Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 08:28

JoviBan schreef:
Mayo schreef:
Goh, ik zal nogeens een topic openen :roll:

Best knap dat het écht niet meer gaat over de beginpost. Alhoewel knap... het is Bokt, had ik kunnen weten :+

Je kunt ook gewoon meedoen met de discussie die er (logischerwijs) ontstaan is, ipv tussendoor telkens even laten weten dat jij toch echt de TS bent.

Pardon??

Waarom zou ik in hemelsnaam aan een discussie meedoen waar ik geen behoefte aan heb om aan mee te doen?

Ik geef af en toe een gil in de hoop antwoorden te krijgen op de vraag die ik daadwerkelijk gesteld heb. Ik stel die vraag niet voor niets.

Kom nou zeg..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:36

Er zijn al heel wat uren genoemd door mensen...

Volgens mij kort samengevat vinden veel mensen een dagdeel op de wei (en in de winter in een paddock) het minimale. (zeg zo'n 4 uur)

En veel mensen willen liever de hele dag weidegang(zo'n 8 tot 12 uur), eventueel (deels) vervangen door paddock (bij voorkeur met ruwvoer)

En je hebt de groep die voorkeur heeft voor 24/7 in de zomer, of zelfs zomer en winter.

Daarnaast zijn er mensen die met minder genoegen nemen omdat meer niet wordt aangeboden, het niet praktisch haalbaar is in verband met de omstandigheden op stal of van hunzelf, en er is een heel kleine groep die bewust kiest voor minder dan een dagdeel weidegang voor hun paarden omdat hun paard anders suf wordt, of te dik, of andere gezondheidsrisico's en/of angst voor blessures.

Als je precies wilt weten in percentages wat mensen het minimum vinden zou je een poll kunnen starten.

Keuzes bijvoorbeeld:
0 tot 2 uur per dag
2 tot 4 uur per dag
4 tot 8 uur per dag
8 tot 12 uur per dag
24/7

En dan vrijlaten of het weide of paddock is, en omdat het anders wel heel ingewikkeld wordt om te stemmen. Eventueel 2 polls, 1 voor de zomer en 1 voor de winter. Als je dat verschil wilt weten (en daar zit zeker verschil in bij de meeste mensen)

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:20

toch niet helemaal akkoord hou er rekening mee dat er in gras heek veel eiwitten zit en dat dit niet begunstigend is voor een sport paard je moet dit echter bekijken van paard tot paard

Zeeuwtje68

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:55

Oke ik kies 24/7 dag en nacht, zomer en winter!!
Met straks inloopstal, dus ze kunnen kiezen ook nog wat ze willen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:59

Weideseizoen bij ons op stal is van mei tot sept
Dan kan je kiezen of dag en nacht of overdag tot 20.00 savonds
Swinters is er ook wel een mogelijkheid tot buiten zetten, maar dat doen we dan zelf
ik vind dat een paard iedere dag naar buiten moet, hoe langer hoe beter

En ik zal zelf niet voor een pensioen stal kiezen waar ze maar 2 tot 3 uurtjes eruit mogen op t land!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:22

Ik heb ze zelf aan huis staan en kan ze 24/7 wei/paddock aanbieden.

Maar zou ik ze op een manege moeten stallen, dan heb ik er niks op tegen dat ze 's nachts binnen staan in een 3x3 box. Zolang ze dan overdag maar de hele dag buiten kunnen staan.

Mijn voorkeur gaat echter ook 's nachts uit naar een box met paddock. Ik zie ze nu ook de hele tijd van hot naar her lopen. Dan staan ze in de stal, dan staan ze weer aan het hek. In een 3x3 box is het toch wel erg beperkt bewegen. Maar als het niet anders is, dan in ieder geval overdag 10-12 uur op wei.

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:24

ik heb sportpaarden ..
dus ik heb ze m et mooi weer in het weiland een uur of 2 per dag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:57

Kun je uitleggen waarom niet langer dan die 2 uur?
Sportpaard op zich is voor mij niet zo duidelijk omdat er veel sportpaarden zijn die wel langer in de wei mogen lopen.

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:26

heee.
we hebben net nieuw land met andere gras.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:55

oke, dus ivm risico op darmproblemen en evt. het gras te sparen...

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:20

Ninx schreef:
Ik vind het, Utixo, geen verstandige zet een pensionstal te beginnen wanneer je de basisvoorzieningen niet goed voor elkaar hebt... weide en/ of ruime paddocks zijn geen luxe maar een noodzakelijkheid.

Citaat:
Toch zal het er goed (genoeg) uitgezien hebben anders had ze er geen pensionstal van kunnen maken want dan had ze geen klanten gehad :z

Citaat:
Jammer genoeg zijn er ook nog altijd mensen die niet te veel neer willen tellen, en hun paarden dus gerust willen stallen zonder weide of andere voorzieningen die opzich heel normaal zijn.

En jammer genoeg zijn er mensen die denken overal weet van te hebben, zonder hier in de buurt bekend te zijn. Het is geen kwestie van niet willen betalen!!!!! Het is een kwestie dat het er gewoon simpel niet is!

Dit was al een pensionstal, ZONDER wei. Dit is erbij gekomen, dankzij pensioneigenaresse. Bij ons in de buurt is er gewoon geen mogelijkheid om wei te krijgen.
Hier in ZH (omg. DenHaag) is alles volgebouwd....

Maar misschien is het een idee om allemaal richting jou te gaan verhuizen? Is daar ook geen plek meer voor weidegang, want dan staat daar mijn huis op :+

Verder is het beter om niet meer te reageren denk ik, dit blijft een gebed zonder end :z

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:38

vibabu schreef:
FromNorway schreef:
Ik vind het jammere dat wanneer paarden binnen staan, ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen vertonen. Tuurlijk wennen paarden aan een box, maar paarden lopen 25 km per dag van grasspriet naar grasspriet, en in een box kan dat niet! Ook als ze genoeg hooi krijgen vind ik dat een paard de kans moet krijgen zijn instinct te volgen en lekker moet kunnen lopen, rennen, gek doen en dat kan het beste in de wei.

Mijn paard heeft het geluk dat ze alleen binnen hoeft te staan wanneer het winter&noodweer is. Verder altijd buiten :)

Dat is ook niet natuurlijk... je paard binnen zetten als het slecht weer is. Want volgens sommige vinden paarden het helemaal niet erg om in de regen te gaan staan...

Ik denk dat het natuurlijke gedrag van iedereen van de oertijd wel veranderd is. Mensen jagen toch ook niet meer? Ik weet niet wat voor ras je heb, maar een aantal rassen zijn zodanig doorgefokt dat zij niet eens meer echt weten wat hun oergedrag is.

Ik zeg ook niet bij ieder slecht weer.. winter&noodweer is hagel,ijzel,vrieskou en nee, dit is niet natuurlijk, maar het is meer tegen het uitglijden (wat erg makkelijk gaat op veengrond). overigens gaan ze dan enkel snachts naar binnen, en verder weer naar buiten.
Tuurlijk is het gedrag verandert vanaf de oertijd, maar hoe verklaar je stalondeugden dan bij die rassen die "niet weten wat hun oergedrag is"?
Volgens mij komt dat doordat ze hun natuurlijke gedrag niet meer kunnen uitvoeren, zoals heel ver lopen, heel veel kauwen, en sociale contacten!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:53

Prinslover schreef:
Ninx schreef:
Ik vind het, Utixo, geen verstandige zet een pensionstal te beginnen wanneer je de basisvoorzieningen niet goed voor elkaar hebt... weide en/ of ruime paddocks zijn geen luxe maar een noodzakelijkheid.

Citaat:
Toch zal het er goed (genoeg) uitgezien hebben anders had ze er geen pensionstal van kunnen maken want dan had ze geen klanten gehad :z

Citaat:
Jammer genoeg zijn er ook nog altijd mensen die niet te veel neer willen tellen, en hun paarden dus gerust willen stallen zonder weide of andere voorzieningen die opzich heel normaal zijn.

En jammer genoeg zijn er mensen die denken overal weet van te hebben, zonder hier in de buurt bekend te zijn. Het is geen kwestie van niet willen betalen!!!!! Het is een kwestie dat het er gewoon simpel niet is!

Dit was al een pensionstal, ZONDER wei. Dit is erbij gekomen, dankzij pensioneigenaresse. Bij ons in de buurt is er gewoon geen mogelijkheid om wei te krijgen.

Maar misschien is het een idee om allemaal richting jou te gaan verhuizen? Is daar ook geen plek meer voor weidegang, want dan staat daar mijn huis op :+

Verder is het beter om niet meer te reageren denk ik, dit blijft een gebed zonder end :z

Mijn idee Prinslover, De pensionstal waar ik vroeger stond had wel paddocks maar geen weide. De pensioneigenaar wilde niets liever dan weide en is al heel lang met de gemeente in de clinch, nu lijkt het te lukken. Ik denk dat pensioneigenaren vrijwel altijd van zeer goede wil zijn, en doen wat mogelijk is! Maarja nu ik dit schrijf zal ik ongetwijfeld weer reactie krijgen waarom men daar een pensionstal ik is begonnen en zo is het kringetje weer rond. Precies wat je zegt, "gebed zonder end"...... :Z

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:38

Ik zeg ook niet bij ieder slecht weer.. winter&noodweer is hagel,ijzel,vrieskou en nee, dit is niet natuurlijk, maar het is meer tegen het uitglijden (wat erg makkelijk gaat op veengrond). overigens gaan ze dan enkel snachts naar binnen, en verder weer naar buiten.
Tuurlijk is het gedrag verandert vanaf de oertijd, maar hoe verklaar je stalondeugden dan bij die rassen die "niet weten wat hun oergedrag is"?
Volgens mij komt dat doordat ze hun natuurlijke gedrag niet meer kunnen uitvoeren, zoals heel ver lopen, heel veel kauwen, en sociale contacten![/quote]

Maar als ze hun "oergedrag" moeten kunnen uitoefenen... waarom laat je ze dan ook niet in de winter buiten lopen? :) en waarom ga je er dan op zitten? dat is ook niet natuurlijk... Een arabier in noorwegen neerzetten en een fjord in de woestijn..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:50

Wat een onzin , dat ZH helemaal volgebouwd zou zijn , het ligt er maar net aan hoe goed je wilt zoeken :D

Middenin de grote stad naast het centrale plein zul je geen weiland vinden nee. Maar zelfs rondom de grote steden heb je nog genoeg groen hoor.
Er zijn heel veel bokkers die een paard in de Randstad hebben , dat wel de vrijheid heeft om eigen keuzes te maken en goed te bewegen ,
zowel op de wei als op de paddock. Inderdaad moet je gewoon geen pensionstal beginnen op een plek waar dat niet kan.

Voor een pensionstal heb je allereerst RUIMTE nodig , is dat er niet dan is die plek niet geschikt.
Een pensionhouder met ècht hart voor dieren zou zo'n accomodatie niet eens willen.
Je kunt nog zo hard roepen dat je een enorme dierenliefde hebt en nog zo lief aaien en goed voeren en 10x per dag uitmesten en controleren en alles , maar als je er bewust voor kiest om dieren te houden als gevangenen , dan ben je geen èchte dierenliefhebber. Het gaat niet om wat je voelt maar om wat je DOET.

En als je een paard wilt kopen dan moet je dat ook niet doen als je dat beestje geen fatsoenlijk leven kunt bieden.
Bij geen 1 dier (of kind) mag je de basisbehoeftes platwalsen voor je eigen egoïstische gevoel dat je het dier / kind / whatever wilt hebben.

Heb je een paard geen vrije beweging te bieden dan moet je dierenliefde ervoor zorgen dat je op dat moment geen paard koopt.
Wint je egoïsme van "hebben-hebben" het , dan koop je er wel 1 in die situatie en ga je miepen "dat je geen keus hebt".

Dat gemiep van "jullie hebben geluk" en "dan moet je er ook niet op rijden" gaat volledig aan de kern van het probleem voorbij.
Wel of niet rijden is een hele andere discussie dan gezonde en plezierige huisvesting.

Veel van de mensen uit de Randstad die hun paard wel buiten hebben lopen hebben daar ook echt hun best voor moeten doen.
Wonen zelf in een rijtjeshuisje , naast hun buren die ook een paard hebben maar die op de manege gestald hebben "omdat ze geen keus hebben" :P

Het verschil tussen de beide huishoudens is alleen dat de 1 er wel zijn best voor heeft gedaan en niet zomaar opgegeven heeft ,
ook geen paard zou hebben gekocht zonder een fatsoenlijke huisvesting te kunnen bieden. En dat de ander er allemaal niet zo over nadenkt. En het wel best vindt.
Wel beseft dat het niet ideaal is maar de schouders ophaalt en hooguit piept "het is hier helemaal volgebouwd" :P

OF je hebt er vrede mee omdat je het zo wel best vindt OF je bent je rot aan het zoeken naar een betere accomodatie.
Afwachten of er toevallig iemand bij je aanbelt of je een wei wilt huren , dat werkt echt niet :n

Degenen die wel een fijn plekje hebben gevonden is dat heus niet in de schoot geworpen hoor. Maar je zult verder moeten kijken dan alleen maar de officiële stallen , of er wat reistijd voor over moeten hebben. Heb je dat er niet voor over zeg dan gewoon eerlijk dat het een egoïstische keuze is geweest maar begin niet over : "ik heb geen keus" en hoeveel je van je paard houdt. Je hebt niks aan iemand die van je houdt maar je vervolgens wel de hele dag opsluit.

Ik kan het best begrijpen dat mensen uit egoïstische overwegingen hun paard dicht bij huis op een gevangenis-stal zetten , maar zit dan niet zo te piepen ,
het is ECHT je eigen keuze , er is er maar 1 verantwoordelijk voor de huisvesting van je paard en dat ben je zelf. Er is ALTIJD een keuze.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:52

tis heel simpel......... als je hier een stal wil met accomodatie en weidegang........... zit je aan reistijd EN een hoge stalhuur :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:57

Goed beschreven, pmarena! Deze post omvat alles eigenlijk wel. +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:59

:j

Ik vind het overigens knap als je zo'n stalhuur er voor over hebt , het komt zo weinig voor dat je alle ruiter-luxe hebt + een fijne huisvesting voor het paard dat er echt bizarre prijzen voor gevraagd worden.

Je moet het er maar voor over hebben , ik geloof niet dat ik dat zou hebben , 400 euro ofzo voor het stallen van je paard , pfffft. :o

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:03

Juist Kiwiko.... Maar dan moeten we met zn alle maar geen paarden nemen, dat is egoïstosch, en wij hebben niks voor de paarden over :') .

Nou, echt wel hoor. Dat hier de omg. het niet altijd toestaat volop op de wei de staan, wil niet zeggen dat we geen hart voor dieren hebben of wat dan ook. Nu heb ik het geluk dat we wél wei bij de stal hebben gekregen en bij goed weer daar zo lang mogelijk op staan.

Ik merk wel dat hij het leuk vind naar buiten, natuurlijk!! Maar dat het hem nu zoveel meer gelukkiger maakt? Nou mwah. Je hoeft maar naar de wei te lopen, en de paarden staan al voor het draad "mogen we mee, mogen we mee?!". En nee, dit is altijd, en niet alleen met voertijd of wat dan ook... ;)

pmarena: Nou dan moet je niet hier in de buurt gaan wonen, want dan zit je vaak om en nabij deze prijzen...

Maar uiteraard hebben wij hier niks over voor onze paarden :z .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:07

Prinslover schreef:

Dus dan neem je willens en wetens een paard zonder alle voorzieningen te hebben voor het houden van paarden? Is dat niet erg egocentrisch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:09

Ik vind het persoonlijk niet erg............ tuurlijk kan je op een veel goedkoper stalletje staan, geen punt......... maar ik heb graag een binnenbaan omdat ik gewoon ALTIJD wil kunnen trainen OOK als het 3 weken vriest :). Ik wil graag warm en koud stromend water hebben, ik wil graag een solarium omdat ik het fijn vind dat als ik de dekens afdoe bij een paard dat die dan niet gelijk in de kou staat......

zo wil ik mijn "luxe" tja en dan wil ik ook weidegang............ en daar betaal je dan voor...... en dat vind ik niet erg :) want ik betaal voor wat IK wil, niet waar ik het paard mee blij maak........

Of misschien ook wel :) want ik betaal ook voor het land, en daar maak ik mijn paard weer blij mee :)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:10

Mayo schreef:
Wat is voor jou het minimaal aantal uren dat je paard de weide op 'moet' van jou in de zomerperiode? Zou je op te weinig weide-uren een stal niet uitkiezen?

Ben benieuwd naar jullie meningen :)

Ze staan hier van vroeg in het seizoen tot laat in het seizoen 24/7 buiten. Zou het niet anders willen.
Als je maar genoeg land hebt, lopen ze niks stuk.

Bij guur weer in de winter gaan ze 's nachts binnen en overdag op de paddock. Meestal van 07:00 tot 19:00.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:10

Prinslover schreef:
Juist Kiwiko.... Maar dan moeten we met zn alle maar geen paarden nemen, dat is egoïstosch, en wij hebben niks voor de paarden over :') .

Maar uiteraard hebben wij hier niks over voor onze paarden :z .

Doe niet zo vreselijk kinderlijk.... Ik zou geen paard nemen wanneer ik niet voldoende uitloop zou kunnen krijgen.
Sterker nog: ik had eerst land/paddock/stal.... en ben daarna het paard pas gaan kopen.
Dat jij er bewust voor kiest een paard te nemen zonder daarin te kunnen voorzien is jouw keuze. Je houdt ongetwijfeld van het dier en hebt er ook vast veel voor over, maar jouw belang gaat wel VOOR het belang van het paard op het moment dat jij beslist dat jouw paard het maar zonder weide moeten stellen ten gunste van jouw dierbare hobby.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:12

BTW, heb de paarden dus aan huis staan.
Binnenbak op twee minuten met de trailer, dus met glad weer en regen ook dagelijks trainen :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:13

KiWiKo schreef:
maar ik heb graag een binnenbaan omdat ik gewoon ALTIJD wil kunnen trainen OOK als het 3 weken vriest :).

Wanneer iemand investeert in een buitenbak met Achterberg bodem kun je vrijwel altijd rijden. Vorige winter hield de vorst wekenlang aan, we hebben maar 1 week niet kunnen rijden in die bak...