Pensionhouders die netjes met je paard en hun stalhuurders omgaan krijgen een betere band met hun huurders. Dat hoeven geen vrienden te worden maar AF en TOE de handen bundelen moet kunnen. De betreffende pension-houder leefde erg met je mee en natuurlijk ook met je paard. Mocht je paard iets mankeren of meerdere keren een behandeling op 1 dag nodig hebben omdat je paard ziek is, waren zij wel de mensen die er waren voor je paard terwijl ik aan het werk was. Een hele geruststelling. Ze hadden veel land en deden paarden in goed uigekozen groepen. Jonge ruinen zijn wat lomper en speelser (meestal dan
) en die werden dan ook samen in de wei gedaan. merries en ruinen apart, etc. Mensen die er ook verstand van hadden en absoluut niet die arrogante houding hadden van : "ik ben hier de baas". Ze deden gewoon lekker mee en leefden mee in jouw wereldje als stalhuurder. Ook hun dochters. Openingstijden waren netjes, vond ik. In de ochtend vanaf 06:30 uur tot 22:00 uur in de avond. Alleen zondag mocht je daar van 09:00 uur tot 17:00 uur zijn. Dat moet je respecteren vind ik. Helaas hadden ze alleen maar een (goede) buitenbak en geen binnenbak maar daar waren ze wel mee bezig
Veel pensionhouders klagen over hun huurders maar dat is het risico van het vak. Er zijn pensionhouders die een stal van de grond trekken en denken even makkelijk een pensionstal te beginnen. Dat zijn vaak mensen die er de ballen verstand van hebben. Mede gezien hun manier van zaken doen en de omgang met paarden zonder ernaar te kijken of ze het wel ECHT leuk vinden om een stal te runnen. Mensen die de godganse dag met een sjagarijnig gezicht rond lopen (met een houding van: "ik ben de baas") en ook nog eens sjagarijnig en ruw tegen de paarden doen (en ik heb er genoeg gezien - godzijdank nooit gestaan) krijgen niet veel pensionklanten en hun stallen blijven leeg staan. En mochten ze klanten krijgen dan is het vaak als tussenstation.
Het verloop is hoog bij sommige pensionstallen. Dat heeft een oorzaak. Het lijkt mij als pensionhouder erg moeilijk om een wat grotere stal te runnen. Iedereen heeft wel wat te zeuren en je moet maar zien of je ze tevreden kan houden en je omzet op pijl houden.
Het is voor de stal-zoeker / stalhuurder een rottijd om een goede plek te vinden voor je paard. Je wilt het beste voor je dier en de meeste moeten ook rekening houden met de kosten. Wat dat betreft ben ik nu blij dat ik mijn paard aan huis heb.