Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:27

Jep, ik ben het helemaal met Strovan eens:
Als je een product hebt wat zéker tarwestrokorrel is, of koolzaadkorrel, dan moet je dat ook kunnen en willen vermelden.
Je kan natuurlijk wel vanalles in die brok stoppen (wat waarschijnlijk dus ook gebeurd bij de meeste doorzichtige zakken).

Nee dat klopt, maar je kan wel je leverancier vermelden en de ervaringen vertellen welke je met dat product hebt. Niemand die je daarvoor iets kan maken.

@Princesje, ik weet dat Strovan meeleest en met hen heb ik behoorlijk intensief contact. Ik zou echter wel eerst vragen aan hen of je zomaar de mails mag quoten op de site, want dat is wel zo netjes.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:33

Ik ben benieuwd! Heb net de man van Strovan gesproken en hij komt morgen rond de middag een pallet afleveren. Ga hem zeker ook tips vragen hoe ik het het beste lang kan gebruiken en zal hier ook laten weten of het me bevalt... Ik hoop het zo!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:39

Je kan het best zijn adviezen opvolgen. Het is nl. zo dat er op de zakken staat dat je meer zakken in je stal moet doen dan daadwerkelijk nodigi is. Maar met 4 of 5 zakken is het ook makkelijk te doen.

Ik hoef nog niet bij te strooien, dat doe ik zaterdag.

Morgenvroeg maar eens kijken of ik zelf mijn stallen uit kan mesten, of dat ik hubbielief eens lief moet aankijken....

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:44

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:49

Imker, daar heb ik contact met ze over.
Anderzijds is het gewoon een positief bericht van Strovan en laten ze alleen maar zien dat ze achter hun product staan dus het lijkt met niet zo'n probleem Lachen .

Anous_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:47

Ik wordt zo moedeloos van de stal van Bjørn, kon vandaag wel janken! Volg dit topic dankzij een tip van een stalgenoot, heb de vraag bij de pensionhouder gelegd of ik stro-korrels mag gaan gebruiken. Hoop er morgen antwoord op te krijgen, ik hoop het zo!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:47

ik weet niet of het ergens al gevraagd/gezegd is maar ik vroeg t mij ineens af.
wat als een paard hier van eet? de korrels zitten uit door vocht (waarom maak je t anders nat)
gaat dan toch ook uitzitten in slokdarm / maag....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:53

previr schreef:
ik weet niet of het ergens al gevraagd/gezegd is maar ik vroeg t mij ineens af.
wat als een paard hier van eet? de korrels zitten uit door vocht (waarom maak je t anders nat)
gaat dan toch ook uitzitten in slokdarm / maag....

als je het hele topic even doorleest kun je hierover van alles vinden!! SUCCES!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:25

MandyR schreef:
@ Pellie (dacht ik), jij had toch dat paard met koliek van de week 'snachts?
Heb je hierover een mail naar de leverancier gestuurd? Ze kunnen er natuurlijk nu niets tegen doen maar, het is voor hun misschien wel een idee om het in de gebruiksaanwijzing erbij te zetten. Dan kunnen, in de toekomst, mensen die net overgestapt zijn hun paarden wat beter in de gaten houden zodat ze er ook op tijd bij zijn. Net als het lijstje met bijwerkingen wat bij iedere medicijnen zit.

ja dat was gam eergister Ja maar ik ken de gebruiksaanwijzing dus treft de leverancier geen blaam ookal zat daar geen beschrijving bij (dichte witte zakken zonder tekst of merknaam) en ik ken Gam... hij moet gewoon niet zo vraatzuchtig zijn.
Dus aan de ene kant heb je een punt; geen gebruiksaanwijzing nee.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:07

Nacht 2 doorgekomen: stal ziet er nog steeds picobello uit, ruikt nog heerlijk fris en ik ben dus echt verbaasd met die smeerlap. 1 emmer mest eruit gehaald.

Imker: waar had jij pinnen zitten? Ik loop nog steeds met 2 schroeven in mijn lijf Knipoog Succes met je herstel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:30

Nacht 6 hier Haha!
De viespeuik had heerlijk gelegen, het stromot zat over de hele hals verspreid.
Ik ga wel wat natte plekken zien nu, maar het is een vaste koek.
Ik vind de bovenkant wel iets klammiger als bijv. vlas of houtkrul.

En mijn 'grote probleem' is dus het eten wat ze er van doen. Weliswaar nu niet meer, maar als ik straks zou gaan bijvullen zit ik wel weer met dat probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:32

Imker, allereerste beterschap en spoedig herstel!

Ik heb je topic met de foto's bekeken is nu op slot, gaat dat nog open?

Het viel mij op dat merkloos geler bleef en er droger uitzag, ook lijkt het meer poederachtig, dan bv Strovan.

Mijn paard is dus een woeler en smeerbal, hij heeft een behoorlijk grote stal, maar als hij in 3x3 staat is het resultaat helemaal om te janken. Dus ik moet vooral kijken als een van je paarden veel heeft gelopen om een vergelijk met mijn paard te krijgen.

Ik lees ook dat er een stal is waar de natte plek niet aan de onderkant zit maar meer boven op de laag. Met vlas juist onder en dat vind ik zo fijn. Hoe ervaar jij dat?

In je vlas stal die je als vergelijk er bij hebt, kan je daar ook een foto van maken? hoeveel dagen en net zoveel zakken in de vlas stal?

Ik heb nl vlas en zoek een alternatief, hoewel ik erg benauwd ben van het eten ervan, mijn paard heeft nl altijd honger hij trekt letterlijk het hooi uit mijn handen en toch krijgt hij 10 plakken per dag in 3 a 4 voerbeurten plus nog zijn krachtvoer van 3 kg..

Dan vind ik vlas koud, als het een koude dag is, dan voelt het vlas zo koud aan en als de onderlaag vochtig, nat is en de bovenlaag los en nog rul dan nog is het koud. Ik heb nl het idee dat mijn paard het dit jaar best koud heeft, helaas een vrij frisse stal en hij staat alleen met een shet, dus ook niet echt een kacheltje, een extra deken heeft alleen effect als het niet waait, dus een rustige temperatuur heeft. Ik zoek dus ook iets wat een beetje warmte isoleert. Stro is geen optie, paard met luchtwegproblemen en al na 1 dag stof hoest.

Ik blijf je topic volgen. Ben wel steeds onder de indruk van de prachtig schone stallen, je zou mijn stal elke dag eens moeten zien, ik mest 3 keer per dag uit, zodra ik maar een drol zie, haal ik hem er uit. Als ik laat ga slapen heb ik er 3 en dan nog de volgende dag een ravage....

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:32

Nou dan probleem heb ik ook DD, er moet eigenlijk weer een nieuwe zak overheen maar dan begint het eten ook weer Scheve mond maar is bij jou de bodem wel droog? Want als ik het 'los' schep is de hele laag gewoon helemaal nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:34

Als je je korrels onderop doet en het losse er over heen schept? Dan zien ze het misschien niet, want ik begrepen dat er geen geur aan zit en ook geen smaak, dus brokken zien is eten denk ik dan...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:36

russel een paard ervaart kou heel anders dan wij. Als die droog kan staan en liggen en beschut is tegen de wind en voldoende voer krijgt (en dat lijkt me ruim voldoende Knipoog ) heeft je paard het niet koud Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:38

Hij voelt koud aan, ook de oren en ik heb een week niet gereden, doe gisteren het dek af en weer die ribben!!!We hebben een behoorlijk frisse wind gehad en dan is de stalmuur echt wel behoorlijk koud, als ik op stal kom moet ik bibberen. Dan denk ik dus dat hij gewoon afkoelt, immers op stal kunnen ze zich niet warm lopen en dan is het wel anders dan als ze vrij in de natuur zijn, dan gaan ze gewoon weer even lopen en komen ze weer op temperatuur.

Hij heeft geen wormen, is verder gezond, maar hij ontvet zo snel als het koud wordt. Vandaaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:03

@Princesje : de bodem (de vloer van de stal) is droog, maar de laag stromot die daar ligt is wel rood. Dus ik denk al behoorlijk verzadigd. Het zal dus ook een kwestie van een paar dagen zijn voor het ook bovenaan zichtbaar wordt.

@russel: toen ik met de 2x zakken pellets begon heb ik het resterende houtkrul (wat dus al een week gebruikt was) het schoonste deel bovenop de pellets gedaan. Dit werd door mijn oude merrie vakkundig aan de kant geneuzeld tot ze bij de korrels kwam en toen was het jammie Vingers aflikken

Verder denk ik dat vlas net zo koud is als de omgevingstemperatuur en dat ik denk dat je hier antropomorfisch bezig bent Knipoog
Ik geloof niet dat je paard hier een probleem mee heeft als hij eenmaal ligt warmt het snel genoeg op.
Mocht hij het echt koud hebben (haren overeind en rillen) dan zou ik hem een deken op doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:08

Ik overweg dus nu om deken af te doen, hij heeft winterhaar, ik snap dus niet waarom hij steeds zo koud aanvoelt, ben dat nl niet gewend van hem. Dat snelle afvallen vind ik dus ook erg, gewoon erg als je je zo paard ziet terwijl je gewoon goed voert.

Hij heeft wel een maand geleden een antibiotica kuur gehad en ik denk dat hij daar een flinke klap van heeft gekregen.

DD Ik snap wel wat je bedoelt want op de wei op de grond liggen is ook niet echt lekker warm in de winter en kennelijk hebben de paarden daar ook geen last van.

Ik denk dat de korrels te veel op brok lijken, misschien moeten de fabrikanten gaan denken aan mooi oranje, gifgroen, blauw etc. Haha! Misschien dat het dan niet uitnodigt tot eten, paarden zijn gewoontedieren en als er brok uitziend als brok op de grond ligt, moet het op...

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:11

Ik van mij vind het echt niet smakkelijk die korrels en blijft er dus gelukkig vanaf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:13

@russel: paarden zien moeilijk kleuren, veel is een grijstint, dus ik denk niet dat dat werkt Haha!
Als je paard winterhaar heeft dan moet je hem óf geen deken op doen óf een deken met vulling. Als je alleen een regendeken over winterhaar heen doet gaat dat platliggen en kan dus niet overeind gaan staan wat juist voor de isolerende (verwarmende) werking zorgt.
Mijn oude merrie heeft ook veel energie nodig om zich warm te houden en voor haar ademhaling. Ondanks haar winterkleed krijgt ze dus zeker 's nachts een 200 grams op.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:17

Hier nacht 2 met de strokorreles ook goed door gekomen!
Mijn grootste vies peuk heeft nu vreemd genoeg de schoonste stal! Anders liep ze altijd alle natte viezigheid haar hele stal door maar niet meer! Wel blijft er vrijveel fijn spul aan haar drolen hangen, maar ja dan worden mijn handschoenen tenminste niet zo vies Knipoog
Eten van de korrel kan ik tot nu toe nog niet constateren.
Gister deed creamer dat wel toen ik even in de stal bezig was, nam hapje en liet het uit de mond vallen, nam weer en hapje en liet het weer uit de mond vallen en zo nog 2 keer. Ze is echt blond.........
Sjanty had al één nat plekje in de stal, die heb ik nu even los gemaakt zodat dat kan drogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:18

Ik heb een 375 die ik al een paar keer heb gewassen dus denk nu ong 200 grams is geworden en daar onder heb ik een dunne fleece deken als hemd zeg maar, want daar heb ik goede ervaring mee. Als een deken kiert kan er kou tussen komen en de flieece ligt helemaal plat op zijn lijf. Nu heb ik dus een onderdeken van 200 gram opgedaan, fleece eraf en over de officiele onderdeken een regendeken, dus de staldeken af. Hij voelt nu wel wat warmer aan dan met de andere combinatie, maar nu is het dus niet zo koud. Hij is echt in een week gewoon flink vermagert. Nou is dit elke winter aan de gang en ik weet gewoon niet meer hoe ik hem op gewicht kan houden zonder hem te veel voer te geven, alleen hooi werkt absoluut niet bij hem.

Ik denk dus dat als ik hem op strokorrels ga zetten, dan eet hij gewoon letterlijk zijn hele stal leeg, die blijft dan eten om zijn kachel op te stoken..Voor ik naar bed ga krijgt hij nog 2 dikke plakken hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:28

@russel: ik heb vorig jaar bij mijn oude merrie veel baat gehad met de Luzerne van Cebeco. Daar zit geen melasse in maar olie.
Ik heb het langzaam opgevoerd en ze zat op een bepaald moment aan 3 kilo per dag + hooi + krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:34

Ik ken het, heb een keer een zak gekocht, hij at het met lange tanden en het lag door heel zijn stal. Jammer want ik geloof wel in lucerne. Ik ga maar weer een weekje vit.min. prep. bij voeren, wellicht de antibiotica die hem weer parten speelt. Hij is 15, dus herstelt wellicht wat langzamer. Arm ding.. Ach gut

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:38

russel schreef:
Ik ken het, heb een keer een zak gekocht, hij at het met lange tanden en het lag door heel zijn stal. Jammer want ik geloof wel in lucerne. Ik ga maar weer een weekje vit.min. prep. bij voeren, wellicht de antibiotica die hem weer parten speelt. Hij is 15, dus herstelt wellicht wat langzamer. Arm ding.. Ach gut

Ik heb het volgens mij al een keer eerder aangegeven, maar Pavo adviseert bij magere (winter) paarden om muesli te voeren.
Je kunt aan hun ook adviezen vragen vwb paarden die in de winter mager worden/blijven.