Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:43

Dit is interessant. Wij hebben onze bak omgezet en als het (veel) heeft geregend is het net een agterbergbodem in een groot deel van de bak. maar als het droog is dan is hij te mul in met name het midden van de bak. Ongelijk dus. Zit te dubben wat we het beste er in kunnen strooien om hem met name in het midden wat minder mul te krijgen.

Ik heb wel een sproeinstallatie maar omdat de paarden in de winter ook veel in de bak staan wil in deze niet al te nat houden. lijkt me niet fijn voor de paarden.

Ze eten er dus niet van? Anders heb je dat probleem weer.

En met slepen? Haakt er niet veel achter de sleep (als ik me haren voorstel van een cocosnoot Nagelbijten / Gniffelen ) of moet ik dat niet zo letterlijk zien van die haren?

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 15:39

Ze eten er bij ons niet van

En slepen doen we met banden ipv de sleep, slepen is eigenlijk maar 1 x per twee weken nodig bij ons. Bij ons wordt er gemiddeld 4 a 5 x per dag gereden in de bak.

Die haren moet je wel zo zien als de haren die aan de kokosnoot zitten als je hem in de winkel koopt.

We hebben nu voor 375 euro een superbak gekregen. Ik zou het iedereen aanraden. Ik zou haast zeggn kom eens kijken, maar dat is misschien een beetje ver. Haha!

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:19

Laat jij de paarden in de winter ook in de bak lopen en bijvoorbeeld hooi eten, of zou dit de bodem verpesten?

Het klinkt wel heel aantrekkelijk wat je verteld!

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 07:44

Wij hebben naast de bak nog drie paddocks, hooi eten doen ze niet buiten, daar gaat op de lange termijn je drainage van verstopt zitten

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:05

Oja, daar had ik niet aan gedacht...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:25

Wij hebben de paarden in de winter wel in de bak (zonder kokos trouwens, bodem is prima) lopen. We hebben het hooiprobleem opgelost door een apart pleintje ernaast te maken waarop een hooiruif staat (zo'n grote vierkante bak). Ze slepen het hooi niet mee de bak in en kunnen vrij heen en weer lopen. De drinkbak staat ook op het pleintje.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:57

dat is een idee,

mijn bak is nu goed op de plek waar ik hooi geef,
maar dat gaat op den duur natuurlijk wel fout,
mijn bak is pas 2 jaar oud en ik rijd er alleen in,
en in de winter staan de paarden= 1,5 paard er in

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:11

Heb je dat pleintje dan ook met bestrating, of zand?
Vind het wel een goed idee, een bak met een "eetpaddockje" erbij.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:21

Wij hebben een bestraat pleintje, met klinkers. Is gewoon super handig. Er zijn wel foto's van, maar ik zit momenteel in Oostenrijk. Wil er thuis nog wel even een foto van maken.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:42

Klinkt goed en volgens mij ziet het er ook leuk uit met klinkers.
Is het mooi weer in Oostenrijk?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:50

Ja, heerlijk weer. Heb vanmiddag heerlijk met de sneeuw om me heen in het zonnetje gezeten. We hebben de Grossglockner Hochstrasse gereden met het zonnedak van de auto open en mijn man is lekker verbrand op zijn kale bol Haha!

Ons plein is trouwens in tweeën verdeeld: op een stuk kunnen de paarden dus hooi eten en drinken, op het andere stuk staat de aanhanger met mest en is hun doorloop richting het weiland. Foto's volgen volgende week echt.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:01

Leuk, daar zijn wij vorig jaar nog geweest, toeristisch maar zeker een bezoekje waard, Oostenrijk is mooi.

Ben benieuwd naar je foto's, zal het topic in de gaten houden.

Ben ook nog nieuwsgierig naar het voordeel van kokos boven houtsnippers, over houtsnippers hoor ik namelijk wel goede berichten....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:14

@Wilt, zou je eens een foto kunnen maken van hoe dat kokos eruit ziet in de bak?

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:55

Als ik er aan denk doe ik mijn best

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:52

die balen , brengen ze die aan huis,
of kunnen er 5 in een 1,5 paards trailer?

hoe groot zijn die balen?

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 09:31

Voor 75 euro werden ze bij ons gebracht maar ik denk dat ze ook wel in de trailer passen

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:52

Hoi,

Heb je toevallig nog gedacht aan de foto van de bak?

Ik heb je afgelopen donderdag nog een PB gestuurd, heb jij deze nog ontvangen?
Ik ben n.l. nog niet zo lang Bokt lid en ik weet niet goed hoe e.e.a. werkt.

gr,

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:58

De balen zijn 1 meter bij 60 cm bij 60 cm en wegen 150 kilo (!) . Ze passen dus prima in een trailer, maar je moet ze er wel uit/af zien te krijgen Tong uitsteken

Ik zit trouwens te wachten op een containerlading met kokosvezels en dan gaan we ze ophalen. Ben heel benieuwd!

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 10:54

Oh ja sorry, pb gelezen maar nog niet beantwoord was op mijn werkt. ga ik nu gelijk doen.

@Mac, volgens mij zijn ze zo zwaar niet hoor. Volgens mij wegen ze 75 per baal. Wij konden ze iig met z'n tweeen tillen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:08

Heb de email er nog even bijgenomen en daar staat in dat ze 125 kilo (dus niet 150) wegen Verward . Jullie zijn kennelijk gewoon heel sterk Wilt Haha! .

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:50

jacqp schreef:
Leuk, daar zijn wij vorig jaar nog geweest, toeristisch maar zeker een bezoekje waard, Oostenrijk is mooi.

Ben benieuwd naar je foto's, zal het topic in de gaten houden.

Ben ook nog nieuwsgierig naar het voordeel van kokos boven houtsnippers, over houtsnippers hoor ik namelijk wel goede berichten....

Bij deze dan de foto's van onze bak (zonder kokos overigens) met 'paardenpleintje'. Je ziet dat ze hier apart hooi op kunnen krijgen, zodat dat niet in de bak gesleept wordt. Het pleintje is in twee stukken gedeeld. Als ze uit het land gehaald worden, lopen ze over het andere stuk van het pleintje, zodat ze het meeste aan rommel van hun voeten kwijt zijn. Ook staat daar de aanhanger voor de mest.

De drinkbak staat zo dat ze vanuit de bak en vanuit het weiland eruit kunnen drinken. Er zit een vlotter in, zodat er altijd automatisch water in komt. We hebben daar dus nooit omkijken naar. Alleen bij vorst moeten we een keer met de hamer erin 's morgens. Het water in de bak kan bevriezen, de leidingen niet, het water stroomt namelijk continue.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:10

Wilt, zou ik jullie bak eens mogen bekijken? Ik heb nu houtchips, maar er moet weer iets bij en ik twijfel of ik er nu kokos bij zal gooien. Kun je jullie bak ook met een weidesleep slepen of blijft dat kokos er dan aan hangen?

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:35

Monique T wat heb jij het mooi voor elkaar, complimenten!
Waar is dat leuke "prieel" voor, of is dat de stal?
Heb net je website bekeken, het is een heel leuk zitje bij de bak.

Hoe werkt dat met zo'n vlotter in de waterbak, en doorstromend water (mag per pb hoor).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:51

Het is inderdaad gewoon een lekker zitje bij de bak. Als we buiten bezig zijn of als de paarden in de bak aan het spelen zijn, zitten we daar vaak met een kop koffie of een lekker ijsje.

Tja, een vlotter? Zo'n ding is een luchtbal die je aansluit op je waterslang. Het water blijft altijd aan staan, op het moment dat het water onder een bepaald niveau zakt, gaat de bal omlaag met het water en gaat het klepje wat de slang afsluit open. Het water gaat dan de bak in stromen. De vlotter drijft weer mee omhoog en als hij weer vlak ligt, gaat het klepje vanzelf weer dicht. Net als in de stortbak van je toilet, daar zit ook een vlotter in. Stortbak leeg, water stroomt erin, water genoeg, stromen stopt weer.

Doordat we tyleenslangen onder de grond door hebben liggen en de kraan altijd open blijft staan, bevriest het niet of de vorst moet extreem diep in de grond komen.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:20

Goede tip, ga ik onthouden!