Must haves met eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Re: Must haves met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 10:26

Iedereen tot nu toe hartelijk dank voor de inventarislijsten! Haha bij sommigen denk ik: hoe krijg je eht allemaal in je kast.
Ik weet dat ik niet alles in 1 keer hoef te kopen. Maar als je een beleerd paard koopt en je wilt er meteen mee aan de slag is het in mijn opinie wel handig om een basis te hebben. Dekens blijkt dus paard en eigenaar afhankelijk te zijn.

De opmerking van een vervanger als je zelf ziek bent of weg gaat vind ik een hele goede. Ik ben zeker van plan het dier op een pension of manege te zetten. Daar is denk ik al toezicht als je een goed pension hebt (dat zie ik tenminste wel bij de pesnionstalling waar onze verzorgshet staat) en ik neem aan dat ik de komende tijd ook wel mensen leer kennen die ik het zou toe vertrouwen. Maar het is een goede tip.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:37

Zilfstar schreef:
Miracle_ schreef:
Wist niet dat ik je beledigde hoor.. Lachen

Was niet beledigd Clown

Dus geen probleem hoor! Blijft het lastige met een forum. Je kunt nooit je intonatie aangeven.
Zelfs de smilies werken soms tegen Tong uitsteken

Haha okee, dan heb ik 't wss verkeerd begrepen Knipoog

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 10:48

Miracle_ schreef:
Haha okee, dan heb ik 't wss verkeerd begrepen Knipoog

Ach ja, Ging geloof ik over bedragen nu en over 5 jaar. Als we dus een paard willen gaan kopen. Inmiddels hebben we een bedrag uit een soort erfenis gekregen wat genoeg is voor een Haf of Fjord en de basis toebehoren. Dat hebben we nu dus apart staan voor over 5 jaar (Met rente erbij kan het een extra mooi hoofdstel worden zeg maar Knipoog ).

Nu dus nog onze maandlasten op orde brengen (want de maandelijkse kosten en evt medische calamiteiten slokken het meeste geld op). Maar we zijn dus weer een stap dichterbij ons doel. Mooiste is dat manlief eigenlijk geen paardenman is. Al wil hij wel graag een trailer. Vind ie stoer om mee te rijden. (Die heb ik trouwens niemand als must have horen noemen dacht ik?) Maar eht was wel zijn idee om dit bedrag dus vast te zetten hiervoor. Ik had er ook wel aan gedacht maar ging ervanuit dat manlief dat niet zou willen. Wrong!!! Dus dat dat paard er gaat komen, of in elk geval dat manlief er inmiddels achter staat, is nu wel duidelijk voor mij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:03

Heb alles doorgelezen en ik mis eigenlijk nog 1 dingetje wat ik absoluut altijd op zak heb...een ruitermes.
Dit is een mes oa waar ook een hoevenkrabber en hoefmes inzit,behoort zeker tot de basis uitrusting van je paard Knipoog

Basis stal:
Zadel compleet,
hoofdstel,
poetshalster,
reserve halster,
2 touwen,
zweep,
evt longeerlijn
Zweetdeken

Poetsen:
Harde borstel,
zachte borstel,
roskam,
grove manenkam,
hoevenkrabber
schaar

Weide basis:
weidehalster,
Regendek
vliegenfranje/vliegenmasker

EHBO:
Betadinespray
wondzalf
thermometer
stethoscoop
verbandmiddelen
schaar
bandages evt elastiek.

Ikzelf gebruik normaal gesproken geen sjabrak en ik heb een gewoon hoofdstel en een bitloos.Reserve teugels en beugelriemen zijn aanwezig maar dat komt in de loop van de tijd vanzelf wel.
De rest van meer dan 20 jaar verzamelwoede zal ik je besparen Tong uitsteken

Een hoop spullen zijn afhankelijk van de manier waarop je je paard gaat houden...staat deze het hele jaar door op stal.
Is er weidegang voor een aantal uur of 24/7
Moet je zelf uitmesten of wordt dat gedaan,zo ook met voeren.

Dat zijn dingen die je pas kunt bekijken op het moment dat je een paard gaat aanschaffen,ook het type paard/pony kan van belang zijn voor de aanschaf van een aantal spullen.

Een longeersingel vind ik bv niet noodzakelijk,net als bijzetteugels.Ik gebruikt die rommel nooit...gebruik zelfs geen lijn,maar dat kan alleen maar als er een paddock is die goed afgesloten kan worden.
Chambriére kan wel handig zijn maar dat kun je altijd later nog aanschaffen Knipoog

Even over het "poets"halster...neem minimaal 1 halster die je op 2 manieren kunt openen,via een gesp achter de oren langs en via een musketon onderaan de kaak.
Het is namelijk vaak handig als je het halster via de gesp los kunt maken,op deze manier kun je het halster vlotjes over de neus laten zakken en daarna om de hals vastzetten.Handig met optomen of wisselen van halster Bloos

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:26

bedenk van tevoren ook eventueel wat voor een stalling je voor je paardje wenst. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor 24/7 buiten. laat vacht ook voor wat het is en heb bijvoorbeeld alleen een fleece/zweet-deken nodig.
je kan het uiteindelijk zo goedkoop maken als jezelf wilt, als ik hier al die lijsten zie....ik heb echt bijna niets Haha!

mijn basis waar ikhet nu alweer een tijdje mee doe:
-2 hoofstellen,1 leren en 1 neopreen(bitloos)
dubbele set teugels
- 2 zadels,1 boomloos en i dressuur (veiligheidbeugels)
voor elk zadel twee dekjes
- hoefschoenen
- lead-rope en 1 longeersingel
- weidehalster en poets/opdeweg halster en bijbehorende touwtjes
-trailer
- flexibele voer/waterton voor onderweg
-voerton
-poetskoffer (zoek een stevige!!!!!!!!)
zachte borstel,harde,hoevenkrabber,zweetmes, manenkam, rosborstel
-vliegen en antiklitspray,kleine muggenstickvooronderweg
-fleecedeken
ehbo doosmet thermomether,wondspray,calendaulazalf, betadine, schaar,meetlintje,mokzalf

heb nog plek over,dus lees even alle ideetjes mee Clown Haha!

-

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:34

Op dit moment gaat de voorkeur naar een ons bekende pensionstalling (waar mijn verzorgshet ook staat). Full pension (dus incl voeren, hooi en voor een extra bedrag ook elke dag mesten). Zomerseizoen 24/7 weidegang, je mag ervoor kiezen 's nachts je paard toch binnen te hebben. Winterseizoen is de wei te drassig. Dan komen ze met een groep elke dag een paar uur in de zandpaddock te staan.

De enige maar die ik een beetje heb is dat er geen binnenbak is (maar wie weet komt die er wel in de komende jaren) en geen stapmolen. Dat laatste is gaan must maar lijkt me wel handig. De sfeer is wel heel erg leuk. Prijs ook (dankzij het feit dat er geen binnanbak is denk ik). Paarden worden goed in de gaten gehouden. Als er iets met je paard is wordt je gebeld etc. Zweetdeken lijkt me dus wel handig en mischien ook regendeken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:55

Ook als je geen wedstrijden rijdt zou ik transportbeschermers willen hebben. Je weet nooit wanneer je paard de trailer op moet ivm kliniek, etc.
(Nood is voor mij ook de reden om een set te hebben)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 16:12

tamary schreef:
Ook als je geen wedstrijden rijdt zou ik transportbeschermers willen hebben. Je weet nooit wanneer je paard de trailer op moet ivm kliniek, etc.
(Nood is voor mij ook de reden om een set te hebben)

Zat zelf te denken aan bandages voor die gevallen. Kunnen ook als noodverband zeg maar gebruikt worden. En nemen niet zoveel plek in en meestal goedkoper dan transportbeschermers.
Dacht ik???

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:21

als je paard met spoed naar de kliniek moet dan heb je niet de tijd om 4 bandages om te frutselen denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:26

Bandageren moet je kunnen, en als een paard de trailer afbreekt kunnen die losraken, of als het paard daarvoor al onrustig of erg wiebelig is wil je niet lang vlakbij de benen op je hurken moeten zitten. Een transportlap is door iedereen die aan een paard durft te komen goed om te doen.

Als noodverband heb je meer aan zelfklevende bandages en die zitten er als het goed is in een goede EHBO koffer.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:28

ik heb bnog nooit transport beschemers gebruikt, als je paard rustigis in de trailer zijn ze helemaal niet nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:39

Transportbeschermers heb ik bij die van mij eerder om voor het in en uitstappen dan voor de reis zelf.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:42

Shampoo's, EHBO spulletjes(bijv wondspul enz) verder is het ook handig om anti klit spray en vliegenspray altijd te hebben(vooruit vliegenspray in de zomer dan KnipoogMisschien peesbeschermers, eventueel extra teugels ofzo mochten ze klappen oid heb je reserve, Dekens, Longeerspullen,en Indd zonnenbrand enz. enz
Succes ermee

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:58

Voor de momenten dat je paard op de wei staat ... zorg ook dat je wat materiaal voor de omheining hebt liggen. Als er dan iets kapot gaat kun je het gelijk repareren zonder eerst iemand ervoor te moeten zoeken. (vooral in het geval van schrikdraad wel handig)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 06:35

Zou het zadel ook passen op jullie nieuwe paard Knipoog?
Ik heb zelf een zadel, hoofdstel, sjabrakjes, peesjes en verzorgings-EHBO spullen in mijn kast voor paard & ruiter Lachen

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 06:44

Warom koop je eigelijk pás over 5 jaar een paard?
x

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 08:20

levitrol schreef:
Zou het zadel ook passen op jullie nieuwe paard ;)?
Ik heb zelf een zadel, hoofdstel, sjabrakjes, peesjes en verzorgings-EHBO spullen in mijn kast voor paard & ruiter Lachen

Weet niet waarom je het zo stelt. Ik heb eerder in het topic al aangegeven dat ik NU geen spullen koop die op maat moeten zijn zoals hoofdstel, zadel etc. Ik heb nu slechts enkele spullen die ik ook gebruik bij onze verzorgpony (dubbele longe en longeerzweep). Maar misschien begrijp ik je zin verkeerd.

Dat een paard waar je op rijd een zadel en hoofdstel etc moet hebben vind ik logisch. Het ging mij meer om die dingen die je gewoon niet weet als je nog nooit een eigen paard hebt gehad. Zoals een stal-EHBO kist, dekens, transportbeschermers (dacht dus echt dat dat alleen voor wedstrijdpaarden was). En van een ruitermes heb ik in de 27 jaar dat ik rij nog nooit gehoord.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 08:22

BeautyEmily schreef:
Warom koop je eigelijk pás over 5 jaar een paard?
x

Dat heb ik in de topic al eerder uitgelegd. Het geld voor aanschaf hebben we wel. Onze maandelijkse lasten zijn nu dusdanig dat dar niet de maandelijkse lasten van het pard bij kunnen (stalhuur, hoefsmit, DA, tandarts, geld apart voor noodgevallen etc). De komende 5 jaar (en het afgelopen jaar) zijn we dus druk bezig die maandelijkse lasten omlaag te brengen zodat we die ruimte over 5 jaar wel hebben. Wij willen niet nu een paard kopen, er een band mee opbouwen en over 6 maanden erachter komen dat eht toch wel erg duur is... Weloverwogen aanschaf dus.