24/ 7 wei..meer paarden die het niks vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: 24/ 7 wei..meer paarden die het niks vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 14:15

Citaat:
Daarom gaat mijn pony nooit naar buiten zonder vliegen of eczeemdeken Anders wordt hij ook helemaal gek.

die heeft die van mij inderdaad normaal ook op, maar had niet verwacht dat er met dit koude weer nog beestjes
zouden zitten. Hartje zomer oke...maar nu? wel dus

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:15

die blijven er wel zitten tot de eerste nachtvorst... Ja

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:18

Ja daar ben ik dan weer heel erg blij mee, insekten zijn hier weinig tot niet. Omdat het hier bijna altijd waait, zit hier vlak aan zee.
Dus geen last van dazen enz die mijn paardjes gek zouden kunnen maken.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:19

mijn vorige paard had het ook.
we hadden dan weidegang van juni tot oktober en dan dag en nacht,maar na 3 weken was hijhet dan eigenlijk wel weer aardig zat en moest ie echt op sleeptouw mee naar het land. Stoom uit je oren
dus tja wat moet je er van zeggen? Clown

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:21

randie schreef:
Citaat:
Daarom gaat mijn pony nooit naar buiten zonder vliegen of eczeemdeken Anders wordt hij ook helemaal gek.

die heeft die van mij inderdaad normaal ook op, maar had niet verwacht dat er met dit koude weer nog beestjes
zouden zitten. Hartje zomer oke...maar nu? wel dus

Koud?? Het is nog boven de 15 graden!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:44

Zwerte schreef:
klopt victory-boy!
Die mafkees van ons blijft zelfs dan in zn stal staan, heb het laatst voor de grap uitgetest! Je moet hem smorgens vaak ook echt zn stal uitnemen want zelf loopt ie dr niet uit!
Heb echt nog nooit zo'n mafkees meegemaakt want alle andere paarden staan echt liever buiten! Het aan het hek staan neem ik niet als graadmeter want dat kan allerlei redenen hebben, waaronder eten!

Da's dan een superwatje.... Clown Haha! Zo eentje doe je idd geen plezier met 24/7 buiten staan, haha!
Zonder schuilstal zal ik die twee van mij ook niet 24/7 buiten doen, doe ik ze geen plezier mee, maar gelukkig heb ik wel een schuilstal.....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:46

wij hebben geen schuilstal en die mag ook niet van de gemeente Boos!
Maar het is idd een uberwatje Haha! We hebben hem nog maar net en als het aan ons ligt word hij toch echt wel wat harder want dit is wel heel erg! We waren echt super verbaasd dat een paard zo blij kon zijn om op stal te staan!
Mn eigen 2 jarige is echt het tegenovergestelde en staat liever buiten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:50

Hier worden de paarden ook druk en vervelend van de steekbeesten. In die mate dat ze als een idioot tekeer kunnen gaan, zichzelf in het zweet rennen en mijn wei omploegen.
Daarom lopen ze hier ook met goede vliegendekens en maskers op als de insectendruk hoog is.

Nu staat eigenlijk alleen mijn pony nog met zijn eczeemdeken op en de paarden lopen overdag zonder dek. Af en toe kom ik nog een geplette daas tegen en muggen en eczeemvliegjes heb je ook nog af en toe. Gelukkig wel veel minder.

Ik hoop volgend jaar een grotere inloopstal te hebben die ook echt beschermd tegen die beesten, als ze er dan genoeg van hebben kunnen ze zelf de stal opzoeken...

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:02

Ik denk dat paarden die het liefst op stal staan dit willen vanwege gewenning.
Waarschijnlijk krijgen z'n eten op stal en is het een bepaald ritme waar het paard aan gewent is.

Misschien niet de beste vergelijking die ik kan maken maar wij hadden een bernersennen puppie die we 's nachts in een bench deden. Na een jaar wilde de hond het liefst nog in de bench, het was zijn plekje waar ie zich veilig voelde, alleen hij was er volledig uitgegroeit met als gevolg dat ie 's ochtends mank liep van het opgerold liggen.

Met andere woorden: Wat een beest wil is niet altijd het beste voor hem. Het is onnatuurlijk dat een paard een hokje van 3 bij 3 verkiest boven het in de wei staan met soortgenoten.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:59

mijn vorrige verzorgpony's konden altijd kiezen of ze op stal in de wei of in de bak gingen staan. kozen altijd de wei. in de winter als die dicht was de bak. alleen de ezel ging met regen binnen staan maar haar vacht is niet waterdicht.

de manegepony's gaan s'morgens in volle vaart naar de wei en sávonds in volle vaart terug

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:03

wat ik me afvraag, hebben al die paarden ook andere paarden op wei staan en een goede schuilstal en extra hooi en brok op de wei?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:12

Die van mij lopen vanaf 8 uur buiten weide/paddock tot 21.00 uur dan is het vechten wie er het eerst door de draad mag om op stal te gaan en niet omdat er voer ligt. Ze willen gewoon binnen staan ze krijgen om 22.00 uur pas hooi. Mijn schoombroer zet ze op stal ikzelf niet hij woont daar. Laatst belde zijn buur dat ik vlug moest komen Madan was door de draad want het was 21.15 uur........................(schoonbroer was nog niet thuis)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:22

die van mij lopen het meeste van het jaar altijd buiten mits er onweer op komst is of storm of erg erg hard en veel regend dan s nachts op stal of erg veel sneeuwt , maar dat is denk ik eingelijk meer voor mijn eigen gevoel , alleen onweer vind ik erg eng , ik woon op het platteland en ben als de dood dat ze geraakt worden door de bliksem (stom he)
ik zou ze wel meer op stal willen hebben alleen voor mijn eigen gemoedsrust maar mijn gedacht achter het 24/7 buiten hebben is meer dat paarden eingelijks maar een half uur slapen per 24 uur (ja ze soezen wel) maar dan duurt een nacht wel erg erg lang in zo een kleine ruimte denk ik.
Een paard is gemaakt om erg veel in beweging te zijn wat op stal niet lukt .
En een paard is een sociaal dier en het is gemakkelijker om in de weidde met een paar vriendjes sociaal te wezen als op stal.
Zo is mijn gedachten gang erachter dus ik ben dan denk ik van mening zoveel mogelijk in de weidde ook al lig ik soms s nachts een beetje van bezorgdheid wakker

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:51

Winkie schreef:
Waarschijnlijk krijgen z'n eten op stal en is het een bepaald ritme waar het paard aan gewent is.

Misschien niet de beste vergelijking die ik kan maken maar wij hadden een bernersennen puppie die we 's nachts in een bench deden. Na een jaar wilde de hond het liefst nog in de bench, het was zijn plekje waar ie zich veilig voelde, alleen hij was er volledig uitgegroeit met als gevolg dat ie 's ochtends mank liep van het opgerold liggen.

Met andere woorden: Wat een beest wil is niet altijd het beste voor hem. Het is onnatuurlijk dat een paard een hokje van 3 bij 3 verkiest boven het in de wei staan met soortgenoten.

helemaal mee eens!! Daarom zijn we ons watje dus langzaam aan het "ontwennen" van zn stalregime. Alleen werd hij dus erg depri en begon af te vallen omdat ie alleen maar zielig stond te wezen. Nu is hij weer helemaal happy! Volgend jaar volgende poging dus! Hij staat trouwens dus wel met daglicht buiten, ook in de winter word dat gewoon de hele dag dat het licht is. Is hij ook niet gewend dus zal ie wel koude voetjes krijgen Haha!

Lynn_ nikita: wij hebben geen schuilstal (mag niet van de gemeente) maar wel bomen gelukkig. Verder vriendjes en brok op de wei maar dat vond meneer duidelijk niet genoeg... Maar ooit maken we er wel een buitenpaardje van!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:55

Winkie schreef:

<knip>

Je kunt het onnatuurlijk vinden, maar ondertussen zijn er wel redelijk wat paarden die wel (tijdelijk) dat 3x3-hokje verkiezen boven in de wei staan. Feitelijk is het ook volstrekt onnatuurlijk dat een paard mensgericht is, maar daar klaagt niemand over.... Duivel
Wij hebben 3 paarden met 3 verschillende voorkeuren: nummer 1 vindt 24/7 buiten helemaal best en een stal iets waar je even kunt opdrogen, wat eten en dan weer naar buiten, nummer 2 vindt 24/7 buiten helemaal niks, die wil 's nachts op stal en die moet je er na z'n hapje eten echt uit trekken in de zomer (in de winter en met lange regenperiodes in de zomer gaan ze 's nachts op stal), nummer 3 vindt 's nachts op stal ook wel prettig, ze wil graag af en toe even op stal voor wat rust en privacy. In de zomer gaan ze 's nachts op het zand en zij ontspant niet volledig in de paddock en de hoeveelheid gras in de wei is niet gezond voor 24/7 wei.
Het blijft gewoon het punt van kijken naar het individu en je management daar op aanpassen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:11

Onze paarden komen ook altijd meteen naar het hek als we aan komen rijden. Maar we hebben geen stallen.

Ze komen gewoon teuten.

Als het eten op is (paddock) hinniken ze naar ons. Als een paard hinnikt is er meestal wat mis.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:12

Winkie schreef:

Als je dagelijks de praam opdraait bij een paard, op een bepaalde plek in de wei, loopt hij er op een gegeven moment uit zichzelf naartoe.

Kortom het zijn enorme gewoontedieren.

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:15

Wij dachten het ook altijd van onze paarden. Totdat we een andere stal gekocht hebben met land, zijn we het toch eens gaan proberen. En ja, na een paar uur wilden ze er graag uit, terug hun warme stalletje in. Maar we lieten ze elke dag een uurtje langer staan, en nu miept er geen eentje meer.

Ik vind het heerlijk voor ze. We merken toch dat ze een stuk rustiger zijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:31

Citaat:
wat ik me afvraag, hebben al die paarden ook andere paarden op wei staan en een goede schuilstal en extra hooi en brok op de wei?

Ze krijgen hooi in stal en in het paddock, ze staan met 3 / 2 paarden buiten, dit omdat de andere paarden en mijn paard
niet samen gaan. Ze mollesteren hem...Brok krijg hij op stal. Schuilplek hebben ze niet echt, alleen bomen.
Helaas kunnen ze hier ook niet heel de dag op de wei, maar sochtends vermaken ze zich prima met de speelballen in het
paddock. Die van mij is een ware voetbal pro Vork . Daarna gaan ze op de wei, komen wij meestal en nemen we ze
dus uit de wei. Poetsen en rijden / longeren / wandelen of iets in die richting daarna blijven ze binnen Lachen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:20

klinkt als lekker afwisselend Randie...

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:22

Mijn fjord vindt 24/7 buiten helemaal niks aan; niet meer.
Heel vroeger heet ze alleen in een weitje langs een spoorlijn gestaan. Uiteindelijk is ze daar weggehaald door een man die het zielig vond en middels een briefje aan het hek toestemming kreeg om haar op te halen (wie toen de eigenaar was, weten we nog steeds niet; raar verhaal, maar zo is het echt gegaan). Bij deze man liep ze met een andere pony lekker buiten (met schuilstal), dag en nacht. Ging prima.
Tot haar maatje overleed en de man haar verkocht aan een andere man. Ook hier liep ze 24/7 buiten, met een nieuw vriendje en schuilstal; perfect. Wegens een verbouwing van het huis daar werden de pony's tijdelijk ergens anders ondergebracht. Daar moesten ze wegens plaatsgebrek 's nachts naar binnen; wat ook prima ging. Na een tijdje konden ze weer terug naar hun oude stek en was het de bedoeling dat ze gewoon weer 24/7 buiten stonden; met schuilstal uiteraard.
Maar helaas pindakaas, madame de fjord vond er niks meer aan. Ze brak keer op keer de wei uit om in de stallen te gaan staan die ook daar op het terrein stonden, maar op dat moment niet in gebruik waren. De schuilstal ging ze niet in, nee, ze wilde echt binnen... Alles geprobeerd, maar ze flikte het elke keer weer. Vriendje bleef overigens wel netjes in de wei en vond het prima.

Nu bij ons staat ze dus 's nachts binnen. Ze gaat 's morgens bij daglicht eruit en 's avonds als het gaat schemeren naar binnen. Als we ze niet op tijd binnenhalen gaat ze hinniken en rondjes rennen en uiteindelijk breekt ze de boel af en gaat zelf naar binnen Nagelbijten / Gniffelen
Waarom ze ineens zo veranderd is, geen idee... We hebben het nog wel eens geprobeerd om haar buiten te laten, maar da's geen succes meer.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:14

Mijn paard weet ik niet of hij het leuk vind, maar hij staat alleen overdag buiten. Hij heeft licht exceem dus erg gelukkig van die insecten is hij ook niet. Met deken op gaat het prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:19

Een paar bij ons moeten er niks van hebben, 2 kunnen er zoiezo niet tegen al die dazen die hier in de zomertijd komen, die hebben maar een paar uur per dag nodig en dan staan ze aan de poort zielig te kijken dat ze eruit willen.... *LOL*

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:30

Voor mijn paard hoeft 27/7 weidegang ook niet. Hij is lang hengst geweest dus misschien gewend om veel binnen te staan ( in ieder geval niet met andere paarden op het land). Bovendien komt hij uit Spanje en heeft hij moeite met het Hollandse klimaat ( wat dat betreft is hij een watje). Wat de reden ook is, aan het eind van de dag wil hij echt graag het land uit. Hij wordt dan onrustig, gaat heen en weer lopen, hinniken en uiteindelijk rennen en springen.

Ik heb hem een tijdje op het weiland wat lekkers gevoerd en dan nog even laten staan voordat ik hem eruit haalde, omdat ik dacht dat het alleen maar om het eten ging. Maar dat maakte niks uit. Hij wilde liever eruit dan eten.

Sinds kort staat hij op een stal waar hij het hele jaar door overdag naar buiten gaat en 's-nachts naar binnen. Voor dit paard is dat ideaal. Als ze laat naar binnen gaan duurt het hem nog wel eens te lang, maar meestal gaat het goed. Ik weet alleen nog niet hoe het straks gaat als het slecht weer wordt...hij houdt echt niet van wind en regen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:35

mijn paarden komen ook naar me toegerend als ik er aankom. dat zie ik echter niet als "haal me uit deze verschrikkelijke wei" maar als "Hallo!!"