niet ieder paard kan zomaar zonder deken de winter goed doorkomen.
Ik heb het met mijn paard geprobeerd. Helemaal volgens de ideeen van de "deken haters" netjes afgebouwd gedurende 2 winters en de 3e winter zonder. Onbeperkt bijvoeren,schuilstal etc. Maar ze werd zo mager als een skelet en had nergens geen energie meer voor. Dan doe mij maar gewoon een "skipak" hoor. Liever een gezond paard met een deken dan een mager scharminkel dat perse zonder deken de winter door moet.

Je moet het per paard bekijken, ipv te zeggen dat dekens mishandeling zijn. Gewoon kortzichtig doen wat er in boekjes wordt vermeld, dat is mishandeling.

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:02

zoveel mogelijk, dan heeft het paard gewoon ze ruimte die hij ook verdient.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:56

Wat er in de boekjes word vermeld??? Mishandeling..beste Laurenlinden ik heb hier alleen maar paarden staan die mishandeld zijn en die heb ik helemaal weer op de been gekregen, omdat ik er dus niks van snap zeker..heb er 5 die tip top in orde zijn dus een beetje minder kan zeker wel..ben je schoolvriendinnetje niet hoor.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen die echt een deken moeten hebben..en ben geen dekenhater..zeker niet maar om bij rond de 10 gr dekens te gebruiken gaat te ver..en daar reageerde ik op verder niet..

Gloe1lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:59

Bij mijn verzorgpaarden staan ze 24/7 buiten in een kudde en dat heeft ook zijn nadelen (een aantal die zich moeilijk laten pakken, een dik pak haar in de winter) maar ze kunne wel echt paard zijn.

Mijn eigen paard gaat straks ongeveer 10 uur per dag naar buiten en 's nachts op stal.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:22

Mijn paard zou in de buitenstal komen maar omdat hij het tegenovergestelde gewend was, én hij te groot bleek voor dat stukje staat hij nu 's nachts in de stal, met eten op vaste tijden.
Dat is een wat betere overgang. Als deze zomer 24/7 buiten goed gaat lijkt het me heerlijk dat hij gewoon lekker buitenstaat.
(Hij staat nu 7 uur buiten en ik zet hem zelf zo vaak mogelijk los)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:54

Een mooie, schone inloopstal zou ik het beste voor mijn paard vinden.
Echter is dit in de buurt niet mogelijk. Dus, ik neem genoegen met minder. Desalniettemin niet minder goed.
In de zomer komt ze 24/7 buiten te staan. In de winter als het licht is.
De ene keer op de paddock, andere keer in de wei. Of er moet een halve meter sneeuw liggen, of 1 grote ijsbaan zijn, dan wordt het een ander verhaal.
Maar ik vind dat een paard zo veel mogelijk buiten moet komen.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:23

SorpresaKyra schreef:
Wat er in de boekjes word vermeld??? Mishandeling..beste Laurenlinden ik heb hier alleen maar paarden staan die mishandeld zijn en die heb ik helemaal weer op de been gekregen, omdat ik er dus niks van snap zeker..heb er 5 die tip top in orde zijn dus een beetje minder kan zeker wel..ben je schoolvriendinnetje niet hoor.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen die echt een deken moeten hebben..en ben geen dekenhater..zeker niet maar om bij rond de 10 gr dekens te gebruiken gaat te ver..en daar reageerde ik op verder niet..

Correctie niet Laurenlinden maar xxappiexx..

Sorry..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:44

SorpresaKyra schreef:
SorpresaKyra schreef:

Correctie niet Laurenlinden maar xxappiexx..

Sorry..

Het is nu overdag 10 graden en mijn paard staat onder een deken. Vandaar dat ik me aangesproken voel. Jij bent diegene die zegt dat het mishandeling is.
Het zal best dat je een aantal paarden hebt opgelapt, dan weet je als het goed is ook als geen ander dat geen enkel paard hetzelfde is. En dat was uit je eerste post niet op te maken.

Maar dit gaat nogal off-topic dus ik laat het hierbij.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:46

Ik vind voor de winter 4/5 uur naast het rijden/longeren voldoende.
In het voorjaar/zomer heb ik haar toch het liefst dag en nacht buiten :)