Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Wat zouden jullie doen? Stalling zonder weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:31

JoCo schreef:
Zal ik je eens wat onderzoeken doorsturen over de invloed van bitten, hoefijzers, zadels, springwedstrijden, dressuurtrainingen, ed op de geestelijke en lichamelijke gezondheid van een paard?

Daar zal ook veel over bekend zijn denk ik....
Er valt bij mij echter niet veel te behalen, ik heb dat hele wedstrijdgebeuren met alle stress, dwang en andere ellende allang achter me gelaten.
En dan nog iets verder: ja hoor, ik twijfel wel eens of we wel zouden moeten paardrijden.
Maar goed, het enige wat ik kan doen als tegenprestatie is het leven zo natuurlijk mogelijk maken.... lijkt me wel zo eerlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:32

JoCo schreef:
Zal ik je eens wat onderzoeken doorsturen over de invloed van bitten, hoefijzers, zadels, springwedstrijden, dressuurtrainingen, ed op de geestelijke en lichamelijke gezondheid van een paard?

Doe dat. En lees eerst mijn profiel even. Kun je zien wat er van toepassing is op mijn paard. Haha!

Kipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:33

JoCo schreef:
Zucht, ik ga slapen. Bokt is een discussieforum, en bij discussie heb ik altijd geleerd dat je open moet staan voor de mening van anderen. Blijkbaar is dit hier niet het geval.

Helaas gaat het hier om een feit Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:33

JoCo schreef:
Zucht, ik ga slapen. Bokt is een discussieforum, en bij discussie heb ik altijd geleerd dat je open moet staan voor de mening van anderen. Blijkbaar is dit hier niet het geval.

Daarvoor open staan is 1 ding.
Maar wanneer het een laag waarheidsgehalte heeft hoef je het er natuurlijk niet mee eens te zijn.
Ik houdt vast aan de minimale eis van 6 uur van Van Dierendonck.... maar dat vind ik zelfs aan de zeeeeer krappe kant.

Kipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:34

Nadya schreef:
JoCo schreef:

Doe dat. En lees eerst mijn profiel even. Kun je zien wat er van toepassing is op mijn paard. Haha!

Hahahah Afgod

Twiggy2008

Kipo schreef:
JoCo schreef:

Helaas gaat het hier om een feit Haha!

Inderdaad. Maar er blijven van die struisvogeltypes rondlopen in paardenland. Steek lekker je kop in het zand. Bah!!!

Twiggy2008

Kipo schreef:
Hahahah Afgod

Tja..... Knipoog

Kipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:36

Ninx schreef:
JoCo schreef:

Daarvoor open staan is 1 ding.
Maar wanneer het een laag waarheidsgehalte heeft hoef je het er natuurlijk niet mee eens te zijn.
Ik houdt vast aan de minimale eis van 6 uur van Van Dierendonck.... maar dat vind ik zelfs aan de zeeeeer krappe kant.

Ja en dat terwijl er paarden alleen uit hun box komen om bereden te worden..

Ik heb jaren geleden een tinkertje verzorgd, paardje mocht niet op het land omdat ze dan gewond kon raken door een trap van een ander paard, en mocht er alleen uit komen om te rijden of los te gooien.
Nou, en ze ging dan LOS Lips are sealed
Ik dacht er toen nog niet echt over na, wel vroeg ik me af of het normaal was, maar ja op een manege gebeurt dit nou eenmaal vaak Slapen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:37

Inderdaad. Maar er blijven van die struisvogeltypes rondlopen in paardenland. Steek lekker je kop in het zand. Bah!!![/quote]

Zie nog geen pluimen uit mijn gat groeien hoor Nadya!
Maar denk en zeg wat je wil. Ik geef simpel mijn mening en jij de jouwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:39

Als het alleen voor de winter is en je kunt regelen dat je paard overdag in de paddock kan staan, zou ik het doen. Zomers vind ik persoonlijk dag en nacht weide een must.
Maar als je paard op die stal, alleen uit zijn stal komt, wanneer je gaat rijden, dan deed ik het niet.
Ik heb beide paarden ook veranderd van stal, van een stal met in de winter amper weidegang of paddock. Naar een stal waar mijn tinker in een stal met uitloop staat waarin hij een sprint kan trekken met een maatje. En mijn oude dame, gaat overdag in de wei of in de paddock of bak en in de nacht naar binnen, is noodzakelijk ze heeft artrose en beweging is een must. in de zomer 24/7 wei, ze zijn beiden in hun humeur er goed op vooruit gegaan Haha!

Kipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:40

Nadya schreef:
Inderdaad. Maar er blijven van die struisvogeltypes rondlopen in paardenland. Steek lekker je kop in het zand. Bah!!!

STRUISVOGELTYPES OK dan!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:41

JoCo schreef:

Maar denk en zeg wat je wil. Ik geef simpel mijn mening en jij de jouwe.[/quote]

Nog even 1 korte vraag dan: jij bent er van overtuigd dat het geen nadelige gevolgen heeft voor het lichamelijk en geestelijk welbevinden van een paard wanneer het 20 tot 23 uur binnen staat in zijn stal?
Hier heb je geen moeite mee?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:43

JoCo, het gaat niet om een mening, het gaat om feiten Knipoog !!! Dat jij er niet aan wilt, zegt wat over jou.

Verder weet ik dondersgoed dat ik mijn paard belast met rijden. Ik probeer daar zo bewust mogelijk mee om te gaan. En heeft mijn paard een dag geen zin, dan rij ik niet (of grondwerk, wandel, longeer, tut ik niet Clown ). Maar naast zijn leven met mij heeft hij recht op een paardenleven buiten in de groep. Ik zou het hem niet kunnen ontnemen, hoor. Ik zou niet met mezelf kunnen leven, echt niet.

Helaas denken veel paardeneigenaren daar heel anders over. Verdrietig
Maar ik merk wel een verschuiving in paardenland. Gelukkig. Meer bewustzijn, mede dankzij goed onderzoek naar het wezen paard. Ja

Kipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:43

Ninx schreef:

Ja maa Ninx waarschijnlijk werkt ze en dan heb je het toch niet door dat je paard zich verveelt Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:46

@ Joco, ik krijg ook niet echt het idee, dat jij wel open staat voor de meing van anderen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:46

Ninx schreef:
JoCo schreef:

Maar denk en zeg wat je wil. Ik geef simpel mijn mening en jij de jouwe.

Nog even 1 korte vraag dan: jij bent er van overtuigd dat het geen nadelige gevolgen heeft voor het lichamelijk en geestelijk welbevinden van een paard wanneer het 20 tot 23 uur binnen staat in zijn stal?
Hier heb je geen moeite mee?[/quote]

Hola kalm kalm kalm, dat is niet waar, oftewel dat bedoel ik helemaal niet! Ik ben er zeer zeker van overtuigd dat dit WEL nadelige gevolgen kan hebben voor een paard! En hier heb ik zeker moeite mee!

Maar ik wil maar zeggen dat woorden gelijk 'mishandeling' enz in mijn ogen wat te ver gaan. Als je het topic leest van de ts, vind ik dat ze toch overkomt dat ze het goed voor heeft met haar paard, en het hier slechts om een winteroplossing gaat.
Als ze haar best gedaan heeft om iets beters te vinden, maar helaas geen optie heeft, vind ik dat ze dit wel kan doen.

Sommige paarden staan gewoon echt wel graag op stal, en gaan heus niet wegkwijnen mits je ze genoeg beweging geeft.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:47

Kipo schreef:
Ninx schreef:

Ja maa Ninx waarschijnlijk werkt ze en dan heb je het toch niet door dat je paard zich verveelt Vork

En vanwaar denkt Kipo dat mijn paard NIET op wei staat?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:48

Ik ga er ook vanuit dat TS het beste voor heeft met haar paard. Maar haar paard is wel gewend aan buiten staan.....
En dan is zo'n dag op stal wel erg lang ineens, hoor....

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:51

Om precies te zijn Kipo, ik sta elke dag om half 7 op, dan gaat mijn paard in een buitenpaddock met uitloopstal. 's Middags eet ik niet, omdat ik de tijd neem mijn paard uit haar paddock, in de wei te laten! Na mijn werk om 5 sjees ik meteen naar huis om haar in de vette weide te laten, om 21 u gaat ze op stal, om 01 u ga ik nogmaals drollen rapen en hooi voeren!
Maar ja, mijn paard verveelt zich, word helemaal niet goed verzorgd en is volledig aan haar lot over gelaten!

Zo een dierenbeul met oogkleppen ben ik wel!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:53

Als iedereen er fel op tegen is dat een paard meer dan 20 uur op stal staat, dan kunnen al die mensen denk ik meer dan de helft van Nederland aan klagen bij de dierenbescherming. Vooral in de randstad is weide schaars, zelfs een stalling vinden is al vrij moeilijk. Zomers moeten veel mensen moeite doen om een weitje voor zijn/haar paard te vinden voor 2 of 3 maanden. Sommige bij ons reizen helemaal met hun paard naar Zeeland en zelfs Groningen of Friesland.

Dan ben ik ook mijn pony aan het mishandelen . Die staat ook op een manege met weidegang alleen voor manegepaarden en ponies. We hebben wel een eigen weiland (pacht) maar daar kan hij alleen zomers op omdat het anders veels te nat is. Aan de manege is een bos en daar gaan veel mensen naast rijden ook een uurtje of langer grazen of worden ze losgegooid in de paddock.. Het grootste gedeelte van de tijd staat mijn pony ook 21 uur op stal. Zomers gaat hij wel 2 maanden 24/7 de wei op.

Verder heb ik een heel vrolijke pony, die heel sociaal is naar andere paarden en nooit iemand heeft gebeten.
Laatst bijgewerkt door Lous op 21-08-08 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:53

Nadya schreef:
Ik ga er ook vanuit dat TS het beste voor heeft met haar paard. Maar haar paard is wel gewend aan buiten staan.....
En dan is zo'n dag op stal wel erg lang ineens, hoor....

Ik heb even in je profiel gekeken, en inderdaad, jij bent heel erg bezig met het paard 'paard te laten zijn'.

Je hebt gelijk dat dit ineens lang is voor het paard van de ts, maar ik bedoel gewoon dat ik woorden als 'mishandeling' erg sterk vind.
De oplossing wat de ts hier voor de winter heeft, is niet ideaal, maar ik vind gewoon dat dat niet meteen betekent dat het paard in kwestie daardoor doodongelukkig gaat zijn.

En ik beweer helemaal niet dat ik kan denken gelijk een paard, dus ik kan zeker verkeerd zijn. Maar dat is mijn mening.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:54

Als je dagelijks zoveel moeite doet (petje af!!!), waarom pleit je dan voor opstallen bij een paard wat een bepaalde vrijheid gewend is? Ik snap dat niet......

Kipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:55

JoCo schreef:
Om precies te zijn Kipo, ik sta elke dag om half 7 op, dan gaat mijn paard in een buitenpaddock met uitloopstal. 's Middags eet ik niet, omdat ik de tijd neem mijn paard uit haar paddock, in de wei te laten! Na mijn werk om 5 sjees ik meteen naar huis om haar in de vette weide te laten, om 21 u gaat ze op stal, om 01 u ga ik nogmaals drollen rapen en hooi voeren!
Maar ja, mijn paard verveelt zich, word helemaal niet goed verzorgd en is volledig aan haar lot over gelaten!

Zo een dierenbeul met oogkleppen ben ik wel!

Volgens mij zei jij net dat je paard niet graag buiten staat? En uit een citaat;
"zou jij je paard op stal zetten als hij staat te rennen bij het hek omdat hij naar zijn stal wil"

Dan neem ik aan dat jij je paard binnen laat staan.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:58

Nadya schreef:
Als je dagelijks zoveel moeite doet (petje af!!!), waarom pleit je dan voor opstallen bij een paard wat een bepaalde vrijheid gewend is? Ik snap dat niet......

Blijkbaar ben ik beter in babbelen dan schrijven. Ik pleit daar echt helemaal niet VOOR ik wil gewoon bedoelen dat in sommige situaties, het soms niet anders is, snap je?
En ik denk echt dat niet alle pensionpaarden doodongelukkig zijn in hun stal... maar ik ben niet zo een oen om te beweren dat dit BETER is dan weidegang! Soms heb je gewoon geen keuze... helaas.

Neem nu bijvoorbeeld de winterperiode: ik heb geen bak of manége kortbij. Rijden is dan erg moeilijk. Soms denk ik dan 'zou mijn paard nu niet gelukkiger zijn met meer beweging - rijden dus - op een manege ook al staat ze dan op stal (want echt waar mijn paard staat graag op stal)'
Maar ik doe het niet omdat ik het financieel te gek vind (mijn weilanden en stallingen zijn aan huis)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:59

Kipo, dat van dat rennen langs het hek heb ik helemaal niet geschreven ...