Je paard op vlas of stro ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Re: Je paard op vlas of stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:36

Nou het is zo dat wij 5 euro extra betalen per maand voor stro. sta je op vlas betaal je die 5 euro niet..

Daarom snap ik het ook niet als ik dan lees dat je er dus wel makkelijk aan kunt komen.. de reden die tegen mij werd gezegd is dat stro niet meer te betalen is..
Je krijgt 1 pak per week, en wil je meer, kost het 6 euro per pak.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:37

mijn paard staat nu op stro, op de vorige stal stond ze op vlas, maar ze nam echt hele happen schoon vlas, werd ik niet echt blij van Bloos
Op deze stal staan ook een stel paarden op vlas, gaat goed, maar 1 baal vlas in de week is eigenlijk niet te doen.
De hele viezeriken hebben we dan ook weer op stro gezet.
Ik vind het persoonlijk ook fijner dat mijn paard dag en nacht lekker wat te knabbelen heeft Bloos

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:40

Vindt het ook vreemd. Misschien kun je me een pm sturen waar je zit in Gelderland?

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:41

wij hebben gewoon een bult vlas in de kapschuur liggen! Kun je zo een hap met de bak van de heftruck uithalen, et voila! Zo het hok in! Reuze handig

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:42

Ingeltje: Dat zal al veel schelen in de kosten!

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:46

Prummel schreef:
Ingeltje: Dat zal al veel schelen in de kosten!

Ja klopt, we hebben een veehouderij en onze koeien liggen ook op vlas dus vandaar Knipoog

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:48

Ik vind Vlas erg handig, als je paard weidegang tot zijn beschikking heeft. Anders zou ik het paard toch op stro willen ivm verveling..

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:52

Onze paarden staan ook op vlas, maar wij gebruiken het niet als oppotstal. Met onze paarden kun je met 1 baal per week per paard ongeveer. Werkt prima.
Er liggen wel rubber matten in de stal.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:17

Prummel schreef:
@Wesseltje: Maar de boer weet geen stroo te vinden? Slapen

Onze boer zoekt alleen van die grote balen stro en die zijn erg duur, ook dit jaar. Nu heeft hij ze dacht ik steeds uit Dld gehaald (maar weet niet of dat voor alle pakken geldt).
De kleine pakjes zijn niet te doen door het hoge stroverbruik bij ons op stal. Al is dat het laatste jaar wel wat minder geworden nu er meer mensen op vlas staan.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:21

Oh en ik vind het een beetje overkomen alsof onze stalhouder uit zijn nek kletst Scheve mond
Ik sta hier al een jaar of 6 a 7 op stal en heb gezien hoeveel stro erdoorheen gaat als alle paarden op stro staan. Er waren voorheen zelfs mensen die elke dag! de stal helemaal leeg haalden. Het verbruik werd dus zo groot dat het niet te doen was. Op de mesthoop lag gewoon schoon stro.
Daarna kwam de keuze vlas of stro. En dat scheelde al een hoop. Veel mensen gingen op vlas over (ik ook toen ik nog een stal had) en dat beviel goed.
De kleine pakjes stro zijn bij ons op stal niet praktisch en gezien het feit dat graanprijzen ook zo gestegen zijn zie ik niet waarom stro dan ineens zo goedkoop zou zin geworden?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:38

Hmm uit zijn nek kletsen vind ik een groot woord Knipoog
Ik doe zijn inkopen niet, wel heb ik al meerdere malen om mij heen van mensen gehoord die zelf ook gebruik maken van stro dat het allemaal wel meevalt met aan stro komen Knipoog
Dus ja ik baal er zeker van! en helemaal omdat ik zelf nog niet eens ben ingelicht, maar het via via hoor, en ik gewoon echt geen fan ben van vlas..

Maar ja wat moet, dat moet he Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:26

Ik zou dan gewoon eens rechtstreeks vragen hoe dat zit met stro en niet afwachten met dat via via.
Geruchten wordt niemand beter van en normaal gesproken licht onze stalhouder iedereen in als er wijzigingen aankomen Knipoog

En hij zegt niet dat hij niet aan stro kàn komen, maar dat hij al beperktere keus heeft omdat hij alleen grote balen wil en dat de prijzen daarnaast de afgelopen 1,5 jaar gestegen zijn. Maar goed, just ask Knipoog

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:33

Wij hebben ook van die grote balen stro. tenminste neem aan dat je die grote bedoeld die je alleen met heftruck kunt verplaatsen, die zijn voor ons juiost veel goedkoper geworden dit jaar Ja en hier zijn ze nog wel genoeg te verkrijgen Lachen

Persoonlijk vind ik vlas niet prettig, zou ze ook liever op stro houden, is dat geen optie dat hij voor een bepaald aantal mensen die liever stro willen gewoon stro besteld?

Bovendien vind ik ook dat als er mensen zijn die teveel stro gebruiken, je die mensen moet aanspreken en niet dat daar nu andere de "dupe" van worden Lachen *tenminste zo lees ik het*

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:36

Ing_ die balen inderdaad. Waar halen jullie ze dan? En is het mooi stro? Want hier is laatst een keer een verregende partij geleverd Boos! Dan kan ik de stalhouder altijd tippen Knipoog

En hij sprak die mensen er ook op aan en dan ging het een maand goed en dan was het weer mis. Of ze zorgden ervoor dat ze uitmesten als hij niet in de buurt was. Dus dan kon hij ze er niet direct op wijzen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:39

Ik heb geen idee, zal eens vragen Ja wat we nu binnen hebben gehad zag er gewoon goed uit Lachen
Geloof ook dat ze bij Tilleman van die grote balen hebben, die hebben ook altijd wel goed stro.. is volgens mij ook niet zo ver van jullie af?

Hmm is inderdaad lastig als sommige mensen te fanatiek zijn met mesten, weet wel een oplossing, iedereen die niet zuinig is met stro op vlas Nagelbijten / Gniffelen Clown Knipoog

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:42

Hahah ja Ing daar ben ik ook voor, ik ben altijd erg netjes met het stro (al zeg ik het zelf Knipoog )

Nou weet je Djilan, ik zou het zelf kunnen aankaarten, maar het is niet de eerste keer dat ik iets als laatste hoor, waarschijnlijk omdat ik erg makkelijk ben Knipoog en eigenlijk vind ik ook niet dat ik daar zelf naar hoef te vragen.
Maarre das niet ons punt Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:48

Ing__ schreef:
Ik heb geen idee, zal eens vragen Ja wat we nu binnen hebben gehad zag er gewoon goed uit Lachen
Geloof ook dat ze bij Tilleman van die grote balen hebben, die hebben ook altijd wel goed stro.. is volgens mij ook niet zo ver van jullie af?

Hmm is inderdaad lastig als sommige mensen te fanatiek zijn met mesten, weet wel een oplossing, iedereen die niet zuinig is met stro op vlas Nagelbijten / Gniffelen Clown Knipoog

Gut Tilleman aan de Rijksweg Elst? Daar heb ik 5 jaar gestaan Haha! Toen hadden ze maar 6 pensionpaarden Nagelbijten / Gniffelen

Zelf gebruik ik trouwens alleen wat stro in de schuilstal, vorig jaar vlas. Stro ligt wat warmer, maar vlas vind ik schoner en makkelijker uit te mesten.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:11

In de winter staan de paarden bij ons op vlas en deze zomer staat hij alleen 's nachts op stal en heb ik hem op stro.
Zelf geef ik de voorkeur aan vlas.
Mijn paard maakt van zijn stro boks een enorme bende, op vlas kan ik hem veel droger en schoner houden en dan staat hij er ook nog langer per dag in.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:28

Mijn pony staat nu op vlas; eerder op stro.
Vind vlas veel fijner. De stal blijft droger en schoner en stinkt nagenoeg niet. Ik red het prima met dagelijks drollen scheppen, wekelijks natte plekken en een schone baal 1x per 2 weken. Veel minder afval en minder werk dan met stro.
San staat overdag zo lang mogelijk op de wei en krijgt veel hooi in de avond. Dus ze hoeft zich niet te vervelen zodat ze vlas gaat eten. Soms krijgt ze een plak stro extra.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:15

Als er veel onnodig met stro wordt geknoeid, dan snap ik dat de staleigenaar over wil op vlas, of de klanten voor de keus wil stellen en meer moeten betalen voor stro. Wij wonen niet in de buurd van jullie maar er is hier zoveel stro. En juist meer grote dan kleine balen, omdat er steeds meer mensen grote willen, veel pensionstalen enz, die kunnen ook niks met kleine balen.
Grote pakken zijn toch juist goedkoper? Dat is toch met de meeste dingen in groot verpakking? Ik begrijp nu in ieder geval de reden van overstappen. Maar dat er moeilijk aan te komen is klopt volgens mij niet.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:33

Prummel schreef:
Maar dat er moeilijk aan te komen is klopt volgens mij niet.

Aan die grote balen is idd prima te komen, had het er dit weekend nog met mijn stalbaas over, hij kon precies kiezen welke balen hij wilde *LOL*

Sjips ben ik alleen vergeten te vragen waar we ze vandaan halen Clown maar Tillemans heeft ze iig nog genoeg, al halen wij ons stro daar dan weer niet Haha!

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:19

Bij ons staan de paarden op stro nu,wel zijn we nu aan het kijken bij 3 paarden hoe het vlas blijft.Ik zelf heb nu vlas ik moet zeggen dat ze minder vies is dan met stro, nu maar kijken hoelang dat zo blijft.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:24

Ik ben met smart aan het wachten op mijn stalbaas.
Hij zou nog met iedereen een persoonlijk gesprekje aangaan, de datum dat we overgaan is 1 sept. dus voor die tijd hoop ik meer te weten!

De reden volgens de zoon van de stalbaas was dat er moeilijk aan te komen is en duur is, en niet dat mensen er niet goed mee omgaan, daarnaast vallen Marjan en ik al helemaal niet onder die mensen, dus ik ben benieuwd!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:24

Van de week heb ik met de stalbaas gesproken (zelf heb ik geen stal dus dan kan ik er vaak wat vrijer over praten met hem) en hij gaf aan dat momenteel de prijzen en verkrijgbaarheid inderdaad een stuk beter zijn dan vorig jaar, maar dat het met stro altijd maar weer afwachten is. Daarnaast komen de kosten voor stro bij hem zo hoog uit omdat de mesthoop zo snel groeit door het hoge verbruik en hij het moet (laten) afvoeren.
De redenen om naar vlas te gaan zijn dus dat er een minder grote mesthoop komt en niet meer afhankelijk van goed of slecht seizoen wat stro betreft en de bijkomende kosten voor inkoop en afvoer.
Ik hoop iig op een goed gesprek met alle strogebruikers en dat iedereen er mee kan leven Lachen

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:55

Dat laatste hoop ik ook Knipoog