Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:27

xmarlies : ik zou ook absoluut geen scherp puin willen , maar sowieso zou ik geen goed gevoel hebben met het alles bij elkaar jatten dat je nu doet.....voel je je daar niet een beetje schuldig over :?

Je pikt het ook van jezelf , als de gemeente steeds nieuw materiaal in moet kopen moet dat geld toch door de burgers opgehoest worden , ook gewoon simpel puin en zand....

Het blijft stelen ;)

Je wei wordt echt superleuk zo maar als je het op die manier realiseert zou ik er niet van kunnen genieten hoor :)

Sonja : hoe bedoel je dat met die tonnen ? Ik snap het idee niet zo goed , hoe moeten ze daar hooi uit eten dan ? :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:00

Nee hoor pmarena ik voel me daar totaal niet schuldig over :) :) ..
Ik hoef er ook niet van genieten, als me paarden het maar doen en die hebben totaal geen problemen met zand van de gemeente wat ik
'gestolen' heb :) ..

Ik ga dadelijk weer even aan de wei klussen.. even een stukje uitgraven en weer snippers halen en erin leggen. En nog wat boomstammentjes sprokkelen.

Ik heb mijn oudste pony al betrapt bij het stiekem op het bergje staan :D .. haha ze vond het geweldig dat onderzoeken en met haar beetje slaan tegen de berg! Toen haar er overheen gevraagt en dat wilde mevrouw ook wel doen :j .. Mijn andere pony is helemaal dol enthousiast want het bergje is nog niet zo hoog dus ze kan er overheen springen!! Dat is natuurlijk helemaal kicke!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:42

Bergjes zijn inderdaad super gaaf in de wei !! :j

Ze kunnen er ook lekker tegenaan liggen enzo , multi-functioneel :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:43

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:44

Hij moet nog groter worden, ik zal straks een foto maken zoals die nu is :j ...
Ze vinden dat echt geweldig!! En je kan er lekker mee spelen want nu is het 1 grote speelwei en wij doen nogal veel spelen dus de berg wordt overal voor gebruikt :D ..
Ik moet nog veel uitgraven dus hij groeit elke dag!

In de andere wei wil ik een mini berg in het pad.. zodat ze er ook overheen moeten lopen :j ik heb echt een super idee voor die wei!

Arabesk, die link had ik al een keer gezien.. niet van hier maar gegoogled ;) ..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:12

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:25

pmarena schreef:
Sonja : hoe bedoel je dat met die tonnen ? Ik snap het idee niet zo goed , hoe moeten ze daar hooi uit eten dan ? :)

men neme een grote ton met deksel waar je bijvoorbeeld ook brok in bewaard
daar zaag je de onderkant vanaf, en aan die onderkant febriek je een hooinet
dan hang je hem op aan de heining, muur of bakrand, paddockheining oid
waarbij de onderkant van de ton/het hooinet voldoende van de grond afblijft..
dan kun je het hooi in de ton doen, deksel erop zodat er geen regen in de ton valt
en de paarden kunnen aan de onderkant uit het net eten
staat op 1 van de sites die in het topic als link word gegeven, maar kan zo snel even niet meer vinden welke

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:49

Wat een leuk topic om ideeen op te doen. Onze paarden staan in een flinke paddock met loopstal. Ga eens kijken of ik het nog leuker voor ze kan maken.

We hebben voor onze paarden in hun loopstal deze tonnetjes gemaakt.
Afbeelding

Gewoon een klein tonnetje waar ronde gaten in zijn geboord. Hij hangt zo hoog dat ze niet bij de deksel kunnen en dus ook niks kunnen slopen of kapot trekken.
Afbeelding

Afhankelijk van de grootte van de gaatjes kun je het moeilijker maken. Wel de randjes van de gaatjes op zijn tijd even bijschuren, soms komen hier scherpe haakjes aan.

Ook nog een filmpje (helaas met telefoon). Deze hangt los en is nog moeilijker leeg te eten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:58

Grit.. hmm ik ben er niet zo van als paarden van bovenaf moeten eten.. ik zou persoonlijk zo iets niet in de stal hangen. Dan zou ik die dingen eerder op de grond zetten dan is het net zo moeilijk..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:21

Dan zet je ze op de grond, maakt voor het idee toch niet uit.

Bij ons was op de grond geen succes. Als het hun te langzaam ging kwam er hoefgebruik bij (daar waren ze niet altijd tegen bestand) en ze kregen de deksel eraf :roll: In de stal hebben ze er ook een keer flink mee gevoetbald, dat geluid vond de staleigenaar niet zo tof. Maar dat zal per paard verschillen.

Nu doen we er meestal stro in, dat kunnen ze het er niet in plukken uit trekken en ze zijn dan gewoon bezig met sprietjes trekken.
Het is een extraatje voor de bezigheid. De gewone maaltijd ruwvoer ligt gewoon een de "ruif" op de grond (zie tweede foto).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:43

Mijn 2e houtsnipperbak is af!!! Ik zal dadelijk de foto's op de laptop zetten..
Morgen even de grasmaaier over al het gras en dan kan ik weer verder :) ..

edit: foto's

Afbeelding

Afbeelding

bergje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

er zit draad langs maar ahd ik even weg gehaald want dat was makkelijker met de kruiwagen...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:11

Ziet er echt super uit! Ik vraag me alleen nog steeds af of die uitgegraven stukken niet vollopen met water na een flinke bui?
Alles wat bij ons ook maar even lager is staan plassen, ook als je het opvult ;(

Eten ze die houtsnippers niet op? Wat zou je anders ipv houtsnippers kunnen neerleggen zodat de grond bestand is tegen het springen over de hindernissen? Glad mag het iig niet worden...

Als het puin bij ons op het paadje gaat komen zorg ik dat er een stukje overgeslagen wordt, hebben we gelijk een waterbak ;P

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:14

Ze eten de houtsnippers niet op.. ze hebben de hele dag hooi of gras dus zitten er niet aan :) ..
Juist waar houtsnippers/zand liggen blijft het altijd droog bij ons.. als er niks ligt dan wordt het een grote zooi vandaar dat ik kies voor houtsnippers :) .. Voor de stal ga ik het nog helemaal betegelen denk ik dan hebben ze daar ook nog een droog stuk :) ..

Ik denk dat er niet veel keus is behalve houtsnippers en zand bij de hinnernissen..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:08

Waar heb je die snippers vandaan? Duur?
Denk dat ik dat opeten eerst moet testen, onze pony's eten echt alles (gras = kaal)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:19

Ik heb ze van achter de dijk.. ik ben heel gemeen want ik steel ze :j .. liggen anders achter de dijk te verrotten dus zijn beter af in mijn weiland
Maar het kost me geen drol :Y)

Als ze het eten zou geen kwaad kunnen denk ik.. het is hout.. van hout gaan ze gelukkig niet dood :) ..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:23

Wanneer er geen blaadjes of groene takjes aan zitten. Wanneer het namelijk hout is van taxus of zo moet je wel oppassen. Waar daar gaan ze wel dood aan. Maar wanneer het van paardvriendelijke bomen afkomt maakt het niets uit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:29

Waar is zoiets te koop? Ik heb nou niet echt een dijk in de buurt waar ze dat soort spullen dumpen... Zou het dan waarschijnlijk ook niet meenemen.
Nou ja, toen ze voor de akker naast ons grond hadden gestort (een deel op óns terrein!) en het al maanden in de weg lag, hebben wij ook een paar kruiwagens meegenomen. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:35

@Safiera : maar wat op jouw eigendom ligt mag je je ook toerekenen. Net als appels van de buurman die op jouw grond vallen :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:11

Bij ons (in België) kan je zo'n houtsnippers gewoon afhalen in het containerpark. Er inderdaad wel op letten dat het geen houtsnippers zijn van bomen die giftig zijn voor paarden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:49

Vandaag heeft het super hard geregent hier en alleen 1 hoekje in de zandbak was nat. De snipperbak was helemaal niet zo nat en glad :) .. ben ik wel blij om want het was echt veeeeeel regen dus hopelijk loopt mijn PP van de winter niet in het water :) :) ..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:00

tess: Gratis? Ga eens kijken hoe dat hier zit, bij de recycling hebben ze geloof ik ook grond ed

Gelukkig is je wei geen zwembad! Die van ons nu vast wel, al heeft het niet zo heel veel geregend. 3 dagen achter elkaar een buitje kan al te veel zijn. Hoe noemde Limburgs Landschap het nou... Wetland nogiets. Zal wel niet voor niks zijn :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:03

wij hadden ook elk jaar houtsnippers vers gestrooid elk jaar in de paddock. Het blijft ongeveer een jaar gewoon goed. In de winter bevriest het ook niet. Na een jaar moesten we het altijd vervangen. Probleem waar laat je het oude spul. Wij hebben er toen een heuvel van gemaakt waar de paarden graag op stonden :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:17

tess_84 schreef:
Bij ons (in België) kan je zo'n houtsnippers gewoon afhalen in het containerpark. Er inderdaad wel op letten dat het geen houtsnippers zijn van bomen die giftig zijn voor paarden.

En hoe zie je dat als het snippers zijn ??
Gewoon niet doen dus als je de herkomst niet weet. !!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:33

Safiera, ja, volgens mij is het gratis.

DubbelDun, nee dat kan je inderdaad niet zien, maar ik denk mits wat geregel, dat er wel voor gezorgd kan worden dat er niets giftig tussen zit.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:38

Zoo ik ben net begonnen met het uitgraven waar de betontegels komen te liggen (verhard stuk dus ;) ..)
Jaren geleden al betontegels gekregen maar die staan nog steeds in de tuin.. gelukkig heb ik nu een mooi plaatsje voor ze :) ..