De ideale pensionklant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Re: De ideale pensionklant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:39

Klusjes doen voor de pension-houder was voor mij geen enkel probleem. Op de een-na-laatste pensionstal waar ik stond heb ik ook wel eens klusjes gedaan. Waren het geen leuke mensen, dan had ik het absoluut NIET gedaan. Voor mensen die aardig zijn ben je gauw geneigd dingen terug te doen.

Pensionhouders die netjes met je paard en hun stalhuurders omgaan krijgen een betere band met hun huurders. Dat hoeven geen vrienden te worden maar AF en TOE de handen bundelen moet kunnen. De betreffende pension-houder leefde erg met je mee en natuurlijk ook met je paard. Mocht je paard iets mankeren of meerdere keren een behandeling op 1 dag nodig hebben omdat je paard ziek is, waren zij wel de mensen die er waren voor je paard terwijl ik aan het werk was. Een hele geruststelling. Ze hadden veel land en deden paarden in goed uigekozen groepen. Jonge ruinen zijn wat lomper en speelser (meestal dan Knipoog Knipoog ) en die werden dan ook samen in de wei gedaan. merries en ruinen apart, etc. Mensen die er ook verstand van hadden en absoluut niet die arrogante houding hadden van : "ik ben hier de baas". Ze deden gewoon lekker mee en leefden mee in jouw wereldje als stalhuurder. Ook hun dochters. Openingstijden waren netjes, vond ik. In de ochtend vanaf 06:30 uur tot 22:00 uur in de avond. Alleen zondag mocht je daar van 09:00 uur tot 17:00 uur zijn. Dat moet je respecteren vind ik. Helaas hadden ze alleen maar een (goede) buitenbak en geen binnenbak maar daar waren ze wel mee bezig Bloos

Veel pensionhouders klagen over hun huurders maar dat is het risico van het vak. Er zijn pensionhouders die een stal van de grond trekken en denken even makkelijk een pensionstal te beginnen. Dat zijn vaak mensen die er de ballen verstand van hebben. Mede gezien hun manier van zaken doen en de omgang met paarden zonder ernaar te kijken of ze het wel ECHT leuk vinden om een stal te runnen. Mensen die de godganse dag met een sjagarijnig gezicht rond lopen (met een houding van: "ik ben de baas") en ook nog eens sjagarijnig en ruw tegen de paarden doen (en ik heb er genoeg gezien - godzijdank nooit gestaan) krijgen niet veel pensionklanten en hun stallen blijven leeg staan. En mochten ze klanten krijgen dan is het vaak als tussenstation.

Het verloop is hoog bij sommige pensionstallen. Dat heeft een oorzaak. Het lijkt mij als pensionhouder erg moeilijk om een wat grotere stal te runnen. Iedereen heeft wel wat te zeuren en je moet maar zien of je ze tevreden kan houden en je omzet op pijl houden.

Het is voor de stal-zoeker / stalhuurder een rottijd om een goede plek te vinden voor je paard. Je wilt het beste voor je dier en de meeste moeten ook rekening houden met de kosten. Wat dat betreft ben ik nu blij dat ik mijn paard aan huis heb.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:44

Paard aan huis is natuurlijk iedereens droom. Maarja jammer genoeg niet voor iedereen weggelegd. Daarom moet je soms consessies doen. Maarja er zitten ook voordelen aan een pensionstal. Zo is er altijd wel iemand die tijdens de vakantie voor je paard wil zorgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:21

Downhill schreef:
Het verloop is hoog bij sommige pensionstallen. Dat heeft een oorzaak. Het lijkt mij als pensionhouder erg moeilijk om een wat grotere stal te runnen. Iedereen heeft wel wat te zeuren en je moet maar zien of je ze tevreden kan houden en je omzet op pijl houden.

Ik denk dat er teveel stallen zijn 'zonder filosofie', en dat daar vaak de oorzaak van het verloop ligt. Als je als stalhouder probeert het iedereen naar de zin te maken, heb je ws zelf geen idee hoe je het het liefste wilt hebben. De meeste stallen die ik ken met weinig verloop, zijn stallen waar duidelijke opvattingen zijn over het houden van paarden. Daardoor krijg je een bepaald soort mensen op stal die het vaak wel met elkaar kunnen vinden. Bovendien kun je dan als stalhouder beter uitleggen waarom je de dingen op een bepaalde manier doet.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:42

Ik sta op een kleine pensionstal waar ook sportpaarden gefokt worden. Zolang de eigenaar geen last van ons heeft, kunnen we hier altijd terecht. Soms moet iemand al om 0700 inladen om op concours te gaan, geen probleem.
De ene klant heeft wat meer tijd om eens te helpen dan de ander. Een enkeling helpt nooit, maar die zijn in de minderheid Haha!
Al heb je weinig tijd, de stalgang vegen wanneer je de stal uitgemest hebt, of eens even de stapmolen leeg halen terwijl je paard in de paddock staat, dat kan toch iedereen? Ik vind het ook niet meer dan normaal dat je je spullen opruimt achter je k**
Aan de andere kant houdt de eigenaar de pensionpaarden ook goed in de gaten en schakelt de DA in wanneer nodig en assisteert daar dan bij als iemand op zijn/haar werk is. Desnoods gaat ze 's nachts een paar keer bij een ziek paard kijken echt toppie hoor. Dat geeft een enorm vertrouwd gevoel.
Die gedrevenheid kan op anderen overdreven overkomen, nah, die vertrekken dan vanzelf weer.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:53

Kendra schreef:
Downhill schreef:

Ik denk dat er teveel stallen zijn 'zonder filosofie', en dat daar vaak de oorzaak van het verloop ligt. Als je als stalhouder probeert het iedereen naar de zin te maken, heb je ws zelf geen idee hoe je het het liefste wilt hebben. De meeste stallen die ik ken met weinig verloop, zijn stallen waar duidelijke opvattingen zijn over het houden van paarden. Daardoor krijg je een bepaald soort mensen op stal die het vaak wel met elkaar kunnen vinden. Bovendien kun je dan als stalhouder beter uitleggen waarom je de dingen op een bepaalde manier doet.

Ben ik met je eens Kendra.
Je zegt het zelf al; er zijn ook stallen met duidelijke opvattingen waar het goed loopt. Maar er zijn zoveel stallen waar dat jammer genoeg niet het geval is. Mensen die amper om kunnen gaan met paarden (van een ander) starten "even" een pensionstal. Waarbij er geen filosofie is en ook geen bedrijfs-structuur.
Mede ook omdat het in de afgelopen jaren zo makkelijk is geweest om een pensionstal te starten (als je genoeg geld hebt of met een goed bedrijfsplan komt bij de bank)
Gelukkig heb ik in het verleden ook op een goede pensionstal gestaan met duidelijke opvattingen en heb de slechte ervaringen niet meegemaakt zoals je hier verder op bokt ook kunt lezen van stalhuurders (die nu op zoek zijn naar een goede pensionstal) Knipoog

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:20

Onze stal is supergezellig! Clown
Het is een stal die pas begonnen is met bouwen,,
en er zijn dus al een paar stallen klaar,,
en we staan er met 4 ,,
de eigenaars zelf,,ik,,een meisje dat ik ken van mijn oude manege ,, en nog een vrouw.
We komen naar onze paarden waneer we willen,,
We helpen elkaar,,
We praten met elkaar,,
en iedereen komt super overweg met elkaar,,
echt heel leuk Clown
Ben echt superblij dat ik daar sta!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:45

Er worden talloze redenen genoemd in dit en andere topics over het wel en wee (vooral het laatste) op pensionstallen.
Gelukkig ben ik ruim 6 jaar geleden in de gelegenheid geweest om een kleinschalige stal te beginnen. Voordat ik dat deed, was ik zelf pensionklant en heb daar goed kunnen afkijken. Zaken die ik zelf wel regel:

Ik heb gekozen voor (3/4 deel) eigen paarden op stal waar ik leasers aan koppel. Dan weet ik hoe er met de dieren wordt omgegaan en kan die lijn uitzetten. Gelukkig sluit dat bij zoveel mensen aan, dat ik er een wachtlijst voor heb Haha!
Diegenen die hier wel volledig op pension (1/4 deel) staan met eigen paard, staan ook 1 leaser toe op hun paard die wij koppelen.
Deze leaser krijgt ook de omgang met de paarden mee, les en instructie op een manier die eigenaar en paard prettig vinden.
Er wordt gewerkt met een duidelijke maandplanner. Daarin staat precies aangegeven wie, wanneer met welk paard wat komt doen.
En als je dan ook komt, dan ben je zeker van je vaste paard, alle ruimte, goed materiaal, persoonlijke aandacht (instructie) en je rustige werkruimte in de rijbaan.
Er heerst voor allemaal een mentaliteit van: spullen netjes houden, opruimen, werkomgeving netjes houden en help elkaar waar nodig. Dat gaat vloeiend en soepel, met alle 8 mensen. En er is altijd tijd voor persoonlijke aandacht, een fijne ontvangst en gratis koffie en (ijs)thee (met iets erbij). En ja het vraagt extra inspanning en enorm veel tijd. Maar dat rendeert en zorgt ervoor dat een (relatief dure) hobby ook met plezier beoefend kan worden.

Daarnaast werkt iedereen die kan mee op dagen waarop we groot onderhoud plannen en daar staat tegenover dat wij de hele bubs vervolgens lekker trakteren op een etentje na afloop met alles erop en er aan. Onderling is de sfeer ook zo goed dat er volop wordt afgesproken met elkaar, wordt ge-smst en ge-msnt. Collectief wordt er ook vanalles gedaan, en worden er workshops en uitjes geregeld ieder jaar. Bovendien zorgen wij zelf voor wat extra leuke dingen als freestyle, trailerladen, betuigen of iets dergelijks. En de basis voor dit succes is duidelijkheid (communicatie!), respect, ruimte én rust! Dat werkt hier inmiddels al jaren en kennen we nagenoeg geen verloop. En let wel deze 4 genoemde elementen vind je zelden allemaal op één pension. En is dat wel het geval, dan uit zich dat mijns inziens direct in tevreden klanten en happy/gezonde dieren.

En bovendien als het om de paarden gaat, die kennen een gelijksoortige omgangsvorm van ongeacht welke leaser of ruiter.
Maken meer dan veel weide-uren met elkaar op een dag. Kennen rust en werktijden, krijgen goede voeding en medische aandacht wanneer noodzakelijk. Geen gedoe, wij regelen het gewoon goed (alle faciliteiten) en de paarden bieden we een goed paardenleven.

Dus ze bestaan wel hoor! Clown

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:52

Tinkerlady schreef:
Er worden talloze redenen genoemd in dit en andere topics over het wel en wee (vooral het laatste) op pensionstallen.
Gelukkig ben ik ruim 6 jaar geleden in de gelegenheid geweest om een kleinschalige stal te beginnen. Voordat ik dat deed, was ik zelf pensionklant en heb daar goed kunnen afkijken. Zaken die ik zelf wel regel:

Ik heb gekozen voor (3/4 deel) eigen paarden op stal waar ik leasers aan koppel. Dan weet ik hoe er met de dieren wordt omgegaan en kan die lijn uitzetten. Gelukkig sluit dat bij zoveel mensen aan, dat ik er een wachtlijst voor heb Haha!
Diegenen die hier wel volledig op pension (1/4 deel) staan met eigen paard, staan ook 1 leaser toe op hun paard die wij koppelen.
Deze leaser krijgt ook de omgang met de paarden mee, les en instructie op een manier die eigenaar en paard prettig vinden.
Er wordt gewerkt met een duidelijke maandplanner. Daarin staat precies aangegeven wie, wanneer met welk paard wat komt doen.
En als je dan ook komt, dan ben je zeker van je vaste paard, alle ruimte, goed materiaal, persoonlijke aandacht (instructie) en je rustige werkruimte in de rijbaan.
Er heerst voor allemaal een mentaliteit van: spullen netjes houden, opruimen, werkomgeving netjes houden en help elkaar waar nodig. Dat gaat vloeiend en soepel, met alle 8 mensen. En er is altijd tijd voor persoonlijke aandacht, een fijne ontvangst en gratis koffie en (ijs)thee (met iets erbij). En ja het vraagt extra inspanning en enorm veel tijd. Maar dat rendeert en zorgt ervoor dat een (relatief dure) hobby ook met plezier beoefend kan worden.

Daarnaast werkt iedereen die kan mee op dagen waarop we groot onderhoud plannen en daar staat tegenover dat wij de hele bubs vervolgens lekker trakteren op een etentje na afloop met alles erop en er aan. Onderling is de sfeer ook zo goed dat er volop wordt afgesproken met elkaar, wordt ge-smst en ge-msnt. Collectief wordt er ook vanalles gedaan, en worden er workshops en uitjes geregeld ieder jaar. Bovendien zorgen wij zelf voor wat extra leuke dingen als freestyle, trailerladen, betuigen of iets dergelijks. En de basis voor dit succes is duidelijkheid (communicatie!), respect, ruimte én rust! Dat werkt hier inmiddels al jaren en kennen we nagenoeg geen verloop. En let wel deze 4 genoemde elementen vind je zelden allemaal op één pension. En is dat wel het geval, dan uit zich dat mijns inziens direct in tevreden klanten en happy/gezonde dieren.

En bovendien als het om de paarden gaat, die kennen een gelijksoortige omgangsvorm van ongeacht welke leaser of ruiter.
Maken meer dan veel weide-uren met elkaar op een dag. Kennen rust en werktijden, krijgen goede voeding en medische aandacht wanneer noodzakelijk. Geen gedoe, wij regelen het gewoon goed (alle faciliteiten) en de paarden bieden we een goed paardenleven.

Dus ze bestaan wel hoor! Clown

Dat geloof ik direct Tinkerlady Knipoog Ik heb voorheen ook bij een goede (best grote) stal gestaan, zoals ik ook mijn stukje schreef. Maar ik denk dat jij ook heel goed weet dat er stallen bestaan met stalhouders die niet met paarden om kunnen gaan Haha!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:29

de ideale pensionklant zou in mijn ogen zijn iemand die gezellig is en met liefde met z'n paard om gaat. de klanten moeten hun eigen spul zelf opruimen. de boks zelf uitmesten hoeft eigenlijk niet. als ik dan toch bezig ben met uitmesten kan ik ze ook gelijk allemaal meenemen. naar buiten en binnen brengen maakt niet uit wie dat doet. wat ik altijd zelf wil doen aan het eind van een dag op stal is aanvegen. dat zie ik als de stal na een dag werken schoon achterlaten. meestal erger ik me er ook aan als iemand anders de stal aangeveegt heeft... en het komt zelfden voor dat ik van stal weg ga als de stal niet aangeveegt is. verder vind ik de gezelligheid erg belangrijk. ik vind dat je elke dag vrolijk daar je paard moet (kunnen) gaan.

zelf heb ik op verschillende stallen gestaan. ik zorgde dat ik 's avonds niet te laat kwam of weg ging. 's zomers was dat soms later dan 's winters. als ik 's morgens niet met een bepaalde reden op stal hoef te zijn vind ik 9 uur vroeg genoeg. door de week soms vroeger als ik daarna nog naar school of zo moet. er zijn op elke stal wel dingen geweest waarvan ik dat "dat zou ik anders doen" maar echt klagen zal ik niet snel doen. ook al hoef ik niet uit te mesten ergens als ik er ben en de boxen zijn vies dan mest ik ze uit. dan maakt het me eigenlijk niet uit waar ik ben. als ik ietst doe waar een ander het niet mee eenst is ben ik wel iemand die dat graag hoort. zodat ik er een volgende keer rekening mee kan houden.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:25

Bij ons ''op stal'' is het altijd wel gezellig.
We zijn niet met veel, namelijk ik en twee andere meisjes, de eigenaar, en de zoon van de eigenaar [die erg veel paarden heeft] Ik en die andere meisjes [eentje even oud als ik, en de andere 20] hebben alle 3 een ijslander, die samen met een shetlander in de paddock staan, daarbij hebben we 2 inloopstalletjes en een ''stoepje''. Verder heb je nog 2 grote weilanden, de bak, nog een paar paddocks, een mini weilandje, een stuk of 4 stallen, de zadelkamer en een afdak waar allemaal ''zooi'' staat en ons hooi ligt. Het is altijd heel erg gezellig met zn alle, en ik kan met iedereen heel goed opschieten. Het is op dit moment niet zo mooi en netjes daar, [wij hebben onze paarden daar nog niet zo lang staan, maar ik had er eerst een verzorgpaard] maar morgen en overmorgen gaan we met zn alle alles daar opknappen! Onkruid weg, alles opruimen en schoonmaken, en alles opnieuw schilderen. Ik weet zeker dat het weer heel gezellig word.

Verder komen er ook vaak mensen langs waarmee we naar het bos gaan om te rijden, en vieren we onze verjaardagen en sinterklaas ook daar. En mesten we altijd met zn alle uit. Het is gewoon altijd een gezellige boel.

Ik hoop dat we het morgen en overmorgen heel mooi gaan maken, en dat het altijd zo gezellig blijft. Bloos

leuk om te horen dat het bij andere ook zo is.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:41

ik heb een poosje Aurora gereden van Alja en ze stond op stoeterij Gaesbeek van Mieke Zoetelief. daar staan een handje vol pensionpaarden. ik heb het daar ook echt mega naar mijn zin gehad met Aurora. als iets niet ging zoals het eigenlijk zou moeten werd je direct geholpen door wie er ook maar was en niks was een probleem.

later heb ik een paard gereden voor Mieke Zoetelief en dat was ook echt super.
gezellig met elkaar een kop thee drinken of gezellig met z'n allen een bosrit maken. die kleine dingetjes doen erg veel op een stal en maakt het plezierig om naar je paardje te gaan en dus ook wat voor een ander te doen.

ik zorgde er dan ook voor dat ik de stal en de bak netjes achterliet als ik was geweest.
na het theedrinken ook ff samen afwassen.

heerlijk huiselijk word het daarvan.

echt een aanrader dus OK dan!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:14

Ik sta ook op een leuke pensionstal. We zijn bijna allemaal recreatieruiters. Er zijn ongeveer 10 eigenaars maar met mij erbij.
Ik help ook met voeren, met opstrooien, paarden buiten laten e.d. We doen ook leuke dingen samen, we gaan dinsdag een dagje naar zee (zonder paarden), morgen gaan we op jumping gaan kijken enzo. Erg leuk. Het is daar een heel leuke sfeer.
Ik moet wel zeggen dat ik de jongste ben daar (20jaar) Clown

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:25

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:44

Wij hebben zelf een redelijk grote pensionstal en dus best veel klanten. In onze ogen is de ideale pensionklant iemand die vooral plezier met zijn paard heeft en niet altijd loopt te mopperen wat hij nu weer niet wil of doet.
Gelukkig bestaat onze stal voor het grootste gedeelte uit positieve mensen.
En soms is het best lastig dat je het idd niet iedereen naar de zin kan maken gewoonweg omdat het niet in je eigen filosofie past en omdat sommige wensen niet reeel zijn. Wij houden de paarden hier zoals wij onze eigen paarden behandelen. Met liefde goed eten droge stal weidegang (zolang het weer en de wei het toelaat, dit niet voor de wei maar omdat het glad gaat worden tegen de winter) in de winter een aantal uren in de paddocks.
Voor ons is het belangrijk dat onze klanten genieten en ontspannen, ze hoeven niets te doen al helpen er altijd wel mensen mee met binnen/buitenzetten etc. en dat is echt leuk.
Ik geloof dat wij het getroffen hebben met onze klanten. Haha!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:53

Wat leuk zeg..!
Er staan ook genoeg kinderen met hun 'super'pony's op een manege, en komen om te rijden, maar steken geen vinger uit.. Lijkt me echt een leuke stal, maar een beetje ver wel...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:19

Ik help als pensiongast niet mee met klusjes op de pensionstal. 's Avonds meehelpen de paarden op stal te zetten, mits ik tijd doe ik nog wel eens. Verder heb ik een druk leven met huis, werk, studie en paard. Ik heb simpelweg de tijd niet om dan ook nog eens extra klusjes te doen. Dit zou alleen maar ten koste gaan van de tijd die ik met mijn paard wil doorbrengen.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:06

Fijn om te horen dat het ook nog zo kan!

Ik doe altijd mijn best om alles netjes achter te laten. Mest ik een keer zelf uit? Dan ruim ik ook alles op, en veeg ik het stalpad netjes aan.
De staleigenaar heeft ook al vaak genoeg gezegd dat hij dat erg fijn vindt, aangezien veel mensen dat niet doen. Nu moet ik zeggen dat het een grootschalige pensionstal en manege is, en men dus inderdaad snel alles een beetje laat verslonzen.
Ik help niet altijd mee met de klusjes, simpelweg omdat ik veel tijd aan school besteed. Maar om daar wat tegenover te stellen houd ik alles netjes en blijf ik beleefd.
En in principe hoort het ook gewoon zo. Het moet van twee kanten komen, en het gaat allemaal het fijnste als klant en eigenaar goed met elkaar omgaan Haha! ...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 06:42

zoals jij beschrijft van de sfeer op stal had ik het vroeger op twee stallen ook. Heel normaal op bepaalde momenten even te helpen. Een stalhouder doet ook veel voor jou, denk aan voeren controle mesten maar ook om het terrein goed te houde dat bijvoorbeeld de bak goed blijft etc etc. Wordt een pensionhouder (staleigenaar) welliswaar voor betaald maar hij kan die werkzaamheden ook 1x per week doen. Helaas ben ik later verhuisd naar een stal met corfee. ja ja je leest het goed. Nadeel hiervan is dat niemand meer iets doet behalve als je corfee hebt. Heb daar dan ook heel kort gestaan.

De ideale pensionklant in mijn ogen is iemand die:
goed is voor zijn paard en dagelijks komt voor verzorging en beweging.
(en bij verhindering regelt dat iemand anders het doet of de staleigenaar tijdig informeerd)
niet onnodig naar de staleigenaar stapt zijn prive in acht neemt
niet te vaak mensen meeneemt naar stal
natuurlijk zijn eigen spullen opruimt en alles netjes achterlaat (mest en haren etc opruimen)
en op tijd het stalgeld betaald.